Educación Física e ideología. Creencias pedagógicas y dominación cultural en las enseñanzas escolares del cuerpo (Physical Education and ideology. Pedagogical beliefs and cultural domination in the school education of the body)

Authors

  • Miguel Vicente Pedraz

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v0i17.34674

Keywords:

educación física, ideología, poder, subjetividad.

Abstract

Este artículo aborda el contenido político e ideológico de la educación física. Una materia escolar cuyo discurso didáctico, amparado en la verosimilitud que expresa la relación técnica entre medios y fines (pedagógicos), ofrece una imagen de neutralidad y de asepsia ideológica que las representaciones sociales dominantes del cuerpo parecen corroborar: el cuerpo entendido como estructura orgánica y anatómica. La creencia en la sustancialidad del cuerpo y de la propia disciplina académica ha ido configurando toda una serie de estructuras pedagógicas y, asimismo, todo un cuerpo argumentativo y de prácticas que hacen de ella una disciplina prácticamente infranqueable a la crítica, salvo en cuestiones superficiales de su puesta en escena, que da lugar a situaciones educativas paradójicas, tal vez, inadmisibles en otras disciplinas y contextos. Con estos supuestos el objetivo del artículo es poner de relieve alguno de los mecanismos de construcción de estas creencias, identificar las relaciones de poder que sustentan dichos mecanismos y cuestionar la practicidad del curriculum que como resultado ofrece el discurso técnico legitimado.
Palabra clave: educación física, ideología, poder, subjetividad.

Abstract: This article addresses the political and ideological dimension of physical education. The didactic discourse more specific of physical education, as a school subject, relies upon the technical relationship between pedagogical means and ends, and, therefore, offers a rather neutrally ideological image of those social representations that most define the body as an organic and anatomic structure. The belief in the substantiality of the body and in physical education as an academic discipline itself has shaped a large series of educational structures as well as a whole body of arguments and practices, all meant to convert physical education in a discipline virtually above any attempt of criticism, except for certain superficial matters, rather paradoxical and, probably, hardly acceptable in other disciplines and educational contexts. With these assumptions, the objective of the article is to discuss some of the mechanisms of construction of these beliefs, to identify the power relations that sustain these mechanisms and to question the deficiency of practical sense of the curriculum that as a result legitimizes the technical discourse. 
Key words: physical education, ideology, power, subjectivity.

Published

2010-01-01

How to Cite

Vicente Pedraz, M. (2010). Educación Física e ideología. Creencias pedagógicas y dominación cultural en las enseñanzas escolares del cuerpo (Physical Education and ideology. Pedagogical beliefs and cultural domination in the school education of the body). Retos, 17, 76–85. https://doi.org/10.47197/retos.v0i17.34674

Issue

Section

Didactic experiences developed and investigated with empirical work