Traditional games as a pedagogical strategy for the strengthening of cultural values in the community

Authors

  • Sayonara Elizabeth Morejón Calixto Universidad Estatal de Milagro
  • Olga Mayanza Paucar Universidad Estatal de Milagro https://orcid.org/0000-0001-6998-6603
  • Alexandra Marisol Barcia Maridueña Universidad Estatal de Milagro
  • Efraín Vásquez Alvarado Universidad Estatal de Milagro

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v57.107996

Keywords:

traditional games, cultural values, pedagogical strategy, community, education.

Abstract

This research titled "Traditional Games as a Pedagogical Strategy for Strengthening Cultural Values in the Las Piñas Community" focused on evaluating the effectiveness of traditional games in promoting values such as respect, cooperation, honesty, and a sense of belonging among students. Using a quantitative, non-experimental, applied approach, a representative sample of 321 households from the Piña Norte and Piña Sur sections was selected. Questionnaires and participant observations were employed. The main instrument used was the “Estrategias Pedagógicas para el Fortalecimiento de Valores a través de Juegos Tradicionales en Educandos de Educación Inicial”, by Bracho and Bracho (2020). The results showed that 85% of participants perceived an increase in respect, 78% in cooperation, 74% in honesty, and 81% in a sense of belonging. The integration of traditional games into the educational curriculum is recommended as an effective strategy for the holistic development of students and the preservation of cultural identity.

Keys words: traditional games, cultural values, pedagogical strategy, community, education.

References

Barrios, N., Gutiérrez, D., Montenegro, V., Pineda, I., Barros, M., Rivera, N., y Olivares, O. (2018). Formación en valores mediante juegos tradicionales usando la investigación como estrategia pedagógica. Cultura, Educación y Socie-dad, 9(3), pp. 775-782. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7823513

Blanco, G. A., y Passo, V. J. (2023). Los juegos tradicionales, factor que incide en el desarrollo de competencias inter-culturales. Hexágono Pedagógico, 14(1), pp. 64-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9524359

Bracho, Y. C., y Bracho, K. J. (2020). Estrategias Pedagógicas para el Fortalecimiento de Valores a través de Juegos Tradicionales en Educandos de Educación Inicial. Conocimiento, Investigación, Educación, 1(9), pp. 26-44. https://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CIE/article/view/4082/2339

Camargo, M., Cerra, N. T., y Cerra, J. A. (2023). Fortalecimiento de la identidad cultural a través de los juegos tradi-cionales zenú. Educ@ción en Contexto, 9(18). https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/211/405

Cerón, J. A., Cucas, J. A., Jurado, J. D., y Castañeda, J. G. (2022). Traditional games as a pedagogical strategy to strengthen cultural identity. Sinergias Educativas, 7(2), pp. 85. https://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/364/931

Montero, L. S. (2020). Los juegos libres, estrategia para mejorar el aprendizaje de lenguaje en básica secundaria. Zona Próxima, 36, pp. 114-137. https://www.redalyc.org/journal/853/85375376007/85375376007.pdf

Pillajo, E. G., Villrroel, P. C. (2021). El juego-trabajo como estrategia de enseñanza-aprendizaje en Educación Inicial. Vínculos, 6(3), pp. 69-78. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/vinculos/article/view/1811

Taro, J., y Pincay, M. A. (2023). Los juegos tradicionales como estrategia pedagógica para afianzar la identidad cultural en educación primaria. Warisata, 5(15), pp. 38-52. https://repositorio.redrele.org/bitstream/24251239/331/1/WARISATA_V5_N15_ART_3.pdf

Viejó, I., Cabezas, V., Pincay, I., Donoso, H., y Mendoza, J. (2022) Analysis of community communication, processes and psychological elements: Las Piñas citadel case of the Milagro City – Ecuador. Sapienza, 3(1), pp. 680–694.

Fernandez Ortega, J. A., Rodriguez Buitrago, J. A., & Sanchez Rodriguez, D. A. (2021). Aspectos centrales de la identi-ficación y desarrollo de talentos deportivos: revisión sistemática (Central aspects of the identification and develop-ment of sports talents: a systematic review). Retos, 39, 915–928. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.79323

Méndez-Giménez, A., & Fernández-Río, J. (2011). Análisis y modificación de los juegos y deportes tradicionales para su adecuada aplicación en el ámbito educativo (Analysis and modification of traditional games and sports towards their correct use in educational contexts). Retos, 19, 54–58. https://doi.org/10.47197/retos.v0i19.34638

Alonso Rueda, J. A., Zagalaz Sánchez, M. L., Cachón Zagalaz, J., & Castro López, R. (2015). Propuesta didáctica bilin-güe para educación física en educación primaria. Juegos populares y tradicionales ingleses (Bilingual proposal for teaching physical education in elementary education. Popular and traditional English games). Retos, 28, 116–121. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34898

Published

2024-08-03

How to Cite

Morejón Calixto, S. E., Mayanza Paucar, O. ., Barcia Maridueña, A. M. ., & Vásquez Alvarado, E. (2024). Traditional games as a pedagogical strategy for the strengthening of cultural values in the community. Retos, 57, 859–865. https://doi.org/10.47197/retos.v57.107996

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)