Design, validation and assessment of physical activity and sports manager competencies
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v59.107515Keywords:
Competencias del gestor, gestor deportivo, Competencias profesionales, Validación de competencias, valoración de competencias, diseño de competenciasAbstract
Organizations in the field of physical activity and sports management require people capable of performing effectively and efficiently in the positions they occupy. This fact implies having sports managers with professional competencies, according to their work context, to facilitate the operation and thus achieve the goals and objectives pursued by the organization, according to its mission and vision. However, in the working world of the sports manager there is a diversification of the functions, responsibilities, roles, objectives, tasks, and activities that are required in the profession, that have not made it very clear which are the main competencies that must be developed to achieve success. For this reason, the purpose of this research is the design, validation and assessment of professional competencies in the management of physical activities and sports, based on a mixed study involving 233 sports managers working in the public, private and mixed sectors in Spain, Colombia and Mexico, through the analysis of 9 variables, resulting in the holistic composition and suitability of 19 competencies in the field of physical activity and sports management, which, through a process of expert validation and assessment, led to the selection of 10 essential competencies that every manager of physical activities and sports can develop.
Keywords: manager competencies, sport manager, professional competencies, competency validation, competency assessment, competency design.
References
Baeza, V. C., Salas, D. R. A. M. T., Galicia, R. M. I. C., Sanchez, L. S. A., Vazquez, R. P., & Hernández, C. S. L. (2020). Universidad Autónoma de Nuevo León Secretaría Académica Dirección del Sistema de Estudios de Licenciatura Contenido (Vol. 3).
Barranco, D., Grimaldi-Puyana, ;, Crovetto, ;, Barbado, ;, Boned, ;, & Felipe, ; (2015). Diferencias laborales entre gestores deportivos con y sin titulación universitaria en ciencias de la actividad física y el deporte. Journal of Sport and Health Re-search, 7(2), 81–90.
Bavaresco, G., Camargo, P., Barboza, S., De Castro, E., Victor, J., Souza, M., & Mezzadri, F. M. (2024). The profile of the brazilian municipal sports manager El perfil del gestor deportivo municipal brasileño. In Retos (Vol. 53). https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index
Bernal-García, M. I., Salamanca Jiménez, D. R., Perez Gutiérrez, N., & Quemba Mesa, M. P. (2020). Validez de contenido por juicio de expertos de un instrumento para medir percepciones físico-emocionales en la práctica de disección anató-mica. Educacion Medica, 21(6), 349–356. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.008
Camacaro, M. (2017). Competencias gerenciales para la gestión de empresas manufactureras del Municipio Libertador del estado Mérida-Venezuela. Actualidad Contable Faces, 20(34).
Carranza-Bautista, D. (2021). Sports or physical activity management: global intervention model Gestión del deporte o la actividad física: modelo de intervención global. Retos, 39, 961–972. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80303
Carranza-Bautista, D. (2024). Factores clave de éxito en la gestión del deporte universitario. RICCAFD, 13(1), 171–186. https://doi.org/10.24310/riccafd.13.1.2024.17720
Claudio, P. E., Quintana, R. D., & Ponte, de los R.-G. (2020). Formación académica y competencias profesionales de los gestores deportivos: Nuevos desafíos para el siglo XXI. In Competencias profesionales (Vol. 1, pp. 163–173). http://www.ilo.org/public/spanish/region/ampro/cinterfor/temas/com-
Cremades, R. (2017). Validación de un instrumento para el análisis y evaluación de webs de bibliotecas escolares mediante acuerdo interjueces. Investigación Bibliotecológica, 31(71), 127–149.
De Calasanz, J., Iniesta, R., Díaz Suarez, A., María, J., & Gullón, L. (2023). Profile of the sports manager in municipalities with more than 100,000 inhabitants Perfil del gestor deportivo en municipios de más de 100.000 habitantes. 12, 17. https://revistas.um.es/sportk
Duclos-Bastías, D., Matus-Castillo, C., Flández-Valderrama, J., Cornejo-Améstica, M., & Giakoni-Ramírez, F. (2023). Va-loración de las competencias profesionales en gestores deportivos municipales de Chile. Retos, 50, 831–837. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v50.100016
Estrada-Marcén, N., Gonzalo, G. S., Seral, J. C., Simón Grima, J., & Moliner, A. R. (2019). Perfil profesional de los traba-jadores del sector del fitness en la ciudad de Zaragoza Professional profile of workers in the fitness sector in the city of Zaragoza. Retos, 35, 185–190. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63892
Gómez Barrios, S. A. (2018). Cultura gerencial en las organizaciones del deporte profesional: Caso Venezuela. Revista Vene-zolana de Gerencia, 23(84), 1–14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29058776002
Gómez, R. I. (2005). Competencias profesionales: una propuesta para las facultades de ciencias administrativas. Educación y Educadores, 8, 45–66. http://www.ilo.org/public/spanish/region/ampro/cinterfor/temas/com-
Gómez-Rojas, P. J. (2015). Las competencias profesionales. Revista Méxicana de Anestesiología, 38(1), 49–55. http://www.medigraphic.com/rmawww.medigraphic.org.mx
González-Naveros, S., Palomares-Cuadros, J., Torres-Campos, B., Padial-Ruz, R., & Cepero-Gonzalez, M. (2020). Los profesionales de la organización y gestión deportiva en Andalucía: Perfil profesional y características socio-demográficas y formativas. J Sport Health Res Journal of Sport and Health Research, 12(2), 140–151.
Niebles, N. W., Ramón, J., Navarro, S., & Silveira Pérez, Y. (2023). Análisis sistémico del contexto mundial de gestión deportiva: aportes significativos de la revista Retos Systemic analysis of the world context of sports management: signifi-cant contributions of the Retos review *. In Retos (Vol. 48). https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v48.96951
Núñez, L. L. A., Bravo, R. L. M., Cruz, C. C. T., & Hinostroza, S. M. del C. (2018). Competencias gerenciales y compe-tencias profesionales en la gestión presupuestaria. Revista Venezolana de Gerencia, 23(83), 761–775. https://www.redalyc.org/articulo.oa?
OpenAI. (2024, May 8). Competencias del gestor deportivo. ChatGPT de OpenAI.
Padierna, C. J. C., Díaz, S. A., & Cachón, Z. J. (2020). Preferencias en formación permanente de gestores en instalaciones deportivas de Antioquia, Colombia. Impetus, 14(1), 1–16. https://doi.org/10.22579/20114680.743
Pérez-Tejero, J., Casas-Carmona, M., & Chávez, H. S. F. (2023). Competencias laborales en el mercado deportivo en Es-paña: la opinión de los empleadores. Retos, 50, 799–807. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v50.99425
Poblete, C. M. (2013). Métodos mixtos: Una aproximación a sus ventajas y limitaciones. In Rev Chil Salud Pública (Vol. 17, Issue 3).
Rozo, R. K. D., Porras, R. K. A., Bolívar, S. D. O., Alexander, C. J., & Alexandra, L. J. (2022). La gestión deportiva en Latinoamérica: horizonte epistemológico y perspectivas actuales Sport management in Latin America: epistemological horizon and current perspectives. Retos, 46, 1015–1021. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v46.92540
Salgado-Barandela, J., Barajas, Á., Sánchez-Fernández, P., Gambau, V., & Silva, R. (2019). Perfil profesional del gestor de-portivo municipal: Capacidades y Habilidades Necesarias. Revista Española de Educación Física y Deporte, 424, 45–56.
Sandino, R. M. C., Carranza-Bautista, D., Rojas, N. C. F., & Gomez, H. A. J. (2022). Factores clave de la gestión deportiva y de actividades físicas en Latinoamérica. Revista Observatorio Del Deporte, 8(2), 1–18.
Toala Ponce, S. R., Gómez Pinillo, L. Y., Guevara Heredia, R. N., & Quiñonez Ortiz, E. C. (2022). Aplicación de la taxo-nomía de Bloom para mejorar la enseñanza-aprendizaje. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(6), 176–189. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i6.507
Tobón, T. Sergio., Pimienta, P. J. Herminio., & García, F. J. Antonio. (2010). Secuencias didácticas : aprendizaje y evaluación de competencias (Vol. 1). Perason Educación de México.
Vizcaíno Zúñiga, P. I., Cedeño Cedeño, R. J., & Maldonado Palacios, I. A. (2023). Metodología de la investigación científi-ca: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723–9762. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.