Perception of Chilean Physical Education teachers on the development of the class in virtual mode
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v55.103861Keywords:
Percepción; Educación Física; educación virtual; tecnologías de la información y la comunicación.Abstract
Introduction: Amidst the COVID-19 pandemic, the Ministry of Education (MI-NEDUC) in Chile prioritized the curricular focus on Physical Education and Health subjects. During this period, teachers had to conduct virtual classes for students, necessitating adaptations in teaching methods within school settings. Objective: This research aimed to explore the perceptions of Physical Education teachers in Chilean schools regarding the implementation of virtual classes amidst the pandemic. Methodology: A qualitative investigation was conducted through semi-structured interviews with Physical Education teachers from various schools in Chile. Results: Findings are associated with teachers' performance and workload, connectivity issues, the development of virtual sessions throughout the class, and the use of assessment methods in the virtual mode. Conclusions: Teachers expressed both challenges and strengths concerning virtual classes, particularly regarding connectivity issues, class timing, conducted activities, and assessment methods. However, the interviewed teachers noted limitations in addressing team sports-related content within the virtual setup.
Key words: Perception; Physical Education; virtual education; Technology of the information and communication
References
Alfonzo, A., Enríquez, L., y Alcívar, L. (2020). Estrategias didácticas para la efectividad de la educación física: un reto en tiempos de confinamiento. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(3), 191-206.
Almonacid-Fierro, A., Vargas-Vitoria, R., Mondaca-Urrutia, J., y Sepúlveda-Vallejos, S. (2021). Prácticas profesionales en tiempos de pandemia Covid-19: Desafíos para la formación inicial en profesorado de Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 42, 162–171. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87353
Alves, R., López, T y Precioso, J. (2021). El bienestar de los docentes en tiempos de pandemia Covid-19: factores que explican el bienestar profesional. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 15, 203-217. DOI https://doi.org/10.46661/ijeri.5120.
Amran, A., Suherman, W., Graha, A., Auliana, R., Riyana, A., Astuti, A., Utami, D., Pratama, K., Sonjaya, A., Permadi, A., Arifin, Z., Karakauki, M., Syed Ali, S., Trisnadi, R., Asmuddin, A., y Utami, D. (2023). Developing Learning Media for an Online Learning-Based Big Ball Game at Class XI Vocational High School Students: Feasibility and Efficacy. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 50, 724–736. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99235
Aznar-Sala, F. (2020). La Educación Secundaria en España en Medio de la Crisis del COVID-19, International Journal of Sociology of Education, Special Issue: COVID-19 Crisis and Socioeducative Inequalities and Strategies to Overcome them, 53-78. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5749
Baena-Morales, S., López-Morales, J., y García-Taibo, O. (2021). La intervención docente en educación física durante el periodo de cuarentena por COVID-19. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 388–395. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80089
Besser, A., Lotem, S., y Zeigler-Hill, V. (2022). Psychological stress and vocal symptoms among university professors in Israel: implications of the shift to online synchronous teaching during the COVID-19 pandemic. Journal of voice, 36(2), 10-16. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2020.05.028.
Blanco, M., y Blanco, M. (2021). Bienestar emocional y aprendizaje significativo a través de las TIC en tiempos de pandemia. CIENCIA UNEMI, 14(36), 21-33. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol14iss36.2021pp21-33p
Bonilla-García, M., y López-Suárez, A. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de moebio, (57), 305-315. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006
Botagariyev, T., Mambetov, N., Aralbayev, A., Mukhanbetaliyev, A., Ispulova, R., y Akhmetov, N. (2024).Web-Based Technologies in Middle School Physical Education. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 51, 172–178. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100310
Bush, T. (2021). Leading through COVID-19: managing a crisis. Educational Management Administration & Leadership, 49(3), 373-374. https://doi.org/10.1177/1741143221997267
Castillo, F., González, B., y Aguilar, N. (2021). Percepción de los padres y apoderados sobre las clases virtuales de Educación Física y Salud. VIREF Revista de Educación Física, 10(3),136-151.
Castillo-Retamal, F., Silva-Reyes, L., Muñoz-González, M., López-Toro, L., Plaza-Cofré, P., Arredondo-Muñoz, F., y Faúndez-Casanova, C. (2021). Prácticum virtual en Educación Física: entre pandemia e incertidumbre. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 42, 798-804. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87180
Chiecher, A. (2022). Docentes en pandemia. Actitudes hacia las tecnologías y percepciones de la enseñanza virtual. Actualidades Investigativas en Educación, 22(2), 1-30. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v22i2.48680
Coppari, N., González, L., Marecos, C., Montanía, M., Romero, L., y Bagnoli, L. (2022). 2DA ola del día después: impacto del covid-19 en los docentes y en su labor educativa. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 16(3), 23-37. DOI: 10.7714/CNPS/16.3.202
Esteban-Rivera, E., Alvarado-Nazario, C., Fretel-Ríos, H., y Vela-Jaimes, G. (2022). Convivencia en las clases virtuales durante confinamiento por covid-19: una mirada desde los estudiantes universitarios. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 24(3), 551-565. https://doi.org/10.36390/telos243.06
Fereday, J., y Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
Flores-Ferro, E., Maureira-Cid, F., Hadweh-Briceño, M., Gavotto-Nogales, O., Gutiérrez-Duarte, S., Vergara-Jiménez, J., y Mandujano-Jara, S. (2022). A un año de las clases virtuales en la carrera de Educación Física: una comparación Chile y México. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 45, 138–143. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91944
Flores-Ferro, E., Maurera-Cid, F., Hadweh-Briceño, M., Gutiérrez-Duarte, A., Silva-Salse, Á., Peña-Troncoso, S., Castillo-Retamal, F., González Flores, P., Pauvif-Cárcamo, F., Bahamondes-Acevedo, V., Zapata-Vera, G., Zavala-Crichton, J., Maureira-Sánchez, J., Brevis-Yever, M., y Lagos Olivos, C. (2021). Nivel de satisfacción de las clases online por parte de los estudiantes de Educación Física de Chile en tiempos de pandemia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 41, 123–130. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82907
Flores, R. (2009). Observando observadores: una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social: Ediciones UC.
Fuentes-Nieto, T., Jiménez-Herranz, B., y López-Pastor, V. (2020) Educación Física en tiempos de coronavirus y confinamiento: análisis desde la experiencia. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 11(65) 151-181.
Gallego, V., Muñoz, J., Arribas, H., y Rubia, B. (2016). Aprendizaje ubicuo: un proceso formativo en educación física en el medio natural. RELATEC,15(1) 59¬-73 https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.59
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 26. https://doi.org/10.14201/eks.23086
Gavotto-Nogales, O., y Castellanos-Pierra, L. (2021). Las emociones negativas vividas por los maestros en las clases virtuales en tiempos de pandemia. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23) e260, 1-19. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1006
Gibbs, G. (2007). Media review: ATLAS.ti software to assist with the qualitative analysis of data. Journal of Mixed Methods Research, 1(1), 103–104. https://doi.org/10.1177/2345678906291490
González-Fernández, M. (2018). Percepción del desempeño docente-estudiante en la modalidad mixta desde una mirada ecosistémica. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 370-393. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.346
González-Rivas, R., Gastélum-Cuadras, G., Velducea-Velducea, W., González-Bustos, J. B., y Domínguez-Esparza, S. (2021). Análisis de la experiencia docente en clases de Educación Física durante el confinamiento por COVID-19 en México. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 42, 1–11. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86242
Gupta, A., Shrestha, R., Shrestha, S., Acharya, A., y Pandey, N. (2020). Perception of BDS students of Kathmandu University on online learning during COVID-19 pandemic. Orthodontic Journal of Nepal, 10(2), 20–28. https://doi.org/10.3126/ojn.v10i2.31064
Hall-López, J., y Ochoa-Martínez, P. (2020). Enseñanza virtual en educación física en primaria en México y la pandemia por COVID-19. Ciencias De La Actividad Física UCM, 21(2), 1-7. https://doi.org/10.29035/rcaf.21.2.4
Hwang, S. (2007). Utilizing qualitative data analysis software: A review of ATLAS.ti. Social Science Computer Review, 26(4), 519–527. https://doi.org/10.1177/0894439307312485
İlter, İ., y Izgar, G. (2022). Elementary School Teachers' Experiences of Distance Education during the COVID-19 Pandemic in Turkey. ie: inquiry in education, 14(1),1-43.
Kooiman, B., Sheehan, D., Wesolek, M., y Reategui, E. (2016). Exergaming for physical activity in online physical education. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 14(2), 1-16. doi:10.4018/IJDET.2016040101
Lewis, R. (2004). NVivo 2.0 and ATLAS.ti 5.0: A Comparative Review of Two Popular Qualitative Data-Analysis Programs. Field Methods, 16(4), 439–464. https://doi.org/10.1177/1525822X04269174
López-Ruiz, A. y López-Miñarro, P. (2020). Efecto a corto plazo de un programa de estiramientos en la extensibilidad isquiosural y disposición sagital del raquis en estudiantes de Educación Secundaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(43), 75-84
Ministerio de Educación (2020). Unidad de Curriculum y Evaluación. Priorización curricular COVID-19 Educación Física y Salud. 1° Básico a 4° Medio. https://hdl.handle.net/20.500.12365/14466
Monguillot, M., Tarragó, R., Aznar, M., González-Arévalo, C., y Iglesias, X. (2023). Percepción docente sobre la enseñanza de la Educación física en España en postpandemia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 47, 258-267. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95220.
Morán, F., Morán, F., Morán, F., y Sánchez, J. (2021). Tecnologías digitales en las clases sincrónicas de la modalidad en línea en la Educación Superior. Revista de ciencias sociales, 27(3), 317-333.
Mujica-Johnson, F., y Orellana-Arduiz, N. (2022). Emociones de profesoras de Educación Física chilenas en el contexto de pandemia: estudio de casos. Retos. nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación,(43), 861-867. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89801
Mungarro Matus, J. E., y Gavotto Nogales, O. I. (2022). Transición al enfoque tecno-pedagógico emergente para la gestión de la educación física durante la COVID-19. Revista Educación, 46(1), 91-107. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44453
Muñoz, I. (2021). Nuevos modelos de docencia, desde la declaración de Bolonia a la era de la COVID. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 79(154), 225-253. https://doi.org/10.14422/mis.v79.i154.y2021.007
Öngören, S. (2022). Prospective pre-school teachers’ distance education perspectives. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(2), 283-296.
Ossandón-Jiménez, E., Ramírez-Silva, D., Torres-Rojas, B., Santander-Reveco, I., Uribe-Uribe, N., y Mujica-Johnson, F. (2021). Estilos de enseñanza en Educación Física escolar en el contexto de pandemia. Revista Académica Internacional de Educación Física, 1(4), 46-57.
Pillajo-Diaz, M. (2022). La enseñanza de la educación física virtual en tiempos de covid-19: Revisión sistemática. EmásF: revista digital de educación física, (74), 182-196.
Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers.Sage Publications.
Sánchez-Moreno, M., y Jurado, J. (2022). Stretching global activo en alumnos de educación secundaria. Efectos sobre sobre la amplitud de movimiento. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 45, 961–969. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91843
Sánchez-Rivas, E., Mayorga-Vega, D., Fernández Rodríguez, E., y Merino-Marbán, R. (2014). Efecto de un programa de estiramiento de la musculature isquiosural en las clases de educación física en Educación Primaria. Journal of Sport and Health Research. 6(2):159-168.
Sierra-Díaz, J., González-Víllora, S., Toledo-Guijarro, J., y Bermejo-Collada, C. (2021). Reflexiones sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje en Educación Física durante la pandemia por COVID-19. Un caso real. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación , 41, 866–878. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.85946
Soler-Morejón, C., y Borjas-Borjas, F. (2019). Percepción efectiva de profesores sobre la educación a distancia como modalidad en posgrado. Edumecentro, 11(3), 91-103.
Strauss, A., y Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications.
Subramaniam, N., y Kandasamy, M. (2011). The virtual classroom: A catalyst for institutional transformation. Australasian Journal of Educational Technology, 27(8). https://doi.org/10.14742/ajet.900
Tomasina, F., y Pisani, A. (2022). Pros y contras del teletrabajo en la salud física y mental de la población general trabajadora: una revisión narrativa exploratoria. Archivos de prevención de riesgos laborales, 25(2), 147-161.
Villarroel, R., Santa-María, H., Quispe, V., y Ventosilla, D. (2021). La gamificación como respuesta desafiante para motivar las clases en educación secundaria en el contexto de COVID-19. Revista Innova Educación, 3(1), 6-19. doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.