The Reggio Emilia Approach applied to swimming classes in Physical Education with boys and girls up to two years old.
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v56.102973Keywords:
Baby swimming, Reggio Emilia, teaching methods, teaching innovation, physical education, early childhood education.Abstract
The current educational situation contemplates the rise of alternative educational methodologies, such as the Reggio Emilia proposal. This article carries out a comparative study between two consecutive courses of pool classes in early childhood, within the Physical Education area of a school. The participating boys and girls are up to two years old and have not had previous contact neither with the aquatic environment nor with the sport of swimming. In the first course, a traditional methodology based on games was followed. In the second year, the Reggio Emilia Approach was applied, despite the fact that it is usually used in non-sports contexts. It is therefore an innovative situation, which moves the Reggio Emilia ateliers to the swimming pool. A comparison has been made between the results of both courses relative to the degree of comfort towards the aquatic environment achieved during the first three months. It has been proved that the Reggio proposal has allowed us to achieve greater levels of success, based on the student's autonomy, the curiosity generated in them and the motivational components that this methodology incorporates into the educational environment.
Keywords: Baby swimming, Reggio Emilia, teaching methods, teaching innovation, physical education, early childhood education.
References
Águila Soto, C., & López Vargas, J. J. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos, 35, 413–421. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035
Albarracín, A. & Moreno, J. A. (2018). Natación en la escuela. Hacia una alfabetización acuática. RIAA. Revista de investigación en actividades acuáticas, 2(3), 54-67. https://doi.org/10.21134/riaa.v2i3.1307
Berruezo, P. (2000). Hacia un marco conceptual de la Psicomotricidad a partir del desarrollo de su práctica en Europa y en España. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 37, 21-33.
Cañete Pulido, M. M. (2010). Características generales del niño y niña de cero a seis años. Innovación y experiencias educativas, 36, 1-12.
Díaz, M. P. (2019). Panorama actual de las pedagogías alternativas en España. Papelessalmantinos de ecudación, 23, 247-281.
Dodd-Nufrio, A. T. (2011). Reggio Emilia, Maria Montessori, and John Dewey: Dispelling teachers’ misconceptions and understanding theoretical foundations. Early Childhood Educ J, 39, 235-237.
Durán, M., López, A., Fernández, J. C., García, M. & García, S. (2014). Estudio piloto sobre la implementación de un programa lúdico en el contexto escolar para estimulación de lenguaje. Revista de logopedia, foniatría y Audiología, 34, 171-179.
Fuentes, V., García-Domingo, M., Amezcua Aguilar, P. & Amezcua, T. (2021). La Atención a la Diversidad Funcional en Educación Primaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(1), 91-106. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.006
Gardner, H. (2016). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Ciudad de México: FCE - Fondo de cultura económica.
Gil-Espinosa,F. J., Romance, A. & Nielsen, A. (2018). Juego y actividad física como indicadores de calidad en Educación Infantil. Retos, 34, 252-257. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.60391
Gil Madrona, P., Contreras Jordán, O. R., Gómez Barreto, I., 2008. Habilidades motrices en la infancia y su desarrollo desde una educación física animada. Revista iberoamericana de educación, 47, 71-96. http://hdl.handle.net/11162/23224
Jácome Lliguilema, E. P., Salcedo Vargas, G. L., Cañizares Vasconez, L. A. (2023). El método de Reggio Emilia en el desarrollo de la creatividad en los niños de educación inicial. Revista dilemas contemporáneos: Educación, política y valores, XI(1), 1-16. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i1.3723
Kauki, M. K., Prasetyo, Y., Rismayanthi, C., Asmuddin, A., Saman, A. ., Razali, M. N., Mustapha, A., Ali, S. K. S., Hutkemri, H., Sutapa, P., Hardianto, D., Auliana, R., Utami, D. ., Utami, D. Y., Riyana, A., Amran, A., Pratama, K. W., Trisnadi, R. A., & Astuti, A. T. (2024). Efecto de la confianza, la flexibilidad y la técnica básicas en el agua sobre la habilidad de natación de estilo libre entre alumnos de escuela primaria. Retos, 51, 1415–1423. https://doi.org/10.47197/retos.v51.101599
Linaza, J. L. (2013). El juego es un derecho y una necesidad de la infancia. Bordón: Revista de pedagogía, 65(1), 103-117.
Magaluzzi, L. (1994). Your image of the child: Where teaching begins. Exchange, 3, 52-61.
Magaluzzi, L. (2021). La educación infantil en Reggio Emilia. Ediciones Octaedro. 9788418615611.
Márquez Román, A., Soto Gómez, E. (2023). La política de lo educativo en el “Reggio Emilia Approach” 75 años después: diálogos sobre la belleza del espacio escolar con Vea Vecchi, Maddalena Tedeschi y CarlottaFerrozzi. Archivos analíticos de políticas educativas, 31(62), 1-22. https://doi.org/10.14507/epaa.317889
Miralles Pascual, R., Filella Guiu, G., & Lavega Burgués, P. (2017). Educación física emocional en el ciclo superior de educación primaria. Ayudando a los maestros a tomardecisiones (Emotional physical education through games in primary education. Helping teachers to make decisions). Retos, 31, 88–93. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.49607
Moreno-Murcia, J.A.; Huéscar Hernández, E.; Polo, R.; López, E.; Carbonell, B. y Meseguer, S. (2016). Efecto de los cuentosen la competencia acuática real y percibida en infantes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 16(61), 127-138. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.61.010
Moura, O. M., Neiva, H. P., Faíl, L. B., Morais, J. E., & Marinho, D. A. (2021). La influencia de la práctica regular de la natación en el desarrollo motor global en la infancia. Retos, 40, 296–304. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83090
Moura, O. M., Marinho, D. A., Morais, J. E., Pinto, M. P., Faíl, L. B., & Neiva, H. P. (2022). Las clases de natación en el contexto escolar durante un período de doce semanas mejoran las habilidades acuáticas y la coordinación motora en niños brasileños. Retos, 43, 316–324. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88903
Mundet Bolós, A., Simó Solsona, M., Crespo Forte, R. ., Batalla Flores, A., &Lleixà Arribas, T. (2024). Actividad física y resiliencia. Una práctica en Europa para la inclusión social. Retos, 53, 17–27. https://doi.org/10.47197/retos.v53.100245
Omeñaca Cilla, R. & Ruiz Omeñaca, J. V., 2007. Juegos cooperativos y educación física. Editorial Paidotribo. 9788480194334.
Piaget, J. (1975). Seis estudios de psicología. Barcelona: Barral. 6ª ed.
Pla iCampàs, G., BenllochBarrull, M., & Martínez Olmo, F. (2021). Effects of baby-adult interaction on baby’s learning of aquatic skills in an aquatic program: a sociocultural approach. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 16(4), 49-53.
Pla-Campas, G., Jiménez, V., Benlloch, M., & Martínez-Olmo, F. (2022). Estudio de la evolución de la competencia acuática en bebés participantes en un programa acuático desde un enfoque socioconstructivista. Retos, 45, 390–399. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.90342
Ribeiro, A. C., & Costa Telles, S. (2023). Adaptación a la natación infantil en piscinas cubiertas y poco profundas: una revisión sistemática. Retos, 50, 780–789. https://doi.org/10.47197/retos.v50.98508
Sánchez Lastra, M. A., Martínez Lemos, R. I., Díaz, R., Villanueva, M., & Ayán, C. (2020). Efecto de un programa de natación en la condición física de preescolares. Retos, 37, 48–53. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69504
Saldias Lizama, N. D., González Orb, M., Caro Orellana, D. S., Guzmán González, D. A., Jerez Peña, S., & González, M. L. (2019). Metodología lúdico acuática de ambientación en niños de 6 a 10 años. Retos, 36, 336–341. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.64305
Sánchez-Silva, A. & Lamoneda Prieto, J. (2021). Hibridación de la Gamificación, la educación física relacionada con la salud y el Modelo Integral de Transición Activa hacia la Autonomía en la iniciación al Crossfit en estudiantes de Secundaria. Retos, 42, 627-635. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87274
Vayer, P. (1985). El niño frente al mundo. Barcelona: Científico-Médica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.