Gender and age differences in motivation towards Physical Education in Primary Education in Spanish students
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v61.102734Keywords:
Physical activity, motivational factors, child population, perceived motor competence, anxiety towards failure, commitment to learningAbstract
The purpose of this descriptive study with a quantitative approach is to analyze the levels of achievement motivation among 84 primary school students in the subject of Physical Education, categorized by gender and age (eight-11 years). The Spanish version of the AMPET-e test (Achievement Motivation in Physical Education Test) was used to understand the thoughts, emotions, and experiences of various situations that students face in Physical Education classes. The results focus on three essential aspects: firstly, boys show greater commitment and dedication to learning than girls. Secondly, the perception of motor competence is higher in eight-year-old boys and lower in nine-year-old girls. Finally, it is observed that 11-year-old girls experience higher anxiety in the face of errors and stressful situations. These findings reflect the need to design and implement measures to improve the perception of motor competence in girls and address the gradual decrease in motivation and interest in Physical Education classes and physical activity in general as students enter adolescence.
Keywords: Physical activity, motivational factors, child population, perceived motor competence, anxiety towards failure, commitment to learning.
References
Barquero, M. S., Mora, C. A., & Méndez, D. A. (2019). Factores de motivación de logro: El compromiso y entrega en el aprendizaje, la competencia motriz percibida, la ansiedad ante el error y situaciones de estrés en estudiantes de cuarto, quinto y sexto nivel escolar durante la clase de educación física. Revista Educación, 61-72. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.33109
Bernate, J., Fonseca, I., Betancourt, M., García, F., & Sabogal, H. (2019). Competencias ciudadanas en la educación física escolar. Acción Motriz, 23(1), 90-99.
Cohen, J. (1988). The effect size. Statistical power analysis for the behavioral sciences, 77-83.
Cortés, M. E., Veloso, B. C., & Alfaro, A. A. (2021). Impacto de la actividad física en el desarrollo cerebral y el aprendizaje durante la infancia y la adolescencia. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 7(1), 39-52.
Cruz, A. D., & Cruzata, A. (2017). Inteligencia emocional y kinestésica en la educación física de la educación primaria. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 4.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The «what» and «why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
DECRETO 106/2022, de 5 de agosto, del Consell, de ordenación y currículo de la etapa de Educación Primaria. [2022/7572].
Dishman, R. K., McIver, K. L., Dowda, M., Saunders, R. P., & Pate, R. R. (2015). Motivation and behavioral regulation of Physical Activity in middle school students. Medicine and Science in Sports and Exercise, 47(9), 1913-1921. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000000616
Duncan, M. J., Jones, V., O’Brien, W., Barnett, L. M., & Eyre, E. L. J. (2018). Self-perceived and actual motor competence in young british children. Perceptual and Motor Skills, 125(2), 251-264. https://doi.org/10.1177/0031512517752833
Esqueda, E. I., Vargas, D. M., Vergara, A. P., López, J., Ramírez, R., & Tristán, J. L. (2024). Cómo se comunican las tareas importa: Necesidades psicológicas y ser físicamente activo en Educación Física. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 10(1), 47-70.
Fernández, C. (2022). Motivación e inteligencia emocional en Educación Física: Influencia sobre el bienestar psicológico y la intención de adoptar un estilo de vida activo (p. 1) [Tesis de Doctorado, Universidad de Huelva]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=310810
Fierro, S., Almagro, B. J., & Sáenz, P. (2019). Necesidades psicológicas, motivación e inteligencia emocional en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 167-186.
Fierro-Suero, S., Castillo, I., Almagro, B. J., & Saénz-López, P. (2023). The role of motivation and emotions in physical education: understanding academic achievement and the intention to be physically active. Frontiers in Psychology, 14, 1253043.
Fierro, S., Fernández, E. J., & Sáenz, P. (2022). Students’ motivational and emotional experiences in Physical Education across profiles of Extracurricular Physical Activity: The influence in the intention to be active. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15). https://doi.org/10.3390/ijerph19159539
Fierro-Suero, S., Saénz-López, P., Carmona, J., & Almagro, B. (2023). Achievement emotions, intention to be physically active and academic performance in Physical Education: Gender differences. Journal of Teaching in Physical Education, 42, 114-122. https://doi.org/10.1123/jtpe.2021-0230
Flores, R., Matheu, A., Juica, P., Barrios, E. A., Mejías, B. (2019). Análisis de género de clases de la autodeterminación del rendimiento y la motivación en clase de Educación Física. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), 27-44.
Fort-Vanmeerhaeghe, A., Román-Viñas, B., & Font-Lladó, R. (2017). ¿Por qué es importante desarrollar la competencia motriz en la infancia y la adolescencia? Base para un estilo de vida saludable. Apunts. Medicina de l'Esport, 52(195), 103-112. https://doi.org/10.1016/j.apunts.2016.11.001
Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A., & Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24(1), 1-8.
Franco, E., González-, A., & Coteron, J. (2021). Compromiso y motivación en los alumnos de educación física, ¿es importante el burnout del profesor? Revista de Psicología del Deporte, 29, 28-35.
García, L. (2021). Cómo motivar en educación física: Aplicaciones prácticas para el profesorado desde la evidencia científica. Universidad de Zaragoza. https://doi.org/10.26754/uz.978-84-18321-22-1
García-Bellido, M. R., & Baena, A. (2017). Motivación en educación física a través de diferentes metodologías didácticas. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 21(1), 387-402.
González, D., & Sicilia, Á. (2019). The importance of novelty satisfaction for multiple positive outcomes in physical education. European Physical Education Review, 25(3), 859-875. https://doi.org/10.1177/1356336X18783980
Guarnizo, N., Talero, E., & Balcazar, A. (2020). El imaginario simbólico y la dimensión lúdica en las clases de Educación Física. Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD, 430, 85-97.
Hall, J. A., Ochoa, P. Y., & Sáenz, P. (2019). Participación, motivación y adherencia en Educación Física. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 13, 1-2. https://doi.org/10.33776/remo.v0i13.4584
Kelso, A., Linder, S., Reimers, A. K., Klug, S. J., Alesi, M., Scifo, L., Borrego, C. C., Monteiro, D., & Demetriou, Y. (2020). Effects of school-based interventions on motivation towards physical activity in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise, 51, 1-37. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101770
Kerner, C., Haerens, L., & Kirk, D. (2018). Body dissatisfaction, perceptions of competence, and lesson content in Physical Education. Journal of School Health, 88(8), 576-582. https://doi.org/10.1111/josh.12644
La Agenda para el Desarrollo Sostenible—Desarrollo Sostenible. (s. f.). Recuperado 12 de abril de 2023, de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/
Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales. (BOE-A-2018-16673)
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (BOE-A-2020-17264)
Martínez, N., Espinoza-Silva, M., & Cárcamo, J. (2021). Competencia motriz en escolares de primer y segundo año de primaria en la región la Araucanía, Chile. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 19(2), 6.
McClelland, D. C. (1987). Human Motivation. Cup Archive.
Mecías, M., Navarro, R., Neira, P. J., & Rico, J. (2021). Analysis of motivation towards sports practice in students of Primary Education in Galicia. A descriptive study. Journal of Human Sport and Exercise, 16(3), 595-605. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.163.09
Merino, J. A. (2017). Diseño y efecto de un programa basado en el fomento de la responsabilidad sobre la motivación y sus consecuencias en jóvenes escolares de educación física [Tesis de Doctorado, Universidad de Murcia]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=136811
Moral, J. E., Urchaga, J. D., Guevara, R. M., & López, S. (2021). Análisis del clima motivacional generado en las clases de educación física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 68, 53-67.
Navarro, R., Rodríguez, J. E., & Eirín, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(3), 439-455. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3
Navarro, R., Lago, J., Basanta, S., & Arufe, V. (2019). Relation between motivation and enjoyment in Physical Education classes in children from 10 to 12 years old. Journal of Human Sport and Exercise, 14(3), 527-537. https://doi.org/10.14198/JHSE.2019.143.04
Navarro, R., Pazos, J. M., Rodríguez, J. E., & Arufe, V. (2019). Measuring physical self-concept of schoolchildren aged 10 to 16 on Physical Education lessons. Journal of Human Sport and Exercise, 15(1), 1-13. https://doi.org/10.14198/jhse.2020.151.01
Nishida, T. (1988). Reliability and factor structure of the achievement motivation in Physical Education test. Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 418-430.
Pérez, Á., Hortigüela, D., Casado, Ó. M., Heras, C., & Herrán, I. (2022). Análisis y reflexión sobre el nuevo currículo de Educación Física. Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD, 436, 41-58.
Pérez, L. M. R. (2021). Educación física y baja competencia motriz. Ediciones Morata.
Pons, J., Ramis, Y., Torregrossa, M., Sarrazin, P., Silvio, M., Duda, J., Martins, J., Demirhan, G., Carraro, A., Bouglas, V., & Papaioannou, A. (2023). Physical education motivational climate on the achievement goals and intrinsic motivation of students: A multilevel approach. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 21 (3), 1-16. https://doi.org/10.1080/1612197X.2023.2224841
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria (BOE-A-2022-3296).
Rojo, J., González, M. J., Gómez, S., Merellano, E., & Adsuar, J. C. (2022). Analysis of the motivation of students of the last cycle of Primary School in the subject of Physical Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1332. https://doi.org/10.3390/ijerph19031332
Romero, N., Solera, A., Bores, D., & Delfa, J. M. (2023). Sex and educational level differences in physical activity and motivations to exercise among Spanish children and adolescents. European Journal of Pediatrics, 182(2), 533-542. https://doi.org/10.1007/s00431-022-04742-y
Ruiz, L. M., Graupera, J. L., Contreras, O., & Nishida, T. (2004). Motivación de logro en educación física escolar: un estudio comparativo entre cinco países. Revista de Educación, 333, 345-361.
Salazar, P., & Jiménez, J. (2020). Diferencias en la competencia motriz percibida de una población infantil según la región geográfica. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(2), 246-265. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.4997
Tovar, C. J. (2021). Regulaciones motivacionales en diferentes ámbitos del deporte: revisión sistemática. Revista Académica Internacional de Educación Física, 1(4), 27-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.