Physical activity and resilience. A practice in Europe for social inclusion
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v53.100245Keywords:
social inclusion, resilience, physical activity, sistematization of experiencesAbstract
This study assumes the previous assumption that resilience applied to sports programmes can be very useful to promote social inclusion. In this sense, a systematic proposal is presented based on 6 experiences from different European countries that are united by the desire to promote resilience and social inclusion through sport. The aim of the study is to identify the key aspects to be taken into account in order to make sport experiences resilient, with the aim of improving their educational and inclusive value. A qualitative methodology has been implemented using 6 focus groups and 6 SWOT matrices as data collection techniques. The most important contribution of this study is the concretisation of actions —by professional and academic teams— based on their daily experience. These actions are organised along 3 time axes, triangulated with 6 aspects of resilience applied in a social organisation. In the discussion, emphasis is placed on the importance of including a change of mentality in the professional teams of the sport practice to assume a model of resilience and, thus, facilitating social inclusion.
Key words: Social inclusion - Resilience - Resilience - Physical activity - Systematisation of experiences
References
Almeida, P. L., Luciano, R., Lameiras, J., & Buceta, J. M. (2014). Beneficios percibidos de las lesiones deportivas: Estudio cualitativo en futbolistas profesionales y semiprofesionales. Revista de Psicología del Deporte, 23(2), 457–464. https://archives.rpd-online.com/article/download/v23-n2-lopes-de-almeida-etal/1504-5444-1-PB.pdf
Annesi, J. J. (2006). Relations of physical self-concept and self-efficacy with frequency of voluntary physical activity in preadolescents: implications for after-schoolcare programming. Journal of Psychosomatic Research, 61(4), 515-520. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2006.04.009
Arnal, J. (1997). Enfocaments, mètodes i àmbits de la investigació psicopedagògica. Universitat Oberta de Catalunya.
Arnal, J., Rincón, D., & Latorre, A. (1992). Investigación educativa: Fundamentos y metodologías. Labor.
Ayllón, S. (2015). Infancia, pobreza y crisis económica. Obra Social “La Caixa”, vol. 40.
Balibrea, E. (2009). El deporte como medio de inserción social de los jóvenes de barrios desfavorecidos. Quaderns de Ciències Socials, 12, 5-39. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/19126/QUADERNS_12.pdf?sequence=1
Balsells, M. A. (2011). Quart món i infància. conceptes, reptes i oportunitats.
Balsells, M. A., Del Arco, & Miñambres, A. (2009). Familas, educación y prevención del maltrato infantil. Bordón, 59 (1), 31-47. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36720/20384
Barudy, J., & Dantagnan, M. (2011). La fiesta mágica y realista de la resiliencia infantil. Gedisa.
Bernedo, I., Ruiz-Román, C., Lino, R. M. & Juárez, J. (2019). Situación educativa y sociolaboral de familias en exclu-sión social en Málaga. En J. Marín, G. Gómez, M. Ramos & M. Campos (Coord.), Inclusión, tecnología y sociedad: Investigación e innovación en educación. 1328-1340. Dykinson.
Bourdieu, P. (1991). La distinción. Las bases sociales del gusto. Taurus.
Bryman, A. (2012). Social Research Methods (4arta ed.). Oxford: Oxford University Press.
Cabanyes, J. (2010). Resiliencia: una aproximación al concepto. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 3(4), 145-151. https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2010.09.003
Candel, N., Olmedilla, A., & Blas, A. (2008). Relaciones entre la práctica de actividad física y el autoconcepto, la ansiedad y la depresión en chicas adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 61-77. https://revistas.um.es/cpd/article/view/54541/52551
Carnacea, A., & Lozano, A. (Ed.) (2011). Arte, intervención y acción social. la creatividad trasnformadora. Grupo 5.
Carranza, M., & Gaspar, M. (Eds.) (2012). Deporte, actividad física e inclusión social. Una guía para la intervención social a través de las actividades deportivas. Consejo Superior de Deportes.
Castelló, M., González, A. I., Navarro, J., & Valcárcel, M. (2003). L'hora del cafè: una experiència de treball amb pares i mares des d'un centre obert. Quaderns d'Educació Social, 3, 177-187.
https://raco.cat/index.php/QuadernsEducacioSocial/article/view/347207/438381
Castro-Sánchez, M., Chacón-Cuberos, R., Zurita, F., & Espejo, T. (2016). Niveles de resiliencia en base a modalidad, nivel y lesiones deportivas. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 162-165.
https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.41314
Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Espejo, T., & Zurita, F. (2016). Estudio de la resiliencia en función de la modalidad deportiva: fútbol, balonmano y esquí. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 157-161. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.41313
Chen, J. J., & Lee, Y. (2013). Physical Activity for Health: Evidence, Theory, and Practice. Journal of Preventive Medicine and Public Health, 46 (Suppl 1), S1-S2. https://doi.org/10.3961/jpmph.2013.46.S.S1
Collins, M., & Haudenhuyse, R. (2015). Social Exclusion and Austerity Policies in England: The Role of Sports in a New Area of Social Polarisation and Inequality? Social Inclusion, 3(3), 5-18. https://doi.org/10.17645/si.v3i3.54
Daverio, P. (2007). Resiliencia y educación. Nuevas perspectivas en el abordaje de la adolescencia. En M. Munist, E. Suárez-Ojeda, D. Krauskopf, & T. Silber, (Eds), Adolescencia y Resiliencia (pp.153-165). Paidós.
Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa. Voz y quebranto. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 5-15.
European Comission (n.d.). Sport for community cohesion and social inclusion. https://sport.ec.europa.eu/policies/sport-and-society/social-inclusion
European Commission (2016). Mapping of good practices relating to social inclusion of migrants through sport: final report to the DG Education and Culture of the European Commission June 2016. https://data.europa.eu/doi/10.2766/158610
Expósito, U., & González, V. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta Médica Espirituana, 19(2).
Fernández-García, A., Poza-Vilches, F., & Fiorucci, M. (2015). Análisis metateórico sobre el ocio de la juventud con problemas sociales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 119–141. https://doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.06
Fernández- Gavira, J., Jimenez-Sánchez, M. B., & Fernández-Truan, J. C. (2018). Deporte e Inclusión Social: aplica-ción del Programa de Responsabilidad Personal y Social en adolescentes. Revista de Humanidades, 34, 39-58. https://doi.org/10.5944/rdh.34.2018.19209
Fletcher, D., & Sarkar, M. (2012). A grounded theory of phycological resilience in Olympic Champions. Psychology of Sport and Exercise, 13(5), 669-678. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.04.007
Forés, A. (2012). La resiliencia: una aposta per canviar de models d’intervenció. Butlletí d’Inf@ncia, 57, 1-5.
Fuentes-Peláez, N., Amorós, P., Balsells, M. A., & Pastor, C. (2010). A suport program addressed to youth in kinship foster care from the resilience perspective. En E. J. Knorth, M. E. Kalbervoer, & J. Knot (Eds.), Inside out. How in-terventions in child and family care work, 267-271. Garant Publishers.
Fraguela, R., De-Juanas, A. & Franco, R. (2018). Ocio deportivo en jóvenes potencialmente vulnerables: beneficios percibidos y organización de la práctica. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 49-58. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.04
García, X., Molinero, O., Barquín, R., Salguero, A., De la Vega, R., Márquez, S. (2014). La resiliencia en el deporte: fundamentos teóricos, instrumentos de evaluación y revisión de la literatura. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 83-92.
Gavina, M., Laparra, M., & Aguilar M. (1995). Aproximación teórica al concepto de exclusión. Desigualdad y pobreza hoy. Talassa.
Gentile A. (2010). De vuelta al nido en tiempos de crisis. Los boomerangs kids españoles. Revista de Estudios de Juven-tud, 90, 181-203.
Gucciardi, D. F., Jackson, B., Coulter, T. J., & Mallett, C. J. (2011). The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC): Dimensionality and age-related messurement invariance with Australian cricketers. Psychology of Sport and Exercise, 12, 423-433. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.02.005
Guirola, I. (2014). Deporte e inclusión social: aplicación del programa de responsabilidad personal y social en 3000 viviendas (Sevilla). MoleQla. Revista de Ciencias de la Universidad Pablo de Olavide, 16, 24-27.
Guerra, J. (2013). Construcción, validez y confiabilidad de la Escala de Resiliencia Docente. Propósitos y Representacio-nes, 1(1), 59-86. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n1.7
Gunter, M. (2002). Maturation, separation and social integration. Some developmental psychology aspects of child-hood sports. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 51, 298-312. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12050937
Hellison, D., Cutforth, N., Kallusky, J., Martinek, T., Parker, M., & Stiehl, J. (2000). Youth development and physical activity: Linking universities and communities. Human Kinetics.
Henderson, N., & Milstein, M. (2003). La resiliencia en la escuela. Paidós.
Jara, O. (2006). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3845
Juárez, J.; De Oña, J. M.; Mancila, I., & Molina, L. (2022). La resiliencia en jóvenes en riesgo de exclusión. El caso de Coke. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 41, 81-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.06
Kegelaers, J., & Wylleman, P. (2019). Exploring the coach’s role in fostering resilience in elite athletes. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 8(3), 239–254. https://doi.org/10.1037/spy0000151
Kyle, T. L., Hernández, A., Reigal, R. E., & Morales, V. (2016). Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 61-65. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.36873
Leventhal, K. S., DeMaria, L. M. Gillham, J. E., Andrew, G., Peabody, J. & Leventhal, S. M. (2016). A psychosocial resilience curriculum provides the “missing piece” to boost adolescent physical health: A randomized controlled trial of Girls First in India. Social Science & Medicine, 161, 37-46. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2016.05.004
Lieberman, A. (1986). Collaborative research: working with, not working on. Educational Leadership, 43(5), 29-32.
López, M. (2011). Cómo hacer una sopa con piedras: El arte como herramienta de intervención y mediación social. construyendo sociedades más creativas. En A. Lozano, & M.A Carnacea (Eds.), Arte, intervención y acción socioedu-cativa. La creatividad transformadora, (pp. 97-127). Grupo 5.
Martin, L., Viljoen, M., Kidd, M., & Seedat, S. (2014). Are childhood trauma exposures predictive of anxiety sensitivi-ty in school attending youth? Journal of Affective Disorders, 168, 5-12. https://doi.org/10.1016/j.jad.2014.06.035
Masten, A. S., & Obradovic, J. (2006). Competence and resilience in development. Annals Of The New York Academy Of Sciences, 1094(1), 13-27. https://doi.org/10.1196/annals.1376.003
Mateos, A., Balsells, M. A., Molina, M. C., & Fuentes-Peláez, N. (2012). The perception adolescents in kinship foster care have of their own needs. Revsita de cercetare si interventie sociala, 38, 25-41. https://www.rcis.ro/images/documente/rcis38_02.pdf
Morgan, P. B., Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013). Defining and characterizing team resilience in elite sport. Psychology of Sport and Exercise, 14(4), 549-559. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.01.004
Mundet, A. (2014). Els llenguatges artístics: metodologies socioeducatives de promoció de la resiliència. [Tesis Doctoral, Universitat de Barcelona] https://www.tdx.cat/handle/10803/279211#page=1
Newsome, J., & Sullivan, C. J. (2014). Resilience and vulnerability in adolescents: Genetic influences on differential response to risk for delinquency. Journal Youth Adolescence, 43, 1080-1095. https://doi.org/10.1007/s10964-014-0108-9
Ortiz, M. T., Garrido, M. E., & Castañeda, C. (2022). Autoeficacia y resiliencia: diferencias entre deportistas practi-cantes de fitness/culturismo y no deportistas (Selfefficacy and resilience: differences between fitness/bodybuilding athletes and non-athletes). Retos, 44, 232-241. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88937
Owen, N., Salmon, J., Koohsari, M. J., Turrell, G., & Giles-Corti, B. (2014). Sedentary behaviour and health: map-ping environmental and social contexts tounderpin chronic disease prevention. British Journal of Sports Medicine, 48(3), 174-177. http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2013-093107
Ozan, M., & Secer, I. (2022). Investigation of The Relationship Between Athletes’ Psychological Resilience, Emotional Reactivity, Psychological Maladjustment and Trait Anger Control. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (46), 143-151. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92745
Petrie, T. A., Deiters, J., & Harmison, R. J. (2014). Mental Toughness, Social Support, and Athletic Identity: Modera-tors of the Life Stress-Injury Relationship in Collegiate Football Players. Sport Exercise, and Performance Psychology, 3(1), 13-27. https://doi.org/10.1037/a0032698
Piñeiro-Cossio, J. & Pérez-Ordás, R. (2020). Experiencia en la aplicación de un programa piloto de actividad física para el desarrollo de la responsabilidad personal y social en un colegio de alta vulnerabilidad en Santiago de Chile. Libro de actas del Congreso Internacional, 94-100. ISBN 978-84-18321-04-7.
Piñeiro-Cossio, J., Pérez-Ordás, R., Bermejo-Martínez, G., Alcaráz-Iborra, M., & Nuviala, A. (2023). Development and validation of a scale to assess Psychological Well-being in physical activity and sports: The PWBPA Scale. Re-tos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 49, 401-407 https://doi.org/10.47197/retos.v49.97623
Ramírez-Granizo, I. A., & Castro-Sánchez, M. (2018). Análisis de los niveles de resiliencia en función del género y factores del ámbito educativo en escolares. Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(1), 50-61.
Ramírez-Granizo, I., Alonso-Vargas, J. M., San Román Mata, S., Ubago-Jiménez, J. L., & Martínez-Martínez, A. (2019). El rol de la resiliencia en la asociación entre la actividad física deportiva y aspectos académicos en escola-res. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 5(3), 513-531. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5603
Reche, C., Tutte, V., & Ortín, F. J. (2014). Resiliencia, optimismo y burnout en judokas de competición uruguayos. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(2), 267-279.
Redondo-Elvira, T., Ibañez-del-Prado, C., & Barbas-Abad, S. (2017). Spiritually resilient. Relationship between spir-ituality and resilience in palliative care. Clinica y Salud, 28, 117-121.
Romans, M., Petrus, A., Trilla, J., & Bernet, J. (2000). De profesión: Educador(a) social. Paidós Ibérica.
Ruiz-Román, C., Juárez, J., & Molina, L. (2020). Evolución y nuevas perspectivas del concepto de resiliencia: de lo individual a los contextos y a las relaciones socioeducativas. Educatio Siglo XXI, 38(2), 213-232.
Ruiz, R., De la Vega, R., Poveda, J., Rosado, A., & Serpa, S. (2012). Análisis psicométrico de la Escala de Resiliencia en el deporte del fútbol. Revista de Psicología del Deporte. 21(1), 143-151.
Secades, X., Molinero, O., Barquín, R., Salguero, A., De la Vega, R., & Márquez, S. (2014). La resiliencia en el de-porte: fundamentos teóricos, instrumentos de evaluación y revisión de la literatura. Cuadernos de Psicología del De-porte, 14 (3), 83-92.
Tomás, M., Meléndez, J., & Navarro, E. (2008). Modelos factoriales confirmatorios de las escalas de Ryff en una muestra de personas mayores. Psicothema, 20(2) 304-310.
Ungar, M. (2011). The social ecology of resilience: addressing contextual and cultural ambiguity of a nascent con-struct. The American Journal of Orthopsychiatry, 81(1), 1–17. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01067.x
Vaquero, E., Urrea, A., & Mundet, A. (2014). Promoting Resilience through Technology, Art and a Child Rights-Based Approach. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 45, 144-159.
Vivaldi, F., & Barra, E. (2012). Bienestar Psicológico, Apoyo Social Percibido y Percepción de Salud en Adultos Mayo-res. Terapia Psicológica, 30(2), 23-29. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082012000200002
Zschucke, E., Gaudlitz, K., & Ströhle, A. (2013). Exercise and physical activity in mental disorders: clinical and exper-imental evidence. Journal of Preventive Medicine and Public Health, 46 (Suppl 1), S12-S21. https://doi.org/10.3961/jpmph.2013.46.S.S12
Zurita, F., Espejo, T., Cofré, C., Martínez, A., Castro, M., & Chacón, R. (2016). Influencia de la actividad física sobre la resiliencia en adultos con dolor de hombro. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 53-58. https://doi.org/10.6018/264651
Zurita, F., Castro, M., Linares, M., & Chacón, R. (2017). Resiliencia, un elemento de prevención en actividad física. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(1), 564-576.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.