Actividad física, condición física y autoconcepto en escolares de 8 a 12 años (Physical activity, physical fitness and self-concept in schoolchildren aged between 8 to 12 years old)

Andres Rosa Guillamón, Eliseo Garcia Canto, Pedro Jose Carrillo López

Resumen


Este artículo analizó la relación entre actividad física, condición física y autoconcepto. Un total de 103 escolares (8-12 años) participaron en la evaluación de dichas variables. La condición física se valoró mediante diversas pruebas de la Batería ALPHA-Fitness, el nivel de actividad física se calculó a través del cuestionario PACE y el autoconcepto se midió utilizando la Escala de Autoconcepto de Piers-Harris. Las pruebas estadísticas fueron: T-student, U de Mann-Whitney y Krustal-Wallis. Aquellos físicamente activos tuvieron mejores registros en las dimensiones conductual, intelectual, falta de ansiedad y global. Aquellos con mayor condición física mostraron un mejor autoconcepto físico (p = .013), social (p = .003) y global (p = .085). Aquellos físicamente activos y con mayor condición física tuvieron un mejor autoconcepto intelectual (p = .007), social (p = .010) y global (p = .010). Ser físicamente activo y tener un mayor nivel de condición física podría predecir un autoconcepto más positivo en escolares de la Región de Murcia.


Abstract. This article analized the relationship between physical activity, physical condition and self-concept. A total of 103 schoolchildren (8-12 years old) participated in the assessment of these variables. Physical fitness was assessed through various tests from the ALPHA-Fitness Battery, level of physical activity was calculated through the PACE questionnaire, and self-concept was measured using the Piers-Harris Self-concept Scale. T-student, Mann-Whitney U, and Krustal-Wallis were employed for statistical analysis. Those who were physically active had better values in behavioral and intellectual domains of self-concept, as well as in lack of anxiety, and global self-concept. Those with greater physical fitness showed a better physical (p = .013), social (p = .003) and global (p = .085) self-concept. Those physically active with greater physical fitness had a better intellectual (p = .007), social (p = .010) and global (p = .010) self-concept. Being physically active and having a higher level of fitness could predict a more positive self-concept in schoolchildren of Murcia (Spain).


Palabras clave


Escolares, salud, condición física, ejercicio físico, autoconcepto (Schoolchildren, health, physical exercise, physical fitness, self-concept)

Texto completo:

PDF

Referencias


Borrego, F.J., López, G., & Díaz, A. (2012). Physical condition influence in self-concept of a teens group of Alcantarilla town. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 57-62.

Bufford, R. K. (1986). Social foundations of thought and action-a social cognitive theory-bandura, a. Journal of Psychology and Theology, 14(4), 341-342.

Calfas, K. J., Long, B. J., Sallis, J. F., Wooten, W. J., Pratt, M., & Patrick, K. (1996).A controlled trial of physician counseling to promote the adoption of physical activity. Preventive medicine, 25(3), 225-233.

Cardenal, V., & Fierro, A. (2003). Componentes y correlatos del autoconcepto en la escala de Piers-Harris. Estudios de Psicología 24, 101-111.

Castro-Pinero, J., Ortega, F. B., Artero, E. G., Girela-Rejón, M. J., Mora, J., Sjostrom, M., & Ruiz, J. R. (2010). Assessing muscular strength in youth: usefulness of standing long jump as a general index of muscular fitness. Journal of Strength and Conditioning Research, 24(7), 1810-1817.

Department of Health, Physical Activity, Health Improvement and Prevention (2004). At least five a week: Evidence on the impact of physical activity and its relationship to health. A report from the Chief Medical Officer. London: Department of Health.

España-Romero, V., Ortega, F. B., Vicente-Rodríguez, G., Artero, E. G., Rey, J. P., & Ruiz, J. R. (2010). Elbow Position Affects Handgrip Strength in Adolescents: Validity and Reliability of Jamar, Dynex, and Tkk Dynamometers. Journal of Strength and Conditioning Research, 24(1), 272-277.

Fraile, A., & Catalina, J. (2013). Diferencias en autoconcepto físico en escolares de primaria y secundaria. Lúdicapedagógica, 2(18), 93-102.

Fox, K. R., Boutcher, S. H., Faulkner, G. E., & Biddle, S. J. (2000). The case for exercise in the promotion of mental health and psychological well-being. Physical activity and psychological well-being, 1-9.

Flores, P. E., Medrano, L. A., & Victoria, L. M. (2014). Estados de Ánimo y Juicios de Autoconcepto en Universitarios: Análisis desde un abordaje basado en Redes Semánticas Naturales. Interamerican Journal of Psychology, 48(3).

Gálvez, A., Rodríguez-García, P.L., García-Cantó, E., Rosa, A., Pérez-Soto, J.J., Tárraga-Marcos, M.L.,... Tárraga-Marcos, P.J. (2015a). Capacidad aeróbica y calidad de vida en escolares de 8 a 12 años. Clínica e Investigación en Arteriosclerosis, 27(5), 239-25.

Gálvez, A., Rodríguez-García, P.L., Rosa, A., García-Cantó, E., Pérez-Soto, J.J., Tárraga, M.L.,… Tárraga, P.J. (2015b). Nivel de condición física y su relación con el estatus de peso corporal en escolares. Nutrición Hospitalaria, 31(1), 393-400.

Gálvez, A., Rodríguez-García, P. L., Rosa, A., García-Cantó, E., Pérez-Soto, J. J., Tárraga, M.L.,… Tárraga, P.J. (2015c). Relación entre el estatus de peso corporal y el autoconcepto en escolares. Nutrición Hospitalaria, 31(2), 723-729.

Gálvez, A., Rodríguez-García, P.L., Rosa, A., García-Cantó, E., Pérez-Soto, J.J., Tárraga, P.J.,… Tárraga, M.L. (2016). Capacidad aeróbica, estado de peso y autoconcepto en escolares de primaria. Clínica e Investigación en Arteriosclerosis, 28(1), 1-8.

Garaigordobil, M., Perez, J. I., & Mozaz, M. (2008). Self-concept, self-esteem and psychopathological symptoms. Psicothema, 20(1), 114-123.

García, A.R. (2013). La educación emocional, el autoconcepto, la autoestima y su importancia en la infancia. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, 44, 241-258.

García-Cantó, E., & García-López, A. (2011). El autoconcepto y la práctica de actividad física en Primaria. Trances, Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 3(2), 187-200.

Goñi, A., & Zulaica, L.M. (2000). La participación en el deporte escolar y el autoconcepto en escolares de 10 a 11 años de la provincia de Guipúzcoa. Apunts, 59, 6-10.

Goñi, E., & Fernández, A. (2008). Los dominios social y personal del autoconcepto. Revista de Psicodidáctica, 12(2), 179-194.

Guillén, F., & Ramírez, F. (2011). Relación entre el autoconcepto y la condición física en alumnos del Tercer Ciclo de Primaria. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 45-49.

Kyle, T. L., Hernández-Mendo, A., Reigal-Garrido, R. E., & Morales-Sánchez, V. (2016). Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 61-65.

Lèger, L. A., Mercier, D., Gadoury, C., & Lambert, J. (1988). The multistage 20 meter shuttle run test for aerobic fitness. Journal of Sports Sciences, 6(2), 93-101.

Madariaga, J., & Goñi, A. (2009). El desarrollo psicosocial. Revista de Psicodidáctica, 14(1), 93-118.

Manual de Instrucciones de la Batería ALPHA-Fitness: Test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes. [Acceso: 15 de septiembre de 2016]. Disponible en: https://sites. google.com/site/alphaprojectphysicalactivity/alphapublic-documents/alpha-fit/assessing-fitness-in-children.

Martínez-Baena, A., Mayorga-Vega, D., & Viciana, J. (2018). Factores predictores de la actividad física en escolares españoles de acuerdo a su estado de peso. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 33, 74-80.

Mayorga, D., Viciana, J., & Cocca, A. (2012). Relationship between physical self-concept and health-related physical fitness in Spanish schoolchildren. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 659-668.

Mendo-Lázaro, S., Polo-del-Río, M. I., Amado-Alonso, D., Iglesias-Gallego, D., & León-del-Barco, B. (2017). Self-concept in childhood: the role of body image and sport practice. Frontiers in Psychology, 8.

Mitchell, N.G., Moore, J.B., Bibeau, W.S., & Rudasill, K.M. (2012). Cardiovascular fitness moderates the relations between estimates of obesity and physical self-perceptions in rural elementary school students. Journal of Physical Activity and Health, 9(2), 288-294

Moore, J. B., Mitchell, N. G., Bibeau, W. S., & Bartholomew, J. B. (2011). Effects of a 12-week resistance exercise program on physical self-perceptions in college students. Research Quarterly Exercise Sport, 82(2), 291-301.

Morano, M., Colella, D., Robazza, C., Bortoli, L., & Capranica, L. (2011).Physical self-perception and motor performance in normal-weight, overweight and obese children.Scandinavian Journal of Medicine & Sciences in Sports, 21(3), 465---473.

Moreno, J. A, Cervelló, E., & Moreno, R. (2008). Importancia de la práctica físico-deportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 171-183.

Overbay, J. D., & Purath, J. (1997).Self-Concept and Health Status in Elementary-School-Aged Children.Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 20, 89-101.

Patrick, K., Sallis, J. F., Prochaska, J. J., Lydston, D. D., Calfas, K. J., Zabinski, M. F… Brown, D. R. (2001). A multicomponent program for nutrition and physical activity change in primary care: PACE+ for adolescents. Archive Pediatric Adolescent Medicine, 155, 940-6.

Petty, K. H., Davis, C. L., Tkacz, J., Young-Hyman, D., & Waller, J. L. (2009). Exercise effects on depressive symptoms and self-worth in overweight children: a randomized controlled trial. Journal of Pediatric Psychology, 34(9), 929-939.

Piers, E. V., & Herzberg, D. S. (2002).Manual for the Piers-Harris Children’s Self-concept Scale (2nd edn). Los Ángeles, CA: Western Psychological Services.

Planinšec, J., & Fošnarič, S. (2005). Relationship of perceived physical self-concept and physical activity level and sex among young children. Perceptual and motor skills, 100(2), 349-353.

Prochaska, J.J., Sallis, J.F., & Long, B. (2001). A physical activity screening measure for use with adolescents in primary care. Arch Pediatr Adolesc Med, 155, 554–9.

Reigal, R., Videra, A., Parra, J. L., & Juárez, R. (2012). Actividad físico deportiva, autoconcepto físico y bienestar psicológico en la adolescencia. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 19-23.

Rodríguez-García, P.L., Gálvez, A., García-Cantó, E., Pérez-Soto, J.J., Rosa, A., Tárraga… Tárraga, P.L. (2015). Relationship between the Self-Concept and Muscular Strength in Southern Spanish Children. J Psychol Psychother 5, 222.

Rodríguez-García, P.L., Tárraga, L., Rosa, A., García-Cantó, E., Pérez-Soto, J.J., Gálvez, A.,… Tárraga, P. (2014). Physical Fitness Level and Its Relationship with Self-Concept in School Children. Psychology, 5, 2009-2017.

Rosa-Guillamón, A., & García-Cantó, E. (2016). Relationship between physical fitness and mental health in primary school children. Rev Ib CC Act Fís Dep, 5(2), 31-42.

Rosa, A., García-Cantó, E., Rodríguez-García, P. L., Pérez-Soto, J.J., Tárraga-Marcos, M.L.,… Tárraga-López, P.J. (2017). Actividad física, condición física y calidad de la dieta en escolares de 8 a 12 años. Nutr Hosp, 34(6), 1292-1298.

Rosa-Guillamón, A., García-Cantó, E., Rodríguez-García, P. L., & Pérez-Soto, J. J. (2016). Condición física y calidad de vida en escolares de 8 a 12 años. Revista de la Facultad de Medicina, 65(1), 37-42.

Ruiz, J. R., España Romero, V., Castro Piñero, J., Artero, E. G., Ortega, F. B., Cuenca, M.,… Castillo, M. J. (2011). Batería ALPHA-Fitness: test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes, Nutr Hosp, 26(6), 1210-1214.

Sánchez-Alcaraz, B. J., & Gómez-Mármol, A. (2014). Physical self-concept in a sample of primary students and its relationship with gender and out of school sport practice. E-balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 10(2), 113-120.

Shavelson, J., Hubner, J.J., & Stanton, G.C. (1976). Self-concept: validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-442.

Sonströem, R.J. (1998). Physical self-concept: assessment and external validity. Exercise and Sport Sciences Reviews, 26, 133–164.

Sonströem, R.J., Harlow, L.L., & Josephs, L. (1994). Exercise and self-esteem: Validity of modelexpansion and exercise associations. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16, 29-42.

Strauss, R. S., Rodzilsky, D., Burack, G., & Colin, M. (2001). Psychosocial correlates of physical activity in healthy children. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 155(8), 897-902.

Thomas, S., Reading, J., & Shephard, R. J. (1992).Revision of the physical-activity readiness questionnaire (PAR-Q).Canadian Journal of Sport Sciences-Revue Canadienne Des Sciences Du Sport, 17(4), 338-345.

Van den Berghe, L., Vanstenkiste, M., Cardon, G., Kirk, D., & Haerens, L. (2014). Research on self determination in physicaleducation: keyfindings and proposal for future research. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 97-121.

Vedul‐Kjelsås, V., Sigmundsson, H., Stensdotter, A. K., & Haga, M. (2012). The relationshipbetweenmotorcompetence, physical fitness and self‐perception in children. Child: care, health and development, 38(3), 394-402.

Vicente-Rodríguez, G., Rey-López, J. P., Mesana, M. I., Poortvliet, E., Ortega, F. B., Polito, A.,… Moreno, L. A. (2012). Reliability and intermethod agreement for body fat assessment among two field and two laboratory methods in adolescents. Obesity, 20(1), 221-228.

Weiss, M. R. (2000). Motivating kids in physical activity. President's Council on Physical Fitness and Sports Research Digest, 3(11), 1-8.

Zabala, A. F., & Palacios, E. G. (2008). El autoconcepto infantil: una revisión necesaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 13-22.

Zulaika, L. M. (2002). Educación física y autoconcepto: análisis relacionales y eficiencia de un programa de intervención para la mejora del autoconcepto físico. Apunts: Educación física y deportes, 67, 114.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.