Between charismatic teaching and the bureaucratization of education: the crisis of sociology and the dilemmas of its learning

Authors

  • Jorge Sola Universidad Complutense de Madrid
  • Igor Sádaba Universidad Complutense de Madrid
  • César Rendueles Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.25

Keywords:

teaching, sociology, crisis, fragmentation, innovation

Abstract

This article offers a discussion of some of the dilemmas posed by the teaching of sociology, linking them to the state of crisis experienced by the discipline and the social and educational changes that have accompanied its evolution. In particular, we aim to address three kinds of questions: how to deal with the epistemic fragmentation and the public decline of sociology in our teaching practice?; how to focus the teaching of the sociological contents —specifically, of subjects such as theory and methods— to achieve that our students learn to do sociology?; and how can collective debate and cooperative work help us to improve our teaching strategies?

Author Biographies

Jorge Sola, Universidad Complutense de Madrid

Jorge Sola es doctor en Sociología y Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Sociología: Metodología y Teoría de la Universidad Complutense de Madrid. Sus principales áreas de interés son la sociología política, la sociología económica y la teoría social, y su investigación ha girado en torno a la precarización del mercado laboral y los procesos de cambio político. Ha publicado, junto a César Rendueles, el libro Le sfide di Podemos (Manifesto Libri, 2017).

Igor Sádaba, Universidad Complutense de Madrid

Igor Sádaba es doctor en Sociología y Profesor Titular en el Departamento de Sociología: Metodología y Teoría de la Universidad Complutense de Madrid. Sus principales áreas de interés son la metodología de las ciencias sociales, la cultura digital y los movimientos sociales. Ha publicado, entre otros trabajos, los siguientes libros: La Propiedad Intelectual. ¿Mercancías privadas o bienes públicos? (Catarata, 2008), Cyborg: Sueños y pesadillas de las tecnologías (Península, 2010) y, con Millán Arroyo, Metodología de la Investigación Social: Innovaciones y aplicaciones (Síntesis, 2012).

César Rendueles, Universidad Complutense de Madrid

César Rendueles es doctor en Filosofía y Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Sociología: Metodología y Teoría de la Universidad Complutense de Madrid. Sus principales áreas de interés son la epistemología, la filosofía política y la teoría social. Ha publicado, entre otros trabajos, los siguientes libros: Sociofobia. El cambio político en la era de la utopía digital (Capitán Swing, 2014), Capitalismo canalla (Seix Barral, 2015) y En bruto. Una reivindicación del materialismo histórico (Catarata, 2016) y, con Joan Subirats, Los (bienes) comunes. ¿Oportunidad o espejismo? (Icaria, 2017).

Published

2020-02-18

How to Cite

Sola, J., Sádaba, I., & Rendueles, C. (2020). Between charismatic teaching and the bureaucratization of education: the crisis of sociology and the dilemmas of its learning. Spanish Journal of Sociology, 29(2). https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.25

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.