Business cycles, opportunity costs and decision to study: some hypotheses and an illustrative comparative evidence

Authors

  • Juan Carlos Rodríguez Universidad Complutense de Madrid. Analistas Socio-Políticos.
  • José Manuel Lacasa Instituto F de Investigación Educativa.

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.7

Keywords:

Opportunity costs, schooling, Spain, Western Europe

Abstract

This article explores the relevance of changes in the opportunity cost of studying in explaining the schooling patterns of teenagers and youth in the last decades. On one hand, the article puts forward several hypotheses on the factors that underlie the reality and perception of that cost. On the other, it presents, and comments based upon some of these hypotheses, a comparative evidence of the schooling patterns for both age groups in Western Europe since the nineties, placing the Spanish case in this context. That evidence suggests the need to consider institutional (school) factors in addition to the merely economic ones to understand the rela‑ tionship between the opportunity cost of studying and schooling.

Author Biographies

Juan Carlos Rodríguez, Universidad Complutense de Madrid. Analistas Socio-Políticos.

Investigador en Analistas Socio-Políticos, Gabinete de Estudios, y profesor asociado de Sociología en el departamento de Sociología III (Universidad Complutense). Entre sus publicaciones recientes están Ecobarómetro. Cultura ecológica y educación (con V. Pérez-Díaz; Fundación Endesa, 2017), Un triángulo europeo: elites políticas, bancos centrales y populismos (con V. Pérez-Díaz y E. Chuliá; Funcas, 2016) y “Teachers’ prestige in Spain: probing the public’s and the teachers’ contrary views” (con V. Pérez-Díaz; en European Journal of Education, 49, 3, 2014)

José Manuel Lacasa, Instituto F de Investigación Educativa.

Analista de datos, especializado en educación. Director (fundador) del Instituto F de Investigación Educativa (IFIE), dedicado a analizar el sistema educativo español y sus problemas. Lleva a cabo estudios públicos y privados para empresas, fundaciones y otras instituciones. Publicaciones recientes: “Diversidad de centros, conocimientos matemáticos y actitudes hacia la enseñanza de las Matemáticas de los futuros maestros en España” (con J. C. Rodríguez, en TEDSM. Informe español. Estudio internacional sobre la formación inicial en matemáticas de los maestros. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2013); PISA 2009. Una segunda mirada (CECE, 2011).

Published

2018-01-01

How to Cite

Rodríguez, J. C., & Lacasa, J. M. (2018). Business cycles, opportunity costs and decision to study: some hypotheses and an illustrative comparative evidence. Spanish Journal of Sociology, 27(1), 113–124. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.7

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.