Ruy Páez de Ribera and the late medieval context of Seville and Cordoba. A biographical contribution
DOI:
https://doi.org/10.37536/RLM.2023.35.1.100190Keywords:
Cancionero Poetry, Ruy Páez de Ribera, Cancionero de Baena, Medieval Andalusian ElitesAbstract
There have been conserved about fourteen texts by Ruy Páez de Ribera, some of which having considerable length and complexity in relation to its transmission, that consist of one of the core sections in which Juan Alfonso de Baena organised his Cancionero. His poetry, despite being heterogeneous in forms and topics, had a clear political character that reflects the historical and social context in which he lived, particularly in times of Jonh the Second’s minority, during Catalina of Lancaster’s regency. In these pages a biographic profile of the poet is offered, his connections with Sevilian and Cordovan aristocracy from the time and the echo that such a context had in his works.
Downloads
Métricas alternativas
References
Alonso, Álvaro (ed.) (2003), Poesía andaluza de cancionero. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
Amador de los Ríos, José (1864), Historia crítica de la literatura española. Tomo V. Madrid: Imprenta de José Fernández Cancela.
Angulo, Ángelo (1921), «La casa de Angulo», Revista de Morón y Bético-Extremeña, 408, pp. 19-24.
Angulo, Ángelo (1922), «La casa de Angulo», Revista de Morón y Bético-Extremeña, 414, pp. 7-12.
Azáceta, José María (ed.) (1984), Poesía cancioneril. Barcelona: Plaza & Janés.
Alonso, Álvaro (ed.) (1989), Poesía de cancionero. Madrid: Cátedra.
Beltran, Vicenç (ed.) (2002), Poesía española 2. Lírica y cancioneros. Barcelona: Crítica.
Cabrera Sánchez, Margarita (1998), Nobleza, oligarquía y poder en Córdoba al final de la Edad Media. Córdoba: Universidad de Córdoba/Caja Sur.
Chas Aguión, Antonio (2017), «Juan de Guzmán, el Póstumo, en el Cancionero de Baena», Revista de Filología Española, 97/2, pp. 315-338. DOI: https://doi.org/10.3989/rfe.2017.11.
Chas Aguión, Antonio (2019), «Per Afán de Ribera, adelantado mayor de Andalucía, en el contexto biográfico y literario de Alfonso Álvarez de Villasandino», en Josep Lluís Martos y Natalia A. Mangas Navarro (eds.), Pragmática y metodologías para el estudio de la poesía medieval. Alicante: Universidad de Alicante, pp. 53-67.
Chas Aguión, Antonio (2020), «Rodrigo de Harana: oficial, cortesano y poeta cordobés de comienzos del siglo XV», Romance Philology, 74/1, pp. 1-20. DOI: https://doi.org/10.1484/J.RPH.5.119967.
Chas Aguión, Antonio (2021), «Los Estúñiga y la poesía a comienzos del siglo xv: Diego [López] de Estúñiga el Mozo», Romance Notes, 61/2, pp. 229-239. DOI: https://doi.org/10.1353/rmc.2021.0029.
Collantes de Terán Delorme, Francisco (1972), Inventario de los papeles del mayordomazgo del siglo xv. Tomo I: 1401-1416. Sevilla: Archivo municipal de Sevilla/Ayuntamiento de Sevilla.
Collantes de Terán Sánchez, Francisco (1977), Sevilla en la baja Edad Media. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.
Collantes de Terán Sánchez, Francisco (2000), «La élite financiera en la Sevilla bajomedieval: los mayordomos del concejo», Revista d’historia medieval, 11, pp. 13-40.
Delgado Orellana, José Antonio (1967), «Relación de privilegios reales, ejecutorias de hidalguía y documentos de excepcional interés que se conservan en el Archivos del Excmo. Ayuntamiento de Arcos de la Frontera», Hidalguía, 85, pp. 747-752.
Díaz Marcilla, Francisco José (2015), «La influencia de Ramón Llull en el entorno del Cancionero de Juan Alfonso de Baena», Antonianum, 90, pp. 623-654.
Dutton, Brian (1990-1991), El cancionero castellano del siglo XV (c. 1360-1520). Salamanca: Biblioteca Española del siglo XV/Universidad de Salamanca.
Dutton, Brian y González Cuenca, Joaquín (eds.) (1993), El cancionero de Juan Alfonso de Baena. Madrid: Visor.
Dutton, Brian y Roncero López, Victoriano (eds.) (2004), La poesía cancioneril del siglo XV. Antología y estudio. Madrid/Frankfurt am M.: Iberoamericana/Vervuert.
Elia, Paola (2002), El «Pequeño cancionero» (Ms. 3788 BNM). Notas críticas y edición. Noia: Toxosoutos.
Fernández de Córdova, Francisco (1954), Historia y descripción de la antigüedad y descendencia de la casa de Córdova. Córdoba: Tipografía Artística.
Foulché-Delbosc, Raimon (ed.) (1912-1915), Cancionero castellano del siglo XV. Paris: Bailly Bailliere, 2 vols.
Gálvez Gambero, Federico y Triano Milán, José Manuel (2021), «Tesoreros, contadores y recaudadores: administración hacendística real y cambio institucional en la corona de Castilla (1342-1390)», en Francisco de Paula Cañas Gálvez (coord.), La corona y sus servidores. Individualidades, instituciones y estructuras curiales en los reinos hispánicos durante la Baja Edad Media (c.a. 1340-1516). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Garcia, Michel (ed.) (2017), Crónica del Rey Juan II de Castilla. Minoría y primeros años de reinado (1406-1420). Salamanca: Universidad de Salamanca.
González Sánchez, Santiago (2020), La corona de Castilla. Vida política (1406-1420), acontecimientos, tendencias y estructuras. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Hutchenson, Gregory Stuven (1993), Marginality and Empowerment in Baena’s Cancionero. Harvard: Harvard University Press.
Ladero Quesada, Miguel Ángel (1984), «De Per Afán a Catalina de Ribera. Siglo y medio en la historia de un linaje sevillano (1371-1514)», En la España Medieval, 4, pp. 447-497.
Lasso de la Vega y Argüelles, Ángel (1871), Historia y juicio crítico de la Escuela poética sevillana en los siglos XVI y XVII. Madrid: Viuda e hijos de Galiano.
Menéndez Pelayo, Marcelino (1944), Antología de poetas líricos castellanos, en Miguel Artigas (dir.), Edición nacional de las obras completas de Menéndez Pelayo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Morrás, María (2002), «La ambivalencia en la poesía de cancionero: algunos poemas en clave política», en Juan Casas Rigall y Eva Díaz Martínez (eds.), Iberia cantat. Estudios sobre poesía hispánica medieval. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, pp. 335-370.
Moxó, Salvador de (1969), «De la nobleza vieja a la nobleza nueva. La transformación nobiliaria castellana en la baja Edad Media», Cuadernos de Historia, 3, pp. 1-210.
Nieto Cumplido, Manuel (1979), «Aportación histórica al Cancionero de Baena», Historia, Instituciones, Documentos, 6, pp. 197-218.
Nieto Cumplido, Manuel (1982), «Juan Alfonso de Baena y su Cancionero: nueva aportación histórica», Boletín de la Real Academia de Córdoba de Ciencias, Bellas letras y Nobles artes, 103, pp. 35-57.
Nieto Soria, José Manuel (1988), «Apología y propaganda de la realeza en los cancioneros castellanos del siglo xv. Diseño literario de un modelo político», En la España Medieval, 11, pp. 185-222.
Onrubia de Mendoza, José (ed.) (1975), Poetas cortesanos del siglo xv. Barcelona: Bruguera.
Ortiz de Zúñiga, Diego (1677), Anales eclesiásticos y seculares de la muy noble y muy leal ciudad de Sevilla, metrópoli de la Andalucía. Madrid: Imprenta Real.
Perea Rodríguez, Óscar (2009a), La época del Cancionero de Baena: los Trastámara y sus poetas. Baena: Ayuntamiento de Baena/Fundación pública municipal Centro de Documentación Juan Alfonso de Baena.
Perea Rodríguez, Óscar (2009b), «Propaganda ideológica pro-trastámara en el Cancionero de Baena», en María Isabel del Val Valdivieso, Pascual Martínez Sopena y Julio Valdeón Baruque (coords.), Castilla y el mundo feudal: homenaje al profesor Julio Valdeón. Valladolid: Junta de Castilla y León/Consejería de Cultura y Turismo/Universidad de Valladolid, pp. 583-593.
Pérez de Guzmán, Fernán (1953), Crónica de don Juan el Segundo, en Cayetano Rosell (ed.), Crónicas de los Reyes de Castilla. Madrid: Atlas.
Pérez López, José Luis (1991-1992), «Un ejemplo de atribución múltiple en los cancioneros del siglo xv: el Proçeso que ovieron en uno la Dolençia, la Vejez, el Destierro e la Proveza, de Ruy Páez de Ribera, poeta del Cancionero de Baena», Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 10, pp. 219-240
Pidal, José Pedro y Ochoa, Eugenio de (eds.) (1851), Cancionero de Juan Alfonso de Baena (siglo xv). Madrid: Rivadeneyra.
Place, Edwin B. (1946), «More about Ruy Páez de Ribera», Hispanic Review, 14, pp. 22-37.
Rodríguez Casillas, Carlos J. (2022), La ley de las armas. La guerra en el marco de la Extremadura del período trastámara (1369-1504). Badajoz: Diputación de Badajoz.
Rodríguez Sorroche, Clemente (1987), «Noticia sobre una gran propiedad territorial del término de la Puebla de los Infantes durante la baja Edad Media: el donadío de Castril (1255-1500)», Archivo Hispalense, 70, pp. 77-89.
Rozas, Julián (2001), «“Si la pobreza es tan abatida…”: pobreza ruinosa frente a pobreza evangélica en el Cancionero de Baena», en Jesús Luis Serrano Reyes y Juan Fernández Jiménez (eds.), Juan Alfonso de Baena y su Cancionero. Actas del I Congreso Internacional sobre el Cancionero de Baena (Baena, del 16 al 20 de febrero de 1999). Baena: Ayuntamiento de Baena, pp. 349-358.
Ruano, Francisco (1779), Casa de Cabrera en Córdoba. Córdoba: Oficina de Juan Rodríguez.
Salazar y Acha, Jaime (2000), La casa del rey de Castilla y León en la Edad Media. Madrid: Centro de estudios políticos y constitucionales.
Sánchez Saus, Rafael (1991), Linajes sevillanos medievales. Sevilla: Guadalquivir.
Sánchez Saus, Rafael (2009), Las élites políticas bajo los Trastámara. Poder y sociedad en la Sevilla del siglo xiv. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Tafur, Pero (2018), Andanzas y viajes, Miguel Ángel Pérez Priego (ed.). Madrid: Cátedra.
Tato, Cleofé (2018), «Juan Alfonso de Baena y sus cancioneros», en Antonio Chas Aguión (ed.), Escritura y reescrituras en el entorno literario del Cancionero de Baena. Berlin: Peter Lang, pp. 25-52.
Tato, Cleofé (2019), «Una fuente perdida de poesía medieval: el Cancionero de Pero Lasso de la Vega (ZZ)», en Josep Lluís Martos y Natalia Anaís Mangas (eds.), Pragmática y metodologías para el estudio de la poesía medieval. Alicante: Universidad de Alicante, pp. 181-210.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonio Chas Aguión
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.