Strengths and weaknesses of the school mediation from the perspective of students in secondary education

Authors

  • Laura García Raga Universitat de València
  • Inmaculada Chiva Sanchis Universitat de Valènica
  • Ana Moral Mora Universitat de València
  • Genoveva Ramos Santana Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.15

Keywords:

mediation, secondary school students, secondary education, solving problems, social participation, evaluation, democratic coexistence

Abstract

In this paper we present a study to know the valuation of school mediation as an educational strategy taking into account the views of students in five schools in secondary Valencia, where the formal mediation process has been active for at least two years. It also seeks to identify the strengths and weaknesses identified.To achieve the objectives it has collected information from 593 students through an ad hoc difference between issues that all students must answer questionnaire; questions addressed only the students who have gone to mediation service; and finally issues to respond only the students who have acted as mediators.Through descriptive exploratory study conducted, is highlighted as a result the great general agreement exists on the part of students participating in valuing very positively to mediation, particularly their impact on conflict resolution and prevention of serious and violent situations. On the other hand, as for improvement, poor training in mediation and little relation to those benefits linked with faculty is detected, since mediation seems so positively influence the teaching faculty teaching in the classroom and in the relationships between students and faculty. In conclusion, the study shows that school mediation is considered advantageous for students and an opportunity that helps them manage their own conflicts, although there are aspects that should work towards the educational potential of school mediation in the improving coexistence and configuration of democratic citizenship.

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Author Biographies

Laura García Raga , Universitat de València

Doctora en Pedagogía, profesora del Departamento Teoría de la Educación en la Universitat de València y Vicedecana en la Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Ha desarrollado una trayectoria de investigación centrada en la temática de la convivencia y mediación escolar.

En la actualidad es la investigadora principal del proyecto “Evaluación del impacto de los proyectos de mediación escolar en la mejora de la convivencia en los centros educativos”, financiado por la Generalitat Valenciana y participa como docente en cursos de convivencia y mediación escolar dirigidos a profesorado de centros educativos de primaria y secundaria.

Inmaculada Chiva Sanchis , Universitat de Valènica

Profesora Contratada Doctora del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universitat de València desde el año 2001. Doctora y Premio Extraordinario de doctorado en 2003 por la Universitat de València. Sus principales líneas de trabajo se han centrado en: evaluación de programas de formación ocupacional y continua, evaluación de programas de teleformación, estudios sobre la calidad de la Educación Primaria y Secundaria, formación e innovación docente, diseño de instrumentos y escalas para la investigación educativa.

Ana Moral Mora , Universitat de València

Doctora en Pedagogía y Profesora asociada del Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universitat de València.  Ha desarrollado una trayectoria de investigación centrada en la metodología de la evaluación educativa, siendo una de las principales líneas de trabajo la evaluación de programas de convivencia y mediación escolar.

Genoveva Ramos Santana , Universitat de València

Profesora  del  Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universitat de València  y doctora en Diseño de Planes de Evaluación de Programas de Teleformación en la Empresa por esta misma universidad.  Sus líneas de investigación se centran en la evaluación de programas y en el diseño de escalas de valoración del clima social aula en diferentes niveles educativos, del clima aprendizaje y de metodologías docentes. Asimismo lleva participando varios años en proyectos de innovación educativa centrados en el diseño e implementación de procedimientos de e-evaluación del aprendizaje de los estudiantes.

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Published

2016-06-09