Evaluation of the programme Caixaproinfancia of educational support and school accompaniment

Authors

  • Jordi Longás-Mayayo Universidad Ramon Llull
  • Cristina Cañete-Massé University of Barcelona http://orcid.org/0000-0002-3101-2923
  • Irene Cussó-Parcerisas Universidad Ramon Llull
  • Roser De-Querol-Duran Universitat Ramón Llull
  • Joan Guàrdia-Olmos Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.11

Keywords:

compensatory education, after school programs, at risk students, educational achievements, evaluation methods

Abstract

School failure especially affects students living in poverty. There are several compensatory education programs that aim to promote school success in these vulnerable environments, such as the Educational Support and School Accompaniment developed within the CaixaProinfancia programme. In this study we evaluated the impact of this experience considering the results of school performance of adolescents participating in this programme during the academic year 2016-17.

The sample is composed by 2301 young people between 16 and 18 years old from 10 autonomous regions in Spain. Through an ad-hoc questionnaire, information was obtained for each student on different variables: a) sociodemographic variables, b) school performance and, c) the progress assessment carried out by educators of the programme. To analyse the data, descriptive and inferential statistics have been carried out, considering: a) sociodemographic variables, b) an intermediate variable of school performance created for this study that considers the school trajectory, c) the final results of stage promotion, and d) the evaluations of the educators of the programme.

It has been shown that 2 out of 3 young people living in poverty have significant difficulties in their school trajectory. We found out that a positive correlation between the assessments made by the social entities and the academic performance indicator. 68.2% of the young people graduated the last year of compulsory education, increasing up to 70,9% among those who have participated in the academic support programme. In addition, the lower number of dropouts among participants ‘of the Caixaproinfancia academic support programme indicates the effect of the personalized accompaniment.  Finally, the independence of the results regarding the nationality of young people points towards an effective equity strategy in relation to this variable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, T., Bosch, M., Campos, X., Camprubí, C., Comellas, M.J., Dot, J. y Trilla, J.(2009). Escuela y territorio. Experiencias desde los centros y desde la comunidad. Barcelona: Graó.

Alsinet, J., Riba, C., Ribera, M. y Subirats, J. (2003). Més enllà de l'escola: Transformacions socials i noves dinàmiques educatives i professionals. Barcelona: Editorial Mediterrània.

Bernardi, F.; Cebolla, H. (2014). Clase social de origen y rendimiento escolar como predictores de las trayectorias educativas. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 146, 3-22.

Consell del Treball, Econòmic i Social de Catalunya (2010). Informe sobre el risc de fracàs escolar a Catalunya. Barcelona: Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya. Generalitat de Catalunya.

Choi, A., y Calero, J. (2013). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España en PISA-2009 y propuestas de reforma. Revista de Educación, 362, 562-593.

Dubet, F. (2005). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escuela justa? Barcelona: Gedisa.

Fernández-Enguita, M., Mena, L. y Riviere, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Fundación “la Caixa”.

Flores, R. (coord.) (2016). La transmisión intergeneracional de la pobreza: factores, procesos y propuestas para la intervención. Madrid: Fundación FOESSA.

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament (2014). Els plans educatius d’entorn. Document marc dels plans educatius d’entorn. Barcelona: Generalitat de Catalunya – Departament d’Ensenyament. Recuperado de http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0073/ab6b0500-5891-4c3a-be50-497da0322b04/doc_marc_pee_cat.pdf

Gil, J. (2011). Estatus socioeconómico de las familias y resultados educativos logrados por el alumnado. Cultura y Educación, 23 (1), 141-154.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2014). Sistema estatal de indicadores de la educación 2014. Ministerio de educación, cultura y deporte. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/indicadores-educativos/seie-2014/seie2014-web.pdf?documentId=0901e72b819cf31e

Longás, J. y Cussó, I. (2018). Educación y pobreza infantil: razones para la exigibilidad de un derecho fundamental. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 68, 45-63.

Longás, J., Civís, M. y Riera, J. (2013). Refuerzo escolar e inclusión educativa: propuesta teórico-práctica a partir de la experiencia de apoyo al éxito escolar del programa Caixaproinfancia. Revista de Educación Inclusiva, 6 (2), 106-124.

Longás, J., Riera, J., y de Querol, R. (2019). Management and leadership of networks for educational success: analysis of emerging networks in Spain. School Leadership & Management. doi: 10.1080/13632434.2019.1692197

Manzanares, A. y Ulla, S. (2012). La evaluación estatal del Plan de Refuerzo, Orientación y Apoyo (PROA). Análisis tras seis años de evaluación continuada. Revista de Educación, número extraordinario 2012, 89-116. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-208.

March, M.X. y Orte, C. (2014). La pedagogía social y la escuela. Los retos socioeducativos de la institución escolar en el siglo XXI. Barcelona: Octaedro

Marchesi, A. y Pérez, E.M. (2003). La comprensión del fracaso escolar. En A. Marchesi y C. Hernández (Coords.), El fracaso escolar. Una perspectiva internacional (pp. 25-50). Madrid: Alianza Editorial.

Ministerio de educación y Ciencia (2011). Plan PROA. Plan de refuerzo, orientación y apoyo. Madrid: Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Sistema estatal de indicadores de la Educación. Recuperado en Marzo de 2017. http://blog.intef.es/inee/2015/07/20/publicada-la-edicion-2015-del-sistema-estatal-de-indicadores-de-la-educacion/

Ministerio de Educación y Formación Profesional. 2018. Sistema de indicadores de la educación 2018. Recuperado en Abril de 2019. http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/sistema-estatal-indicadores/SEIE_2018.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo económicos (2014) ¿Tienen más probabilidades de repetir curso los estudiantes más desfavorecidos?, PISA in Focus, 43. Recuperado el 15 de diciembre de 2017 en http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/pisa-in-focus/ pisa-in-focus-n43-esp—

Organización para la Cooperación y el Desarrollo económicos (2016). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education. París: OECD.

Pérez, F., Serrano, L. y Uriel, E. (dirs.) (2018). Diferencias educativas regionales 2000-2016: Condicionantes y resultados. Bilbao: Fundación BBVA.

Pedagogia, Societat, Innovació i TIC (2013, 2ª ed.). Programa Caixaproinfancia: Modelo de promoción y desarrollo integral de la infancia en situación de pobreza y vulnerabilidad social. Barcelona: Obra Social 'la Caixa'.

Save the Children (2016). Necesita mejorar. Por un sistema educativo que no deje nadie atrás. Recuperado el 15 de diciembre de 2017 en https://www. savethechildren.es/publicaciones/necesita-mejorar

Save the Children. (2014). La protección de la infancia frente a la pobreza: un derecho, una obligación y una inversión. Madrid: Save the Children.

Vilar, J. y Longás, J. (2013). Adolescentes en riesgo o especial vulnerabilidad. Buenas prácticas socioeducativas desde y con el sistema educativo en Cataluña. A R. Santibáñez y A. Martínez-Pampliega (Coords.): Intervención comunitaria con adolescentes y familias en riesgo, pp. 59-74. Barcelona: Graó.

Published

2021-07-29