Resilience as a way of resisting social exclusion: a comparative analysis of case studies

Authors

  • Cristóbal Ruiz-Román Universidad de Málaga
  • Ignacio Calderón-Almendros Universidad de Málaga
  • Jesús Juárez Pérez-Cea Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.09

Keywords:

Resilience, Social Discrimination, Empowerment, Education, Community

Abstract

The stigmatisation of some marginalised groups is a common, cross-cutting form of social exclusion. However, just as there are some common forms of exclusion among discriminated groups, certain strategies of resilience in the face of social exclusion are also shared by different groups within their various social contexts. This paper is based on a comparative analysis of three case studies of individuals who have experienced processes of resilience when faced with stigmatisation and social exclusion. One is a person who emigrated from an impoverished country to Spain; another, a person with an intellectual disability; and the third is a person of gypsy origin living in a marginalised neighbourhood. In the first phase, in-depth interviews and focus groups were used to collect data for each of the three case studies. The data from each of them were then analysed by using their own emerging system of categories. In the second phase, common categories within all three case studies were identified. This was effected by using a similarity-based comparative analysis of cases. We were therefore able to see that there were some categories common to the three case studies, namely stigmatism and dehumanisation; suffering and pain as driving forces behind the struggle; resilience and empowerment, and socio-educational help. These shape what we term resilient dynamics or processes generated by people and their environments, and provide interesting synergies and resistance to social exclusion.

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Author Biographies

Cristóbal Ruiz-Román , Universidad de Málaga

Es profesor del Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Mé­todos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Universidad de Málaga-España), es miembro del Grupo de Investigación Teoría de la Educación y Educación Social. Sus áreas de investigación son la exclusión-inclusión socioeducativa, la desventaja sociocultural y los procesos socioeduca­tivos resilientes. Ha escrito diversos trabajos sobre estas áreas. Actualmente es el director del Proyecto de Investigación “Trabajo en red y Atención Socioeducativa para la promoción de la Resiliencia de la Infancia en Riesgo Social” y miembro de la Mesa de Infancia de la Barriada de Asperones en Málaga. 

Ignacio Calderón-Almendros , Universidad de Málaga

Es profesor del Departamento de Teoría e Historia de la Educa­ción y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Universidad de Málaga-España). Es miembro del Grupo de Investigación Teoría de la Educación y Educación Social. Sus áreas de investigación son la desigualdad, los procesos de inclusión y exclusión educativa, y los estudios sobre discapacidad. 

Jesús Juárez Pérez-Cea , Universidad de Málaga

Diplomado en Educación social, Licenciado en Pedagogía en la Uni­versidad de Málaga y Máster en Cambio Social y Profesiones Educativas impartido por la UMA. Actualmente participa en el proyecto de investigación “Trabajo en red y Atención Socioeducativa para la promoción de la Resiliencia de la Infancia en Riesgo Social”. En el ámbito profesional trabaja en Cáritas Diocesana de Málaga como Educador Social en un proyecto de Educación de Calle en barrios excluidos socialmente

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Published

2016-12-23