Education and gender: training social educators
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.05Keywords:
Gender, Gender Equality, Violence, Social Education, Higher Education, Gender InstructionAbstract
Fromthe Universal Declaration of Human Rights international organizations have launched initiatives to achieve men and women equality and withstand all forms of discrimination and violence. This paper presents the research on gender training of students in Spanish universities that taught the Degree in Social Education. It was conducted in 36 universities (29 public and 7 private).We used a multi-method perspective.We performed a deep analysis of the degree programme through the teaching guides for all courses, in order to identify the presence of gender related areas in specific subjects and in those that include it transversely.We have also set up an on-line questionnaire for 4th year students (213 people), in order to have their opinion on the gender training received throughout their careers.We detected the weak presence, in the degree programmes, of specific subjects related to these topics. Most of the current focus is on gender equality / inequality, being residual the inclusion / exclusion and violence concepts. The subjects that transversely teach it are mostly mandatory and basic. The results extracted from the questionnaire include that students do received little training on these topics.While they give great importance to gender training. They show great unawareness about their right to receive such training and in addition be able to claim it. As well as not having knowledge of the Equality Plan in their university. A high percentage of respondents declared using sexist language, but it is still higher the percentage of students who said that teachers use it in their classesDownloads
References
Anguita Martín, R. (2011). El reto de la formación del profesorado para la igualdad. Revista electrónica universitaria de Formación del Profesorado, 14 (1), pp. 43-51.
Caride Gómez, J.A. (2002). Construir la profesión: la Educación Social como proyecto ético y tarea cívica. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 9, pp. 91-125. Recuperado de http://www.uned.es/pedagogiasocial.revistainteruniversitaria/pdfs/02%20-%2009/06%20-%20caride.pdf
Comisión Europea. La Estrategia 2020.Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Recuperado de http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/news/documents/pdf/20100303_1_es.pdf
Constitución Española (1978). Recuperado de http://www.congreso.es/consti/constitucion/indice/
Core Team, R. (2012). “R: A Language and Environment for Statistical Computing”. Recuperado de www.lsw.uni-heidelberg.de/users/christlieb/teaching/.../R-refman.pdf
Díaz-Aguado Jalón, M. J. y Carvajal Gómez, M. J. (2010). Igualdad y prevención de la violencia de género en la adolescencia y juventud. Ministerio de Igualdad y Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de www.xurl.es/igualdadadolescentes
Echeverría, E. (2009). Trece interrogantes sobre la E.R.A. de las competencias. En J. Tejada (Coord.). Estrategias de innovación en la formación para el trabajo.Madrid: Tornapunta, pp. 331-346.
FullanaNoell, J., PalliseraDíaz,M. y Planas Lladó,A. (2011). Las competencias profesionales de los educadores sociales como punto de partida para el diseño curricular de la formación universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 56/1, pp. 1-13.
García Roca, J. (2001). La navegación y la fisonomía del naufragio. Ética ¿un discurso o una práctica social?. Buenos Aires: Paidós.
González Pérez, T. (2010). Mujeres, educación y democracia. Revista de Educación, 351. Enero-Abril, pp. 337-359.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la Investigación. 6º ed. México:McGraw-Hill. Interamericana.
Izquierdo, M.J. (2010). Percepción de los factores que intervienen en la evolución de la trayectoria académica: una perspectivadegénero.Recuperadode http://www.inmujer.gob.es/areasTematicas/estudios/estudioslinea2010/docs/percepcionFactores.pdf
Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia deGénero. Recuperado de http://noticias.juridicas.com/base_datos/ Admin/lo1-2004.html
Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Recuperado de http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/lo3-2007.html
Marchesi, A., Tedesco, J.C. y Coll, C. (Coord.) (2012): Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Madrid: OEI. Santillana. Colección Reformas educativas. Metas Educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los Bicentenarios.
Maurandi-López, A., del Río Alonso, L. y Rodríguez, C.B. (2013). Fundamentos estadísticos para la investigación. Recuperado de http://www.bubok.es/libros/223207/Fundamentos-estadisticos-para-investigacionIntroduccion-a-R..Bubok Publishing S.L
Mayorga, M. J. (2004). Programa de Evaluación de la Docencia Universitaria (E.D.U.). Una apuesta por la calidad. Madrid: Dykinson.
Ministerio de Educación Cultura y Deparote (2010). Estudio estatal sobre la convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Recuperado de https://sede. educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=13567
Ministerio de Empleo y Seguridad Social (2013). Programa Nacional de Reformas de España. Recuperado de www.mineco.gob.es/stfls/mineco/comun/pdf/PNR_Espana_2013.pdf
Morin, E. (2011). La vía. Para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós.
Observatoriode violenciade género(2002, 2006, 2009, 2011). Macroencuestasdelaviolenciadegénero.MinisteriodeSanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de www.observatorioviolencia.org/.../DOC 1329745747_macroencuesta2011
ONU (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de http://www.derechoshumanos.net/normat iva/normas/1948-DeclaracionUniversal.htm?gclid=CNmJuNCP8LgCFcLHtAod_isAnA
ONU(1975).Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. Recuperado de www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/130493241710.pdf
ONU (1993). Declaración sobre la eliminación de la violencia contra la mujer. Recuperado de http://www2.ohchr.org/spanish/law/mujer_violencia.htm
ONU (2013). Informe Objetivos de Desarrollo del Milenio. Recuperado de http://www.unaids.org/es/AboutUNAIDS/unitednationsdeclarationsandgoals/2000millenniumdevelopmentgoals/
Puigvert, L. (Coord.) (2010). Incidencia de la ley integral contra la violencia de género. Recuperado de www.inmujer.gob.es/areasTematicas/.../Incidencia_Ley_integral.pdf
RealDecreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias (B.O.E. núm. 260, de 30 de octubre). Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2007/10/30/pdfs/A44037-44048.pdf
Santos, T., Bas-Peña, E. e Iranzo, P. (2012). La formación inicial del profesorado en prevención y detección de la violencia de género: universidades españolas y universidades de prestigio internacional. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 26 (1), pp. 25-39.
Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
Supo, J. (2010). Validación de instrumentos. En Seminarios de InvestigaciónCientífica.Arequipa:BioestadisticoPublishers. Recuperado de http://seminariosdeinvestigacion.com/ validacion-de-instrumentos/
VallsCarol, R, Torrego Egido, L,Colás Bravo, P. y Ruiz Eugenio, L. (2009). Prevención de la violencia de género sobre las medidas de atención y prevención. Revista electrónica universitaria de Formación del Profesorado, 64, pp. 41-58.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.