Self-perception of violence in intimate partner relationships among undergraduate social education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.45.01

Keywords:

Violence, prevention, partner, perception, university

Abstract

This study analyzes the self-perception of violence suffered in intimate partner relationships, present and past, based on the assessment made by students of the degree of social education of Andalusian Public Universities. Specifically, the aim is to determine the objective experience of violent behaviors made by the students to check if it varies according to sex, university of origin and finally, to determine if this assessment is different according to sexual orientation. Through the application of the VIREPA questionnaire, 904 students of both sexes participated, of whom 83.4 % were women and 15.7 % men, with a mean age of 21.6 (SD = 0.14). The results show a high incidence of self-perceived partner violence in past relationships, where a quarter of the participants perceived themselves as victims of violence in that relationship and where men perceived more violence in the typology of Emotional Mistreatment, Personal Devaluation and Social and Economic Control and women in Physical and Psychological Mistreatment and Sexual Abuse. Regarding sexual orientation, the data indicate higher averages in heterosexual couples in each of the types of violence analyzed. This research awakens the interest of future Social Education professionals as a strategy to maintain an exhaustive knowledge of the patterns, risk factors and fundamental elements that make possible the creation of intervention strategies that can reduce and even eradicate the phenomenon. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gracia González-Gijón , Universidad de Granada

Profesora titular del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada, España. Secretaria del Departamento de Pedagogía. Directora del Grupo de Investigación PESEVA, “Pedagogía Social y Educación en Valores” (HUM-1073) y miembro del Instituto de la Paz y los Conflictos (IPAZ) de la Universidad de Granada. Coordina y participa en la Red iberoamericana REDIFAC. Sus líneas de investigación se relacionan con estudios de género y violencia, diversidad cultural y valores en los/as jóvenes y es Investigadora Principal de varios proyectos que desarrollan estas líneas. 

Francisco Javier Jiménez Ríos , Universidad de Granada

Profesor del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada, España. Licenciado y Doctor en Pedagogía, Filosofía (Salamanca, Málaga), Teología (Roma). Máster en Educación Social y Animación Sociocultural, Master en Sexología y Terapia Sexual. Director Departamento de Pedagogía Universidad de Granada. Director del grupo de investigación Valores Emergentes, Educación Social y Políticas Educativas (Hum 580). Línea de investigación: el valor de la persona humana construyéndose en la apropiación creativa de valores. Se presta una atención especial a situaciones en las que la persona se muestra en debilidad, como es el caso de la violencia en parejas jóvenes. Miembro de la red SITE, de la SEP, de la AES y la SEIS. 

Francisca Ruiz Garzón , Universidad de Granada

Profesora titular del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de Melilla de la Universidad de Granada, España. Pertenece al grupo de investigación INNOVACION CURRICULAR EN CONTEXTOS MULTICULTURALES. Sus publicaciones se centran en las líneas de investigación sobre identidad religiosa y cultural, procesos migratorios y democratización familiar. Participa en la Red iberoamericana REDIFAC. Posee dos sexenios de investigación.

Andrés Soriano Díaz , Universidad de Granada

Profesor titular del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada. Es miembro del Grupo de Investigación PESEVA, “Pedagogía Social y Educación en Valores” (HUM-1073) y del Instituto de la Paz y los Conflictos (IPAZ) de la Universidad de Granada. Su actividad investigadora se desarrolla en estudios de violencia y sus respuestas desde la educación para la paz. 

References

Alba, J. L, Navarro, L. y López, M. J. (2015). La violencia de pareja entre adolescentes: Revisión de los programas preventivos actuales y propuesta de intervención. Misión Jurídica, 9, 69-86. https://doi.org/10.25058/1794600X.98

Alegría, M. y Rodríguez, A. (2015). Violencia en el noviazgo: Perpetración, victimización y violencia mutua. Una revisión. Actualidades en Psicología, 29(118), 57-72. https://doi.org/10.15517/ap.v29i118.16008

Asociación Médica Mundial AMM. (2008). Declaración de Helsinki. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Bizquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla.

Cantera, L., Gamero, V. (2007). La violencia en la pareja a la luz de los estereotipos de género. Psico, 38(3), 233-237.

Delgado Meza, J.A. (2017). Violencia en las relaciones de noviazgo: una revisión de estudios cualitativos. Apuntes de Psicología, 35(3), 179-186.

Duval, A., Lanning, B. A. y Patterson, M. S. (2020). A Systematic Review of Dating Violence Risk Factors Among Undergraduate College Students. Trauma, violence & abuse, 21(3), 567–585. https://doi.org/10.1177/1524838018782207

Esquivel-Santoveña, E. E., Rodríguez, R. y Nemesio Castillo, N. (2020). Physical intimate partner violence and controlling behavior in mexican university students and their attitudes toward social limits. Journal of Interpersonal Violence, 35(1-2), 403-425. https://doi.org/10.1177/0886260516681879

Garrido-Antón, M. J.; Arribas-Rey, A; De Miguel, J. M. y García-Collantes, A. (2020). Violencia en las relaciones de pareja jóvenes: Prevalencia, victimización, perpetración y bidireccionalidad. Logos Ciencia y Tecnología. vol.12, 2, 8-19. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1168

Garthe, R.C., Sullivan, T.N. y McDaniel, M.A. (2017). Una revisión metaanalítica de los factores de riesgo de los pares y la violencia en el noviazgo entre adolescentes. Psicología de la Violencia, 7(1), 45–57. https://doi.org/10.1037/vio0000040

González-Gijón G., Jiménez-Rios FJ., Martínez-Heredia N. y Soriano Díaz A. (2023) Study on the types of abuse in young couples as a function of sex. Frontiers in Psychology, 14, 1166834. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1166834

González-Gijón, G. y Soriano-Díaz, A. (2021). Análisis psicométrico de una escala para la detección de la violencia en las relaciones de pareja en jóvenes. RELIEVE, 27(1), 1-17. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21060

Hernando-Gómez, A., Maraver-López, P., y Pazos-Gómez, M. (2016). Experiencias positivas y negativas en relaciones de pareja de jóvenes y adolescentes. Revista de psicología, 25(2), 1-19. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44745

Kelmendi, K. y Baumgartner, F. (2017). Exploring violence socialization and approval of intimate partner violence among University Students in Kosovo. Journal of Interpersonal Violence, 35(5-6), 1081-1107. https://doi.org/10.1177/0886260517692336

Li, L., Sun, I. Y. y Button, D. M. (2017). Tolerance for intimate partner violence: A comparative study of Chinese and American college students. Journal of Interpersonal Violence, 35(21). https://doi.org/10.1177/0886260517716941

López-Cepero, J., Rodríguez-Franco, L., Rodríguez-Díaz, F. J., Bringas C. y Paíno, S.G. (2015). Percepción de la victimización en el noviazgo de adolescentes y jóvenes españoles. Revista Iberoamericana de Psicología y salud, 6, 64-71. https://doi.org/10.1016/j.rips.2015.04.001

Ministerio de igualdad (2022). Encuesta europea de violencia de género (EEVG) (2022). https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/Encuesta_Europea/docs/EEVG.pdf

Ocampo-Álvarez, N. Y., Estrada-Pineda, C. y Chan-Gamboa, E. C. (2018). Violencia psicológica en noviazgos de adolescentes y jóvenes mexicanos. Revista de Educación y Desarrollo, 47, 27-33 http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/47/47_Ocampo.pdf

ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución adoptada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015, 42809, 1-13.

Osuna-Rodríguez, M., Rodríguez-Osuna, L.M., Dios, L. y Amor, M.L. (2020). Percepción de la violencia de género y el acoso sexual en estudiantes universitarios: análisis de las fuentes de información y el riesgo dentro de una relación. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública. 17(11),37-54. https://doi.org/10.3390/ijerph17113754

Paíno, S., Aguilera, N., Rodríguez-Franco, L., Rodríguez-Díaz, F. J. y Alameda, J. R. (2020). Adolescent Conflict and Young Adult Couple Relationships: Directionality of Violence. International Journal of Psychological Research, 12(2), 36-48. https://doi.org/10.21500/20112084.4364

Páramo, M. A. y Arrigoni, F. (2018). Violencia psicológica en la relación de noviazgo en estudiantes universitarios mendocinos (Argentina). Archivos de Medicina, 18(2). https://doi.org/10.30554/archmed.18.2.2738.2018

Peña Tasayco, C., Ticlla Sánchez, D. y Adriano Rengifo, C. (2019). Violencia sutil y celos en una relación de pareja en estudiantes de una universidad pública de Lima Este. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 12(1). https://doi.org/10.17162/rccs.v12i1.1205

Pérez-Castejón, M., Félix-Peral, C. y Jiménez-Ruiz I. (2021). Percepción de la violencia durante las relaciones de pareja en población adolescente. Metas Enfermería, 24(4), 15-22. https://doi.org/10.35667/MetasEnf.2021.24.1003081747

Pérez-Ruíz, N., Sánchez-Villegas, M. De la Hoz-Granadillo, E. J., Reyes-Ruiz, L. y Carmona Alvarado, F. A. (2020). Violencia en el noviazgo en jóvenes colombianos: Análisis de la prevalencia según género y aportes para su intervención bidireccional. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(4).

Pérez, G. (Dir.) (2019). La violencia de género en los jóvenes: Una visión general de la violencia de género aplicada a los jóvenes en España. Instituto de la Juventud.

Rodríguez-Franco, L., Antuña-Bellerín, M. A., López-Cepero, J.,Rodríguez-Díaz, F. J. y Bringas, C. (2012). Tolerance towardsdating violence in Spanish adolescents. Psicothema, 24, 236-242.

Rojas-Solís, J.L. y Romero-Méndez, C.A. (2022). Violencia en el noviazgo: Análisis sobre su direccionalidad, percepción, aceptación, consideración de gravedad y búsqueda de apoyo. Health and Addic-tions / Salud y Drogas, 22(1), 132-151. http://dx.doi.org/10.21134/haaj.v22i1.638

Romero-Méndez, C. A., Gómez, M. J., Romo-Tobón, R. J. y Rojas-Solís, J. L. (2020). Violencia en la pareja en jóvenes mexicanos del mismo sexo: Un estudio exploratorio. ACADEMO (Asunción), 7(2), 136-147. http://dx.doi.org/10.30545/academo.2020.jul-dic.4relaciones,

Rubio-Garay F., López-González, M.A., Carrasco, M.A. y Amor, P.J. (2017). Prevalencia de la violencia en el noviazgo. Una revisión sistemática. Papeles del psicólogo, 38(2), 135-147. http://dx.doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2831

Soriano Díaz, A. (2011). La violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios. Propuestas educativas. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, 18, 87-97.

Spencer, C. M., Morgan, P. y Bridges, J. (2017). The relationship between approval of violence and intimate partner violence in college students. Journal of Interpersonal Violence, 36(1-2). https://doi.org/10.1177/0886260517731315

Tucker, J.S., Wenzel, S.L., Elliott, M.N., Marchall, G.N. y Williamson, S. (2004). Violencia interpersonal, consumo de sustancias y comportamiento y cogniciones relacionados con el VIH: un estudio prospectivo de mujeres empobrecidas en el condado de Los Ángeles. AIDS and Behavior 8, 463-474. https://doi.org/10.1007/s10461-004-7330-5

Wilson, J. M. y Smirles, K. (2020). College students’ perceptions of intimate partner violence: The effects of type of abuse and perpetrator gender. Journal of Interpersonal Violence, 0, 1-23.https://doi.org/10.1177/0886260520908025

Wincentak, K., Connolly, J. y Card, N. (2017). Violencia en el noviazgo entre adolescentes: una revisión meta analítica de las tasas de prevalencia. Psicología de la violencia, 7(2), 224–241. https://doi.org/10.1037/a0040194

Zych, I., Viejo, C., Vila, E. y Farrington, D.P, (2021). Acoso escolar y violencia en el noviazgo en adolescentes: una revisión sistemática y un metaanálisis. Trauma, violencia y abuso, 22(2), 397-412. https://doi.org/10.1177/1524838019854460

Published

2024-07-17