Self-perception of violence in intimate partner relationships among undergraduate social education students
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.45.01Keywords:
Violence, prevention, partner, perception, universityAbstract
This study analyzes the self-perception of violence suffered in intimate partner relationships, present and past, based on the assessment made by students of the degree of social education of Andalusian Public Universities. Specifically, the aim is to determine the objective experience of violent behaviors made by the students to check if it varies according to sex, university of origin and finally, to determine if this assessment is different according to sexual orientation. Through the application of the VIREPA questionnaire, 904 students of both sexes participated, of whom 83.4 % were women and 15.7 % men, with a mean age of 21.6 (SD = 0.14). The results show a high incidence of self-perceived partner violence in past relationships, where a quarter of the participants perceived themselves as victims of violence in that relationship and where men perceived more violence in the typology of Emotional Mistreatment, Personal Devaluation and Social and Economic Control and women in Physical and Psychological Mistreatment and Sexual Abuse. Regarding sexual orientation, the data indicate higher averages in heterosexual couples in each of the types of violence analyzed. This research awakens the interest of future Social Education professionals as a strategy to maintain an exhaustive knowledge of the patterns, risk factors and fundamental elements that make possible the creation of intervention strategies that can reduce and even eradicate the phenomenon.
Downloads
References
Alba, J. L, Navarro, L. y López, M. J. (2015). La violencia de pareja entre adolescentes: Revisión de los programas preventivos actuales y propuesta de intervención. Misión Jurídica, 9, 69-86. https://doi.org/10.25058/1794600X.98
Alegría, M. y Rodríguez, A. (2015). Violencia en el noviazgo: Perpetración, victimización y violencia mutua. Una revisión. Actualidades en Psicología, 29(118), 57-72. https://doi.org/10.15517/ap.v29i118.16008
Asociación Médica Mundial AMM. (2008). Declaración de Helsinki. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Bizquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla.
Cantera, L., Gamero, V. (2007). La violencia en la pareja a la luz de los estereotipos de género. Psico, 38(3), 233-237.
Delgado Meza, J.A. (2017). Violencia en las relaciones de noviazgo: una revisión de estudios cualitativos. Apuntes de Psicología, 35(3), 179-186.
Duval, A., Lanning, B. A. y Patterson, M. S. (2020). A Systematic Review of Dating Violence Risk Factors Among Undergraduate College Students. Trauma, violence & abuse, 21(3), 567–585. https://doi.org/10.1177/1524838018782207
Esquivel-Santoveña, E. E., Rodríguez, R. y Nemesio Castillo, N. (2020). Physical intimate partner violence and controlling behavior in mexican university students and their attitudes toward social limits. Journal of Interpersonal Violence, 35(1-2), 403-425. https://doi.org/10.1177/0886260516681879
Garrido-Antón, M. J.; Arribas-Rey, A; De Miguel, J. M. y García-Collantes, A. (2020). Violencia en las relaciones de pareja jóvenes: Prevalencia, victimización, perpetración y bidireccionalidad. Logos Ciencia y Tecnología. vol.12, 2, 8-19. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1168
Garthe, R.C., Sullivan, T.N. y McDaniel, M.A. (2017). Una revisión metaanalítica de los factores de riesgo de los pares y la violencia en el noviazgo entre adolescentes. Psicología de la Violencia, 7(1), 45–57. https://doi.org/10.1037/vio0000040
González-Gijón G., Jiménez-Rios FJ., Martínez-Heredia N. y Soriano Díaz A. (2023) Study on the types of abuse in young couples as a function of sex. Frontiers in Psychology, 14, 1166834. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1166834
González-Gijón, G. y Soriano-Díaz, A. (2021). Análisis psicométrico de una escala para la detección de la violencia en las relaciones de pareja en jóvenes. RELIEVE, 27(1), 1-17. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21060
Hernando-Gómez, A., Maraver-López, P., y Pazos-Gómez, M. (2016). Experiencias positivas y negativas en relaciones de pareja de jóvenes y adolescentes. Revista de psicología, 25(2), 1-19. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44745
Kelmendi, K. y Baumgartner, F. (2017). Exploring violence socialization and approval of intimate partner violence among University Students in Kosovo. Journal of Interpersonal Violence, 35(5-6), 1081-1107. https://doi.org/10.1177/0886260517692336
Li, L., Sun, I. Y. y Button, D. M. (2017). Tolerance for intimate partner violence: A comparative study of Chinese and American college students. Journal of Interpersonal Violence, 35(21). https://doi.org/10.1177/0886260517716941
López-Cepero, J., Rodríguez-Franco, L., Rodríguez-Díaz, F. J., Bringas C. y Paíno, S.G. (2015). Percepción de la victimización en el noviazgo de adolescentes y jóvenes españoles. Revista Iberoamericana de Psicología y salud, 6, 64-71. https://doi.org/10.1016/j.rips.2015.04.001
Ministerio de igualdad (2022). Encuesta europea de violencia de género (EEVG) (2022). https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaEnCifras/Encuesta_Europea/docs/EEVG.pdf
Ocampo-Álvarez, N. Y., Estrada-Pineda, C. y Chan-Gamboa, E. C. (2018). Violencia psicológica en noviazgos de adolescentes y jóvenes mexicanos. Revista de Educación y Desarrollo, 47, 27-33 http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/47/47_Ocampo.pdf
ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución adoptada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015, 42809, 1-13.
Osuna-Rodríguez, M., Rodríguez-Osuna, L.M., Dios, L. y Amor, M.L. (2020). Percepción de la violencia de género y el acoso sexual en estudiantes universitarios: análisis de las fuentes de información y el riesgo dentro de una relación. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública. 17(11),37-54. https://doi.org/10.3390/ijerph17113754
Paíno, S., Aguilera, N., Rodríguez-Franco, L., Rodríguez-Díaz, F. J. y Alameda, J. R. (2020). Adolescent Conflict and Young Adult Couple Relationships: Directionality of Violence. International Journal of Psychological Research, 12(2), 36-48. https://doi.org/10.21500/20112084.4364
Páramo, M. A. y Arrigoni, F. (2018). Violencia psicológica en la relación de noviazgo en estudiantes universitarios mendocinos (Argentina). Archivos de Medicina, 18(2). https://doi.org/10.30554/archmed.18.2.2738.2018
Peña Tasayco, C., Ticlla Sánchez, D. y Adriano Rengifo, C. (2019). Violencia sutil y celos en una relación de pareja en estudiantes de una universidad pública de Lima Este. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 12(1). https://doi.org/10.17162/rccs.v12i1.1205
Pérez-Castejón, M., Félix-Peral, C. y Jiménez-Ruiz I. (2021). Percepción de la violencia durante las relaciones de pareja en población adolescente. Metas Enfermería, 24(4), 15-22. https://doi.org/10.35667/MetasEnf.2021.24.1003081747
Pérez-Ruíz, N., Sánchez-Villegas, M. De la Hoz-Granadillo, E. J., Reyes-Ruiz, L. y Carmona Alvarado, F. A. (2020). Violencia en el noviazgo en jóvenes colombianos: Análisis de la prevalencia según género y aportes para su intervención bidireccional. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(4).
Pérez, G. (Dir.) (2019). La violencia de género en los jóvenes: Una visión general de la violencia de género aplicada a los jóvenes en España. Instituto de la Juventud.
Rodríguez-Franco, L., Antuña-Bellerín, M. A., López-Cepero, J.,Rodríguez-Díaz, F. J. y Bringas, C. (2012). Tolerance towardsdating violence in Spanish adolescents. Psicothema, 24, 236-242.
Rojas-Solís, J.L. y Romero-Méndez, C.A. (2022). Violencia en el noviazgo: Análisis sobre su direccionalidad, percepción, aceptación, consideración de gravedad y búsqueda de apoyo. Health and Addic-tions / Salud y Drogas, 22(1), 132-151. http://dx.doi.org/10.21134/haaj.v22i1.638
Romero-Méndez, C. A., Gómez, M. J., Romo-Tobón, R. J. y Rojas-Solís, J. L. (2020). Violencia en la pareja en jóvenes mexicanos del mismo sexo: Un estudio exploratorio. ACADEMO (Asunción), 7(2), 136-147. http://dx.doi.org/10.30545/academo.2020.jul-dic.4relaciones,
Rubio-Garay F., López-González, M.A., Carrasco, M.A. y Amor, P.J. (2017). Prevalencia de la violencia en el noviazgo. Una revisión sistemática. Papeles del psicólogo, 38(2), 135-147. http://dx.doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2831
Soriano Díaz, A. (2011). La violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios. Propuestas educativas. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, 18, 87-97.
Spencer, C. M., Morgan, P. y Bridges, J. (2017). The relationship between approval of violence and intimate partner violence in college students. Journal of Interpersonal Violence, 36(1-2). https://doi.org/10.1177/0886260517731315
Tucker, J.S., Wenzel, S.L., Elliott, M.N., Marchall, G.N. y Williamson, S. (2004). Violencia interpersonal, consumo de sustancias y comportamiento y cogniciones relacionados con el VIH: un estudio prospectivo de mujeres empobrecidas en el condado de Los Ángeles. AIDS and Behavior 8, 463-474. https://doi.org/10.1007/s10461-004-7330-5
Wilson, J. M. y Smirles, K. (2020). College students’ perceptions of intimate partner violence: The effects of type of abuse and perpetrator gender. Journal of Interpersonal Violence, 0, 1-23.https://doi.org/10.1177/0886260520908025
Wincentak, K., Connolly, J. y Card, N. (2017). Violencia en el noviazgo entre adolescentes: una revisión meta analítica de las tasas de prevalencia. Psicología de la violencia, 7(2), 224–241. https://doi.org/10.1037/a0040194
Zych, I., Viejo, C., Vila, E. y Farrington, D.P, (2021). Acoso escolar y violencia en el noviazgo en adolescentes: una revisión sistemática y un metaanálisis. Trauma, violencia y abuso, 22(2), 397-412. https://doi.org/10.1177/1524838019854460
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.