Education and conciliation for equity
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.00Keywords:
Educación, Conciliación, EquidadDownloads
References
Araújo, E. y Duque, A. (eds.) (2012). Os tempos sociais e o mundo contemporâneo. Um debate para as ciências sociais e humanas. Universidade do Minho: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade / Centro de Investigação em Ciências Sociais.
Aristegui, I. y Silvestre, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor, 754, 283-291.
Ayuso, L. (2019). Nuevas imágenes del cambio familiar en España. Revista Española de Sociología, 28(2), 269-287.
Buxarrais, M. R. y Escudero, A. (2014). Ocio en familia: una estrategia para promover la corresponsabilidad en la familia. En M. R. Buxarrais y M. Bruguet (coords.), La conciliación familiar, laboral, social y personal: una cuestión ética (pp. 105-128). Universitat de Barcelona.
Caballo, M. B., Caride, J. A. y Meira, P. (2011). El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red. Educación Social. Revista de intervención socioeducativa, 47, 11-24.
Caballo, M. B., Gradaílle, R. y Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiares: situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 20, 179-202.
Canet, L., Grisolía, C. y Querol, R. (2006). Nuevos tiempos, nuevos usos y nuevas tecnologías. Ajuntament de Barcelona.
Caride, J. A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor, 754, 301-313.
Caride, J. A. (2018). Lo que el tiempo esconde, o cuando lo social necesita de la Pedagogía. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 32, 17-29.
Caride, J. A., Caballo, M. B. y Gradaílle, R. (2020). Tiempos, educación y ocio en una sociedad de redes. Octaedro. https://doi.org/10.36006/16264
Caride, J. A., Gradaílle, R. y Caballo, M. B. (2015). De la Pedagogía Social como educación, a la Educación Social como Pedagogía. Perfiles educativos, 37(148), 4-11.
Cuenca, M. (2009). Vivencia del ocio en familia. Monitor educador, 132, 16-17.
Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Universidad de Deusto.
Domínguez-Serrano, M. y Pérez, A. (2021). ¿Cómo incorporar el análisis de los tiempos en la infancia?. Una revisión metodológica. Sociedad e Infancias, 5(1), 41-55.
Durán, M. A. y Rogero, J. (2009). La investigación sobre los usos del tiempo. CIS.
Fraguela, R., Lorenzo, J. J. y Varela, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 429-446.
Gómez, A. y Calderón, D. (2022). El ocio digital de la población adolescente. Centro Reina Sofia, Fundación FAD y Fundación La Caixa.
Gradaílle, R. y Varela, L. (2018). Recursos comunitarios y medidas de conciliación de las familias del alumnado de Educación Primaria en Galicia. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 13(1), 69-92.
Lundqvist, K. I. (2019) El tiempo como construcción social: la organización de las sociedades a través del uso y medición del tiempo [Tesis de Licenciatura, Universidad del Salvador]. https://racimo.usal.edu.ar/id/eprint/7371
Maganto, J. M., Etxeberría, J. y Porcel, A. (2010). La corresponsabilidad entre los miembros de la familia como factor de conciliación. Educatio Siglo XXI, 28(1), 69-84.
Martínez, R. y Caballo, M. B. (2022). Educar el ocio en la sociedad apresurada: El Ocio Valioso como horizonte. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 10(2), 159-169. https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i2.448
Maroñas, A., Martínez, R. y Gradaílle, R. (2019). Educación del ocio en y con la comunidad. Aportes desde la pedagogía social. Perfiles educativos, 41(163), 111-126.
Meil, G. (2006). Padres e hijos en la España actual. Fundación “La Caixa”.
Morán, C. y Cruz, L. (2011). Vida cotidiana, tiempos escolares y derechos de la infancia. Educación Social, 47, 84-94.
Teijeiro, Y., Vila-Couñago, E. y Gradaílle, R. (2021). Conciliación y confinamiento con hijos/as con necesidades específicas de apoyo educativo: el rol materno. Prisma social, 33, 94-118.
Varela, L., Varela, L. y Lorenzo, J. J. (2016). La escuela y la conciliación de los tiempos cotidianos de las familias del alumnado de Educación Primaria en Galicia. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(4), 179-194.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.