Leisure activities and their presence in social networks in potentially vulnerable youth

Keywords: social networks, basic vocational training, vulnerable youth, leisure, interactivity, social, interaction

Abstract

Attention to groups at risk of social exclusion concerning digital literacy must play a greater role in educational and social research. The objective of the study is to analyze the presence and dissemination in the social networks of the leisure activities of a collective of potentially vulnerable youth, relating it to sex and the geographic areas of residence. The sample was made up of 140 Spanish students of Basic Vocational Training. A questionnaire structured in different thematic blocks was applied, from which we selected 3 items that explored the topic under study. Descriptive and inferential analyses were carried out. The re¬sults show that 62.8% disseminate their leisure activities on the social networks, with physical activities being the experiences most frequently shared by this group. The boys publish more festive activities. The northerners and the residents of the center of Spain communicate more physical activities in social networks, and the easterners share more cultural experiences. The findings of this study have provided keys to optimize the digital leisure education of stu¬dents of Basic Vocational Training in the critical and constructive use of social networks, which would contribute to the digital literacy of this collective and, therefore, would help minimize the likelihood of their belonging to risky scenarios.

Author Biographies

Mª Ángeles Valdemoros San Emeterio, Universidad de La Rioja

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universi­dad de La Rioja. Especialista universitaria en Educación para la Salud y Experta universitaria en Animación Sociocultural. Profesora Titular en la Facultad de Letras y de la Educación de la Universidad de La Rioja. Directora de la revista Contextos Educativos. Miembro del equipo de investigación “Actividad Física y Deporte en el espacio y tiempo de Ocio” [AFYDO]. Miembro de la Red de Equipos de Investigación en Estudios de Ocio, “Red OcioGune”. Investigadora en temas de Educación, Ocio, Familia, Valores y Actividad Física, participa en investigaciones de I+D+I, autora de 7 libros, y más de 60 capítulos de libro y artículos científicos. ORCID: http://orcid. org/0000-0002-7389-4039 

Rosa Ana Alonso Ruiz, Universidad de La Rioja

Doctora en Bases Psicológicas y Actividad Físico-Deportiva. Acción y De­sarrollo, con calificación Sobresaliente “cum laude”. Profesora asociada del Departamento de Ciencias de la Educación en la Universidad de La Rioja desde 2010 hasta 2015. En la actualidad profesora contratada interina. Miembro del equipo de investigación “Actividad Física y Deporte en el espacio y tiempo de Ocio” [AFYDO]. Miembro de la Red de Equipos de Investigación en Estudios de Ocio, “Red OcioGune”. Investigadora en temas de Educación, Ocio, Familia, Valores y Actividad Física, participa en investigaciones de I+D+I, autora de una veintena de capítulos de libro y artículos científicos. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3215-578X

Nùria Codina Mata, Universitat de Barcelona

Profesora del Departamento de Psicología Social y Psicología Cuantitativa. Facultad de Psicología. Universidad de Barcelona. Su investigación psicosocial sobre el ocio, el tiempo libre, el ser y la identidad se integran dentro del estudio de la gestión del tiempo, el bien­estar personal y el desarrollo óptimo. Así, como fenómenos de gestión psicosocial del tiempo estudia: el tiempo y las actividades de ocio, las experiencias de ocio, el disfrute y la autonomía en la práctica de actividades estructuradas, la procrastinación y las orientaciones temporales. Estas investigaciones se desarrollan marcándose como objetivo: explicar, comprender y orientar la intervención psicosocial. Es autora de más de 100 publicaciones científicas, ha dirigido y parti­cipado en numerosas investigaciones y ha sido profesora visitante en diversas universidades de Europa, Norteamérica y Sudamérica. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0280-3651

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Published
2018-01-07