Leisure activities and their presence in social networks in potentially vulnerable youth

Mª Ángeles Valdemoros San Emeterio, Rosa Ana Alonso Ruiz, Nùria Codina Mata

Abstract


Attention to groups at risk of social exclusion concerning digital literacy must play a greater role in educational and social research. The objective of the study is to analyze the presence and dissemination in the social networks of the leisure activities of a collective of potentially vulnerable youth, relating it to sex and the geographic areas of residence. The sample was made up of 140 Spanish students of Basic Vocational Training. A questionnaire structured in different thematic blocks was applied, from which we selected 3 items that explored the topic under study. Descriptive and inferential analyses were carried out. The re¬sults show that 62.8% disseminate their leisure activities on the social networks, with physical activities being the experiences most frequently shared by this group. The boys publish more festive activities. The northerners and the residents of the center of Spain communicate more physical activities in social networks, and the easterners share more cultural experiences. The findings of this study have provided keys to optimize the digital leisure education of stu¬dents of Basic Vocational Training in the critical and constructive use of social networks, which would contribute to the digital literacy of this collective and, therefore, would help minimize the likelihood of their belonging to risky scenarios.

Keywords


social networks ;basic vocational training ;vulnerable youth; leisure ;interactivity ;social ;interaction

References


Abad, L. (2014). Diseño de programas de e-inclusión para alfabetización mediática de personas mayores. Comunicar, 42, 173-180. DOI: https://doi.org/10.3916/C42-2014-17

Aguaded, J.I., & Sánchez, J. (2013). El empoderamiento digital de niños y jóvenes a través de la producción audiovi¬sual. adComunica. Revista de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, 5, 175-196. DOI: https://doi. org/10.6035/2174-0992.2013.5.11

Almansa, A., Fonseca, O., & Castillo, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar, 40(20), 127-135. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-03-03

Bernal, C., & Ángulo, F. (2013). Interacciones de los jóvenes andaluces en las redes sociales. Comunicar, 40(20), 25-30. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-02

Cáceres, M.D., Brändle, G., & Ruiz, J.A. (2015). Hacia la construcción de una ciudadanía digital. Nuevos modelos de par¬ticipación y empoderamiento a través de Internet. Prisma social, 15, 643-683. Recuperado de https://goo.gl/dw7Lml

Cloquell, A. (2015). Usos sociales de Internet entre los adolescentes españoles. Revista sobre la infancia y la adolescen¬cia, 8, 1-14. DOI: doi.org/10.4995/reinad.2015.3649

Colás, P., González, T., & de Pablos, J. (2013). Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes. Comunicar 40(20), 15-23. http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-01

Espinar, E., & González, M. J. (2009). Jóvenes en las redes sociales virtuales: un análisis exploratorio de las diferencias de género. Feminismo/s, 14, 87-105.

Fernández-Buey, F. (2005). Ciencia con conciencia. Quark, 36, 91-95. Recuperado de: http://quark.prbb.org/36/default. htm

Fuente-Cobo, C. (2017). Públicos vulnerables y empoderamiento digital: el reto de una sociedad e-inclusiva. El profesio¬nal de la información, 26(1), 5-12. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.01

García, S. (2014). La investigación sobre el alumnado de los Programas de Cualificación Profesional Inicial ¿Punto de partida de la Formación Profesional Básica? Revista de Investigación en Educación, 12(2), 176-190.

García-Blanco, J.M. (2016). Los problemas teóricos y metodológicos del concepto de exclusión social. Una visión neo¬funcionalista. RIS. Revista internacional de sociología, 74 (2). DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2016.74.2.029

García Valcarcel, A., & Tejedor, F. J. (2010). Evaluación de procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de Castilla y León. Revista de Educación, 352, 125-147.

Haenens, L., Vandoninck, S., & Donoso, V. (2013). How to cope and build online resilience? EU Kids online. Recuperado de: http://eprints.lse.ac.uk/48115/

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). (BOE, nº 295, de 10 de diciembre).

Llamas, F., & Pagador, I. (2014). Estudio sobre las redes sociales y su implicación en la adolescencia. Enseñanza & Tea¬ching: Revista interuniversitaria de didáctica, 32(1), 43-57. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/et20143214357

Marks, J., de la Haye, K., Barnett, L.M., & Allender, S. (2015). Friendship Network Characteristics Are Associated with Physical Activity and Sedentary Behavior in Early Adolescence. Plos One, 10(12), e0145344. DOI: 10.1371/journal. pone.0145344

Melendro, M., García, F.J., & Goig, R. (2016). El uso de las TIC en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables. Re¬vista española de pedagogía, 263, 71-89.

Muros, B., Aragón, Y., & Bustos, A. (2013). La ocupación del tiempo libre de jóvenes en el uso de videojuegos y redes. Comunicar, 40(20), 31-39. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-03

Ochaita, E., Espinosa, M. A., & Gutiérrez, H. (2011). Las necesidades adolescentes y las nuevas tecnologías de la infor¬mación y la comunicación. Revista de Estudios de Juventud, 92, 183-192.

Real Decreto 127/2014, de 28 de febrero, por el que se Regulan aspectos específicos de la Formación Profesional Básica de las Enseñanzas de Formación Profesional del Sistema Educativo, se aprueban catorce títulos profesionales bá¬sicos, se fijan sus currículos básicos y se modifica el Real Decreto 1850/2009, de 4 de diciembre, sobre Expedición de Títulos Académicos y Profesionales correspondientes a las enseñanzas establecidas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE, nº 55, de 5 de marzo).

Sanjuan, M.M., & Méndez-Lois, M. J. (2009). La innovación formativa a través de los Programas de Cualificación Profe¬sional Inicial. Innovación Educativa, 19, 215-223.

Saorín, T., & Gómez, J.A. (2014). Alfabetizar en tecnologías sociales para la vida diaria y el empoderamiento. Anuario ThinkEPI, 8, 342-348. Recuperado de https://goo.gl/pLVrVE

Subrahmanyam, K., Greenfield, P. M., & Michikyan, M. (2015). Comunicación electrónica y relaciones adolescentes. Una actualización de las investigaciones existentes. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, 9, 115-130.

Tezanos, J.F. (2001). La sociedad dividida. Estructura de clases y desigualdades en las sociedades tecnológicas. Madrid: Biblioteca Nueva

Valdemoros, M.A., Sanz, E., & Ponce de León, A. (2017). Ocio digital y ambiente familiar en estudiantes de Educación Postobligatoria. Comunicar, 50(25), 99-108. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C50-2017-09

Vaquero, E. (2013). Estudio sobre la resiliencia y las competencias digitales de los jóvenes adolescentes en situación de riesgo de exclusión social. Universidad de Lleida [Tesis doctoral].




DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.06

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

DOI: 10.7179/PSRI

 

    

Licencia Creative Commons

Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España.

ISSN: 1139-1723

DOI: 10.7179/PSRI