Mass media: spaces for leisure or socialization agents in adolescence?

Marc Pallarés Piquer

Abstract


The information and communication technologies are transforming ourways of living and our ways of being related with each other. They condition both the lives of individuals and the occurrence of social phenomena. In the last decade, have become a source of symbolic strategies for the younger sectors of society. The aim of this paper is to analyze the impact that these strategies have on 11 to 14-year-old students; socialization agents are those responsible for transmitting norms, values and behaviourmodels. From a sample of 846 students, who belong to schools situated in different geographical contexts, two variables have been researched into, with a Cronbach’s consistency index of 0,918: the first one analyzes the students’ implication factors, that is to say, the psychoeducational variables produced in their process of personal commitment and in their psychosocial development. The second one determines the organization into a hierarchy of those agents which play a socializing role on these students. Is an  utline of some frames of interaction among individuals and groups that enable new technologies. The results highlight the fact that mass media have took over from families and schools themselves as focal socialization points

Keywords


Socialization; adolescents; secondary education; family; mass media

Full Text:

PDF (Español)

References


Bas, E. y Pérez de Guzman, M. V. (2010). Desafíos de la familia actual ante la escuela y las tecnologías de la información y comunicación. Educatio XXI, 28, 1, 41-67.

Blumenfeld, P., Fredricks, J. y Paris, A. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, cook, 74, 59-109.

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación, 339, 119-146.

Cabero, J.; Llorente, M. C. y Marín, V. (2010). Por una pedagogía de los medios: la prensa. XXI. Revista de educación, 12, 241-260

Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Madrid: Morata

Domínguez Cuña, A. Y Rodríguez Machado, E. (2003), La percepción de las relaciones familiares por parte de los adolescentes. Revista galego-portuguesa de psicologia e educacón, 9, 375-386.

Durkheim, E. (1976). La educación como socialización. Salamanca: Sígueme.

Mustonen, A. (2000). Mediapsykologia. Helsinki: WSOY. Näkökulmia työväen huumoriin. Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura. 8-33. Nevanlinna. Helsinki: Kansan sivistystyön liitto.

Novoa, A. (2009). Educación XXI: para una historia del futuro. Revista Iberoamericana de educación, 49, 181-199.

Novo, M., Marpegán, C. y Mandón, M. J. (2002). El enfoque sistémico: su dimensión educativa. Madrid: UNED.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.

Palou, S. (2004). Sentir y crecer: El crecimiento emocional en la infancia. Barcelona: Graó.

Pallarès Piquer, M. (2013). Buscando el camino. Medios de comunicación y educación activa: retos del profesorado en el horizonte del 2020. Málaga: Universidad de Málaga.

Segovia, B.; Mérida, R.; González, E. y Olivares, M.A. (2013). Choque cultural en las aulas: profesores analógicos vs alumnado digital. El caso de Ana. EDUTEC, 43. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec43/choque_cultural_aulas_profesores_analogicos_alumnado_digital.html

Sosa, J. A. (2009). Evolución de la relación familia-escuela. Tendencias Pedagógicas, 14, 251-265. Recuperado de: http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2009_14_18.pdf

Vázquez, T. (2011). Educación informal. Configuración y valores de los protagonistas infantiles. EDUTEC, 35. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec35/educacion_informal_configuracion_valores_protagosnistas_infantiles.html

Vila Merino, S. (2011). Racionalidad, diálogo y acción: Habermas y la pedagogía crítica. Revista Iberoamericana de Educación, 56, 3. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/3652Vila.pdf




DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.10

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DOI: 10.7179/PSRI

 

    

Licencia Creative Commons

Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España.

ISSN: 1139-1723

DOI: 10.7179/PSRI