The reputation of Spanish hospitals. Basis for developing a reputation index of hospitals

Authors

  • J. J. Mira Departament de Salut Sant Joan d’Alacant, Conselleria de Sanitat, Alicante, España Universidad Miguel Hernández, Elche, Alicante, España Red de Investigación en Servicios de Salud en Enfermedades Crónicas (REDISSEC), España
  • S. Lorenzo Jefa de la unidad de calidad y de la unidad de admisión y documentación
  • I. M. Navarro Universidad Miguel Hernández Departamento de estudios económicos y financieros Departamento Psicología de la salud
  • M. Guilabert Universidad Miguel Hernández Facultad de Medicina Departamento Psicología de la Salud
  • M.V. Pérez-Jover Universidad Miguel Hernández Facultad de Ciencias Sociosanitarias Departamento Psicología de la Salud

DOI:

https://doi.org/10.23938/ASSN.0073

Keywords:

Hospital. Hospital-patient relations. Patient freedom of choice laws. Social identifications. Standard outcomes.

Abstract

Background. The reputation of the health centers is associated with: greater user preference in obtaining their services, better clinical outcomes and higher care quality and potential for attracting talented professionals. Reputation was evaluated using indexes and scales. The aim of this study is to analyze the attributes that should be gathered in a reputation index for Spanish hospitals.

Material and methods. Study based on qualitative techniques of consensus (nominal group technique +Delphi technique).

Results. Four dimensions were identified that form the reputation index: care quality, ethical behavior, credibility/confidence and biomedical innovation and research, which in turn are subdivided into 12 components in total.

Conclusions. In building a reputation index consideration must be given to the combination of objective data (e.g. quality and safety outcomes) with other data that are subjective in nature (e.g., patient satisfaction). Future studies should go online to validate the reference standards in building a reputation index for hospitals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

J. J. Mira , Departament de Salut Sant Joan d’Alacant, Conselleria de Sanitat, Alicante, España Universidad Miguel Hernández, Elche, Alicante, España Red de Investigación en Servicios de Salud en Enfermedades Crónicas (REDISSEC), España

Catedrático vinculado con plaza asistencial

Facultad de Medicina

Departamento de Psicología de la Salud

 

S. Lorenzo , Jefa de la unidad de calidad y de la unidad de admisión y documentación

Jefa de la unidad de calidad y la unidad de admisión y documentación

Hospital Universitario Fundación Alcorcón

I. M. Navarro , Universidad Miguel Hernández Departamento de estudios económicos y financieros Departamento Psicología de la salud

Profesora asociada

Universidad Miguel Hernández

Departamento de estudios económicos y financieros

Departamento Psicología de la salud

M. Guilabert , Universidad Miguel Hernández Facultad de Medicina Departamento Psicología de la Salud

Profesora ayudante doctora

Universidad Miguel HernándezFacultad de Medicina

Departamento Psicología de la Salud

M.V. Pérez-Jover , Universidad Miguel Hernández Facultad de Ciencias Sociosanitarias Departamento Psicología de la Salud

Profesora contratada doctora

Universidad Miguel Hernández

Facultad de Ciencias Sociosanitarias

Departamento Psicología de la Salud

Published

2015-08-30

How to Cite

Mira, J. J., Lorenzo, S., Navarro, I. M., Guilabert, M., & Pérez-Jover, M. (2015). The reputation of Spanish hospitals. Basis for developing a reputation index of hospitals. Anales Del Sistema Sanitario De Navarra, 38(2), 247–254. https://doi.org/10.23938/ASSN.0073

Issue

Section

Research articles