Education and gender: training social educators

Authors

  • Encarnación Bas-Peña Universidad de Murcia
  • Victoria Pérez-de-Guzmán Puya Universidad Pablo de Olavide
  • Montserrat Vargas Vergara Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.05

Keywords:

Gender, Gender Equality, Violence, Social Education, Higher Education, Gender Instruction

Abstract

Fromthe Universal Declaration of Human Rights international organizations have launched initiatives to achieve men and women equality and withstand all forms of discrimination and violence. This paper presents the research on gender training of students in Spanish universities that taught the Degree in Social Education. It was conducted in 36 universities (29 public and 7 private).We used a multi-method perspective.We performed a deep analysis of the degree programme through the teaching guides for all courses, in order to identify the presence of gender related areas in specific subjects and in those that include it transversely.We have also set up an on-line questionnaire for 4th year students (213 people), in order to have their opinion on the gender training received throughout their careers.We detected the weak presence, in the degree programmes, of specific subjects related to these topics. Most of the current focus is on gender equality / inequality, being residual the inclusion / exclusion and violence concepts. The subjects that transversely teach it are mostly mandatory and basic. The results extracted from the questionnaire include that students do received little training on these topics.While they give great importance to gender training. They show great unawareness about their right to receive such training and in addition be able to claim it. As well as not having knowledge of the Equality Plan in their university. A high percentage of respondents declared using sexist language, but it is still higher the percentage of students who said that teachers use it in their classes

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Author Biographies

Encarnación Bas-Peña , Universidad de Murcia

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación. Sección Pedagogía. Profesora Titular en la Facultad de CREA. Su principal línea de investigación es la violencia de género y la socialización preventiva.

Ha sido miembro de diferentes proyectos de investigación vinculados a esta temática, entre ellos el proyecto I+D "Violencia de género en las universidades españolas" (2005-2008).

Ha impartido numerosas comunicaciones sobre la socialización preventiva de la violencia de género, entre ellas en el Madison Women's Research Centre de la Universidad de Wisconsin.

Victoria Pérez-de-Guzmán Puya , Universidad Pablo de Olavide

Dra. en Pedagogía. Profesora en el Departamento de Educación y Psicología Social de la Universidad Pablo deOlavide (Sevilla-España). Sus líneas de investigación se centran en el campo de la Pedagogía Social y la Educación Social.Cuenta con numerosas publicaciones sobre educación educación y género. formación de los educadores y educadoras sociales de personas adultas ymayores, animación sociocultural y desarrollo comunitario, familia, valores y educación. Ha participado enmúltiples proyectos de investigación de ámbito nacional e internacional.Cabe destacar el Proyecto GENDERCIT sobre Educación y Género. Es miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social y la Red Iberoamericana de Animación Sociocultural.Miembro del grupo de investigación GIAS.

Montserrat Vargas Vergara , Universidad de Cádiz

Doctora por la Universidad Pablo de Olavide en el programa "Análisis Evaluación y Mejora de la Educación Superior". Profesora - Investigadora en Universidad de Cádiz. Departamento de Historia, Geografía y Filosofía.Ha participado como ponente y conferenciante en numerosos Eventos,Congresos, Seminarios y Jornadas sobre temáticas relacionadas con Personas Mayores, Infancia, Género, Metodologías de Investigación y Formación del Profesorado, de cuyas temáticas han derivado numerosas publicaciones. Es miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social y la Red Iberoamericana de Animación Sociocultural. Miembro del grupo de investigación GIAS y del Grupo Comunicar.

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Published

2013-12-13

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