Basic psychological skills of a group of tennis players in training from the city of Santiago de Cali

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v50.98480

Keywords:

Psychological skills, field tennis, motivation, confidence, concentration, emotional sensitivity.

Abstract

Field tennis is a sport with high physical and mental demands; however, the training sessions have a high technical-tactical and physical preparation load, leaving psychological preparation on many occasions adrift and athletes must learn from their experiences to deal with the high emotional load that participation in different competitions entails. The objective of the study was to identify the basic psychological skills of a group of tennis players in training from the Valle del Cauca Field Tennis League (LVTC). The methodology was oriented from a mixed approach and followed the logic of descriptive-explanatory cross-sectional studies, which allowed identifying the development of basic psychological skills of 17 young elite category tennis players, who presented an average age of 14.4 ± 1 4 years, prior informed consent. The instruments used were non-participant observation, the semi-structured interview, and the Par P1-R test, managing to identify the psychological abilities of the tennis players in training. The information was processed through the SPSS version 25 and Atlas Ti version 19 software. The results showed that athletes have an excellent competitive challenge, while the other psychological abilities are in the category of abilities that need to be improved. In conclusion, the development of basic psychological skills is essential in sports training processes, where professional support is necessary in this field, to obtain comprehensive sports development and emotional skills to assume the rigor of competition.

Keywords: Psychological skills, field tennis, motivation, confidence, concentration, emotional sensitivity, Competitive challenge

Author Biographies

Diana Marcela Osorio Roa, Pontificia Universidad Javeriana Cali

Doctorando en Educación, Universidad de Caldas. Magister en Ciencias Biomédicas, Universidad del Valle. Fisioterapeuta, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte. Miembro del Grupo de Investigación en Ciencias Básicas y Clínicas para la Salud. Docente – Investigador, Pontificia Universidad Javeriana Cali. Correo diana.osorio@javerianacali.edu.co Orcid: https://org/0000-0002-6405-699X https://scholar.google.es/citations?hl=es&authuser=2&user=3jZ- K_IAAAAJ Cali, Colombia. 

Germán Darío Isaza-Gómez, University Institution National School of Sport

Associate Researcher, Professor at the National School of Sports University Institution. Ph.D in Education, from the University of La Salle, Costa Rica. Magister in Education from the University of Caldas. Degree in Physical Education and Recreation from the University of Caldas. Director of the Educate 2030 Research Group. Email german.isaza@endeporte.edu.co Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8475-9994

References

Acuña Rodas, S. E., & García Cárdenas, M. (2022). Beneficios del programa AG de ansiedad precompetitiva en deportistas de fútbol en Lima Metropolitana, 2022. Facultad De Ciencias De La Salud. Escuela Profesional De Psicología. Universidad Cesar Vallejo.

Aguirre-Loaiza, H. H., Ayala, C. F., & Bermúdez, S. R. (2015). La atención-concentración en el deporte de rendimiento. Educación física y deporte, 34(2), 409-428.

Almonacid-Fierro, A. A., Martínez Romero, M., & Almonacid Fierro, M. A. (2020). Elementos que influyen en el proceso de toma de decisiones en deportes individuales de alto rendimiento: un estudio cualitativo (Elements that influence the process of decision-making in high-performance individual sports: a qualitative study). Retos, 38, 341–348. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73966

Barahona-Fuentes, G. D., Lagos, R. S., & Ojeda, Á. C. H. (2019). Influencia del autodiálogo sobre los niveles de ansiedad y estrés en jugadores de tenis: una revisión sistemática. Revista Brasileira de Ciências Do Esporte, 41(2), 135-141.

Barbosa-Granados, S., Cruz, J. M., Ramírez-Herrera, S., & Granada, J. A. (2021). Inteligencia emocional en deportistas universitarios: Género y modalidad deportiva. Las características de esta publicación son propiedad de la Universidad Autónoma de Baja California., 6.

Carazo, P. & Araya, G. (2010). Perfil de rasgos psicológicos para el rendimiento deportivo en hombres y mujeres practican-tes de taekwondo. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 5, 253-266.

Cordo-Cabal, L., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Sánchez-Alcaraz, B. J. (2019). Relación del clima motiva-cional generado por el entrenador y las causas del éxito en jugadores de deportes de equipo. Influencia del género, la edad y la experiencia deportiva. Journal of Sport & Health Research, 11(2).

Díaz, J., & Mancilla, Z. (2011). La sensibilidad emocional en el rendimiento deportivo en competencia [Trabajo de grado, Universidad de San Carlos de Guatemala]. http://www.repositorio.usac.edu.gt/11582/

Enríquez-Caro, L. C. (2017). Estudio del rendimientopsicológico auto percibido de la selección de fútbolsub 14 de Manabí. Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Ecuador Pol. Con. (Ediciónnúm. 13), 2 (11), 130-140. ISSN: 2550-682x

Flórez Ibarra, E. B. (2002) Rasgos psicológicos deportivos en atletas de alto rendimiento en las ligas de pesas, natación y patinaje de Santander. Tesis de pregrado. Universidad Autónoma de Bucaramanga, Facultad de Psicología

Fradejas Medrano, E., & Espada Mateos, M. (2018). Evaluación de la motivación en adolescentes que practican deporte en edad escolar (Evaluation of motivation in teenagers who practice sports in school age). Retos, 33, 27–33. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.52779

García, C. R., Cepero, M., & Rojas, F. J. (2010). Efecto de la experiencia deportiva en las habilidades psicológicas de es-grimistas del ranking nacional español. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2), 33-42.

García Pazmiño, M. A., García Ucha, F., Arévalo García, N. A., & García Pazmmiño, S. T. (2019). Presiones Deportivas y Disposición Óptima Combativa (Sports Pressures and Optimal Combative Disposition). Retos, 35, 335–340. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.61911

García, C. R., Morante, J. J. H., Santana, J. T. T., Cisneros, C. A. G., Romero, J. R., & Montero, F. J. O. (2022). Bienes-tar psicológico de deportistas adolescentes mexicanos confinados por la pandemia del COVID-19. Cultura, ciencia y de-porte, 17(52), 7-14.

González, R. A. (2021). Relación entre autoconfianza, ansiedad cognitiva – somática y control de afrontamiento positivo y negativo en jugadores/as juveniles de fútbol de salón [en línea]. Tesis de Licenciatura. Pontificia Universidad Católica Argenti-na. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13617

González-Valencia, H. Isaza-Gómez, G.D. Idarraga, M.A. y Rodríguez-Villaquiran, M. (2020). Integrating the virtual platform memrise as a teaching tool for english vocabulary in foreign language students of second semester at a universi-ty. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16 (1), 259-284.

González-Hernández, E.; Isaza-Gómez, G.D.; Miranda-Calderón, K.; Mosquera-Vente, A.M. (2022). Panorama de la formación de posgrado para el área educación física, deporte, actividad física, recreación y afines en Colombia. Revista Digital: Actividad Física y Deporte. 8(2):e2207. http://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n2.2022.2207

González Valencia, H. ., Ramírez Valencia, A. ., & Isaza Gómez, G. D. . (2021). El profesor de inglés en los tiempos de uso de la tecnología. Revista Boletín Redipe, 10(3), 317–330. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1237

Guerra, A. A. D., & Milanés, D. R. (2020). La planificación del proceso de preparación psicológica en atletas de voleibol. Un imperativo para el estado de disposición óptimo (revisión). Revista científica Olimpia, 17, 140-149.

Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Mpoumpaki, S., & Theodorakis, Y. (2009). Mechanisms underlying the self-talk–performance relationship: The effects of motivational self-talk on self-confidence and anxiety. Psychology of Sport and ex-ercise, 10(1), 186-192.

Herrera, Y. G., Rodríguez, M. S., & Soler, J. F. M. (2021). Diagnóstico de la autoconfianza en los tiros de media distancia en baloncestistas. Acción, 17.

Isaza, G; González, E; Rengifo, R; González, L. (2019). Programas de formación superior en el campo de la educación física, el deporte y áreas afines en cuatro países de América Latina. Perfiles profesionales y desafíos. Revista Latinoameri-cana de Estudios Educativos, 15 (1), 111-129.

Isaza-Gómez, G. D., Hernández, E. G., Arboleda, M. D. V., & Vente, A. M. M. (2021). Análisis curricular de los progra-mas de formación profesional en el campo del deporte y áreas afines en Colombia. Las características de esta publicación son propiedad de la Universidad Autónoma de Baja California., 75.

Isaza-Gómez, G. D., Osorio-Roa, D. M., González-Valencia, H. ., Betancur-Agudelo, J. E., & Bustamante-Bedoya, J. S. (2022). Efectos de la pandemia covid-19 sobre el rendimiento deportivo de los triatletas de la federación colombiana de triatlón (Effects of the covid-19 pandemic on the sports performance of the triathletes of the colombian federation of triathlon). Retos, 46, 906–915. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92416

Isaza Gómez, G. D. ., González Valencia, H. ., & Osorio Roa, D. M. . (2022). Estilos de enseñanza utilizados por los en-trenadores de fútbol base en el Valle del Cauca. Revista Boletín Redipe, 11(1), 366–380. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1648

Isaza Gómez, G.D., Parra Hinojosa, S., & Díaz Millán, S. (2021). Panorama de la formación y enseñanza de los entrenado-res de rugby en Santiago de Cali. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(280), 115-132. https://doi.org/10.46642/efd.v26i280.2514

Jiménez-Almendros L. (2017). Cognición y Emoción Positivas en el Afrontamiento de los deportistas de Competición. Alca-lá de Henares: Universidad de Alcalá.

Jiménez, A. N. M., Monroy, J. M. O., & Munévar, F. R. (2021). Condiciones psicológicas de los deportistas en Hispanoa-mérica: una revisión sistemática. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 21(1), 1-20.

Latinjak, A. T., Torregrosa, M., & Renom, J. (2011). Combining self talk and performance feedback: their effectiveness with adult tennis players. The Sport Psychologist, 25(1), 18-31.

Leal, P. G. (2022). Inteligencia Emocional y Deporte Competitivo: Estudio comparativo entre adolescentes deportistas y no deportistas. Revista Arista-Crítica, (2), 87-101.

Londoño-Velasco, E., Montoya-Cobo, E., García, A., Bolaños-Martínez, I. A., Osorio-Roa, D. M. & Isaza, G. D. (2021). Percepción de estudiantes frente a procesos de enseñanza-aprendizaje durante pandemia por la covid-19. Educación y Edu-cadores, 24(2), 199-217. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.2

Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. Lopezosa C, Díaz-Noci J, Codina L, editores Methodos Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social, 1. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. p. 88-97.

Luna Martínez, M. C., & Gutiérrez Gómez, M. C. (2018). Percepción de la psicología del deporte. Aproximación desde narrativas de deportistas profesionales. Trabajo de grado. Facultad de psicología. Pontificia Universidad Javeriana p. 144.

Martínez, M. H., Hernández, M. C., & Hernández, M. D. R. M. (2021). Entrenamiento psicológico para la estimulación de la resiliencia en el equipo nacional de tenis de mesa/Psychological training for the stimulation of resilience in the national table tennis team. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 918-934.

Marzal, A. C., & Valenciano, R. (2022). Estudio descriptivo sobre el uso del auto-habla en tenistas profesionales. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (45), 996-1001.

Miranda Calderón, K. ., Gil Rivera, J. D. ., Otalora Burgos, L. ., Marín Atehortúa, E. ., González Valencia, H. ., & Isaza Gómez, G. D. . (2021). Proceso de aprendizaje de Inglés como idioma extranjero: Integración de la plataforma virtual Freerice. Revista Boletín Redipe, 10(13), 202–219. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i13.1739

Mora Salazar, J. T. (2022). La sensibilidad emocional y su influencia en el rendimiento deportivo de un adolescente de 15 años de la Federación Deportiva de Los Ríos (Bachelor's thesis, BABAHOYO: UTB, 2022).

Moreno, R. A. J., & Cantor, J. C. R. (2021). De la resistencia a la transformación: una revisión de la resiliencia en el depor-te. Diversitas: perspectivas en psicología, 17(2), 9.

Morocho, E. K. A., Arias, K. N. R., Morocho, A. F. A., & Indarte, D. C. A. (2022). Estudio de habilidades mentales en atletas de deportes de raqueta. Ciencia y Educación-Revista Científica, 3(4), 6-11.

Murray, J. F. (2002). Tenis inteligente. Cómo jugar y ganar el partido mental (Vol. 70). Editorial Paidotribo.

Olmedilla, A., Sánchez-Aldeguer, M. F., Almansa, C. M., Gómez-Espejo, V., & Ortega, E. (2018). Entrenamiento psico-lógico y mejora de aspectos psicológicos relevantes para el rendimiento deportivo en jugadoras de fútbol. Revista de Psico-logía Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 3(1), 8.

Osorio, R. D. M., & Cusva, H. E. V. (2022). Concentración en niños de 8 a 10 años por medio de la implementación de un programa de coordinación óculo-manual en el tenis de mesa en la Institución Educativa Suazapawa Nobsa-Boyacá. Activi-dad física y desarrollo humano, 13.

Osorio Roa DM; Montoya Cobo E; & Isaza Gómez GD;. (2020). Perception of the second semester students of the Medical Career at the Pontificia Universidad Javeriana - Cali before the transition from a face-to-face modality to one supported by digital media during the time of the COVID-19 pandemic. Universitas Medica 2020;61(4). https://doi.org/10.11144/Jave riana.umed61-4.pemp

Padilla, I. A., Quintero, T. A. C., Aguirre-Loaiza, H. H., & Arenas, J. A. (2016). Características psicológicas de rendi-miento deportivo en deportes de conjunto/Psychological characteristics sports performance in team sports. Psicogente, 19(35).

Paredes Chuquimia, H. (2021). Implementación de un programa de intervención de habilidades psicológicas para mejorar el rendimiento en deportistas de la sección deportes de la Universidad Mayor de San Andrés (Doctoral dissertation).

Pedraza-Ramírez, I. (2019). Generación LoL: entrenamiento psicológico mediante una propuesta holística con un equipo profesional de esports. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 4(1), 1-10.

Pérez, Y. J., Surita, Y. P., & Cordero, R. M. (2022). Estudio de las características psicológicas de los tenistas escolares de Villa Clara (Original). Olimpia, 19(3).

Pineda-Hernández, S. (2022). Playing under pressure: EEG monitoring of activation in professional tennis players. Physio-logy & Behavior, 247, 113723.

Piqueras, I., & Cassinello, P. (2011). Afrontamiento del estrés y la ansiedad en el ámbito deportivo. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 15, Nº 152. Obtenido desde: https://efdeportes.com/efd152/estres-y-la-ansiedad-en-el-ambitodeportivo.htm

Ramírez Muñoz, A., & Prieto Andreu, J. M. (2021). Análisis de las habilidades psicológicas en los deportistas promesas y talentos guipuzcoanos (Analysis of the psychological skills of promising athletes and talents from Gipuzkoa). Retos, 39, 465–470. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.74861

Ramos-Pastrana, L. M., Olmedilla-Caballero, B., Moreno-Fernández, I. M., Ortega-Toro, E., Gómez-Espejo, V., & Ol-medilla-Zafra, A. (2019). Eficacia de un programa de preparación psicológica en jugadores jóvenes de fútbol. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 4(2).

Reche-García, C., Cepero-González, M., & Rojas-Ruíz, F. J. (2013). Consideraciones en el entrenamiento de habilidades psicológicas en esgrima. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 83-88.

Rome-Gosselin, M. (2021). Development and implementation of a mental development programme for young elite tennis players. ITF Coaching & Sport Science Review, 29(84), 18-20.

Romero, C. M., Armas, S. S., & Carballido, L. G. G. (2020). Intervenciones telepsicológicas con deportistas cubanos de alto rendimiento durante la pandemia COVID-19. Revista Cubana de Medicina del Deporte y la Cultura Física, 15(1).

Serrato, L. H. (2006). Revisión y estandarización de la prueba elaborada para evaluar rasgos psicológicos en deportistas (PAR-P1) en un grupo de deportistas de rendimiento en Colombia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2).

Ruiz-Tendero, G. & Salinero, J. J. (2011) El entrenador de alto nivel en triatlón: Entorno próximo y cualidades fundamenta-les para el rendimiento. Revista Internacional de Ciencias del Deporte (RICYDE), 23(7), 113- 125. DOI: 10.5232/ricyde2011.02304

Serrato, L. H. (2006). Revisión y estandarización de la prueba elaborada para evaluar rasgos psicológicos en deportistas (PAR-P1) en un grupo de deportistas de rendimiento en Colombia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2).

Suero, S. F., Almagro, B. J., & Buñuel, P. S. L. (2019). Necesidades psicológicas, motivación e inteligencia emocional en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2).

Tapia, A. J. J. (2021). Fuerza mental en el tenis de alta competición: Perspectiva de entrenadores y atletas de Ecuador y de Portugal. Trabajo de grado. Universidad do Porto.

Tereza-Araujo, A., & Dosil, J. (2016). Relaciones entre actitudes y práctica de actividad física y deporte en hombres y mu-jeres. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(3), 67-72.

Vealey, R. S. (2009). Confidence in Sport. En B.W. Brewer (Ed.), Handbook of Sports Medicine and Science – Sport Psy-chology (pp. 43-51). Wiley-Blackwell.

Vera, C. (2019). Actitud ante la actividad física y del deporte en estudiantes universitarios. Vera, CGP (2019). Actitud ante la actividad física y del Universidad de San Buenaventura Colombia.

Zuluaga, Y. E. L., Isaza-Gómez, G. D., & Osorio-Roa, D. M. (2021). Mediaciones educativas del entrenador en tiempo de crisis por COVID-19. Las características de esta publicación son propiedad de la Universidad Autónoma de Baja California, 170.

Published

2023-09-15

How to Cite

Osorio Roa, D. M., Isaza-Gómez, G. D., & Torres-Ortíz, J. D. (2023). Basic psychological skills of a group of tennis players in training from the city of Santiago de Cali. Retos, 50, 895–903. https://doi.org/10.47197/retos.v50.98480

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)