Recreational activities for psychomotor development in early childhood children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v51.98154

Keywords:

Recreational activities, perceptual motor development, sensory development, anatomical development, childhood.

Abstract

This study shows the importance of implementing play activities for psychomotor development during early childhood. The purpose of this research was to determine the influence of the program of play activities for the perceptual-motor development in 4 and 5 year old children of the San Juan Bautista Puno-Peru Early Childhood Educational Institution. This research adopted a quantitative, experimental approach, with a pre-experimental design. A program of play activities was implemented for 10 months, basically the program developed three dimensions: sensory, motor and anatomical development. To evaluate the level of psychomotor development, the Jack Capon test was used before and after the implementation of the program, then the Wilcoxon rank statistical test was used to evaluate the influence. The results show that the program significantly influenced the development of psychomotor skills (Z = - 8.947; p<0.001), improved psychomotor skills such as: body schema (Z=- 8.174; p<0.001), balance (Z=- 8.174; p<0.001) and motor skills (Z=- 8.174; p<0.001). 001) balance (Z=- 8,411; p<0.001); jumping and falling (Z=- 9,065; p<0.001); obstacle course (Z=- 9,921; p<0.001); ball reception (Z=- 8,852; p<0.001) and jumping with one foot (Z=- 8,237; p<0.001). Playful activity in childhood is associated with improvements in physiological health and mainly in the development of motor skills that are important for preventing the onset of cardiovascular disease later in life.

Keywords: Play activities, perceptual-motor development, sensory development, anatomical development, childhood.

References

Águila, C., & López, J. (2018). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos, 0(35), 413–421. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035

Andersen, L. B., Riddoch, C., Kriemler, S., & Hills, A. (2011). Physical activity and cardiovascular risk factors in chil-dren. In British Journal of Sports Medicine (Vol. 45, Issue 11, pp. 871–876). BMJ Publishing Group. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090333

Arnáiz, P., & Lozano, J. (1992). Esquema corporal: evaluación e intervención psicomotriz. Anales de Pedagogía, 10, 221–239. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistamedicasuis/article/view/6427/6625

Arufe, V. (2020). ¿Cómo debe ser el trabajo de Educación Física en Educación Infantil? Retos-Nuevas Tendencias En Educación Física Deporte y Recreación, 37, 588–596. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74177

Benjumea, M. (1967). La motricidad como dimensión humana. Un abordaje transdiciplinar. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Noviembre). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=554845

Bernate, J. A. (2021). Revisión documental de la influencia del juego en el desarrollo de la psicomotricidad. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 171–198. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6758

Bernate, J., & Fonseca, I. (2021). Formación de la Corporeidad hacia un Desarrollo Integral. Retos, 43, 634–642. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88804

Bonilla-Sánchez, M. del R., & Solovieva, Y. (2017). Evidencias de la formación de la función simbólica a través de la actividad de juego de roles sociales. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 16(1). https://doi.org/10.18270/chps..v16i1.1967

Bucco-dos Santos, L., & Zubiaur-González, M. (2013). Desarrollo de las habilidades motoras fundamentales en fun-ción del sexo y del índice de masa corporal en escolares. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 13(2), 63–71. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5256/525664825004/525664825004.pdf

Candela, Y., & Benavides, J. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la básica superior. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(3), 78–86. https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i3.3194

Cano, J., Isaza-Gómez, G., & Valencia, J. (2023). El juego como estrategia didáctica para la construcción de habilida-des sociales en los niños de la comuna 20 de la ciudad de Cali. Retos, 48, 261–270. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/96989/71892

Capón, J. (1978). Test escolar de desarrollo perceptivo motor. https://docplayer.es/16929343-Test-de-evaluacion-psicomotriz.html

Carrasco, S. (1990). Test escolar de desarrollo perceptivo motor. https://pdfcookie.com/documents/test-de-evaluacuion-psicomotriz-jack-caponpdf-rvr7yeqzxz2o

Castelo, R., & Maquiera, G. (2015). El reconocimiento y desarrollo del esquema corporal en la edad infantil: una experiencia en Ecuador. Revista Digital, 209. https://www.efdeportes.com/efd209/el-esquema-corporal-en-la-edad-infantil.htm

Chifla, V. (2021). La actividad lúdica en el desarrollo motriz en el Centro de Educación Inicial Lucerito en el sub inicial 2 grupo de 3 a 5 años durante el año lectivo 2020-2021 [Universidad Técnica de Cotopaxi]. http://repositorio.utc.edu.ec/bitstream/27000/7313/1/MUTC-000767.pdf

Cuesta, C., Prieto, A., Gómez, I., Barrera, M., & Madrona, P. (2016). La contribución de los juegos cooperativos a la mejora psicomotriz en niños de educación infantil. Paradigmas, 1, 99–134. http://www.scielo.org.ve/pdf/pdg/v37n1/art07.pdf

De Oliveira, J. A., Rigoli, D., Kane, R., McLaren, S., Goulardins, J. B., Straker, L. M., Dender, A., Rooney, R., & Piek, J. P. (2019). Does ‘Animal Fun’ improve aiming and catching, and balance skills in young children? Research in Developmental Disabilities, 84, 122–130. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2018.07.004

Făgăraş, P. S., Rus, C. M., & Vanvu, G. (2014). The Importance of Psychomotricity in Developing of Perceptual – Motor Structures. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 149, 317–320. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.249

Fernández Paz, Sánchez, J., & Muñoz, M. (2023). Efectos de intervenciones sobre las habilidades motoras fundamen-tales y actividad física en preescolares. Retos, 48, 94–100. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96549

Fernandez, Y., Martines, M., & Silvia, S. (2015). Importancia del juego para los niños. InfoHEM, 13(1), 38–56. https://www.researchgate.net/publication/283308819

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2018). Aprendizaje a través del juego. La Fundación Lego - Unicef, 1–36. https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-01/UNICEF-Lego-Foundation-Aprendizaje-a-traves-del-juego.pdf

Fu, Y., Burns, R. D., Constantino, N., & Zhang, P. (2018). Differences in Step Counts, Motor Competence, and En-joyment Between an Exergaming Group and a Non-Exergaming Group. Games for Health Journal, 7(5), 335–340. https://doi.org/10.1089/g4h.2017.0188

Ginsburg, K. R., Shifrin, D. L., Broughton, D. D., Dreyer, B. P., Milteer, R. M., Mulligan, D. A., Nelson, K. G., Alt-mann, T. R., Brody, M., Shuffett, M. L., Wilcox, B., Kolbaba, C., Noland, V. L., Tharp, M., Coleman, W. L., Earls, M. F., Goldson, E., Hausman, C. L., Siegel, B. S., … Smith, K. (2007). The importance of play in promot-ing healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Pediatrics, 119(1), 182–191. https://doi.org/10.1542/peds.2006-2697

Goodway, J., Ozmun, J., & Gallahue, D. (2019). Understanding Motor Development. Infants, Children, Adolescents, Adults (8th edition). https://www.jblearning.com/catalog/productdetails/9781284174946

Häfelinger, U., & Schuba, V. (2019). La coordinación y el entrenamiento propioceptivo (Paidotribo, Ed.). https://www.amazon.com/-/es/Ulla-H%C3%A4felinger/dp/8480196157

Herazo, Y., Domínguez, R., & Zota, I. (2010). Estadios de los patrones motores fundamentales en una escuela regu-lar. Fisioterapia, 32(2), 66–72. https://doi.org/10.1016/j.ft.2009.11.005

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (Sexta). https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Jiménez, J., & González, J. (1998). Psicomotricidad y educación física. https://www.crisol.com.pe/libro-psicomotricidad-y-educacion-fisica-184-sesiones-practicas-para-educacion-especial-infantil-y-primaria-9788477742807

Lally, P., van Jaarsveld, C., Potts, H., & Wardle, J. (2010). How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, 40(6), 998–1009. https://doi.org/10.1002/ejsp.674

Lee, J., Zhang, T., Chu, T., & Gu, X. (2020). Effects of a Need-Supportive Motor Skill Intervention on Children’s Motor Skill Competence and Physical Activity. Children, 7(3), 21. https://doi.org/10.3390/children7030021

López, V. M., Brunicardi, D. P., Manrique, J., & Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI Challenges of Physical Education in XXI Century. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF), 29, 182–187. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.42552

Lora, J. (2008). Yo soy mi cuerpo. Un cambio radical en el sistema educativo (1st ed.) https://tiendaupch.pe/es/el-cuidado-prenatal-y-la-atencion-en-el-parto-1543.html

Luarte, C., Poblete, F., & Flores, C. (2014). Nivel de desarrollo motor grueso en preescolares sin intervención de profesores de educación física, Concepción, Chile. Revista Ciencias de La Actividad Física, 15(1), 7–16. https://www.redalyc.org/pdf/5256/525652728001.pdf

Lubans, D., Philip, J., Cliff, D., Barnett, L., & Okely, A. (2010). Fundamental Movement Skills in Children and Ado-lescents. Sports Medicine, 12(12), 1019–1035. https://doi.org/10.2165/11536850-000000000-00000

Meneses, M., María De Los Ángeles, M., & Alvarado, M. (2001). El juego en los niños. Revista Educación, 25(2), 113–124. https://www.redalyc.org/pdf/440/44025210.pdf

Mieles-Barrera, M. D., Cerchiaro-Ceballos, E., & Rosero-Prado, A. L. (2020). Consideraciones sobre el sentido del juego en el desarrollo infantil. Praxis, 16(2), 247–258. https://doi.org/10.21676/23897856.3656

Montero, M. M., & Monge, M. de los A. (2001). El juego en los niños: Enfoque teorico. Universidad de Costa Rica, 25(2), 113–124. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44025210

Munkong, R., & Juang, B. H. (2008). Auditory perception and cognition. IEEE Signal Processing Magazine, 25(3), 98–117. https://doi.org/10.1109/MSP.2008.918418

Muños, L. (2003). Educación psicomotriz: texto pedagógico. Kinesis. https://tachh1.files.wordpress.com/2018/03/educacic3b3n-psicomotriz-muc3b1oz.pdf

Nanjarí­ Miranda, R., Cataldo Guerra, M., Celedón Briones, N., & Vidal Tapia, M. (2021). El juego y la convivencia escolar en niños y niñas: una revisión. Foro Educacional, 37. https://doi.org/10.29344/07180772.37.2892

Nurturing Care. (2022). Advancing early childhood development - from science to scale. Lancet Series. https://nurturing-care.org/lancet-advancing-ecd-from-science-to-scale/#:~:text=The%20series%20emphasises%20the%20nurturing,children%20through%20health%20and%20nutrition.

Organización Mundial de la Salud. (2009). Desarrollo en la primera infancia. Centro de Prensa. Nota Descriptiva N° 332. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib0930/Libro.pdf

Organización Mundial de la salud. (2020, November). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Ospina, M. Á., Cárdenas, J. A., López, Y. D., Macías, J. D., & Becerra, B. A. (2022). Efectos del entrenamiento pliométrico en jugadores de fútbol colombianos (17-18 años) según su posición dentro del campo de juego (Effects of plyometric training in Colombian soccer players (17-18 years old) according to their position in the field of play). Retos, 47, 512–522. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94871

Palmer, K. K., Chinn, K. M., & Robinson, L. E. (2019). The effect of the CHAMP intervention on fundamental motor skills and outdoor physical activity in preschoolers. Journal of Sport and Health Science, 8(2), 98–105. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2018.12.003

Piña, D., Ochoa-Martínez, P., Hall-López, J., Reyes, Z., Alarcón, E., Monreal, L., & Sáenz-López, P. (2020). Efecto de un programa de educación física con intensidad moderada vigorosa sobre el desarrollo motor en niños de prees-colar. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF), 38, 363–368. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73818

Quino, A. C., & Barreto, P. (2015). Desarrollo motor en niños con desnutrición en Tunja, Boyacá. Facultad Nacional de Salud Pública, 33(1), 15–21. https://www.redalyc.org/pdf/120/12033879003.pdf

Rigal, R. (2006). Educación motriz y educación psicomotriz en Preescolar y Primaria (INDE, Ed.; Primera).

Rodríguez, N. (2018). Juegos cooperativos en la psicomotricidad y competencia de interacción social de los niños de educación inicial [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/22421/Rodriguez_LNL.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ruiz, F., García, A., Gutiérrez, F., Marqués, J., Román, R., & Samper, M. (2003). Los juegos en la motricidad infantil de los 3 a los 6 años (INDE, Ed.; 1st ed.). https://www.amazon.com/juegos-motricidad-infantil-a%C3%B1os-libro/dp/8495114933

Ruiz, L. (1994). Desarrollo motor y actividades físicas. https://granatensis.ugr.es/discovery/fulldisplay?vid=34CBUA_UGR:VU1&search_scope=MyInstitution&tab=Granada&docid=alma991007241649704990&context=L

Ruiz, L., Mata, E., Moreno, J., & Ruiz, L. (2007). Los problemas evolutivos de coordinación motriz y su tratamiento en la edad escolar: estado de la cuestión. European Journal of Human Movement, 18, 1–17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3321227

Teixeira Costa, H. J., Abelairas-Gomez, C., Arufe-Giráldez, V., Pazos-Couto, J. M., & Barcala-Furelos, R. (2015). Influence of a physical education plan on psychomotor development profiles of preschool children. Journal of Hu-man Sport and Exercise, 10(1), 126–140. https://doi.org/10.14198/jhse.2015.101.11

Timmons, B. W., Leblanc, A. G., Carson, V., Gorber, S. C., Dillman, C., Janssen, I., Kho, M. E., Spence, J. C., Stearns, J. A., & Tremblay, M. S. (2012). Systematic review of physical activity and health in the early years (aged 0-4 years). Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 37(4), 773–792. https://doi.org/10.1139/H2012-070

Torres, M. (2002). El juego: una estrategia importante. Educare, 6(19), 289–296. https://www.redalyc.org/pdf/356/35601907.pdf

Trost, S. G., & Brookes, D. S. K. (2021). Effectiveness of a novel digital application to promote fundamental move-ment skills in 3- to 6-year-old children: A randomized controlled trial. Journal of Sports Sciences, 39(4), 453–459. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1826657

UNICEF. (2006). Convención sobre los derechos del niño. www.unicef.es

Valdivia-Moral, P., Farias-Valenzuela, C., Espoz-Lazo, S., & Zafra, M. (2020). a metodología del juego en el área de educación física. Investigación Educativa e Inclusión. Retos Actuales En La Sociedad Del Siglo XXI. https://www.researchgate.net/publication/340595057_LA_METODOLOGIA_DEL_JUEGO_EN_EL_AREA_DE_EDUCACION_FISICA

Veldman, S., Santos, R., Jones, R., Sousa-Sá, E., & Okely, A. (2019). Associations between gross motor skills and cognitive development in toddlers. Early Human Development, 132, 39–44. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2019.04.005

Veresov, N., & Barrs, M. (2016). The history of the reception of Vygotsky’s paper on play in Russia and the West. International Research in Early Childhood Education, 7(2). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1138700.pdf

Villa, M., Ruiz, L. M., & Barriopedro, M. (2019). Analysis of the relationships between Developmental Coordination Disorder (DCD) and Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) in school age. Retos, 36, 625–632. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68502

WHO. (2022, December). Investing in early childhood development essential to helping more children and communities thrive, new Lancet Series finds. Care for Child Development. https://www.who.int/news/item/05-10-2016-investing-in-early-childhood-development-essential-to-helping-more-children-and-communities-thrive-new-lancet-series-finds

Zamorano, M. M., Méndez Abad, M., José Hernández Hernández, M., Herrera, C. Q., Presa, E., & Fuente, L. (2019). La importancia del juego en los niños. Canarias Pediátrica, ISSN 1131-6128, Vol. 43, No. 1, 2019, Págs. 31-35, 43(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7186932

Zapata, R., Cigarroa, I., Monsalves, M., Cenzano, L., Illanes, L., Matus-Castillo, C., & Poblete-Valderrama, F. (2022). Impacto de la actividad física programada sobre el rendimiento motor de preescolares. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física, 44, 319–327. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index

Published

2024-01-01

How to Cite

Chui Betancur, H. N., Romero Yapuchura, Y. Y. ., & Pérez Argollo, K. . (2024). Recreational activities for psychomotor development in early childhood children. Retos, 51, 753–762. https://doi.org/10.47197/retos.v51.98154

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)