A serious game for the development of body expressive skills and knowledge of sustainable development goals
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v48.96507Keywords:
Board games, serious games, Physical education, Corporal expression, Sustainable Development GoalsAbstract
We present the results of an educational intervention developed in the university environment that highlights the potential benefits of board games in the classroom and their impact on learning within the context of active methodologies. This serious game was created with a dual purpose: on the one hand, as a resource for improving expressive skills and competences in Physical Education and, on the other, as a tool for social transformation that invites us to deepen our knowledge of the Sustainable Development Goals (SDGs), working transversally on these global goals set by the United Nations (UN) in the so-called Agenda 2030. The board game Dixit Mutatio, created from an internationally awarded commercial game, has been adapted through the inspirational use of photography, responses based on image theatre and collective creation dynamics. The usefulness of this didactic resource and its implementation in the university context is demonstrated on the basis of evaluations shared in a questionnaire by the students and direct observation carried out by the teaching staff during the experience.
Key Words: Board games; serious games; Physical education; Corporal expression; Sustainable Development Goals.
References
Abt, C. C. (1987). Serious games. University press of America.
Arévalo, M. (8 de enero de 2018) ExpresARTE como punto de partida (Núm. 26) [Episodio de pódcast]. En C. Mínguez (Entrevistador). (2018-presente) No es gimnasia. carlosminguez.com/26-2/
Arias García, J. R., Fernández Díez, B., & Valdés González, R. (2021). Actitudes hacia la Expresión Corporal en el ámbito de la asignatura de Educación Física: Un estudio con alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Retos, 41, 596–608. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.83296
Arnab, S., Lim, T., Carvalho, M. B., Bellotti, F., Freitas, S., Louchart, S. & De Gloria, A. (2015). Mapping learning and game mechanics for serious games analysis. British Journal of Educational Technology, 46(2), 391-411.
Asmodee Spain (2021). Dixit. Recuperado el 24 octubre 2021, de https://asmodee.es/category/dixit/
Asociación Cultural Jugamos Todos. (30 de abril de 2021). Dixit 2021. https://www.jugamostodos.org/index.php/noticias-en-espana/en-produccion/11371-dixit-2021
Aznar, P., Bautista-Cerro, M., Pilar, M., Calero, M., Coronado-Marín, A., González, M.A., Martínez-Agut, M.P., Mayoral, O, Murga-Menoyo, M.A., Gómez-Jarabo, I., Sáenz-Rico, B., Sabán, C., Sánchez-Alba, B., Ull, M.A., Vázquez, T. & Vilches, A (2019). Guía PRADO: Sostenibilizar el currículo de la Educación Secundaria. Madrid: UNED. https://doi.org/10.5944/catedra.eads.501120
Baena-Morales, S., Jerez-Mayorga, D., Delgado-Floody, P. & Martínez-Martínez, J. (2021). Sustainable development goals and physical education. A proposal for practice-based models. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 2129. https://doi.org/10.3390/ijerph18042129
Baena-Morales, S., Merma Molina, G., & Gavilán-Martín, D. (2021). ¿Qué conocen los profesores de Educación Física sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible? Un estudio cualitativo-exploratorio. Revista Retos, 42, 452–463. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87724
Board Game Geek (2021). Board Game Mechanics. Recuperado el 27 octubre 2021, de https://boardgamegeek.com/browse/boardgamemechanic
Castañer, M. (2000). Expresión Corporal y Danza. Inde.
Coterón, J. & Sánchez, G. (2010). Educación artística por el movimiento: la expresión corporal en educación física. Aula,16, 113-134. https://doi.org/10.14201/7436
Coterón, J., Sánchez, G. Montávez, M. Llopis, A. & Padilla, C. (2008). Los cuatro ejes de la dimensión expresiva del movimiento. En G. Sánchez, J. Coterón, C. Padilla & K. Ruano (eds.), Expresión Corporal, investigación y acción pedagógica (pp. 144-155). Amarú.
Csikszentmihalyi, M. (2010). Fluir (flow): Una psicología de la felicidad. Kairós.
Danniels, E. & Pyle, A. (febrero de 2018). Defining play-based learning. Encyclopedia on early childhood development. https://www.child-encyclopedia.com/play-based-learning/according-experts/defining-play-based-learning
Del Moral Pérez, M. E., García, L. C. F. & Guzmán-Duque, A. P. (2016). Proyecto game to learn: aprendizaje basado en juegos para potenciar las inteligencias lógicomatemática, naturalista y lingüística en educación primaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 173-193. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.012
Franco-Mariscal, A.J. & Simeoli, P. (2019). Un enfoque basado en juegos educativos para aprender geometría en educación primaria. Educaçao e Pesquisa. Revista da Facultade de Educaçao da Universidade de Sao Paulo, 45 (1), 23. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945184114
Global Goals (6 de octubre de 2016). Leave No One Behind (Spanish) | Global Goals. [Archivo de Video]. YouTube. https://youtu.be/Gt7iYxZ468U
Hunicke, R., LeBlanc, M. & Zubek, R. (2004). MDA: A formal approach to game design and game research. In Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI, 4(1),1722.
Israel, M., Wang, S. & Marino, M. T. (2016). A multilevel analysis of diverse learners playing life science video games: Interactions between game content, learning disability status, reading proficiency, and gender. Journal of Research in Science Teaching, 53(2), 324-345. https://doi.org/10.1002/tea.21273
Jong, B. S., Lai, C. H., Hsia, Y. T., Lin, T. W. & Lu, C. Y. (2012). Using game-based cooperative learning to improve learning motivation: A study of online game use in an operating systems course. IEEE Transactions on Education, 56(2), 183-190. https://doi.org/10.1109/TE.2012.2207959
Kalmar, D. (2005). Qué es la expresión corporal. A partir de la corriente de trabajo creada por Patricia Stokoe. Lumen.
Lagardera, F. (2009). Educación física sostenible. Acción motriz, 2, 28-38.
Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953.
López-Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4, 167-179. https://bit.ly/3g6DUcO
Lorente-Echeverría, S., Murillo-Pardo, B., Corral-Abós, A., Canales-Lacruz, I. & Larraz-Rábanos, N. (2022). Proyecto creativo físico-artístico basado en los objetivos de desarrollosostenible: «La Voz del Rehén».Revista Retos, 43, 944-953. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89440
Marín, I. (2018). ¿Jugamos? Cómo el aprendizaje lúdico puede transformar la educación. Paidós.
Médor, P. R., Moreno Doña, A., & Rivera García, E. (2022). Migración, Cultura y Educación Física: las voces de padres y madres (Migration, Culture and Physical Education: voices of fathers and mothers). Revista Retos, 45, 184–194. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.90850
Mesías-Lema, J. M. (2018). Artivismo y compromiso social: Transformar la formación del profesorado desde la sensibilidad, Comunicar, XXVI, (57), 19-28. https://doi.org/10.3916/C57-2018-02
Moreno-Doña, A., Toro Arévalo, S., & Gómez-Gonzalvo, F. (2020). Formación inicial de maestros de educación física: conectando un quehacer pedagógico decolonial con la intervención social, política e insurgente del espacio público. Revista Retos, 37, 605–612. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74183
Moreno-Garrido, B. & Guinot, J. (03 de noviembre de 2021). Estado del mercado de los juegos de mesa en España en 2020. Un toque de juegos: comunicación y márketing en el sector de los juegos de mesa y wargaming. Recuperado el día 03 de noviembre de 2021 de https://untoquedejuegos.com/2021/11/02/resultados-medios-y-difusion-de-los-juegos-de-mesa-mdj2021/
Mosston, M. & Ashworth, S. (2008). Teaching Physical Education. Pearson.
Mostowfi, S., Mamaghani, N. K. & Khorramar, M. (2016). Designing playful learning by using educational board game for children in the age range of 7-12: (A case study: Recycling and waste separation education board game). International Journal of Environmental and Science Education, 11(12), 5453–5476.
Motos, T. (2010). Teatro imagen: expresión corporal y dramatización. Aula, 16, 49–73. https://doi.org/10.14201/7431
Motos, T., & Navarro, A. (2021). ¿Hacia dónde puede ir el Teatro en la Educación? Trayectoria. Práctica Docente en Educación Artística, 9, 10-41.
Navarro, C., & Pérez-López, I.J. (2020). Poniendo sobre la mesa los juegos para entrenar las funciones ejecutivas del cerebro. Libro de actas del EDUNOVATIC 5th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, 136-140.
O’Connor, R. (2005). Rory’s Story Cubes [juego de mesa]. Asmodee.
Ordás, R. P., Lluch, Á. C. & Sánchez, I. G. (2012). Una metodología para la expresión corporal actual en el ámbito educativo y recreativo. EmásF: revista digital de educación física, (14), 39-51.
Pérez-López, I. J., & Navarro-Mateos, C. (2022). Un serious game como recurso formativo en la especialidad de Educación Física del máster de profesorado (A serious game as a formative resource in the specialisation of Physical Education for the Teaching MA). Revista Retos, 46, 725–732. https://doi.org/10.47197/retos.v46.93751
Pho, A. & Dinscore, A. (2015). Game-based learning. Tips and trends. Instructional Technologies Commitee. 1– 5.
Ramos-Torres, D. I. (2021). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada, (37) 89-110. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763
Rieckmann, M. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. UNESCO Publishing.
Riemer, V. & Schrader, C. (2015). Learning with quizzes, simulations, and adventures: Students' attitudes, perceptions and intentions to learn with different types of serious games. Computers & Education, 88, 160-168. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2015.05.003
Rodríguez- Domínguez, M. Á., Sotoca, P., & Pérez-López, A. (2020). El juego de cartas ‘Good Food+ Active’ mejora los conocimientos de hábitos alimentarios y de actividad física en adolescentes: estudio piloto. Kronos: revista universitaria de la actividad física y el deporte, 19(1). http://hdl.handle.net/11268/9017
Roubira, J. L. (2008). Dixit [juego de mesa]. Libellud y Asmodee.
Sánchez, G. (Entrevistado). (15 octubre de 2019). Inicios de la Expresión Corporal en España con Galo Sánchez (Nº 53). En Mínguez, C. (Entrevistador). (2018-presente) No es gimnasia. [Episodio de pódcast]. En No es gimnasia. carlosminguez.com/53-2/
Sánchez-Montero, M. (2021). En clase sí se juega. Paidós.
Schell, J. (2015). The Art of game design. A book of lenses. CRC Press.
Shaffer, D. W., Squire, K. R., Halverson, R. & Gee, J. P. (2005). Video games and the future of learning. Phi delta kappan, 87(2), 105-111. US. https://doi.org/10.1177/003172170508700205
Slussareff, M., Braad, E., Wilkinson, P. & Strååt, B. (2016). Games for learning. In Entertainment computing and serious games. Springer.
Sotoca, P. (2017). Nueva expansión del juego de mesa creada para educación física: “timeline ef & sports”. EmásF: revista digital de educación física, 48, 49-55.
Sotoca, P. & Arévalo, M. (2020). Mimoland. Los objetivos de desarrollo sostenible en educación física. Revista Tándem: Didáctica de la educación física, 69, 90-95.
UNESCO (2015). Educación para la ciudadanía mundial. Temas y objetivos de aprendizaje. Recuperado de http://www.iin.oea.org/pdf-iin/RH/docs-interes/2019/Resumen_Educacion_para_la_Ciudadania_UNESCO.pdf
UNESCO. (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible: objetivos de Aprendizaje. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Vita-Barrull, N., Guzmán, N., Estrada-Plana, V., March-Llanes, J., Mayoral, M., & Moya-Higueras, J. (2022). Impact on Executive Dysfunctions of Gamification and Nongamification in Playing Board Games in Children at Risk of Social Exclusion. Games for Health Journal, 11(1), 46-57. https://doi.org/10.1089/g4h.2021.0034
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.