Football as an educational resource in formative sport of Sevilla
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89491Keywords:
Values, Football education, Family, Coaches, PlayersAbstract
The objective of this research was to know the socio-educational values (autonomy / responsibility, prosociality and satisfaction / fun) in soccer competitions in the context of training categories in the province of Seville. For this, parents (n=31), coaches (n=44) and players (n=33) from different youth soccer clubs in the province of Seville participated. The “Deporteduca” questionnaire was used as an evaluation instrument. Variables such as the social influence of the trainer-child-family triangle, the measurement of the level of commitment and effort, were analyzed in the questionnaire. The results obtained showed positive trends in all the dimensions analyzed. Therefore, it can be concluded, taking into account the results of the study, that soccer is a very useful resource to promote the values of autonomy, respect, prosociality and fun in the boys and girls who are educated through this sport.
References
Abad, M. T., Giménez, F. J., Robles, J., & Rodríguez, J. M. (2015). Perfil, experiencia y métodos de enseñanza de los entrenadores de jóvenes futbolistas en la provincia de Huelva. RETOS. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, 20, 21-25. https://doi.org/10.47197/retos.v0i20.34618
Abad, M., Giménez, F.J., Robles, J., & Castillo, V. (2013). La formación de los entrenadores de jóvenes futbolistas. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(2), 105-114.
Acuña, A., & Acuña, G. (2018). Valores del espectáculo de fútbol en el estadio: un estudio de caso. Retos, 33, 96-101.
Alavés-González, V.; Alonso, J.I., & Yuste, J.L. (2019). Programa de entrenamiento de observadores para conductas motrices Fair Play en iniciación deportiva al fútbol. Trances, 11(2), 393-410.
Arias-Gómez, J.; Villasís-Keever, M. Á. & Miranda-Novales, M. G. (2016). The research protocol III. Study population. Revista Alergia México, 63(2), 201-6.
Barco-Lojano, K.K. (2019). Reglas de juego y su influencia en el desenvolvimiento teórico, táctico del futbol en las categorías sub 10-14 de los jugadores del club nueva generación de la parroquia San Carlos. Proyecto de investigacion previo a la obtención del título de licenciada en ciencias de la educación: mención cultura física. Universidad técnica de Babahoyo, Ecuador.
Camino, M., & García, J. (2017). The perceived quality, value and satisfaction of a sports club. The prospect of parents and adult athletes. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 10(2), 99-112.
Cheon, S., & Reeve, J. (2013). Do the benefits from autonomy-supportive PE teacher training programs endure?: A one-year follow-up investigation. Psychology of Sport and Exercise, 14(4), 508-518. DOI: 10.1016/j.psychsport.2013.02.002
Domínguez, R., Cabezón, J., & Sánchez, B. (2015). Incidencia de dos modelos de competición de fútbol sobre los valores socio-educativos en prebenjamines. Retos: nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 84-89. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34866
Gutiérrez del Pozo, D. (2007). Modelo de intervención para educar en valores a través del fútbol en la Comunidad de Madrid. Tesis doctoral. Universidad Politécnica de Madrid, Madrid.
Hernández Sampieri, R.; Fernández-Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la Investigación. 4 ed. Ciudad de México, McGraw-Hill.
Jasso, J, Rivero, J., & Paredes, A. (2012). Estrategia de promoción de valores a través del fútbol en la Escuela “Frida Kahlo” de la ciudad de Chihuahua, México. Revista Motricidad y Persona: serie de Estudios, 11, 87-98.
Lamoneda, J., García-Preciado, V., Córdoba-Caro, L. G., & Vizuete-Carrizosa, M. (2014). Detección y valoración de conductas de Fair play en el fútbol alevín gaditano. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 10(1), 41-52.
Martín-Barrero, A., Abad, M., & Gimenez, J. (2020). Diseño y validación de un cuestionario para estudiar el proceso de formación de los futbolistas. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 16(2), 127-138.
Merino-Orozco A., Arraiz, A., & Sabirón, F. (2019). La construcción de la identidad competitiva del niño que práctica fútbol prebenjamín. Revista de Psicología del Deporte , 28(1), 281, 89.
Merino-Orozco, A., Jarie, L., & Usán, P. (2019). Referentes formativo-deportivos en el fútbol base español: un escenario socioeducativo complejo. Educación Física y Ciencia, 21(2), e078. DOI: 10.24215/23142561e078
Monjas, R. Ponce, A., & Gea, J.M. (2015). La transmisión de valores a través del deporte. Deporte escolar y deporte federado: relaciones, puentes y posibles transferencias. Retos, 28, 276-284.
Mózo, B. S. (2017). Family involvement in under 7s school football in La Rioja: interests, motivations, roles and family dynamics. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Muñiz, G. L., Sánchez, J. C. J., Cano, E. V., & López-Meneses, E. (2019). Formación permanente y necesidades de formación de los entrenadores de rugby en Andalucía. Retos: nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 115-120. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66815
Padilla, J. L., González, A., & Pérez, C. (1998). Elaboración del cuestionario. En Rojas, Fernández y Pérez (Eds.), Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos (pp. 115-140). Madrid: Síntesis, S. A.
Paixão, P., Abad, M. T., & Giménez, F. J. (2019). Diseño y validación de un cuestionario para estudiar la formación de entrenadores de fútbol base. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 294-300. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63262
Pazo, C., & Tejada, J. (2015). Los valores individuales y sociales según los profesionales de la educación física y del fútbol onubense cadete. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 11(1), 83-98.
Pinheiro, V., Camerino, O., & Sequeira, P. (2014). El fair play en la iniciación deportiva, un estudio con entrenadores de fútbol. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 32-35. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34471
Rubio-Rodríguez, G.A., Serna, H., Hernández, L., & Varón, N. (2019). Validación de un cuestionario para evaluar valores personales y sociales en jóvenes deportistas. Retos, 36, 152-158.
Ruíz, J.V., Ponce, A., Sanz, E., & Valdemoros, M.A. (2015). La educación en valores desde el deporte: investigación sobre la aplicación de un programa integral en deportes de equipo. Retos, 28, 270-275.
Vicente, M. (2011). “De la diversidad del concepto de deporte y su naturaleza”, en: E. Isidori & A. Fraile (Coord.), La pedagogía del deporte hoy. Escenarios y desafíos, Edizioni Nuova Cultura, Roma. pp. 43-80).
Yagüe-Cabezón, J., Herrero, A., Tabernero-Sánchez, B., & Veroz-Domínguez, R. (2017). Diseño y validación del cuestionario “Deporteduca” para conocer la incidencia de la competición sobre algunos valores socioeducativos en el ámbito de la iniciación al fútbol. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 2041(31), 197–201. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.51391
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mario Ibañez Alcayne, Pablo Camacho Lazarraga, Alberto Martín Barrero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.