Parents as models of physical activity in Mexican boys and girls

Authors

  • Ana Laura Jaimes Reyes Universidad Anáhuac
  • Diana Betancourt Ocampo Universidad Anáhuac
  • Mydori Harumi Tellez Vasquez Universidad Anáhuac
  • Héctor Igor Rubio Sosa Universidad Anáhuac
  • Alejandro González González Universidad Anáhuac

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88527

Keywords:

physical activity, sedentary behaviors, healthy models, children

Abstract

The objective of the research was to analyze the prevalence of physical activity and sedentary behaviors in a sample of boys and girls from 8 to 10 years old and their parents; as well as also determine the role of the parents as healthy role models. A non-probabilistic sample of 1689 kids and 2259 parents was selected. The results indicated that only 18.9% of children were doing physical activity. When making comparisons between boys and girls, girls reported practicing more physical activity than boys, furthermore, 42.4% of boys spend more than two hours in front of the screen during the week, and 45% for the girls. It was found that more than half of the fathers and mothers were doing physical activity (56.9% and 58.2% respectively). The results showed significant differences in the perception of the parents as healthy role models between the children with and without physical activity. In conclusion, it can be said that the children who perceive that their parents perform healthy behaviors more frequently were those who could be classified as physically active children.

References

Academia Americana de Pediatría. (2016). Consejo de Comunicaciones y Medios. Uso de medios en niños y adolescentes en edad escolar. Pediatría, 138(5), e20162592. https://doi.org/10.1542/peds.2016-2592

Aguilar-Farias, N., Martino-Fuentealba, P., & Chandia-Poblete, D. (2020). Correlates of device-measured physical activity, sedentary behaviour and sleeping in children aged 9-11 years from Chile: ESPACIOS study (Factores asociados con actividad física, conducta sedentaria y sueño medidos con acelerómetros en niños de 9-11 años. Retos, 37, 1-10. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71142

Ariza, M., & De Oliveira, O. (2006). Regímenes sociodemográficos y estructura familiar: los escenarios cambiantes de los hogares mexicanos. Estudios Sociodemográficos, 24(70), 3-30.

Ávalos, M. L., Reynoso, L., Colunga., C., Oropeza, R., & González, M. (2014). Relación del índice de masa corporal, actividades físicas y sedentarias en escolares. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 17(3), 978-995. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2014/epi143e.pdf

Baños, R., Barretos-Ruvalcaba, M., Baena-Extremera, A., & Fuentesal-García, J. (2021). Análisis de los niveles de actividad física en el tiempo libre, IMC, satisfacción y apoyo a la autonomía en educación física en una muestra mexicana. Retos, 42, 549-556. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87088

Beltrán, V., Sierra, A., Jiménez, A., González, D., Martínez, C., & Cervelló, E. (2017). Diferencias según Diferencias según género en el tiempo empleado por adolescentes en actividad sedentaria y actividad física en diferentes segmentos horarios del día. Retos, 31, 3-7. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.36207

Bennàsser, M., & Vidal, J. (2021). Influencia de padres, amistades y profesorado en la actividad física y la capacidad aeróbica de los jóvenes. Retos, 42, 714-723. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87946

Boente, B., Leirós-Rodríguez, R., & García-Soidán, J. L. (2021). ¿Son los adultos un modelo de conducta influyente en los hábitos de actividad física de los menores? Un estudio observacional de la población española. Retos, 39, 306-311. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78528

Castillo, V. E., Tornero, Q. I., & García, A. J. A. (2018). Relación entre actividad física, alimentación y familia en edad escolar. Retos, 34, 85-88. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.52782

Campo-Ternera, L., Herazo-Beltrán, Y., García-Puello, F., Suarez-Villa, M., Méndez, O., & Vásquez- De la Hoz, F. (2017). Estilos de vida saludables de niños, niñas y adolescentes. Salud Uninorte, 33(3), 419-428. https://doi.org/10.14482/sun.33.3.10931

Cristi-Montero, C., & Rodríguez, F. (2014). Paradoja: “activo físicamente pero sedentario, sedentario pero activo físicamente”. Nuevos antecedentes, implicaciones en la salud y recomendaciones. Revista Médica de Chile, 142(1), 72-78. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872014000100011

Dávila-Torres, J., González-Izquierdo, J. & Barrera-Cruz, A. (2015). Panorama de la obesidad en México. Revista Medica del Instituto Mexicanos del Seguro Social, 53(2), 240-249. Recuperado de http://revistamedica.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_medica/article/viewFile/21/54

De la Torre-Cruz, M., Ruiz-Ariza, A., López-Serrano & Martínez-López, E. (2018). La parentalidad transformacional se relaciona positivamente con el autoconcepto físico de jóvenes adolescentes. Retos, 34, 3-7. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59313

Díaz, R., & Aladro, M. (2016). Relación entre uso de las nuevas tecnologías y sobrepeso infantil, como problema de salud pública. RqR Enfermería Comunitaria, 4 (1), 46- 51.

Duque, I., & Parra, J. (2012). Exposición a pantallas, sobrepeso y desacondicionamiento físico en niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(2), 971-981.

Fernández, J., Ruiz, G., Martínez, A., Rivas, S., & Casado, R. (2013). La influencia parental en la motivación y participación de los alumnos en actividades físico-deportivas en edad escolar. Revista Digital de Educación Física, 20, 67-78.

García, F., Herazo, Y., Sánchez, L., Barbosa, E. J., Coronado, A., Corro, E., Villarreal, A., & Redondo, C. (2020). Autoeficacia hacia la actividad física en escolares colombianos. Retos, 38, 390-395. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73878

González, A. M, & Otero, M. (2005). Actitudes de los padres ante la promoción de la actividad física y deportiva de las chicas en edad escolar. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 5, 173-195.

González-García, H. & Pelegrín, M. A. (2020). Conductas parentales democráticas y rendimiento deportivo. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, 50(2), 47-56. https://doi.org/10.1344/anpsic2020.50.4

González-García, H., Pelegrín, M. A., & Carballo, C. J. L. (2018). Estilos educativos parentales como predictor del éxito y nivel de competición deportivo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18(71), 589-604. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2018.71.012

González-García, H., Pelegrín, M. A., & Carballo, C. J. L. (2019). Padres protectores, democráticos y apoyo a la actividad física y al deporte. Cultura, Ciencia y Deporte, 14(40), 51-59. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v14i40.1225

Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. C. (2018). Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1·9 million participants. The Lancet Global Health, 6(10), e1077-e1086. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(18)30357-7

Herazo, Y., Vidarte, J., Sánchez, L., Galeano, L., Córdoba, J., Acuña, A.,… De Caro, F. (2019). Nivel de actividad física e índice de masa corporal en escolares de la región caribe colombiana: estudio multicéntrico. Revista Latinoamericana de Hipertensión, 14(4), 225-231.

Jago, R., Davison, K. K., Brockman, R., Page, A. S., Thompson, J. L. & Fox, K. R. (2011). Parenting styles, parenting practices, and physical activity in 10 to 11 year olds. Preventive Medicine, 52(1), 44–47. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2010.11.001

Latorre, P.A., Gasco, F., García, M., Martínez, R.M., Quevedo, O., Carmona, F.J., … Malo, J. (2009). Analysis of the influence of the parents in the sports promotion of the children. Journal of Sport and Health Research, 1(1), 12-25.

López-Serrano, S., Marques de Loureiro, N., Suarez-Manzano, S., & De la Torre-Cruz, M. (2020). Análisis preliminar de las relaciones entre el nivel de condición física y el apoyo parental percibido para la práctica deportiva en adolescentes con sobrepeso y obesidad. Retos, 37, 527-531. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71599

López, S., Zurita-Ortega, F., Ubago, J., & González, G. (2021). Importancia de la actividad física sobre la inteligencia emocional y diferencias de género. Retos, 42, 636-642. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86448

Lozano-Sánchez, A. M, Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L., Puertas-Molero, P., Ramírez-Granizo, I., & Núñez-Quiroga, J. I. (2019). Videojuegos, práctica de actividad física, obesidad y hábitos sedentarios en escolares de entre 10 y 12 años de la provincia de Granada. Retos, 35, 42-46. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.61865

Marambio, M., Núñez, T., Ramírez, J., Ramírez, P., Palma, X., & Rodríguez-Rodríguez, F. (2020). Relación entre la actividad física escolar y extraescolar en estudiantes de escuelas públicas chilenas. Retos, 37, 393-399. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72851

Marques, A., González, M., Martins, J., Fernández-Villarino, M., & Carreiro, F. (2017). Relación entre la actividad física de los adolescentes y la de madres/padres. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 145-156.

Nike. (2016). Designed to move. A physical activity action Agenda. Recuperado de: https://www.nike.com/pdf/made-to-play-designed-to-move-2020-report.pdf

Núñez-Quiroga, J. I., Zurita-Ortega, F., Ramírez-Granizo, I., Lozano-Sánchez, A., Puertas-Molero, P., & Ubago-Jiménez, J. L. (2019). Análisis de la relación entre los hábitos físico-saludables y la dieta con la obesidad en escolares de tercer ciclo de Primaria de la Provincia de Granada. Retos, 35, 31-35. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.60727

Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2017). Obesity Update 2017. Recuperado de http://www.oecd.org/health/health-systems/Obesity-Update-2017.pdf

Olivares, S., Bustos, N., Moreno, X., Lera, L., & Cortez, S. (2006). Actitudes y prácticas sobre alimentación y actividad física en niños obesos y sus madres en Santiago, Chile. Revista Chilena de Nutrición, 33(2), 170-179. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182006000200006

Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Recuperado de https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44441/9789243599977_spa.pdf;jsessionid=A9F4B1B29660739A32B72697217EF5F3?sequence=1

Parrao, L. M. (2016). Evaluación de un modelo psicosocial de protección y riesgo en conducta de alimentación saludable. (Tesis doctoral). Recuperado de http://132.248.9.195/ptd2016/febrero/0740386/Index.html

Perea, J. M., Aparicio, A., Mascaraque, M., & Ortega, R. (2015). Actividad física y sedentarismo como moduladores de la situación nutricional. Nutrición Hospitalaria, 32(1), 20-22. doi:10.3305/nh.2015.32.sup1.9473

Pelegrín, A., González-García, H., & Garcés, E. (2019). Estilos Educativos Parentales Percibidos en Adolescentes, Practicantes de Actividad Física, Federados y Competidores. Retos, 36, 92-96. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.64592

Revuelta, L., Acebo, N., & Zuazagoitia, A. (2017). Apoyo parental para la práctica físico-deportiva: diferencias en función del sexo y nivel de práctica. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 3(2), 272-285. https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1769

Roca, G. (2015). Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Barcelona: Hospital Sant Joan de Déu (ed). Recuperado de https://www.adolescenciasema.org/wp-content/uploads/2015/06/cuaderno-faros-2015-es-TICs.pdf

Rodríguez-Fernández, J., Rico-Díaz, J., Neira-Martín, P., & Navarro-Patón, R. (2021). Actividad física realizada por escolares españoles según edad y género. Retos, 39, 238-245. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77252

Rodríguez, R., Salazar, J., & Cruz, A. (2012). Determinantes de la actividad física en México. Estudios Sociales, 21(41), 186-209.

Secretaría de Salud, Instituto Nacional de Salud Pública & Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición. Recuperado de https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanut2018/doctos/informes/ensanut_2018_presentacion_resultados.pdf

Secretaría de Salud & Instituto Nacional de Salud Pública. (2016). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición de Medio Camino. Recuperado de https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanut2016/doctos/informes/ENSANUT2016ResultadosNacionales.pdf

Soler-Lanagrán, A., & Castañeda-Vázquez, C. (2017). Estilo de vida sedentario y consecuencias en la salud de los niños. Una revisión sobre el estado de la cuestión. Journal of Sport and Health Research, 9(2),187-198.

The Aspen Institute México & Universidad Anáhuac. (2019). Play Book México. Recuperado de: http://www.aspeninstitutemexico.org/wp-content/uploads/2020/01/Project_Play_Mexico-Guia_de_Juego_compressed.pdf

Vaquero, S. M., Mirabel, M., Sánchez, M. P. A., & Iglesias, G. D. (2020). Actividad física de padres e hijos adolescentes: un estudio transversal. Retos, 37, 563-566. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71245

Yamamoto-Kimura, L., Alvear-Galindo, M., Morán-Alvarez, C., Rodríguez-Pérez, A., Fernández Varela-Mejía, H., & Solís-Torres, C. (2015). Cambio en la prevalencia de sedentarismo y actividad deportiva en una cohorte de estudiantes. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 53(4), 504-11.

Zurita-Ortega, F., Ubago-Jiménez, J. L., Puertas-Molero, P., González-Valero, G., Castro-Sánchez, M., & Chacón-Cubero, R. (2018). Niveles de actividad física en alumnado de Educación Primaria de la provincia de Granada. Retos, 34, 218-221. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.60098

Published

2022-01-06

How to Cite

Jaimes Reyes, A. L., Betancourt Ocampo, D., Tellez Vasquez, M. H., Rubio Sosa, H. I., & González González, A. (2022). Parents as models of physical activity in Mexican boys and girls. Retos, 43, 742–751. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88527

Issue

Section

Original Research Article