Leisure, work and simultaneous study in distance and virtual students (Ocio, trabajo y estudio simultáneo de estudiantes en modalidad a distancia y virtual)

Authors

  • Leonardo Andrés Aguirre-Cardona Profesor
  • Isabel Rubio-Florido
  • Edwin Alberto Puerto-Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86425

Keywords:

Leisure time, distance education, work, students, welfare

Abstract

 The studies, analysis, reflections and positions regarding the leisure-work relationship is not new and is current, although sometimes it is not tangible and visible at first glance, even more so when the young population in Colombia takes advantage of distance and virtual education to be able to work and generate income and thus pay for a study; Thus, it was sought to analyze the incidence of working and studying simultaneously in the leisure time and spaces of students in distance and virtual mode of the Minuto de Dios-Uniminuto University Corporation in Bogotá-Colombia. Methodologically, the study was executed from a non-experimental, cross-sectional-descriptive design, an on-line questionnaire-type information collection instrument was used with categories: serious leisure, casual leisure, digital leisure and satisfaction with leisure time. A representative sample of 486 students was used with a standard deviation of .5, a confidence level of 98% and an acceptable sample error limit of .05 for a population size of 12096 students. The incidence of students working and studying simultaneously in distance and virtual modes is reflected in a recurrence that tends to be medium to low in the development of activities of serious leisure, casual leisure and digital leisure; However, satisfaction with leisure time is high, with which it can be inferred that leisure manages to fulfill a restorative function in terms of well-being.

Resumen: Los estudios, análisis, reflexiones y posturas frente a la relación ocio-trabajo no es nueva y está vigente, aunque en ocasiones no sea tangible y visible a primera vista, más aún cuando la población joven en Colombia aprovecha la educación a distancia y virtual para poder trabajar y generar ingresos económicos y así solventar un estudio, es así que se buscó analizar la incidencia de trabajo y estudio simultáneo en los tiempos y espacios de ocio de estudiantes en modalidad a distancia y virtual de la Corporación Universitaria Minuto de Dios-Uniminuto en Bogotá-Colombia. Metodológicamente, el estudio fue abordado desde un diseño no experimental, de tipo transversal-descriptivo, se utilizó un instrumento de recolección de información tipo cuestionario on-line a partir de las categorías de ocio serio, ocio casual, ocio digital y satisfacción con los tiempos de ocio. Se trabajó con una muestra representativa de 486 estudiantes teniendo en cuenta una desviación estándar de .5, un nivel de confianza del 98% y un límite aceptable de error muestral de .05 para un tamaño de población de 12096 estudiantes. La incidencia de trabajo y estudio simultáneo de los estudiantes en modalidad a distancia y virtual, se refleja en una recurrencia que tiende a ser media y baja en el desarrollo de actividades de ocio serio, ocio casual y ocio digital; no obstante, la satisfacción con los tiempos de Ocio, es alta, con lo que se puede inferir que, el ocio logra cumplir una función restaurativa en términos de bienestar.

References

Águila, C. (2007). Sobre el ocio y la posmodernidad. Un análisis sociocrítico. Sevilla: Wanceulen.

Amaral de Silva, R., Gonçalves-Junior, L., & Pazos Couto, J. M. (2020). Ocio y procesos educativos en el contexto del movimiento de los trabajadores rurales sin tierra (MST) de la región de ribeirão preto -sp – Brasil (Leisure and educational processes in the context of the movement of rural landless workers (MST) in the re. Retos, 38, 637-644. https//doi.org/10.47197/retos.v38i38.74515

Anjos, V., & Silva, J. (2020). Política de promoção da saúde no lazer em academias públicas de Campo Grande – MS, Brasil (Health promotion policy in leisure in public gyms in Campo Grande - MS, Brazil) (Política de promoción de la salud del ocio en gimnasios públicos en Campo Grande. Retos, 39, 379-387. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.79382

Bryce, J. (2001). The technological Transformation of Leisure. Social Science Computer Review, 19, 7-19. https://doi.org/10.1177/089443930101900102

Centro de Evaluación UVD. (2020). Repositorio histórico ingreso y caracterización UNIMINUTO. Documento de trabajo.

Codina, Nuria; Pestana, Jose V. & Stebbins, Robert A. (2017) “Serious and Casual Leisure Activities in the Construction of Young Adult Identity: A Study Based on Participants’ Self-Descriptions”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(Extra 1): pp-pp. 65-80. doi:10.14198/OBETS2017.12.1.12

Csikszentmihalyi, M. (1997). Fluir. Una psicología de la felicidad. Barcelona: Kairos.

Cuenca, M. (2000). Ocio humanista. Documentos de Estudios de Ocio, (16). Bilbao: Universidad de Deusto.

Dumazedier, J. (1964). Hacia una civilización del ocio. Barcelona: Estela.

Flores Barrios, L., Álvarez Velázquez, E., Cruz Luis, E., & Olivera Gómez, D. (2017). La Educación A Distancia Como Alternativa Para Realizar Estudios De Posgrado En Estudiantes De La Facultad De Contaduría, Tuxpan, De La Universidad Veracruzana. Revista De La Alta Tecnología Y Sociedad, 9(2), 31-37.

Formiga, N. S., Ayroza, I. & Días, L. (2005). Escala das atividades de hábitos de lazer: construção e validação em jovens. Psic: revista da Vetor Editora, 6(2), 71-79.

Fraguela-Vale, R., Varela-Garrote, L., & Varela-Crespo, L. (2019). Perfiles de ocio deportivo en jóvenes españoles (15-20 años): un análisis de género (Sports leisure profiles in Spanish youth (15-20 years): a gender analysis). Retos, 37, 419-426. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72055

García, J. V., & Sastre, P. (2019). Programa de ocio de jóvenes en salud mental. Revista Terapia Ocupacional Galicia, 16(30), 249-264.

Gómez-Mazorra, M., Sánchez-Oliva, D., & Labisa-Palmeira, A. (2019). Actividad física en tiempo libre en estudiantes universitarios Colombianos (Leisure-time physical activity in Colombian university students). Retos, 37, 181-189. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71495

Herazo Beltran, Y., Nuñez-Bravo, N., Sánchez-Guette, L., Vásquez-Osorio, F., Lozano-Ariza, A., Torres-Herrera, E., & Valdelamar-Villegas, A. (2020). Estilos de vida relacionados con la salud en estudiantes universitarios (Lifestyles related to health in university students). Retos, 38, 547-551. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72871

Hernández, A. (2001). Cuestionario para la valoración de actividades de ocio y tiempo libre. Anuario de psicología/The UB journal of psychology, 32(3), 67-80.

Hernández-Sampieri, R. H. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Hjalmarsson, M. (2018). Leisure-time teachers’ reflections on systematic quality work: approaches and challenges. EarlyChildDevelopment and Care, 1-9.

Iso-Ahola, SE (1980). La psicología social del ocio: investigación pasada, presente y futura. En LA Barnett (Ed.), Investigación sobre el ocio: pasado, presente y futuro (págs. 75 - 93). Champaign, IL: Sagamore

Kim, J., Kim, J., & Han, A. (2020). The impact of leisure time physical activity on mental health and health perception among people with cancer. Health Promotion Perspectives, 10(2), 116. https://doi.org/10.34172/hpp.2020.19

Lemos, F., Gonçalves-Junior, L., & Rodríguez-Fernández, J. E. (2020). Praxis con ociomotricidad: procesos educativos movilizados con estudiantes de pregrado en Educación Física del interior de São Paulo, Brasil (Praxis with idlenessmotricity: educational processes activated with undergraduate students in Physical Education. Retos, 38, 733-738. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73970

Martínez-Rodríguez, S., Iraurgi, I., Gómez-Marroquín, I., Carrasco, M., Ortiz-Marqués N., and Stevens, A.B. (2016). Psychometric properties of the leisure time satisfaction scale in family caregivers. Psicothema, vol. 28 (2), 207-213

Muriel, D., & del Valle, R. S. S. (Eds.). (2018). Tecnología digital y nuevas formas de ocio (Vol. 60). Universidad de Deusto.

Negre Rigol, P. (1993). El ocio y las edades: estilo de vida y oferta lúdica. Hacer editorial.

Neulinger, J. (1981). The psychology of leisure. Springfield, Illinois: Charles C. Thomas.

OCDE. (2020). Índice para una vida mejor. Recuperado de: http://www.oecdbetterlifeindex.org/es/about/better-life-initiative/

Pooley, A. W. (2020). Accessing leisure in an unfamiliar society via mobile instant messaging: A case study of academic sojourners visiting South Korea. Leisure Studies, 1-17. https://doi.org/10.1080/02614367.2020.1713194

Redhead, S. (2016). Afterword: A new digital leisure studies for theoretical times. LeisureStudies, 35(6), 827-834. https://doi.org/10.1080/02614367.2016.1231832

Rodríguez, E. y Ballesteros, J.C. (2019). Jóvenes, ocio y TIC. Una mirada a la estructura vital de la juventud desde los referentes del tiempo libre y las tecnologías. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. DOI: 10.5281/zenodo.3537638

Rubio, I. (2012). El tiempo de ocio de los cuidadores familiares: su relación con la salud y la percepción de carga (Tesis Doctoral). Recuperada de: https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarSeleccion.do

Sibilia, P. (2012). El hombre postorgánico: cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Fondo de cultura económica.

Siddiquee, A., Sixsmith, J., Lawthom, R., & Haworth, J. (2016). Paid work, life-work and leisure: A study of wellbeing in the context of academic lives in higher education. Leisure Studies, 35(1), 36-45. https://doi.org/10.1080/02614367.2014.967711

Silk, M., Caudwell, J., & Gibson, H. (2017). Views on leisure studies: pasts, presents & future possibilities. https://doi.org/10.1080/02614367.2017.1290130

Stebbins, RA (2004b). Entre trabajo y ocio: el terreno común de dos mundos separados. Nuevo Brunswick, NJ: Transacción.

Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professionals and serious leisure. Montreal, QC: McGill-Queen's University Press.

Tejero, C.M.; Balsalobre, C.; Higueras, E. (2011). Active Digital Entertainment (ADE). Social reality, tretas and opportunities of virtual physical activity. Journal of Sport and Health Research. 3(1):7-16.

Valdemoros-San Emeterio, M. A. V., Arazuri, E. S., & Ponce de León, E. (2017). Ocio digital y ambiente familiar en estudiantes de Postobligatoria. Comunicar:

Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (50), 99-108

Veblen, T.B. (1994). Teoría de la clase ociosa. México: Fondo de Cultura Económica.

Viñals, A., Abad, M. y Aguilar, E. (2014). Jóvenes conectados: Una aproximación al ocio digital de los jóvenes españoles. Communication papers –media literacy & gender studies 3(4), 52-68.

Wu, J., Li, X., Gao, B., & Su, X. (2020). The Effects of Serious Leisure Involvement on Subjective Well-Being and Successful Aging: A Case Study of Young-Old Participants in Chinese Seniors’ Universities. SAGE Open. https://doi.org/10.1177/2158244020914559

Zurawik, M. (2020). Moving through spaces–leisure walking and its psychosocial benefits for well-being: a narrative review. Human Movement, 21(2), 1-8. DOI: https://doi.org/10.5114/hm.2020.89908

Downloads

Published

2021-10-01

How to Cite

Aguirre-Cardona, L. A., Rubio-Florido, I., & Puerto-Rodríguez, E. A. (2021). Leisure, work and simultaneous study in distance and virtual students (Ocio, trabajo y estudio simultáneo de estudiantes en modalidad a distancia y virtual). Retos, 42, 375–383. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86425

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)