Use of the Smartphone, Physical Activity and Self-Concept. Relationship between the three constructs
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.82470Keywords:
Physical Activity, Mobile Phone, Students, University, Self-ConceptAbstract
Abstract: The aim was to analyze the relationships between smartphone use and time spent on PA, as well as the influence of an active lifestyle and the different dimensions of self-concept in university students. The sample was composed of university students from the Primary and Infant Education Degree of the University of Jaén: 253 students, 58.1% women (N=147) and 41.9% men (N=106) between the ages of 18 and 42 (M=21.39 ±3.27). This is a cross-sectional quantitative-descriptive study that uses three questionnaires (CERM, Self-Concept Form 5 "AF-5" and one of its own making) for data collection. The results showed that 44.6% of university students in Jaén dedicated less than 3 hours per week to PA practice and only 34% more than 3. With respect to the relationship between PA and self-concept, only differences were found in the emotional and physical dimensions.
References
Arufe, V., Cachón, J., Zagalaz, M.L., Sanmiguel-Rodríguez, A., González-Valero, G. (2020). Equipamiento y uso de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en los hogares españoles durante el periodo de confinamiento. Asociación con los hábitos sociales, estilo de vida y actividad física de los niños menores de 12 años. Revista Latina de Comunicación Social. In press.
Baptista, M. N., Rigotto, D. M., Cardoso, H. F., & Martín, F. J. (2012). Soporte social, familiar y autoconcepto: relación entre los constructos. Psicología desde el Caribe, 29(1), 1-18.
Beranuy, M., Chamarro, A., Graner, C., & Carbonell, X. (2009). Validación de dos escalas breves para evaluar la adicción a Internet y el abuso de móvil. Psicothema, 21(3), 480-485.
Cachón, J., Sánchez-Zafra, M., Sanabrias, D., González-Valero, D., Lara-Sánchez, A.J., & Zagalaz, M.L. (2020). Systematic review of the literature about the effects of the COVID-19 pandemic on the lives of school children. Frontiers. In press.
Carbonell, X., Chamarro, A., Griffiths, M., Oberst, U., Cladellas, R., & Talam, A. (2012). Problematic Internet and cell phone use in Spanish teenagers and young students. Anales de Psicología, 25, 789-796.
Castillejos, B. (2019). El autoconcepto de los millennial`s como aprendices y la autorregulación y motivación por el aprendizaje permanente. Un estudio con estudiantes universitarios en México. Revista Iberoamericana de Educación, 79(2), 81-98. https://rieoei.org/RIE/article/view/3238/4014.
Castillo, R. (2020, 01 de mayo). Adictos al celular: los efectos psicológicos de la cuarentena. https://eldiario.com/2020/04/15/adictos-al-celular-los-efectos-psicologicos-de-la-cuarentena/.
Castro, M., Martínez, A., Zurita, F., Chacón, R., Espejo, T., & Cabrera, A. (2015). Uso de videojuegos y su relación con las conductas sedentarias en una población escolar y universitaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 6(1), 40-51.
Chacón-Cuberos, R., Ramñirez-Granizo, I., Ubago-Jiménez, J. L., Castro-Sánchez, M. (2020). Autoconcepto multidimensional en estudiantes universitarios según factores sociales y académicos. Journal of Sport and Health Research, 12(Supl 2), 107-116
Chacón-Cuberos, R., Zurita-Ortega, F., García-Mármol, E., & Castro-Sánchez, M. (2020). Autoconcepto multidimensional según práctica deportiva en estudiantes universitarios de Educación Física de Andalucía. Retos, 37, 174-180.
Díaz Barahona, J. (2019). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. Retos, 37(37), 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851.
García, F. & Musitu, G. (1999). AF5: Autoconcepto Forma 5. TEA Ediciones.
Golpe, S., Isorna, M., Gómez, P., & Rial, A., (2017). Uso problemático de Internet y adolescentes: el deporte sí importa. Retos, 31, 52-57.
Gómez-Gerdel, M.A. (2020). El cerebro pleno del niño/a: la labor de un/a maestro/a de Educación Inclusiva con las familias en tiempos de confinamiento. Una reflexión educativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-10.
Goñi, E., Fernández, A., & Infante, G. (2012). El autoconcepto personal: diferencias asociadas a la edad y al sexo. Aula abierta, 40(1), 39-50.
Guan, H., Okely, A.D., Aguilar-Farias, N., Cruz, B., Draper, C.E., El Hamdoouchi, A.,… & Veldman, S. L. (2020). Promoting healthy behaviours among children during the COVID-19 pandemic. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 1-2. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30131-0.
Interactive Adversiting Bureau (2016). Estudio de consumo de medios y dispositivos entre internautas mexicanos. https://bit.ly/2MoK9ZH.
Kim, H. J. & Kim, J. S. (2015). The relationship between smartphone use and subjective musculoskeletal symptoms and university students. Journal of Physical Therapy Science, 27(3), 575-579. https://doi.org/10.1589/jpts.27.575.
Lemoyne, J., Valois, P., & Guay, F. (2015). Physical self-concept and participation in physical activity in college students. Medicine and Science in Sports and Exercise, 47(1), 142-150.
Murgui, S., García, C., & García, A. (2016). Efecto de la práctica deportiva en la relación entre las habilidades motoras, el autoconcepto físico y el autoconcepto multidimensional. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 19-25. https://doi.org/10.1037/t65735-000.
OMS (2004). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/
Pinilla, V. E., Montoya, D. M., Dussán, C., & Hernández, J. S. (2014). Autoconcepto en una muestra de estudiantes universitarios de la ciudad de Manizales. Hacia la Promoción de la Salud, 19, 114-127.
Rodicio-García, M. L., Mosquera-González, M. J., Penado, M., & Mateos-Padorno, C. (2020). Evolution in the Sport Habits of Sport Sciences Students in Spain. Apunts. Educación Física y Deportes, 140, 15-22. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/2).140.03.
Rodríguez-Rosado, J., Iglesias-Fernández, A., & Molina-López, J. (2020). Evaluación de la práctica de actividad física, la adherencia a la dieta y el comportamiento y su relación con la calidad de vida en estudiantes de Educación Primaria. Retos, 38, 129-136.
Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. Princeton: University Press.
Samaha, M. & Hawi, N. S. (2017). Associations between screen media parenting practices and children´s screen time in Lebanon. Telematics and Informatics, 34(1), 351-358. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.06.002.
Sánchez-Guette, L., Herazo-Beltrán., Galeano-Muñoz, L., Romero-Leiva, K., Guerrero-Correa, F., & Mancilla-González, G. (2019). Comportamiento sedentario en estudiantes universitarios. Rev. Latinoamericana de Hipertensión, 14(4), 232- 236. http://www.revhipertension.com/rlh_4_2019/4_comportamiento_sedentario.pdf.
Sánchez-Zafra, M., Zurita-Ortega, F., Ramírez-Granizo, I., Puertas-Molero, P., González-Valero, G., & Ubago-Jiménez, J. L. (2019). Niveles de autoconcepto y su relación con el uso de los Videojuegos en escolares de tercer ciclo de Primaria. Journal of Sport and Health Research, 11(1), 43- 54.
Tejedor, S., Carniel, R., & Giraldo, S. (2019). Millennials e internet: cómo los estudiantes de comunicación iberoamericanos utilizan y valoran las redes sociales. Análisi, 60, 43-63. https://analisi.cat/article/view/v60-tejedor-carniel-giraldo/3167-pdf-es.
Vaz, A. (2015). Lo que un buen autoconcepto puede hacer por nosotros. Revista Iberoamericana de Psicosomática, 116, 47-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5288543.
Venkatesh, E., Al Jemal, M. Y., & Al Samani, A. S. (2017). Smartphone usage and addiction among dental students in Saudi Arabia: a cross sectional study. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 10(15), 1-6. https://doi.org/10.1515/ijamh-2016-0133.
Zach, S., Raviv, T., & Meckel, Y. (2016). Using information communication technologies (ICTs) for motivating female adolescents to exercise/run in their leisure time. Comput. Hum. Behav. 60, 593-601. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.096.
Zagalaz-Sánchez, M. L., Cachón-Zagalaz, J., Sánchez-Zafra, M., & Lara-Sánchez, A. (2019). Mini Review of the Use of the Mobile Phone and Its Repercussion in the Deficit of Physical Activity. Frontiers in Psychology, 10, 1307, 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01307.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Déborah Sanabrias Moreno, María Sánchez-Zafra, Amador Jesús Lara-Sánchez, María Luisa Zagalaz-Sánchez, Javier Cachón-Zagalaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.