A predictive model of sports practice behavior among the Millennial generation

Authors

  • Alazne Mujika-Alberdi Universidad de Deusto
  • Juan José Gibaja-Martins Universidad de Deusto
  • Iñaki García-Arrizabalaga Universidad de Deusto

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77903

Keywords:

Predictive model, attitude, physical activity, behavior, sports practice, Millennials

Abstract

Summary. This research aims to design a model for predicting the behavior of sports practice for the Millennial generation. After psychometric contrast, the study is based on the scale of attitude towards physical activity and sport. In addition, the research deepens in the measurement of the attitude towards physical activity and sport, and explores the existence of differences regarding gender and level of practice. A non-random sample of 1141 Millennial generation individuals selected with gender and age quotas was surveyed. The study goes forward with respect to the existing literature, suggesting a bi-dimensionality of the used scale. It also provides a predictive model for Millennial generation, based on the application of the logistic regression technique, with a high success rate to classify sport practicing and non-practicing individual. This glance at Millennials lays its value in the need of predicting future behaviors rather than comparing with other generations. In this sense, the development of attitudes that promote healthy habits, which are also beneficial both to individuals and the community as a whole is essential. Additionally, results show some novelty concerning particularities of Millennials: their attitude towards physical exercise and sports practice is better among women than men.

Author Biographies

Alazne Mujika-Alberdi, Universidad de Deusto

Profesora Titular por la Universidad de Deusto

 

Juan José Gibaja-Martins, Universidad de Deusto

Profesor Titular por la Universidad de Deusto

Iñaki García-Arrizabalaga, Universidad de Deusto

Profesor Titular por la Universidad de Deusto

References

Araújo, D., Calmeiro, L., & Palmeira, A. (2005). Intenções para a prática de actividades físicas. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 5, 1-2. Recuperado de https://revistas.um.es/cpd/article/view/93551

BBVA Innovation Center (2015). Así es la primera generación completamente digital. Generación ‘Millennial’. Serie Innovation Trends. Junio. Recuperado de: www.centrodeinnovacionbbva.com

Biddle, S., & Mutrie, N. (2008). Psychology of physical activity: determinants, well-being and interventions (Segunda Edición). Londres: Springer-Verlag.

Caetano, L. M., & Vasconcelos Raposo, J. (2005). Atitudes dos idosos face à actividade física. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 5, 1-2. Recuperado de https://revistas.um.es/cpd/article/view/93461

Cid, L., & Alves, J. (2008). Attitude toward physical activity. Differences between gender. En J. Cabri, F. Alves, D. Araújo, J. Barreiros, J. Diniz, & A. Veloso (Eds.). Book of abstracts 13th Annual Congresso of the European College of Sport Science. Lisboa: ECSS-FMH, 415.

Cid, L., Chicau, C., Silva, C., & Moutão, J. (2009). Influência do género, idade, condição de praticante e o tipo de actividade praticada. En J. Dosil, J. Diaz y I. Diaz (Eds.). Book of abstracts II Congresso da Sociedade Iberoamericana de Psicologia do Desporto [CD-ROM]. Torrelavega, España.

Cruz Santos, A. A., González Rivera, J. A., & Rosario Rodríguez, A. (2019). Actitud sobre el ejercicio físico y los deportes: Un estudio psicométrico en estudiantes universitarios. Revista Evaluar, 19(2). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v19.n2.25083

Dosil Díaz, J. (2002). Escala de actitudes hacia la actividad física y el deporte (E.A.F.D.). Cuadernos De Psicología Del Deporte, 2(2). Recuperado de https://revistas.um.es/cpd/article/view/112241

EUSTAT. www.eustat.eus

Fermino, R.C., Pezzini, M. R., & Reis, R. S. (2010). Motivos para prática de atividade física e imagem corporal em frequentadores de academia. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 16(1), 18-23. https://dx.doi.org/10.1590/S1517-86922010000100003

Fondo Mundial para la Investigación del Cáncer/Instituto Estadounidense de Investigación sobre el Cáncer. (2007). Alimentos, nutrición, actividad física, y la prevención del cáncer: una perspectiva mundial. Washington, D.C.: AICR, 2007. Recuperado de https://www.wcrf.org/sites/default/files/spanish.pdf

Fraguela-Vale, R., Varela-Garrote, L. & Varela-Crespo, L. (2020). Perfiles de ocio deportivo en jóvenes españoles (15-20 años): un análisis de género. Retos, 37, 419-426.

Fundación Mapfre. (2019). Millennials y Salud. Recuperado de https://www.fundacionmapfre.org/documentacion/publico/es/catalogo_imagenes/imagen.do?path=1103996&posicion=2&registrardownload=1

Gómez, M.M., Sánchez, O.D., Labisa, P.A. (2020). Actividad física en tiempo libre en estudiantes universitarios colombianos. Retos, 37(1), 181-189.

Haase, A. M., & Kinnafick, F. E. (2007). What factors drive regular exercise behavior?: Exploring the concept and maintenance of habitual exercise. Journal of Sport Exercise Psychology, 29(Suppl.), S165. 0895-2779. Recuperado de http://nectar.northampton.ac.uk/6214/

Hagger, M., Chatzisarantis, N., & Biddle, S. (2001). Studying the influence of attitudes, intentions and past behaviour on leisure time exercise participation – Predictive validity using meta analysis. En A. Papaioannou, M. Goudas, & Y. Theodorakis (Eds.). Proceedings of 10th World Congress of Sport Psychology: In the Down of the New Millennium (98-100). Skiathos–Greece: Christodoulides Publications.

Herazo-Beltran, Y., Nuñez-Bravo, N., Sánchez-Guette, L., Vásquez-Osorio, F., Lozano-Ariza, A., Torres-Herrera, E., Valdelamar-Villegas, A. (2020). Estilos de vida relacionados con la salud en estudiantes universitarios. Retos, 38, 547-551.

Lima, L. (2000). Atitudes: Estrutura e mudança. En: J. Vala, & M. Monteiro (Eds.). Psicologia Social (187-225). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Martin, J. J., Oliver, K., & McCaughtry, N. (2007). The theory of planned behavior: Predicting physical activity in Mexican American children. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29(2), 225-238. Recuperado de: http://digitalcommons.wayne.edu/coe_khs/20

Meneses, M., & Ruiz, F. (2017). Estudio longitudinal de los comportamientos y el nivel de actividad físico-deportiva en el tiempo libre en estudiantes de Costa Rica, México y España. Retos, 31(1), 219-226.

Ministerios de Educación, Cultura y Deporte. Encuesta de Hábitos Deportivos en España 2015. Madrid, 2015. Recuperado de: https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:aa63cca9-31a5-47ce-8ac2-105215f64d9f/Encuesta_de_Habitos_Deportivos_2015_Sintesis_de_Resultados.pdf

Nielsen Sports (2018). Nativos Digitales, Millenials y Deporte. Abril. Recuperado de: https://nielsensports.com/es/millenials-nativos-digitales-y-deporte-2018/

Ornelas-Melim, F. M., & Oliveira-Pereira, B. (2013). Prática desportiva, um meio de prevenção do bullying na escola? Movimento, 19(2), 55-77. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1153/115326317016

Pavón, A., & Moreno, J. A. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físicodeportiva: diferencias por género. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 7-23. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235119246001

R Core Team (2019). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.

Ruiz, F. J., García, M. E. M., & Díaz, A. S. (2007). Análisis de las motivaciones de práctica de actividad física y de abandono deportivo en la Ciudad de La Habana (Cuba). Anales de Psicología, 23(1), 152-166. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16723119

Salles-Costa, R., Heilborn, M. L., Werneck, G. L., Faerstein, E., & Lopes,C. S. (2003). Gênero e prática de atividade física de lazer. Cadernos de Saúde Pública, 19(2), S325-S333. Recuperado de: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2003000800014

Sicilia, A. C., Águila, C. S., Muyor, J. M. R., Orta, A. C., & Moreno, J. A. M. (2009). Perfiles motivacionales de los usuarios en centros deportivos municipales. Anales de Psicologia, 25(1), 160-168. Recuperado de: https://www.um.es/analesps/v25/v25_1/18-25_1.pdf

Tereza Araújo, A., & Dosil, J. (2015). The influence of attitudes toward physical activity and sports. Motriz, Rio Claro, 21(4), 344-351, Oct/Dec. 2015. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/motriz/v21n4/1980-6574-motriz-21-04-00344.pdf

Tereza Araújo, A., & Dosil, J. (2016). Relaciones entre actitudes y práctica de actividad física y deporte en hombres y mujeres. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(3), 67-72. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v16n3/psicologia_deporte6.pdf

Published

2021-01-01

How to Cite

Mujika-Alberdi, A., Gibaja-Martins, J. J., & García-Arrizabalaga, I. (2021). A predictive model of sports practice behavior among the Millennial generation. Retos, 39, 129–136. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77903

Issue

Section

Original Research Article

Most read articles by the same author(s)