Problemas de organización en gestión de equipos: Desalineación de objetivos en deporte base (Organizational problems in team management: Objectives misalignment in youth sport)
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.55513Keywords:
Deporte base, gestión, objetivos, teoría de la agencia, fútbol (Youth sport, management, objectives, agency theory, soccer)Abstract
En el presente trabajo estudiamos empíricamente si están alineados los objetivos entre los distintos participantes en los equipos de deporte base. Para ello, se ha encuestado a directivos, entrenadores y jugadores de fútbol de 28 clubes de cadete en sus campos de entrenamiento, preguntándoles acerca de sus objetivos. Encontramos que directivos y entrenadores valoran especialmente la educación en valores, y que los jugadores valoran más los resultados y la diversión. Dentro de los equipos encontramos una baja alineación de objetivos, no estando correlacionada en muchos casos la relevancia dada por los distintos miembros. La transmisión inadecuada de los objetivos denota un problema de gestión que puede tener importantes implicaciones en la consecución de éstos.
Abstract. We empirically analyzed whether youth sports team members’ objectives are aligned within a same team. With this purpose, managers, trainers and players of 28 youth football teams –ages 14 to 16- were surveyed. Stakeholders were asked about their objectives through questionnaires responded on the training fields. We found that values education is especially appreciated by managers and trainers, whereas players have high consideration for results and fun. We found a low objective alignment inside teams. Therefore, the relevance conferred to the different objectives by the different stakeholders is not always correlated. Inadequate transmission of objectives demonstrates management problems that can have important implications on the achievement of a team´s objective.
References
Acuña Delgado, Á., & Acuña Gómez, E. (2011). Sport as a platform for values education, Journal of Human Sport and Exercise, 6(4), 573-584.
Ames, C. (1987), “The enhancement of student motivation” en D. Kleiber & M. Maehr (Eds.), Advances in motivation and achievement. Greenwich, CT: JAI Press, 123-148.
Atkinson, S. E., Stanley, L. R., & Tschirhart, J. (1988), “Revenue sharing as an incentive in an agency problem: An example from the National Football League”. The RAND Journal of Economics, 19(1), California: RAND Corporations, 27-43.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social-cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Cabello, P. A., & Sierra, L. G. (2016). Lauream Pacis: Una cultura de paz a través del deporte. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 11, 141-155.
Chamorro, J. M. L., Oliva, D. S., González, J. J. P., & Alonso, D. A. (2016). ¿Jugaré en la élite? Expectativas de llegar a profesional y su relación con la motivación en jóvenes jugadores de fútbol. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 29, 153-156.
Consejo de Europa (1997). Manifiesto europeo sobre los jóvenes y el deporte. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
Duda, J. L., Fox, K. R., Biddle, S. J., & Armstrong, N. (1992). Children's achievement goals and beliefs about success in sport. British Journal of Educational Psychology, 62(3), 313-323.
Eisenhardt, K. M. (1989). Agency theory: An assessment and review. Academy of Management Review, 14(1), 57-74.
Fama, E. F. (1980). Agency Problems and the Theory of the Firm. Journal of Political Economy, 88(2), 288-307.
Gutiérrez, M. (1995). Valores sociales del deporte. La Actividad Física y el Deporte como transmisores de valores sociales y personales. Madrid: GIMNOS.
Gutiérrez del Pozo, D. (2007). Modelo de intervención para educar en valores a través del fútbol: una experiencia con entrenadores de fútbol de la Comunidad de Madrid. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.
Harter, S. (1978). Effectance motivation reconsidered. Toward a developmental model. Human Development, 21(1), 34-64.
Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305-360.
Lapresa, D., & Bengoechea, S. (1998). Nuestra escuela educativa de fútbol; una propuesta concreta. Contextos educativos, 1, 311-321.
Maehr, M.L (1974). Culture and achievement motivation. American Psychologist, 29, 887-896.
March, J. G. (1962). The business firm as a political coalition. The Journal of Politics, 24(4), 662-678.
Mason, D. S., & Slack, T. (2003). Understanding Principal-Agent Relationships: Evidence from Professional Hockey. Journal of Sport Management, 17(1), 37-61.
Mason, D. S., Thibault, L., & Misener, L. (2006). An agency theory perspective on corruption in sport: The case of the International Olympic Committee. Journal of Sport Management, 20(1), 52-73.
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Méndez-Alonso, D. (2015). Modelo de educación deportiva versus modelo tradicional: efectos en la motivación y deportividad. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 15(59), 449-466.
Navarrón, E., Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramírez-Molina, M. J., & Jiménez-Torres, M. G. (2017). Implementación de una intervención psicológica en fútbol base, satisfacción subjetiva de los deportistas y experiencias de pasión, competencia percibida y compromiso deportivo en relación con la intención de práctica futura. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 12(1), 59-69.
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological review, 91(3), 328.
Perrow, C. (1986). Economic theories of organization. Theory and Society, 15(1), 11-45.
Pfeffer, J. (1981). Power in organizations. Marshfield, MA: Pittman.
Pinheira, V., Camerino, O., & Sequeira, P. (2014). El fair play en la iniciación deportiva, un estudio con entrenadores de fútbol. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 32-35.
Ramírez, J. V., Vega, D. M., Ruíz, J. R., & Vega, H. B. (2016). La comunicación educativa de entrenadores de fútbol en competición. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (29), 17-21.
Ryan, R. M. (1982). Control and information in the intrapersonal sphere: An extension of cognitive evaluation theory. Journal of personality and social psychology, 43(3), 450.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
Sánchez-Oliva, D., Leo, F. M.; Sánchez-Miguel, P. A., Amado, D., & García-Calvo, T. (2012). Antecedentes motivacionales de los comportamientos prosociales y antisociales en el contexto deportivo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(46), 253-27
UNESCO, (1978). Carta Internacional de la Educación Física y el Deporte. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13150yURL_DO=DO_TOPICyURL_SECTION=201.html.
UNICEF, (2006). Deporte para el desarrollo y la paz. Hacia el cumplimiento de los objetivos de desarrollo del milenio. Madrid: UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/Deporte06.pdf .
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and a motivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1017.
Veroz, R., Yagüe, J. Mª., & Tabernero, B. (2015). Incidencia de dos modelos de competición de fútbol sobre los valores socio-educativos en prebenjamines. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 84- 89.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.