The competency-based curriculum model in Physical Education teacher training. Between the pre-scribed curriculum and the reality of the classroom
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v55.104308Keywords:
Curriculum, competences, managers, teacher trainingAbstract
The development of vocational training has been great influence situated in the labour context, the demands and tasks inherent to the different professions have permeated vocational training, modifying curricula and syllabuses. Objective. To understand the conceptions of the implementation of the competency-based curriculum model in Physical Education teacher training, as seen from the perspective of curriculum managers at universities in the Valparaíso Region, Chile. Methods: A qualitative approach with a phenomenological design was used, with the participation of five key informants selected intentionally and conveniently. The information was collected through the application of a semi-structured interview. Results: The informants recognise that there is no monitoring and follow-up mechanism that provides certainty about the implementation of pedagogical practices that are consistent and coherent with the curricular model. A predominance of traditional teaching strategies is identified, as well as of evaluative practices by the academic body, this being the dimension that causes the greatest tensions. Conclusions: the implementation of the competence-based curriculum must progress from the inspection of documents to the accompaniment of teachers in order to ensure curricular coherence and consistency.
Keywords: Curriculum, competences, managers, teacher training.
References
Amezcua, M. y Gálvez, A. (2002). Los modos de análisis en Investigación cualitativa en salud: perspectiva crítica y refle-xiones en voz alta. Revista española de Salud Pública. 76(5), 423-436. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272002000500005
Barra, A., y Ceballos, P. (2020). Instrumentos de monitoreo aplicados a programas estructurados con base a compe-tencias. Revista ciencias sociales, 26, 1-13. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146001
Carreiro, F., González, M., & González, M. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. (29):251-257. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.43564
Denman, C. y Haro, J. (2000). Por los rincones: antología de métodos cualitativos en la investigación social. (1º Edi-ción). Editorial: Universidad de Sonora.
Díaz, M., Romero-Jeldres, M., Mardones, T., Castillo, S., & Sequeida, R. (2020). Competencias didácticas para la formación inicial de profesores de Chile. Un análisis comparado. Sophia Austral, 25, 53-70. https://doi.org/10.4067/S0719-56052020000100053
Duclos Bastías, D., Hurtado Almonacid, J., Páez Herrera, J. D. C., Abusleme Allimant, R., Sobarzo Yañez, C., Mu-ñoz Arias, I., & Giakoni Ramírez, F. (2023). Percepción de estudiantes universitarios sobre el currículo de Educa-ción Física basado en competencias. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 47, 547-556. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8676841
García, M. M., & Moreno, M. S. (2022). Formación inicial docente de educación física: Barreras que desafían al profe-sorado universitario (Initial training of physical education teachers: barriers that challenge university professors). Retos, 46, 529-537. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/94601
Finlay, L. (2009). Debating Phenomenological Research Methods. Phenomenology & Practice, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.29173/pandpr19818
Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. (3º edición). Editorial Morata.
González, M.I. (2006).Curriculum basado en competencias: una experiencia en educación universitaria.
Revista Pedagogía Universitaria. 9(2), 95-117. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/665
Hurtado, J. y Páez, J. (2023). Modelo curricular basado en competencias en Educación Superior. En la Investigación científica una nueva visión en Educación, Empresa y Sociedad. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8250763
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
León, U., Risco de Valle, E. & Alarcón, S. (2018). Aprendizajes que promueven los profesores en un enfoque curricu-lar por competencias en educación superior. Revista Praxis Pedagógica. 18(23), 1-19. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2 018.1-19
López, V., Pérez, D., Manrique, J. & Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el siglo XXI. Retos: Nue-vas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. (29):182-187.
Monarca, H. y Rappoport, S. (2013). Investigación sobre los procesos de cambio educativo: El caso de las competen-cias básicas en España. Revista Educación. Nº extraordinario, 54-78. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013-EXT-256
Monarca, H., Simón, C., Rappoport, S. y Echeita, G. (2016). Política y cambio en educación: el caso de las compe-tencias básicas en España. Ensaio:aval.pol.públ. Educ., 24(93), 968-989. Doi:10.1590/S0104-40362016000400009
Nahuelcura, R. O., Carter-Thuillier, B., López-Pastor, V., Fuentes, T., & Gallardo-Fuentes, F. (2022). Evaluación de competencias genéricas en profesores de Educación Física (Assessment of generic competences in physical educa-tion teachers). Retos, 43, 521-532. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88796
Organización para la Cooperación y el Desarrollo. (2009). La Educación Superior en Chile. Chile: OCDE. Recuperado en: http://www.mifuturo.cl/images/Estudios/Estudios_encargados_por_DIVESUP_MINEDUC/la_es_en_chile.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo. (2017). Evaluaciones de Políticas Nacionales de Educación en Chile. Chile: OCDE. Recuperado en: https://www.oecd- ili-brary.org/docserver/9789264288720es.pdf?expires=1542399525&id=id&accname=guest&checksum=D915ECC 852A77DD7E4CFF30A19F24F84
Ojeda, R., Carter-Thuillier, B., Cresp, M., Sanhueza, S., & Machuca, C. (2019). Evaluación de competencias genéri-cas en estudiantes de Educación Física: Una experiencia en contextos no formales. Retos, 36, 220-227. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67358
Páez Herrera, J. D. C., & Hurtado Almonacid, J. (2019). Formación inicial docente en profesores de educación física. Levantamiento de competencias específicas a partir de las necesidades del medio educativo. Retos: nuevas tenden-cias en educación física, deporte y recreación, 35, 61-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6761648
Paéz, J., Herrera, G., Rolle, G., Yañez, R., Reyes, T., Cortes, G., & Almonacid, J. H. (2023). La labor docente de las profesoras de educación física en el contexto de la pandemia de COVID-19. Estudio de caso en un centro educativo (The teaching work of female physical education teachers during context of the COVID19 pandemic. Case study in an educational center). Retos, 50, 500-510. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99652
Peralta, A. L. C., & Saavedra, E. M. L. (2022). La evaluación de las competencias educativas en siete universidades de educación superior de Latinoamérica. Revista Científica de FAREM - Estelí, 44, Article 44. https://doi.org/10.5377/farem.v11i44.15685
Pey, R. y Cheuriye, S. (2011). Innovación curricular en las universidades del Consejo de Rectores 2000- 2010.
Ruay, R., González, P. y Plaza, E. (2016). ¿Cómo abordar la renovación curricular en la educación superior?. Alteri-dad, Revista de Educación. 11(2), 157-170. https://www.redalyc.org/pdf/4677/467749196002.pdf
Ruffinelli, A., Cisternas, T., Forster, C., y Donoso, F. (2023). La evaluación nacional diagnóstica (END): Percepcio-nes y consideraciones para la formación inicial docente desde estudiantes y directores de carreras. Calidad en edu-cación, 59, 268-298.
Skjong, R. y Wentworth, B. (2000). Expert Judgement and risk perception. Expert Judgement and risk perception. Recuperado el 01 de marzo 2021, de https://www.researchgate.net/publication/286613666_Expert_judgment_and_risk_perception
Tolgfors, B. (2018). Different versions of assessment for learning in the subject of physical education. Physical Educa-tion and Sport Pedagogy, 23(3), 311-327. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429589
Tuning América Latina. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final – Proyecto Tuning – América Latina. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Walczak, M., Detmer, A., Zapata, G., Lange, M. y Reyes, M. (2017). Acreditación de Doctorados vinculados a la industria: análisis de buenas prácticas internacionales y lineamientos para su desarrollo en Chile. (Vol. Nº8). Santia-go de Chile: Comisión Nacional de Acreditación. Serie Cuadernos de Investigación en Aseguramiento de la Calidad. Recuperado en: http://www.investigacion.cnachile.cl/archivos/cna/documentos/cuaderno8digital.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.