20 years of scientific research by the journal Retos, new trends in Physical Education, Sports and Rec-reation: a bibliometric analysis
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v54.102798Keywords:
physical education, sport, physical activity, education, bibliology, scientific production, SpainAbstract
The aim of this study was to carry out a bibliometric analysis of the documents published in the journal Retos, new trends in Physical Education, Sports and Recreation, from 2002 to 2022. To this end, all issues published between the dates indicated were reviewed, collecting basic bibliographic information (year of publication, section to which it belongs, type of document, subject, language, data on authorship, affiliations, and country of origin) and registered through the Mendeley Reference Manager software. Subsequently, this information was entered into Microsoft© Excel software to perform statistical analyses based on descriptive analyses. In this bibliometric analysis, a total of 2107 published documents were analysed, mainly in Spanish (82.49%), with 7.50% of documents with single authorship compared to 92.50% of documents published in collaboration between authors and with an average of 3.57 authors per article. This analysis identified a predominance of documents published by men (n = 1474; 69.96%) compared to those published by women (n = 633; 30.04%). The authors' preference was to publish scientific articles on curricular elements of Physical Education (n = 435) and sport (n = 441). It is concluded that the impact that the journal Retos, new trends in Physical Education, Sports and Recreation has had over the last two decades as a reference journal in Spain in the field of physical activity, Physical Education and sport, has been significant. It has also become a reference journal in other countries, especially in South America, with a significant increase in the number of documents published with foreign authorship and affiliations.
Keywords: physical education; sport; physical activity; education; bibliology, scientific production; Spain; bibliology; Spain.
References
Adán, L., García-Angulo, A., Gómez-Ruano, M. A., Sainz de Baranda, P., y Ortega-Toro, E. (2020). Análisis biblio-métrico de la producción científica en fútbol femenino. Journal of Sport & Health Research, 12(3), 302-317.
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000
Anta-Cabreros, C. (2008). Análisis bibliométrico de la investigación educativa divulgada en publicaciones periódicas españolas entre 1990-2002. Revista electrónica de investigación educativa, 10(1), 1-17.
Ariza, T., y Quevedo-Blasco, R. (2013). Análisis bibliométrico de la Revista de Investigación Educativa (2000-2012). Revista de Investigación Educativa, 31(1), 31- 52. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.16032
Cabrera-Ramos, J. F. (2020). Producción científica sobre integración de TIC a la Educación Física: estudio bibliomé-trico en el periodo 1995-2017. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 748- 754.
Cobo, M., López, A., Herrera, E. y Herrera, F. (2011). An approach for detecting, quantifying, and visualizing the evolution of a research field: A practical application to the fuzzy sets theory field. Journal of Informetrics, 5(1), 146-166.
Cox, A., Gadd, E., Petersohn, S., y Sbaffi, L. (2019). Competencies for bibliometrics. Journal of Librarianship and Infor-mation Science, 51(3), 746-762.
Diodato, V. P. (2012). Dictionary of bibliometrics. New York: Routledge.
González, F., y Osca-Lluch, J. (2018). Desigualdad de género en órganos directivos y producción científica de las revistas iberoamericanas de psicología de mayor visibilidad internacional. Revista española de Documentación Científi-ca, 41(3), e211. doi:http://dx.doi. org/10.3989/redc.2018.3.1506
Hernández-González, V., Reverter-Masia, J., y Jové-Deltell, C. (2016). Producción científica de los profesores del área de Educación Física y deportiva en Cataluña (quinquenio 2005-2009 versus 2010- 2014). SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(1), 17-24. DOI: https://doi.org/10.6018/280361
Lara-Aparicio, M., Mayorga-Vega, D., y López-Fernández, I. (2019). Expresión Corporal: Revisión bibliográfica sobre las características y orientaciones metodológicas en contextos educativos. Acciónmotriz, (22), 23-34.
López-Núñez, J. A., López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., y Moreno-Guerrero, A. J. (2021). Capítulo 10 proyec-ción de la revista de investigación educativa en web of science: una aproximación bibliométrica. Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional, 99.
Ortega, E., Olmedilla, A., y Pérez-Picazo, M. (2015). Valores de referencia en el número de autores en las mejores publicaciones de revistas científicas en el área de las ciencias de la actividad física y el deporte. SPORT TK-Revista Eu-roamericana de Ciencias del Deporte, 4(1), 69-72. DOI: https://doi.org/10.6018/239851
Pérez-Camarero, J., Martínez-Gallego, R., Guzmán, J.F. y Crespo, M. (2022). On-line Training of Sports Coaches: Bibliographic Review. Apunts Educación Física y Deportes, 147, 26-35. https://doi.org/10.5672/apunts.20140983.es.(2022/1).147.03
Prieto-Andreu, J. M. (2022). Revisión sistemática sobre la evaluación de propuestas de gamificación en siete discipli-nas educativas. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 34(1), 189-214.
Quesada, G. M. D., García-Martínez, D., Jiménez-Jiménez, J. F., y Luque, G. T. (2023). Análisis bibliométrico sobre los estudios de medición de la actividad física por medio de dispositivos inteligentes en edad escolar. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 48, 145-152.
Rengifo-Cruz, R., Cardona-Orejuela, J.S. y Orejuela, D.F. (2023). Análisis bibliométrico de la producción científica en el campo de la natación. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 47, 215- 220.
Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación (s.f.). https://recyt.fecyt.es/index.php/retos
Reverter, J., Hernández, V., Jové, M.C. y Legaz, A. (2013). Indicadores de producción de los profesores de Educa-ción Física y Didáctica de la Expresión Corporal en España en la Web of Science. Perspectivas em Ciência da Informação, 18(3), 3-23. https://doi.org/10.1590/S1413-99362013000300002
Reyes, A., Olate, Y., y Godoy, C. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Revista Actividad Física y Ciencias durante el período 2009-2018. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2), 1-25. DOI: http://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9
Sanabria-Navarro, J. R., Pérez, Y. S., y de Jesús Cortina-Núñez, M. (2023). Análisis bibliométrico del deporte 4.0: una realidad para el desarrollo de la cultura deportiva contemporánea. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 48, 1086-1097.
Sánchez-Torres, J. A., Montoya-Restrepo, I. A., y Montoya-Restrepo, L. A. (2022). Efectos de la COVID-19 en la actividad física y deportiva: un estudio bibliométrico. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(284), 184-205.
Sañudo, L.E. (2006). La ética en la investigación educativa. Hallazgos, 6, 83-98.
Sospedra Harding, A. I., Escamilla Fajardo, P., y Aguado Berenguer, S. (2021). Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación Física: un análisis bibliométrico. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 42, 89-99.
Stock, WG (1998). ¿Qué es una publicación? Sobre el problema de la formación de unidades en la investigación cientí-fica. Laitko, Hubert (ed.)a, 239-282.
Tomás-Górriz, V., y Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2(4), 145- 163. https://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51
Valenciano, J., Devís-Devís, J., Villamón, M., y Peiró-Velert, C. (2010). La colaboración científica en el campo de las Ciencias de la Actividad Física y el Deporte en España. Revista Española De Documentación Científica, 33(1), 90–105. https://doi.org/10.3989/redc.2010.1.726
Vega-Novoa, S. V., Vidal-Espinoza, R., Vidal-Fernandez, N., Urra-Albornoz, C., Fuentes, M. P. P., y de Campos, L. F. C. C. (2022). Estudio bibliométrico de la producción científica de la revista peruana de ciencias de la actividad fí-sica y del deporte. Revista Peruana de ciencia de la actividad física y del deporte, 9(2), 1446-1459.
Velarde-Molina, J. F., Said-Hung, E. M., Laura-De La Cruz, K. M., y Rospigliosi, M. G. D. (2023). Estudios biblio-métricos en educación: revisión sistemática 2018-2022. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 21(1), 11-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.