Strategies used by physical education teachers to generate pedagogical bond
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v54.101425Keywords:
bond, pedagogy, physical education, education, school, inglesAbstract
The present study sought to know the strategies used by physical education teachers to generate a positive pedagogical bond with their students. For this purpose, a mixed study was carried out with a sample of 60 teachers, between 24 and 55 years old (M=33.05 years) and teaching experience between one year and 28 years. The results of the quantitative stage show the predominance of strategies aimed at promoting interaction among students and between students and teachers, over strategies based on the teacher's social skills and didactic strategies. The results report shows that teachers had an instrumental conception of the bond as a facilitator of learning rather than considering it as a means of integral development of teachers and students. There were tensions in the conception of the role of contact and the relationship limits between teachers and students. It is concluded that the strategies used were not intentional and arose spontaneously from the different pedagogical situations, requiring their approach in the training process of future teachers.
Keywords: bond, pedagogy, physical education, teacher, school.
References
Abarca, M., Marzo, L. y Sala, J. (2002). La educación emocional y la interacción profesor/a-alumno/a. Revista Elec-trónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(3).
http://web.archive.org/web/20041216094113/www.aufop.org/publica/reifp/articulo.asp?pid=210&docid=874
Ahedo, J. y Millán, E. (2023). La tarea del educador como ayuda a la integración personal orientada a la felicidad. Revista Complutense de Educación, 34(3), 691-699.
Albornoz, N. y Cornejo, R. (2017). Discursos docentes sobre el vínculo con sus estudiantes: tensiones, enfrentamien-to y distancia. Estudios Pedagógicos, 43(2), 7-25.
Amaro, S. (2013). Estrategias que utiliza el docente de educación física para favorecer el vínculo con los estudiantes sordos en dos liceos públicos de la ciudad de Montevideo. http://www.accede.iuacj.edu.uy/xmlui/handle/123456789/3
Bárcena, F. (2018). Maestros y discípulos. Anatomía de una relación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 30(2), 73-108.
Caniuqueo-Vargas, A., Lagos, P., Álamos, P., Cabrera, J., Ojeda, R. y Cresp, M. (2023). Formación de Profesores de Educación Física en Chile: Un análisis de las mallas curriculares, perfil de egreso y campo laboral. Retos, 50, 876-887. https://doi.org/10.47197/retos.v50.97467
Carbonero, L., Prat, M., Ventura, C. (2023). Enseñar y aprender el deporte a través del aprendizaje cooperativo en Educación Física. Retos, 47, 164-173. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94113
Cárcamo, J. (2012). El profesor de Educación Física desde la perspectiva de los escolares. Estudios Pedagógicos, 38(1), 105-119.
Castillo-Retamal, F., Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, M., Bássoli, A. (2020). Formación de profesores de Educación Física en Chile: una mirada histórica. Retos, 38, 317-324. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73304
Chiara, M. (2014). La relación maestro-alumno y su influencia en el aprendizaje, la actitud y el crecimiento personal del alumno. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2976/MariaChiara_Conidi.pdf?sequence=1
Chiva-Bartoll, O., Gil-Gómez, J. & Zorrilla-Silvestre, L. (2019). Improving the effective personality of pre-service teachers through service-learning: a physical education approach. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 327-343. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.303331
Covarrubias, P. y Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoame-ricana de Estudios Educativos, 34(1), 47-84.
Escudero, G. y Palacios, E. (2014). El vínculo maestra-alumno en el desarrollo personal y social de los niños de educación general básica, paralelo “A”, del jardín de infantes “Fernando Guerrero”, Parroquia Lizarzaburu, Cantón Riobamba, Provincia Chimborazo, en el año lectivo 2011 – 2012. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/2669
Fernández-Lasarte, O., Goñi, E., Camino, I. y Ramos-Díaz, E. (2019). Apoyo social percibido e implicación escolar del alumnado de educación secundaria. Revista Española de Pedagogía, 77(272), 123-141. https://doi.org/10.22550/REP77-1-2019-06
Flores, A. (2014). El vínculo entre profesor y estudiante: Núcleo del proceso del trabajo docente. Memoria para optar al Títu-lo Profesional de Psicólogo, Santiago, Universidad de Chile.
García, E., García, A., Reyes, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10(5), 279-290.
Gento, S., González-Fernández, R. y Silfa, H. (2020). Dimensión afectiva del liderazgo pedagógico del docente. Revista Complutense de Educación, 31(4), 485-495. https://doi.org/10.5209/rced.65635 Gomez, M., Ruiz, F., García, M. Baena, M. y
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. México D.F.: Mc Graw Hill.
Hwang, S. (2007). Utilizing qualitative data analysis soft- ware: A review of ATLAS.ti. Social Science Computer Review, 26(4), 519–527. https://doi.org/10.1177/0894439307312485
López-Sánchez, M., Arrieta-Rivero, S. y Carmona-Alvarado, F. (2023). Educación física y convivencia escolar, una apuesta desde el currículo. Retos, 47, 25-34. https://doi.org/10.47197/retos.v47.93674
Martínez, R., Granero-Gallegos, A. y Gómez-López, M. (2020). La satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en las clases de Educación Física y su relación con la satisfacción con la vida en los adolescentes. Revista Complutense de Educación, 31(1), 45-53.
Mena, I., Bugueño, X. y Valdés, A. (2015). Vínculo pedagógico positivo: principios para su desarrollo. www.valorasuc.cl.
Montás, M. y Sánchez, M. (2022). Formación inicial docente de educación física: barreras que desafían al profesorado universitario. Retos, 46, 529-537. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94601
Moral, J., Urchaga, J., Guevara, R., y López, S. (2021). Análisis del clima motivacional generado en la clase de edu-cación física. Emasf, 12(68), 53-67. http://emasf.webcindario.com
Moreno, C., Díaz, A., Cuevas, C., Nova, C. y Bravo, I. (2014). Clima social escolar en el aula y vínculo profesor-alumno: Alcances, herramientas de evaluación y programas de intervención. Revista Electrónica de Psicología Iztaca-la, 14(3), 70-84.
Mujica, F., Gajardo, P., Osorio, A. y Salas, C. (2023). Incidentes críticos en el prácticum de estudiantes de Pedagogía en Educación Física: estudio cualitativo. Retos, 49, 502-509 . https://doi.org/10.47197/retos.v49.97615
Mujica-Johnson, F., Santander-Reveco, I., Uribe-Uribe, N., Gajardo-Cáceres, P., Carreño-Godoy, N. y Russell-Guzmán, J. (2022) Aprendizaje en Educación Física y salud en Chile: estudio cualitativo del currículum de 7° básico a 2° medio. Retos, 46, 843-851. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94801
Muñoz, C., Conejeros, L., Contreras, C. y Valenzuela, J. (2016). La relación educador-educando: algunas perspecti-vas actuales. Estudios Pedagógicos, (Número Especial 40 años), 75-89.
Pérez, J. y Millán E. (2021). La promoción de la coexistencia humana. La educación personalizada desde Leonardo Polo. Revista Española de Pedagogía, 79(280), 457-473. https://doi.org/10.22550/REP79-3-2021-06
Pérez, S., Aburto, R., Poblete-Valderrama, F., y Aguayo, O. (2022). La escuela como espacio para convertirse en profesor: Experiencias de docentes de Educación Física en formación. Retos, 43, 27-35. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88345
Rodríguez-Mantilla, J. y Ruiz-Lázaro, J. (2019). El clima social en centros educativos: percepción del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria de la Comunidad de Madrid. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 231-250. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.320541
Ruiz, M., Sainz-Gómez, M., Jiménez-Carmona, B. y Bermejo, R. (2023). Conocimiento y percepción emocional en una muestra de futuros docentes. Revista Complutense de Educación, 34(3), 519-528. https://dx.doi.org/10.5209/rced.79525
Sánchez-Molina, A., González-Martí, I., y Hernández-Martínez, A. (2021). Percepción del profesorado de Educación Física sobre el aprendizaje cooperativo y su relación con la inteligencia emocional. Retos, 41, 735-745. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.86198
Sekiro, Y. & Fantuzzo, J. (2005). Validity of the Child Observation Record: An investigation of the relationship be-tween COR dimensions and social emotional and cognitive outcomes for Head Start Children. Journal of Psychoedu-cational Assessment, 23(3), 242-260.
Torcomian, C. (2013). El vínculo docente-alumno y la relación con el conocimiento en carreras masivas. https://www.aacademica.org/000-054/472
Torrego, J., García, M., Hernández, M. y Bueno, Á. (2021). Diseño y validación de un instrumento para valorar la convivencia escolar percibida por los estudiantes. Revista Española de Pedagogía, 79(279), 209-229. https://doi.org/10.22550/REP79-2-2021-04
Treviño, D. y González, M. (2020). Involucramiento docente y condiciones del aula: una díada para mejorar la convivencia escolar en bachillerato. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 397-414. http://dx.doi.org/10.6018/rie.372241
Urra, B., Fehrenberg, M., Muñoz, M., Matheu, A. y Reyno, A. (2019). Teorías implícitas y modelos de formación subyacentes a la percepción de rol del profesor de Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, De-porte y Recreación, 36, 159-166. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.66532
Urra, B., Reyno, A., Fehrenberg, M., Muñoz, M. (2020).Paradigma educativo y habilidades del profesor asociadas a la percepción de rol docente en Educación Física de estudiantes chilenos. Retos, 37, 362-369. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72781
Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.365461
Villaverde, E., Fernández, M., Toja, B. y González, M. (2021). Revisión de la literatura sobre las características que definen a un buen docente de Educación Física: consideraciones desde la formación el profesorado. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 41, 471-479. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.84421
Zapatero, J. (2020). Las clases basadas en actividad física: una revisión sistemática de las creencias del profesorado y el alumnado. Revista Complutense de Educación, 31(4), 449-462. https://doi.org/10.5209/rced.65495
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.