Representation of women in television advertising during the FIFA Women's World Cup (France 2019). Analysis of roles and stereotypes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v51.100600

Keywords:

Estereotipo, estereotipo sexual, deporte, competencia deportiva, football, publicidad televisada, técnica de comunicación., (Stereotype, sexual stereotype, sport, sport competition, football, television advertising, communication technique)

Abstract

During 2019, there was a complete change in terms of advertising in women's soccer. The arrival of the FIFA Women's World Cup, France 2019, caused numerous brands to become interested in sponsoring the event. Another noteworthy fact has been the importance obtained during the 2018/2019 season by the Spanish Women's Football League (Liga Iberdrola), with relevant matches that far exceeded previous stadium attendance records. The main objective of this research is to analyze the role represented by women in advertising broadcast in sports retransmissions, specifically in the Women's World Cup France 2019. The methodology involves analyzing the spots selected for being from brands sponsoring the Spanish Women's National Soccer Team and the FIFA World Cup France 2019, for having been produced for the World Cup and for sponsoring other teams participating in it. All of them have been broadcasted in Spain on the television channel GOL TV. In order to carry out the analysis, an ad-hoc methodological instrument has been designed, from which to perform a content analysis of the spots. As a result, the analysis tool developed is presented and highlights the active, independent and detached from traditional roles that women represent in the advertising broadcast during the FIFA World Cup, France 2019.

Keywords: Gender stereotype, sexual stereotype, women’s sport, sport competition, football, television advertising, communication technique.

Author Biographies

Juan Monserrat-Gauchi , Universidad de Alicante

Juan Monserrat-Gauchi

Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social.

Campus San Vicente del Raspeig, Ap. 99. 03080- Alicante (España).

Correo electrónico: Juan.Monserrat@ua.es

Telf. 96 5903400x2636

Doctor en Ciencias de la Información, Universidad Cardenal Herrera CEU de Valencia. Licenciado en Ciencias de la Información: Publicidad y Relaciones Públicas, Universidad Politécnica de Valencia. Ha realizado estancias de investigación en: Valparaíso, (Chile) Beca de la Agencia Española de Cooperación Internacional, AECI; Universidad Nacional Autónoma de México; y The California State University, (USA). Principales líneas de investigación: comunicación en la empresa de franquicia, sistemas y procesos de comunicación comercial y comunicación y públicos específicos. Pertenece a los Grupo de Investigación COMPUBES, FISEC y es miembro del Observatorio de Revistas Científicas de Ciencias Sociales. Ha sido Premio Nacional de Franquicia al mejor trabajo de análisis e investigación.

Jesús Segarra-Saavedra , Universidad de Alicante

Jesús Segarra-Saavedra

Profesor Titular de Universidad

Universidad de Alicante. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.

Departamento de Comunicación y Psicología Social.

Campus San Vicente del Raspeig, Ap. 99. 03080- Alicante (España).

jesus.segarra@ua.es

https://orcid.org/0000-0001-9420-5258

 

Sergio Penalva-Cerdá , Universidad de Alicante

Sergio Penalva-Cerdá

Graduado por la Universidad de Alicante. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.

Departamento de Comunicación y Psicología Social.

Campus San Vicente del Raspeig, Ap. 99. 03080- Alicante (España).

spc61@alu.ua.es

https://orcid.org/0009-0008-8429-235X

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Published

2024-01-01

How to Cite

Monserrat-Gauchi, J., Segarra-Saavedra, J. ., & Penalva-Cerdá, S. . (2024). Representation of women in television advertising during the FIFA Women’s World Cup (France 2019). Analysis of roles and stereotypes. Retos, 51, 700–711. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100600

Issue

Section

Original Research Article