Educated in privilege: educational trajectories and social reproduction in Peruvian elites

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.35

Keywords:

social class, social reproduction, school-mediated strategies, economic elite, social closure

Abstract

This article addresses the educational mechanisms that allow and even assure class reproduction and the production of elite’s cadres in Peru. In analytical terms, it is framed in the studies of social classes and the school-mediated strategies for social reproduction. For this purpose, we use a qualitative approximation that combines in-depth interviews with the identification of educational trajectories of individuals from the largest firms of the country. We argue that besides the combination of familiar, academic and social supports, enrolling in elite institutions in basic education is a crucial component for guaranteeing social reproduction.
These institutions do not only provide an essential basis for social closure but also grant symbolic, cultural and social advantages to its students. The benefits achieved, in turn, allow alumni to achieve privileged positions throughout their job career.

Author Biographies

Mauricio Rentería, Instituto de Estudios Peruanos (IEP), Horacio Urteaga 694, 15072 Lima, Perú.

Investigador del Instituto de Estudios Peruanos. Sociólogo por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM) y candidato a magister por la London School of Economics and Political Science (LSE). Sus intereses en el campo de la investigación se encuentran dentro de las áreas de los estudios sobre desigualdad y estratificación social.  

Alvaro Grompone Velásquez, Instituto de Estudios Peruanos, Horacio Urteaga 694, 15072, Lima, Perú.

Investigador del Instituto de Estudios Peruanos. Bachiller en Ciencias Sociales con mención en economía de la Pontificia Universidad Católica del Perú y Magíster en historia por la misma universidad. Sus áreas de investigación incluyen la formación del Estado y su relación con el campesinado en el siglo XIX, élites tecnocráticas y corrientes ideológicas en el Perú.

Luciana Reátegui Amat y León, Instituto de Estudios Peruanos (IEP), Horacio Urteaga 694, 15072 Lima, Perú.

Investigadora del Instituto de Estudios peruanos. Socióloga por la Pontificia Universidad Católica del Perú y candidata a magister por FLACSO-Buenos Aires. Su principal área de investigación es la educación con énfasis en educación rural, trayectorias educativas y género.

Published

2020-06-03

How to Cite

Rentería, M., Grompone Velásquez, A., & Reátegui Amat y León, L. (2020). Educated in privilege: educational trajectories and social reproduction in Peruvian elites. Spanish Journal of Sociology, 29(3). https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.35

Issue

Section

Números monográficos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.