Argentine high-class outcasts: formative experiences to resist priviledge

Authors

  • Victoria Gessaghi Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.118

Keywords:

Elites, Social Reproduction, Social classes, Educational ethnography, Class outsiders

Abstract

Based on a previous research on Argentine upper class’s educational trajectories, this article explores an empirical object little addressed by critical theory: the formative experiences of those who having all the capitals to reproduce a privileged position break social continuity and step outside class. Following an ethnographic approach, the article examines their life stories and it addresses what it means to stop belonging to “the Argentine upper class” and how to abandon “a great family”. Furthermore, it describes the active work required to step outside high class. It documents that the subjects' own formative experiences in the singular fabric of the Argentine educational system are the condition of possibility of the distance needed to install a discontinuity in the processes of social reproduction.

Author Biography

Victoria Gessaghi, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Ciencias Antropológicas (UBA). Magister en Ciencias Sociales con Orientación en Educación (FLACSO). Doctora en Antropología Social. Actualmente es investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y profesora de la Universidad de Buenos Aires. Sus áreas de interés se vinculan al estudio de la desigualdad social y las elites, la etnografía educativa y las historias de vida.

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Published

2022-06-24

How to Cite

Gessaghi, V. (2022). Argentine high-class outcasts: formative experiences to resist priviledge. Spanish Journal of Sociology, 31(3), a118. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.118