Argentine high-class outcasts: formative experiences to resist priviledge
DOI:
https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.118Keywords:
Elites, Social Reproduction, Social classes, Educational ethnography, Class outsidersAbstract
Based on a previous research on Argentine upper class’s educational trajectories, this article explores an empirical object little addressed by critical theory: the formative experiences of those who having all the capitals to reproduce a privileged position break social continuity and step outside class. Following an ethnographic approach, the article examines their life stories and it addresses what it means to stop belonging to “the Argentine upper class” and how to abandon “a great family”. Furthermore, it describes the active work required to step outside high class. It documents that the subjects' own formative experiences in the singular fabric of the Argentine educational system are the condition of possibility of the distance needed to install a discontinuity in the processes of social reproduction.
References
Achilli, E. (2000). Escuela y Ciudad. Exploraciones de la vida urbana. UNR Editora.
Beaud, S. (2002). 80% aubac…et après? Les enfants de la démocratisation scolaire. La Découverte/Poche.
Bourdieu, P. (2013). La nobleza de Estado. Educación de élite y espíritu de cuerpo. Siglo XXI.
Bourdieu, P. (1999). El espíritu de familia. En M. R. Neufeld, M. Grimberg, S. Tiscornia, y S. Wallace (Comps.), Antropología social y política. Hegemonía y poder: el mundo en movimiento. Eudeba.
Bourdieu, P. (1984 [1979]). La distinción. Taurus.
Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (1970). La Reproduction. Les éditions de Minuit.
Braslavsky, C. (1985). La discriminación educativa. FLACSO / Miño y Dávila.
Cragnolino, E. (2001). Educación y estrategias de reproducción social en familias de origen campesino del norte de Córdoba [Tesis de doctorado]. Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.
Dussel, I (1997). Curriculum, humanismo y democracia en la enseñanza media: 1863-1920. Buenos Aires: FLACSO.
Eribon, D. (2017). La sociedad como veredicto. Cuenco de Plata.
Filmus, D. (1988). Primer año del colegio secundario y discriminación educativa. En Respuestas a la crisis educativa (pp. 125-148). Cántaro - Flacso.
Fuentes, S. (2015). Educación y sociabilidad juvenil en las elites de Buenos Aires [Tesis de doctorado]. IDAES.
Gessaghi, M. V. (2010). La parte sumergida del iceberg: clases, elites y clases altas en la construcción de una problemática de investigación. En M. R. Neufeld, J. A. Thisted, y L. Sinisi (Comps.), Docentes, padres y estudiantes en épocas de transformación social (pp. 63-84). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.
Gessaghi, M. V. (2016). La educación de la clase alta Argentina. Entre la herencia y el mérito. Siglo XXI.
Gessaghi, M. V. (2017) La educación privada y las experiencias formativas de la clase alta en la Argentina. Revista Educação e Pesquisa, 43(4). https://doi.org/10.1590/S1517-9702201704177285
Gessaghi, M. V. (2021) Madres y esposas: ser mujer en la clase alta argentina. Revista Etnográfica. En prensa.
Gessaghi, M. V. (octubre de 2020). Heredar o diferir: los hijos díscolos de la oligarquía. Revista Anfibia. https://www.revistaanfibia.com/heredar-o-diferir-los-hijos-discolos-de-la-oligarquia/
Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Siglo XXI.
Heredia, M. (julio de 2005). La sociología en las alturas. Aproximaciones al estudio de las clases/elites dominantes en la Argentina. Revista Apuntes de investigación del CECYP, IX(10), 103-126.
Krawczyk, N. (1987) Los procesos institucionales y la discriminación educativa en los colegios secundarios de Argentina [Tesis de maestría]. FLACSO - Mimeo.
Lahire, B. (2004). El hombre plural. Ediciones Bellaterra.
Lave, J. (2000). Re-serving Succession in a British Enclave. En J. d. P. Cabral, y A. P. Lima, (Eds.), Elites: Choice, Leadership and Succession. Etnográfica Press. https://doi.org/10.4000/books.etnograficapress.1374
Levinson, B.; Folley, D. y Holland, D. (Eds.) (1996). The cultural production of the educated person. Critical ethnographies of schooling and local practice. University of New York Press.
Marcus, G. (1998). Ethnography through thick and thin. Princeton University Press.
Méndez, A. (2013). El Colegio. La formación de una élite meritocrática en el Nacional de Buenos Aires. Sudamericana.
Méndez. A., y Gessaghi, M. V. (2019). La Nobleza de Estado, algunas reflexiones a partir del trabajo de campo con élites educativas en la Argentina. Revista Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (88), 35-49. http://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi88.3794
Neufeld, M. R. (2000). Familias y escuelas: la perspectiva de la antropología social. Revista Ensayos y Experiencias, 36, 3-13.
Neufeld, M. R. (1988). Estrategias familiares y escuela. Cuadernos de Antropología Social, (2). http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4884
Noiriel, G. (1990). Journal de terrain, journal de recherche et auto-analyse. Entretien avec Florence Weber. Genèses. Sciences sociales et histoire, 2(2), 138-147. https://doi.org/10.3406/genes.1990.1035
Puiggrós, A. (1990). Sujetos, disciplina y currículum en los orígenes del sistema educativo argentino. Historia de la Educación Argentina I. Galerna.
Rockwell, E. (1996). Keys to appropriation: rural schooling in Mexico. En B. Levinson, D. Folley, y D. Holland, (Eds.). The cultural production of the educated person. Critical ethnographies of schooling and local practice (pp. 301-324). University of New York Press.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Rockwell, E. y Espeleta, J. (1985). Escuela y clases subalternas. Cuadernos Políticos, (37), 70-80. http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.37/CP37.7JustaEzpeletaElsieRockwell.pdf
Santillán, L. (1994). La experiencia de la reforma educativa en una escuela del conurbano bonaerense: una etnografía del cambio [Tesis de pregrado]. Universidad de Buenos Aires.
Tiramonti, G. (2004). La trama de la desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media. Manantial.
Tiramonti, G., y Ziegler, S. (2008). La educación de las elites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades. Paidós.
Van Zanten, A. (2018). Elites in Education. Routledge.
Villa, A. (2011). Aportes de la educación a la construcción social de los privilegios [Tesis de Doctorado]. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Victoria Gessaghi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
• The transfer of the copyright of the article to Revista Española de Sociología.
• The assignment to the Revista Española de Sociología of the rights of commercial exploitation of the article to third parties both in the offset and digital formats, as well as to the search engines and platforms that may serve as intermediaries for the sale or knowledge of the article.