The Misadventures of Pedagogical Authority. A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.117

Keywords:

students, university, moral career, legitimacy, qualitative methodology

Abstract

In Reproduction, the concept of pedagogical authority refers to the unquestioned acceptance of the content taught and the legitimacy of the educator. According to Bourdieu and Passeron, this authority would be a central element for the functioning of the school system. Based on qualitative research in a Spanish university, we investigate the conditions under which pedagogical authority is maintained or weakened. This authority is weakened for working-class students in professionalising degrees, as they oppose practical knowledge to school knowledge. But it also weakens, for all kinds of students, with the development of moral careers: pedagogical authority becomes weaker as the courses go on. This does not prevent students from studying: in the absence of intrinsic legitimisation, grades and credentials impose a discipline at work.

Author Biographies

Enrique Martín Criado, Departamento de Sociología, Universidad Pablo de Olavide

Doctor en sociología. Catedrático de Universidad en el Departamento de Sociología de la Universidad Pablo de Olavide.

Carlos Alonso Carmona, Department of Applied Sociology, Universidad Complutense de Madrid

Graduado en Sociología por la Universidad Pablo de Olavide y doctor en ciencias sociales por la misma universidad. Especializado en sociología de la educación, ha publicado sobre relación familia-escuela, conformación de desigualdades educativas, brechas digitales y metodologías de investigación. Actualmente personal de apoyo a la investigación en el proyecto europeo PIONEERED. Divulgador en entramadossociales.org.

Juan Castillo Rojas-Marcos, Universidad Pablo de Olavide

Graduado en Sociología y Ciencias Políticas y de la Administración, por la Universidad Pablo de Olavide, actualmente cursando el Máster Universitario de Antropología de la Universidad de Sevilla. Ha trabajado en temas de sociología de la educación en investigación oficial para la Facultad de Sociales de la UPO. Experiencia haciendo investigación social aplicada en trabajos de consultoría para distintas instituciones y empresas. Trabaja además también desde 2019 en comunicación social y divulgación de ciencias sociales, especialmente a través del podcast ‘Bueno para Escuchar’ de Encrucijadas, Revista Crítica de Ciencias Sociales.

References

Aggleton, P.J., & Whitty, G. (1985). Rebels without a cause? Socialization and subcultural style among the children of the new middle classes. Sociology of Education, 58(1), 60-72. https://doi.org/10.2307/2112541

Allec, S., & Jorro, A. (2009). L’autorité pedagogique de professeurs novices en situation d’EPS. Annales Scientifiques de l’Université de IASI, Roumanie, 13, 9. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00429816/document

Alonso Carmona, C. (2021). Desajustes entre las percepciones familiares y docentes sobre la implicación parental. Un estudio etnográfico en la educación secundaria obligatoria. Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 26(2), 1-22. https://doi.org/10.6035/recerca.5750

Barley, S. R. (1989). Careers, identities, and institutions: The legacy of the Chicago School of Sociology. En M. B. Arthur, D. T. Hall, & B. S. Lawrence, Handbook of career theory (Vol. 41, pp. 41-65). Cambridge University Press.

Baudelot, C., y Establet, R. (1990). El nivel educativo sube. Madrid: Morata.

Becker, H. S. (2009). Outsiders. Madrid: Siglo XXI.

Becker, H. S., Geer, B., & Hughes, E. C. (1968). Making the grade: The academic side of college life. Hoboken: John Wiley & Sons.

Bernstein, B. (1985). Clases sociales y pedagogías: Visibles e invisibles. Revista colombiana de educación, (15). https://doi.org/10.17227/01203916.5119

Bernstein, B. (1989). Clases, códigos y control, I. Madrid: Akal

Bourdieu, P., y Passeron, J.-C. (1977). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

Bourgin, J. (2011). Les pratiques d’enseignement dans l’université de masse: Les premiers cycles universitaires se scolarisent-ils ? Sociologie du travail, 53(1), 93-108. https://doi.org/10.4000/sdt.7066

Charle, C. (1994). La République des universitaires (1870-1940). Paris : Seuil.

Duru-Bellat, M. (2002). Les inégalités sociales à l’école: Genèse et mythes. Presses Universitaires de France.

Erlich, V. (1998). Les nouveaux étudiants. Un groupe social en mutation. Paris : Armand Colin.

Erikson, R., Goldthorpe, J. H., & Portocarero, L. (1979). Intergenerational class mobility in three Western European societies: England, France and Sweden. The British Journal of Sociology, 30(4), 415-441. https://doi.org/10.2307/589632

Goffman, E. (1970). Internados. Buenos Aires: Amorrortu.

Goffman, E. (1971). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

Harjunen, E. (2011). Students’ consent to a teacher’s pedagogical authority. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(4), 403-424. https://doi.org/10.1080/00313831.2011.587325

Horowitz, H. L. (1987). Campus Life. Undergraduate Cultures from the End of the Eighteenth Century to the Present. University of Chicago Press.

Lapeyronnie, D., & Marie, J.-L. (1992). Campus blues: Les étudiants face à leurs études. Paris: Seuil.

Mann, M. (1970). The social cohesion of liberal democracy. American sociological review, 35(3), 423-439. https://doi.org/10.2307/2092986

Mann, S., & Robinson, A. (2009). Boredom in the lecture theatre: An investigation into the contributors, moderators and outcomes of boredom amongst university students. British Educational Research Journal, 35(2), 243-258. https://doi.org/10.1080/01411920802042911

Martín Criado, E. (1996a). Jóvenes de clase obrera y formación profesional: Racionalidades prácticas y estrategias. Revista de educación, (311), 235-252.

Martín Criado, E. (1996b). Las situaciones jocosas. Revista Internacional de Sociología, (15), 169-180.

Martín Criado, E. (2004). De la reproducción al campo escolar. En L. E. Alonso, E. Martin-Criado, y J. L. Moreno-Pestaña (Eds.), Pierre Bourdieu: Las herramientas del sociólogo (pp. 67-114). Madrid: Fundamentos.

Martín Criado, E. (2010). La escuela sin funciones: Crítica de la sociología de la educación crítica. Barcelona: Bellaterra.

Martín Criado, E. (2014). Mentiras, inconsistencias y ambivalencias. Teoría de la acción y análisis del discurso. Revista Internacional de Sociología, 72(1): 115-138.

McNeil, L. M. (1986). Contradictions of Control: School Structure and School Knowledge. London: Routledge.

Merchán Iglesias, F. J. (2005). Enseñanza, examen y control: Profesores y alumnos en la clase de historia. Barcelona: Octaedro.

Pace, J. L., & Hemmings, A. (2007). Understanding Authority in Classrooms: A Review of Theory, Ideology, and Research. Review of Educational Research, 77(1), 4-27. https://doi.org/10.3102/003465430298489

Pascarella, E. T., Pierson, C. T., Wolniak, G. C., & Terenzini, P. T. (2004). First-Generation College Students: Additional Evidence on College Experiences and Outcomes. The Journal of Higher Education, 75(3), 249-284. https://doi.org/10.1353/jhe.2004.0016

Pierella, M. P. (2015). La autoridad de los profesores universitarios: Un estudio centrado en relatos de estudiantes de letras. Educação e Pesquisa, 41(2), 427-442. https://doi.org/10.1590/S1517-97022015041589

Pike, G. R., & Kuh, G. D. (2005). First-and second-generation college students: A comparison of their engagement and intellectual development. The Journal of Higher Education, 76(3), 276-300. https://doi.org/10.1080/00221546.2005.11772283

Reay, D., David, M. E., & Ball, S. J. (2005). Degrees of choice: Class, race, gender and higher education. Stoke-on-Trent: Trentham Books.

Soulié, C. (2002). L’adaptation aux «nouveaux publics» de l’enseignement superieur: Auto-analyse d’une pratique d’enseignement magistral en sociologie. Sociétés contemporaines, 4(48), 11-39. https://doi.org/10.3917/soco.048.0011

Swidler, A. (2013). Organization without authority. Harvard University Press.

Terrail, J.-P. (2002). De l’inégalité scolaire. Paris: La Dispute.

Thin, D. (2002). L’autorité pédagogique en question. Le cas des collèges de quartiers populaires. Revue française de pédagogie, (139), 21-30. https://doi.org/10.3406/rfp.2002.2879

Tyack, D., y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía educativa. Un siglo de reformas en las escuelas públicas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Van Zanten, A. (2001). L’école de la périphérie: Scolarité et ségrégation en banlieue. Presses Universitaires de France.

Willis, P. (1988). Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal.

Published

2022-06-24

How to Cite

Martín Criado, E., Alonso Carmona, C., & Castillo Rojas-Marcos, J. (2022). The Misadventures of Pedagogical Authority. A case study. Spanish Journal of Sociology, 31(3), a117. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.117

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.