Will school enrollment drop if employment increases?

Authors

  • Julio Carabaña Universidad Complutense de Madrid.

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.10

Keywords:

Opportunity cost and school enrollment, employment and education, income classes, equality of opportunity

Abstract

With EUSILC and PHUE data, I examine how closely changes in school enrollment followed economic changes during the last economic cycle and whether recent increases in schooling have been lower among the poorest. Instead of enrollment rates and monetary opportunity costs I consider four categories of youths (student, working, jobless, non-active) and look at their evolution from 2005 to 2015 for two age groups (17-8 and 19-21 years) and five income groups. I find that school enrollment closely follows employment decreases along the whole period, except that in 2013-2015 school enrollment kept growing at ages 19-21 when employment stopped falling; that schooling increases unrelated to household income at ages 17-18, but with a quite intricate relationship at ages 19-21; that equality of scholastic enrollment grew during the last economic crisis, and, finally, that no effects of the recent educational policies are detectable.

Author Biography

Julio Carabaña , Universidad Complutense de Madrid.

Licenció en Filosofía y Letras por la Universidad de Valencia siendo Becario del Colegio Mayor San Juan de Ribera (1964-1970); estudió Sociología en Colonia (con René König, 1971-73) y Berlín (Freie Universität, 1974), y se doctoró en la UAM en 1982 bajo la dirección de Manuel Garrido. Ha enseñado Sociología en la UCM desde 1976, como catedrático de universidad desde 1990. Es autor de Educación, ocupación e ingresos en la España del Siglo XX (Madrid, MEC, 1983), Escalas de prestigio profesional (Madrid, CIS, 1996, con C. Gómez Bueno, Dos estudios sobre movilidad intergeneracional (Madrid, Argentaria-Visor, 1999), La inutilidad de PISA para las escuelas (Catarata, 2015), Ricos y pobres (Catarata, 2016) y de varios artículos y capítulos de libros, la mayor parte sobre Sociología de la Educación y sobre Movilidad Social.

References

Albert Verdu, C. (2000). Higher education demand in Spain: the influence of labour market signals and family background. Higher Education, 40 (2), 147-162.

Clark, D. (2011). Do Recessions Keep Students in School? The Impact of Youth Unemployment on Enrolment in Post-compulsory Education in England. Economica, 78 (311), 523-545.

Carabaña, J. (2012). Las escuelas del futuro. Claves de Razón Práctica, 222, 9-19.

Erikson, E. H. (2004). Sociedad y adolescencia. Madrid: Siglo XXI.

Gustman, A. L., Steinmeier, T. (1981). The impact of wages and unemployment on youth enrollment and labour supply. The review of economics and statistics, 63 (4), 553-560.

Johnson, M. T. (2013). The impact of business cycle fluctuations on graduate school enrollment. Economis of Education Review, 34, 122-134.

Lacuesta, A., Puente, S., Villanueva, E. (2012). The Schooling Response to a Sustained Increase in Low-Skill wages: Evidence from Spain 1989-2009. Documentos de Trabajo n.º 1208, Banco de España.

Langa, D. (2018). La apuesta universitaria en los jóvenes de clases populares. Entre la promoción social y la falta de horizonte. Revista Española de Sociología, 27 (1), 135-143.

Parsons, T. (1962). Youth in the Context of American Society. Daedalus, 91 (1), 97-123.

Petrongolo, B. y San Segundo, M. J. (2002). Stayingon at school at 16: the impact of labor market conditions in Spain. Economics of Education Review, 21, 353,365.

Rodríguez, J. C. y Lacasa, J. M. (2018). Ciclos económicos, coste de oportunidad y decisión de estudiar: unas hipótesis y una evidencia comparada ilustrativa. Revista Española de Sociología, 27 (1), 113-124.

San Segundo, M. J (1999). La demanda de educación y el origen socioeconómico. ¿Se ha alcanzado la igualdad de oportunidades? En Maravall, J. M. (ed.), Políticas de bienestar y desempleo (III Simposio sobre Igualdad y Distribución de la Renta y la Riqueza, volumen II). Madrid: Argentaria-Visor(dis).

Troaino, H., Torrents, D. (2018). La evolución del acceso a la universidad en Catalunya: ¿cómo la explicamos? Revista Española de Sociología, 27 (1), 125-134.

Willis, P. (1988). Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Akal: Madrid.

Published

2018-01-01

How to Cite

Carabaña, J. (2018). Will school enrollment drop if employment increases?. Spanish Journal of Sociology, 27(1), 145–157. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.10