Podcasts as a Didactic Tool in the Field of Classics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23808/rel.v23i0.103242

Keywords:

podcast, sound material, flipped classroom, language teaching, Latin and Greek, Classic Culture

Abstract

We are currently experiencing a spectacular boom among digital natives in the use of the podcast as a training and leisure tool, which has led to its use in all kinds of contexts and educational levels. In this paper we analyze its possibilities as a didactic tool, particularly in flipped classroom experiences related to language learning, and we review some of the resources available in the area of Classics.

References

Bibliografía citada

Audacity, ‹https://www.audacityteam.org›.

Anchor, ‹https://podcasters.spotify.com›.

Armengual Gomila, P. (2016), «Práctica de audio digital con Audacity», Mosaic, 142, ‹https://mosaic.uoc.edu/2016/10/06/practica-de-audio-digital-con-audacity/›.

Cárdenas Parra, C. M. & Ramírez Valencia, A. (2021): «Uso de podcast en la enseñanza de la lengua inglesa», Revista boletín REDIPE, 10, 2, 144–157.

Classics at Home, ‹https://classicsathome.com›.

Educación 3.0., «Los mejores podcasts educativos en español», ‹https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/los-mejores-podcasts-educativos/›.

Furse, C. M. & Ziegenfuss, D. H. (2020): «A Busy Professor’s Guide to Sanely Flipping your Classroom», IEEE Antennas and Propagation Magazine, 31–42.

Galán Camacho, F. (2018): Aplicaciones de podcast en el aula de ELE, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá de Henares.

García-Hernández, C. et al. (2022): «Podcast para el aprendizaje y la difusión de los Fundamentos de la Geografía», Cuadernos Geográficos, 61 (1), 168–188.

González de Ávila, M. (2006): «La (a)cultura(ción) de la imagen», Revista Signa, 15, 301–323.

Granda, I. C. (2021): Reseña de Podcast «Diario de una docente», Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2 (1), 220–222 DOI:‹https://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.10582›.

Herrera Jiménez, F. J. (2007): «Web 2.0 y didácticas de lenguas: un punto de encuentro», Glosas Didácticas. Revista Electrónica Internacional de Didáctica de las Lenguas y sus Culturas, 16, 18–26, disponible en https://www.um.es/glosasdidacticas/gd16/todogd16.pdf›.

Herrero Medina, M. (2022): «El aprendizaje del derecho a través del pódcast», en P. Chamorro Matamoros, C. Gómez Asensio & C. Pedrosa López (dirs.), Actualización de la docencia y metodologías activas del aprendizaje del derecho en el entorno digital, València, Universitat de València, pp. 183–195.

Laaser, W., Jaskilioff, S. L. & Rodríguez Becker, L. C. (2010): «Podcasting: ¿un nuevo medio para la Educación a Distancia?», Revista de Educación a Distancia (RED), 23, disponible en ‹https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/46598›.

Mena Roa, M. (2023): «Los podcasts siguen ganando adeptos», disponible en ‹https://es.statista.com›.

Mendoza Caballero, L. E. (2017): Voces en Red: Una aproximación al fenómeno del podcast en el Perú, CreaLibros (e-book).

Observatorio de Palabras de la RAE, ‹https://www.rae.es/portal-inguistico/observatorio-de-palabras›.

Riaño, F. (20216): Todo sobre Pódcast (autoedición). Citamos por la edición disponible en Google Libros.

Rodríguez, A. (2022): «Cómo usar podcast en el aula», disponible en ‹https://www.podcastyradio.es/como-usar-podcast-en-clase/›.

Sánchez-Martínez, N. (2022): «Innovación docente en la Universidad usando el Podcast. Más allá de las pantallas», en REDINE (ed.), Conference Proceedings, CIVINEDU 2022, 6th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation (September 28–29, 2022), Madrid, Adaya Press, pp. 340–346.

Sánchez-Rodríguez, J., Ruiz-Palmero, J. & Sánchez-Vega, E. (2017): «Flipped classroom. Claves para su puesta en práctica», Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, 6, 2, 336–358.

Solano Fernández, I. M. & Sánchez Vera, M.ª del Mar (2010): «Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo», Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 125–139.

Solares, C. (2022), «4 razones por las que las personas escuchan podcasts…», ‹https://ilifebelt.com/4-razones-por-las-que-las-personas-escuchan-pódcasts/2022/12/›.

Pódcast de Clásicas mencionados en el artículo

AcademiaLatin.com, ‹https://academialatin.com/podcast/›.

Caput Mundi, ‹https://caputmundi.webnode.fr/›.

Cursos de Latín y Griego Clásico, ‹https://open.spotify.com/show/6omg97UDua3HTrB2XCSAKy›.

Cursos de Latín y Griego Clásico online de Lingualatina.net, ‹https://podcasters.spotify.com/pod/show/lingualatina›.

Dioses de la mitología griega, ‹https://www.ivoox.com/documental-dioses-mitologia-griega-audios-mp3_rf_64622_1.html›.

El abrazo del oso, ‹https://www.ivoox.com/podcast-abrazo-del-oso-podcast_sq_f13737_1.html›.

Garner’s Greek Mythology, ‹https://garnergreekmythology.buzzsprout.com/›.

Let’s Talk About Myths, Baby! Greek & Roman Mythology Retold, ‹https://www.mythsbaby.com/›.

Locos por los clásicos, ‹https://www.rtve.es/play/audios/locos-por-los-clasicos/›.

Mythosaga, ‹https://soundcloud.com/user-192694301›.

Terrores nocturnos, ‹https://www.ivoox.com/podcast-terrores-nocturnos_sq_f1851801_1.html›.

The Ancient Greek Podcast, ‹https://podcasts.apple.com/us/podcast/the-ancient-greek-podcast/id1605384463›.

The History of Ancient Greece, ‹http://www.thehistoryofancientgreece.com/›.

The History of Byzantium, ‹https://thehistoryofbyzantium.com/›.

The History of Rome, ‹https://podcasts.apple.com/gb/podcast/the-history-of-rome/id261654474›.

Verba Volant, ‹https://www.ivoox.com/Verba-volant_sb.html?sb=Verba+volant›.

Published

2023-12-13

How to Cite

Macías Villalobos, C. (2023) “Podcasts as a Didactic Tool in the Field of Classics”, Revista de Estudios Latinos, 23, pp. 169–186. doi: 10.23808/rel.v23i0.103242.

Issue

Section

Reports on Teaching and New Technology

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.