The acquisition of ICT skills at the university level: the case of the Faculty of Business Studies and Tourism of the University of Huelva
PDF (English/Español)
HTML

Métricas alternativas

Palabras clave

ICT
skills
training
competency based teaching
universities TIC
competencias
formación
enseñanza basada en competencias
universidades

Cómo citar

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2021). The acquisition of ICT skills at the university level: the case of the Faculty of Business Studies and Tourism of the University of Huelva: La adquisición de competencias TIC en el ámbito universitario: el caso de la Facultad de Ciencias Empresariales y Turismo de la Universidad de Huelva. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 60, 29–58. https://doi.org/10.12795/pixelbit.79471

Resumen

The acquisition of skills in ICT (Information and Communication Technologies) has a relevant role in the training programs of educational institutions, since these skills are among the most demanded when companies decide to look for workers. For this reason, this study aims to analyze the training in ICT skills that the students of the Faculty of Business Sciences and Tourism of the University of Huelva (Spain) possess according to their professors and the importance that these professors give to their acquisition for the future professional performance of their students, and observe if these two variables differ from the opinion of the students, to know if corrective measures should be taken in the training programs when transmitting said skills. This research is carried out through a questionnaire carried out to 46 professors of said Faculty and concludes that, in general, the study plans have been able to promote the learning of these ICT skills and to relativize the acquisition of these for the future job performance of their students.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.79471
PDF (English/Español)
HTML

Citas

Abad-Segura, E., González-Zamar, M. D., Infante-Moro, J. C., & Ruipérez García, G. (2020). Sustainable Management of Digital Transformation in Higher Education: Global Research Trends. Sustainability, 12(5), 2107. https://doi.org/10.3390/su12052107

Ávalos, C., Pérez-Escoda, A., & Monge, L. (2019). Lean Startup as a Learning Methodology for Developing Digital and Research Competencies. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 227-242. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.7.438

Beltrán Hernández de Galindo, M., & Ramírez-Montoya, M. (2019). Innovación en el diseño instruccional de cursos masivos abiertos (MOOC’s) para desarrollar competencias de emprendimiento en sustentabilidad energética. Education In The Knowledge Society (EKS), 20, 15. http://dx.doi.org/10.14201/eks2019_20_a5

Blas Padilla, D., Vázquez-Cano, E., Morales Cevallos, M. B., & López Meneses, E. (2019). Uso de apps de realidad aumentada en las aulas universitarias. Campus Virtuales, 8(1), 37-48.

Boulahrouz Lahmidi, M., Medir Huerta, R. M., & Calabuig i Serra, S. (2019). Tecnologías digitales y educación para el desarrollo sostenible: un análisis de la producción científica. Píxel-Bit: revista de medios y educación, 54, 83-105. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.05

Bournissen, J. M., Tumino, M. C., & Carrión, F. (2018). MOOC: evaluación de la calidad y medición de la motivación percibida. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 18-32.

Cabero Almenara, J., & Martínez Gimeno, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes: modelos y competencias digitales. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 23(3). http://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Casillas Martín, S., Cabezas González, M., & García Peñalvo, F. J. (2019). Digital competence of early childhood education teachers: attitude, knowledge and use of ICT. European Journal of Teacher Education, 43(2), 210-223. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681393

Cornellà Canals, P., & Estebanell Minguell, M. (2018). GaMoodlification: Moodle al servicio de la gamificación del aprendizaje. Campus Virtuales, 7(2), 9-25.

Creer, A. (2018). Introducing Everyday ‘Digital Literacy Practices’ into the Classroom: an Analysis of Multi-layered Media, Modes and their Affordances. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 131-139. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2018.7.265

Duart, J. M., Roig-Vila, R., Mengual-Andres, S., & Maseda, D. (2017). The pedagogical quality of MOOCs based on a systematic review of JCR and Scopus publications (2013-2015). Revista española de pedagogía, 75(266), 29-46. https://doi.org/10.22550/REP75-1-2017-02

Fernández, E., Leiva, J. J., & López, E. J. (2017). Formación en competencias digitales en la universidad. Percepciones del alumnado. Campus Virtuales, 6(2), 79-89.

Fernández‐Batanero, J. M., Cabero, J., & López, E. (2019). Knowledge and degree of training of primary education teachers in relation to ICT taught to students with disabilities. British Journal of Educational Technology, 50(4), 1961-1978. https://doi.org/10.1111/bjet.12675

Fuentes, J., Albertos, J., & Torrano, F. (2019). Hacia el Mobile-Learning en la escuela: análisis de factores críticos en el uso de las tablets en centros educativos españoles. Education In The Knowledge Society (EKS), 20, 17. http://dx.doi.org/10.14201/eks2019_20_a3

García-Peñalvo, F. J., Fidalgo-Blanco, Á., & Sein-Echaluce, M. L. (2018). An adaptive hybrid MOOC model: Disrupting the MOOC concept in higher education. Telematics and Informatics, 35(4), 1018-1030. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.09.012

González-González, C. S., Guzmán-Franco, M. D., & Infante-Moro, A. (2019). Tangible Technologies for Childhood Education: A Systematic Review. Sustainability, 11(10), 2910. https://doi.org/10.3390/su11102910

González-González, C. S., Herrera-González, E., Moreno-Ruiz, L., Reyes-Alonso, N., Hernández-Morales, S., Guzmán-Franco, M. D., & Infante-Moro, A. (2019). Computational Thinking and down Syndrome: An Exploratory Study Using the KIBO Robot. Informatics, 6(2), 25. http://dx.doi.org/10.3390/informatics6020025

González Calleros, C. B., Guerrero García, J., & Navarro Rangel, Y. (2019). Un juego serio para la solución de problemas matemáticos para niños con TDAH. Campus Virtuales, 8(2), 121-140.

González de Escalada Álvarez, C. (2019). Online distance learning as a factor of disruptive innovation in military education. Campus Virtuales, 8(1), 87-98.

González Pérez, A. (2018). Social networks as tools to enrich learning environments in higher education. Bordón. Revista de pedagogía, 70(4), 55-71. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.60579

Guevara, A. (coord.) (2004). Informática aplicada a la gestión de la empresa. Pirámide.

Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., & Estrada Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10).

Guzmán Duque, A. P., & del Moral Pérez, M. E. (2018). Percepción de los universitarios sobre la utilidad didáctica de los simuladores virtuales en su formación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 41-60. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.03

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J., & Gallardo-Pérez, J. (2020). Las posibilidades de empleo del Internet de las Cosas en el sector hotelero y sus necesidades formativas. Education In The Knowledge Society (EKS), 21, 14. http://dx.doi.org/10.14201/eks.22777

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2019). The Importance of ICTs for Students as a Competence for their Future Professional Performance: the Case of the Faculty of Business Studies and Tourism of the University of Huelva. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 201-213. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.7.434

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., Martínez-López, F. J., & García-Ordaz, M. (2015). Currícula en SI/TI en las empresas españolas: Estudio longitudinal (2001-2011). Certiuni Journal, (1), 76-85.

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., Martínez-López, F. J., & García-Ordaz, M. (2016). Las competencias digitales en las grandes empresas del sector empresarial español. Tec Empresarial, 10(2), 41-49.

ISTE (2007). NETS for students. Second edition. Retrieved from https://www.iste.org

Lam, C., & McKercher, B. (2013). The tourism data gap: The utility of official tourism information for the hospitality and tourism industry. Tourism Management Perspectives, 6, 82-94. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2012.12.003

León-Gómez, A., Calderón-Garrido, D., & Gil-Fernández, R. (2019). The use of social networks in a Virtual University. Campus Virtuales, 8(1), 99-109.

López-García, A., & Miralles Martínez, P. (2018). La realidad aumentada en la formación del profesorado. Una experiencia en las prácticas del Máster de Profesorado de Enseñanza Secundaria. Campus Virtuales, 7(2), 39-46.

Morales Salas, R. E., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2020). Evaluation of virtual learning environments. A management to improve. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 3, 126-142.

Morales Salas, R. E., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61.

Pedroza, B. E., González, J. M., Guerrero, J., Collazos, C. A., & Lecona, A. A. (2018). Propuesta de un Tutor Cognitivo semi-automatizado con gamificación e interfaces tangibles para álgebra. Campus Virtuales, 7(1), 63-80.

Peirats Chacón, J., Rodríguez Rodríguez, J., & San Martín Alonso, A. (2019). Controversias del liderazgo escolar en la implantación de materiales digitales. Campus Virtuales, 8(2), 19-34.

Prendes Espinosa, M., Román García, M., & González Calatayud, V. (2019). Cómo los estudiantes universitarios utilizan las tecnologías para aprender: un cuestionario sobre PLE en España. Education In The Knowledge Society (EKS), 20, 12. http://dx.doi.org/10.14201/eks2019_20_a10

Puebla Sánchez, I., & Temiño Aguirre, I. (2018). La importancia de los Centros de Simulación Empresarial en la formación universitaria. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 5(2), 115-122.

Puertas-Hidalgo, R., & Carpio-Jiménez, L. (2017). Interacción generada en redes sociales por las universidades categoría A en Ecuador. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 4(1), 53-61.

Rodríguez-García, A.-M., Cáceres Reche, M. P., & Alonso García, S. (2018). The digital competence of the future teacher: bibliometric analysis of scientific productivity indexed in Scopus. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (10), 317-333.

Sánchez González, T. (2019). Los corresponsales de guerra: revisión y actualización del trabajo periodístico en los conflictos. Revista de Pensamiento Estratégico y Seguridad CISDE, 4(2), 57-67.

Sánchez-López, I., Pérez-Rodríguez, A., & Fandos-Igado, M. (2019). Com-educational Platforms: Creativity and Community for Learning. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 214-226. http://dx.doi.org/http://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.7.437

Tejero, E. L. (2019). Dificultades jurídicas ante las conductas delictivas contra y a través de medios informáticos y electrónicos. Revista de Pensamiento Estratégico y Seguridad CISDE, 4(2), 39-54.

Torres-Diaz, J. C., Gomez, H., Arias, S., Infante Moro, A., de Castro Lozano, C., & Torres, S. (2015). Social learning environments. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL) (pp. 128-131). IEEE.

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.

Derechos de autor 2021 Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.