InContext: Learning Comparison of Mexican and Colombian Students Using a Mobile Application
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

educational innovation
higher education
self-regulated learning
mobile applications
research innovación educativa
educación superior
aprendizaje auto-regulado
aplicación móvil
investigación

How to Cite

Lerma-Noriega, C.-A., Flores-Palacios, M.-L., Cobos-Cobos, T. L., & Rebolledo-Méndez, G. (2023). InContext: Learning Comparison of Mexican and Colombian Students Using a Mobile Application: [InContext: Learning Comparison of Mexican and Colombian Students Using a Mobile Application]. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 67, 257–282. https://doi.org/10.12795/pixelbit.99353

Abstract

The InContext mobile application (Lerma-Noriega, 2020) is a tool that supports the creation of texts among university students. Its main objective is to allow students to use different techniques when preparing academic texts. The results of an initial assessment indicated that students improved two crucial skills: text elaboration and cognitive self-regulation (meta-cognition). However, it is necessary to validate these results in a similar population but a different cultural context. The hypothesis is that InContext supports developing the same variables in other populations. We conducted a study that evaluated the variables of interest between two university populations in Mexico and Colombia to test the hypotheses. The results were positive and indicated that the groups were homogeneous, similar to the previous evaluation. Subsequent works will seek to incorporate new elements that improve some other variables associated with the writing of academic texts.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.99353
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aizpurua, A., Lizaso, I., & Iturbe, I. (2018). Estrategias de aprendizaje y habilidades de razonamiento de estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 110–116. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.01.001

Arras-Vota, A. M. G., Bordas-Beltrán, J. L., & Gutiérrez-Díez, M. C. (2017). Percepción de estudiantes y docentes de e-posgrado sobre competencias en TIC de educandos. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1186–1204. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1214

Arellano, M. (2012). Aprendizaje autorregulado en estudiantes sobresalientes de nivel medio superior bilingüe en México. [Doctoral disertation, Universidad Autónoma de Nuevo León]. http://bit.ly/2P4ta1P

Barrero González, N. (2007). Aprendizaje metacognitivo de competencias profesionales. Educación XX1, 10(0). https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.296

Caihua, L., Bano, M., Zowghi, D., Kearney, M. (2021) Analysing user reviews of inquiry-based learning apps in science education. Computers & Education. 164(4):104119. DOI: 10.1016/j.compedu.2020.104119

Carcelén, S., Mera, M., & Irisarri, J. (2019). El uso del móvil entre los universitarios madrileños: una tipología en función de su gestión durante el tiempo de aprendizaje. Communication & Society, 32(1), 199–211. https://doi.org/10.15581/003.32.1.199-211

Cerezo, R., Fernández, E., Amieiro, N., Valle, A., Rosário, P., & Núñez, J. C. (2019). Mediating Role of Self-efficacy and Usefulness Between Self-regulated Learning Strategy Knowledge and its Use. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 24(1), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2018.09.001

Díaz-García, I., Almerich Cerveró, G., Suárez-Rodríguez, J., & Orellana Alonso, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549–566. https://doi.org/10.6018/rie.409371

García-Martín, S., & Cantón-Mayo, I. (2019). Use of technologies and academic performance in adolescent students. Comunicar, 27(59), 73–81. https://doi.org/10.3916/c59-2019-07

García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., & Tejedor Tejedor, F. J. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XX1, 20(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.19035

Gil Quintana, J. (2019). Interconectados apostando por la construcción colectiva del conocimiento. Aprendizaje móvil en Educación Infantil y Primaria. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 54, 185–203. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.10

Gómez Redondo, C., Rico Rico, A., & Fontal Merillas, O. (2020). Diseño de una herramienta de evaluación de apps para la educación plástica. Revista De Humanidades, (39), 61–98. https://doi.org/10.5944/rdh.39.2020.21814

Guerrero Posadas, M., & García Orozco, J. (2016). Desarrollo del pensamiento algorítmico con el apoyo de objetos de aprendizaje generativos. Algorithmic thinking development with generative learning objects support. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 49, 163–175. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.11

Hsia, L.-H. & Hwang, G.-J. (2021). Enhancing students’ choreography and reflection in university dance courses: A mobile technology-assisted peer assessment approach. British Journal of Educational Technology, 52, 266-287. https://doi.org/10.1111/bjet.12986

Léger, P-M., Nguyen,T., Charland, P., Sénécal, S., Lapierre, H. & Fredette, M. (2019). How Learner Experience and Types of Mobile Applications Influence Performance: The Case of Digital Annotation, Computers in the Schools, 36(2), 83-104, https://10.1080/07380569.2019.1601957

Lerma-Noriega, C., Flores-Palacios, L. & Roblledo-Méndez, G. (2020). InContext: Una aplicación móvil para mejorar las estrategias de aprendizaje en la universidad. Comunicar, 23(64), 109-118. https://doi.org/10.3916/C64-2020-10

Long, C., & Nie, Z. (2021). Design and evaluation of App in sport education from the perspective of multimedia. The International Journal of Electrical Engineering & Education. https://doi.org/10.1177/00207209211005257

Mateus, J. C., Andrada, P., & Ferrés, J. (2019). Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica. Revista de Comunicación, 18(2), 287–301. https://doi.org/10.26441/rc18.2-2019-a14

Mesquita-Romero, W. A., Fernández-Morante, C., & Cebreiro-López, B. (2022). Critical media literacy to improve students’ competencies. Comunicar, 30(70), 47–57. https://doi.org/10.3916/c70-2022-04

Ramírez-Dorantes, M. (2016). Modelo causal de los factores asociados al aprendizaje autorregulado como mediador del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

Pintrich, P., Smith, A. F., Duncan, T., & Mckeachie, W. J. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). https://eric.ed.gov/?id=ED338122

Panadero, E., & Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Modelo de Zimmerman sobre estrategias de aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2). https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221

Pintrich, P. R., & de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33

Sales, D., Cuevas-Cerveró, A., & Gómez-Hernández, J. A. (2020). Perspectives on the information and digital competence of Social Sciences students and faculty before and during lockdown due to Covid-19. El profesional de la información, 29(4), 1-20. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.23

Tan, E., Small, A., & Lewis, P. (2020). Have a question? Just ask it: using an anonymous mobile discussion platform for student engagement and peer interaction to support large group teaching. Research in Learning Technology, 28. https://doi.org/10.25304/rlt.v28.2323

Tavares, R.; Marques Vieira, R.; Pedro, L. (2021). Mobile App for Science Education: Designing the Learning Approach. Education Sciences, 11, 79. https://doi.org/10.3390/ educsci11020079

Torous, J., Bauer, A., Chan, S., Boland, R., Ramo, D. (2018). Smart steps for psychiatric education: Approaching smartphone apps for learning and care. Academic Psychiatry 42, 791–795 (2018). https://doi.org/10.1007/s40596-018-0901-y

Tur, G.; Ramírez-Mera, U.; Mar n, V. I. (2022). Aprendizaje autorregulado y entornos personales de prendizaje en la formación inicial docente: percepciones del alumnado y propuesta de herramientas y recursos. Revista Complutense de Educación, 33(1), 41-55.

https://dx.doi.org/10.5209/rced.71002

Urbina Nájera, A. (2019). Estrategia tecnológica para mejorar el rendimiento académico universitario. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 56, 71–93. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.04

Wei-Lun Chang & Yu-chu Yeh (2021) A blended design of game-based learning for motivation, knowledge sharing and critical thinking enhancement. Technology, Pedagogy and Education, 30:2, 271-285, DOI: 10.1080/1475939X.2021.1885482

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.