Questioning the role of technology in Early Childhood Education: divides and false views
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

Métricas alternativas

How to Cite

Digón Regueiro, P., Méndez García, R. M., Romero Rodrigo, M. M., & Becerra Brito, C. V. (2024). Questioning the role of technology in Early Childhood Education: divides and false views. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, (69), 63–96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.98498

Abstract

The use of digital resources in Early Childhood Education is a subject of discussion. The views held by teachers and families determine the role they give to these resources and the mediations they undertake at school and at home. These educational agents seem to show confused and often conflicting positions. This study, involving a mixed research methodology, analyses perceptions and practices with technology in school and family contexts in the educational stage of 3- to 6-year-olds. The results of the data analysis of questionnaires, focus groups and case studies point to the existence of some dominant views that reflect important contradictions and indicate the existence of digital divides. Such divides range from access to usage, and also point to what can be understood as a specific dichotomy when talking about technologies and Early Childhood Education.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.98498
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Adell, J. (2018). Más allá del instrumentalismo en tecnología educativa. En J. Gimeno (Ed.), Cambiar los contenidos cambiar la educación (pp. 117–127). Morata.

Albion, P. & Tondeur, J. (2018). Information and communication technology and education: Meaningful change through teacher agency. In J. Voogt, G. Knezek, R. Christensen, & K. W. Lai (Eds.), Second handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 381–396). Springer International Publishing.

Álvarez-Herrero, J. F., Martínez-Roig, R. & Urrea-Solano, M. (2021). Uso de las tecnologías digitales en educación infantil en tiempos de pandemia. Campus Virtuales, 10(2), 165-174. https://bit.ly/3DQaWdg

Area-Moreira, M. (2017). Reinventar la escuela del siglo XXI. La pedagogía de aprender creando con las TIC. En J. Delgado (Ed.), Siglo XXI: Educación y Ceibal. Administración Nacional de Educación Pública de Uruguay, CEIP, Montevideo.

Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en Investigación Cualitativa. Morata.

Bryman, A. & Cramer, D. (2011). Quantitative Data Analysis with IBM SPSS. A Guide for Social Scientists. Routledge.

Cabero, J., & Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. JERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16-30. https://bit.ly/2HI1rkW

Creswell, J., & Plano, C.V. (2017). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thounsand Oaks: Sage Publications.

Dias, P., Brito, R., Ribbens, W., Daniela, L., Rubene, Z., Dreier, M., Gemo, M., Di Gioia, R. & Chaudron, S. (2016). The role of parents in the engagement of young children with digital technologies: Exploring tensions between rights of access and protection, from ‘Gatekeepers’ to ‘Scaffolders’. Global Studies of Childhood, 6(4), 414–427. https://doi.org/10.1177/2043610616676024

Erdogan, N. I., Johnson, J. E., Dong, P. I. & Qiu, Z. (2019). Do Parents Prefer Digital Play? Examination of Parental Preferences and Beliefs in Four Nations. Early Childhood Education Journal, 47, 131–142. https://doi.org/10.1007/s10643-018-0901-2

Ertmer, P., Ottenbreit-Leftwich, A., & Tondeur, J. (2015). Teacher beliefs and uses of technology to support 21st century teaching and learning. In H. R. Fives & M. Gill (Eds.), International handbook of research on teachers’ beliefs (pp. 403–419). Routledge.

Fueyo Gutiérrez, A. Rodríguez Hoyos, C. y Hoechsmann, M. (2018). Construyendo Ciudadanía Global en Tiempos de Neoliberalismo: Confluencias entre la Educación Mediática y la Alfabetización Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91 (32.1), 57-68.

Gibss, G. (2021) El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.

Gonçalves, D., Fernández Rodríguez, J., Castro Rodríguez, Mª M., Ricoy Lorenzo M.C., Rodríguez Rodriguez, J., Cid Fernández, X.M. (coords.) (2018). A Fenda DixitalTIC, NEAE, Inclusión e Equidade. Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti.

Grané, M. (2021). Mediación digital parental. ¿Es necesaria una educación digital en la primera infancia? EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 7-21. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2037

Grasso, M., Pagola, L. & Zanotti, A. (2017). Políticas de inclusión digital en Argentina. Usos y Apropiaciones dentro y fuera de la escuela. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 95-107. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.06

Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R. y Gil-Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02

Konca, A. S. (2021). Digital Technology Usage of Young Children: Screen Time and Families. Early Childhood Education Journal, 50, 1097-1108. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01245-7

Law, N., Woo, D. & Wong, G. (2018). Un Marco Global de Referencia sobre Habilidades de Alfabetización Digital para el Indicador 4.4.2 [en línea]. UNESCO. https://bit.ly/2N5jbVB

Lemus, M. (2021). Articulaciones entre desigualdades, aprendizajes y tecnologías digitales: un recorrido por conceptos clave. Cuestiones de Sociología, Revista de Estudios Sociales, 24, 118-133. https://doi.org/10.24215/23468904e118

Lepienik, J. & Samec, P. (2013). Uso de tecnologías en el entorno familiar en niños de cuatro años de Eslovenia. Comunicar, 40, 119-126. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-02

Livingstone, S. & Blum-Ross, A. (2020). Parenting for a Digital Future: How Hopes and Fears About Technology Shape Children’s Lives. Oxford University Press.

Madigan, S., Browne, D., Racine, N., Mori, C. & Tough, S. (2019). Association Between Screen Time and Children’s Performance on a Developmental Screening Test. JAMA Pediatrics, 173(3), 244–250. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5056

Magen-Nagar, N. & Firstater, E, (2019). The Obstacles to ICT Implementation in the Kindergarten Environment: Kindergarten Teachers’ Beliefs, Journal of Research in Childhood Education, 33(2), 165-179,

Oflu, A., Tezol, O., Yalcin, S. & Yildiz, D. (2021). El uso excesivo de pantallas está asociado con labilidad emocional en niños preescolares. Arch Argent Pediatr, 119(2), 106-113. https://doi.org/10.5546/aap.2021.106

Papadakis, S., Zaranis, N. & Kalogiannakis, M. (2019). Parental involvement and attitudes towards young Greek children’s mobile usage. International Journal of Child-Computer Interaction, 22(100144), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2019.100144

Ramírez-Orellana, E., Cañedo-Hernández, I., Orgaz-Baz, B. & Martín Domínguez, J. (2021). Evaluar competencias digitales en Educación Infantil desde las prácticas de aula. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 61, 37-69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.85580

Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, núm. 28, de 2 de febrero de 2022, pp. 14561 a 14597. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/02/01/95/dof/spa/pdf

Rodríguez-Jiménez, C., Ramos-Navas-Parejo, M. & Fernández-Campoy, J. (2019). Los docentes de la etapa de educación infantil ante el reto de las TIC y la creación de contenidos para el aula. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(1), 29-42. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72047

Rodríguez-Rodríguez, J. & Area-Moreira, M. (2022). Los recursos digitales en la Educación Infantil. ¿Cómo son y qué opinan el profesorado y las familias? Digital Education Review, 41, 5-18. https://doi.org/10.1344/der.2022.41.4-18

Schriever, V. (2021). Early childhood teachers’ perceptions and management of parental concerns about their child’s digital technology use in kindergarten. Journal of Early Childhood Research, 19(4), 487-499

Siraj, J. & Romero, R. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (51), 165-181. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.11

Støle, H. (2018). Why digital natives need books: The myth of the digital native. First Monday, 23(10), 1-5. https://doi.org/10.5210/fm.v23i10.9422

UNESCO (2021). Un nuevo contrato social para la educación: reimaginar juntos nuestros futuros. Informe de la comisión internacional sobre los futuros

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.