Families' perceptions about digital homework
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

digital media
homework
parent-school relationship
parent-child relationship
family
ICT medios digitales
deberes
relación padres-escuela
relación padres e hijos
familia
TIC

How to Cite

Hernández Prados, M. Ángeles ., Álvarez Muñoz, J. S., & Gil Noguera, J. A. (2024). Families’ perceptions about digital homework. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, (69), 35–62. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96850

Abstract

The subject of homework is a controversial topic, even more so when it is of a digital nature in the new scenario of virtual education. This study aims to find out the inference of the frequency of ICT use in academic tasks with respect to the perception that parents have. A descriptive-inferential research with a quantitative treatment of the data in which 1787 families participated by completing an ad hoc questionnaire. The results show that the families who find more benefits, but who experience greater emotional exhaustion, are those whose children do more digital homework. Furthermore, there is a significant relationship between the frequency of ICT use in academic tasks and the family's perception of the benefits, the development of skills and the emotional exhaustion experienced, in all cases in favour of those families with a high frequency of use. Thus, in view of the findings obtained, there is a need to educate families about the use of digital resources in school tasks in order to know how to extract the pedagogical potential of these resources so that they do not become an obstacle for the family.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.96850
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alemán-Aledo, A., & Belmonte, M. L. (2022). Evaluación de la influencia del factor familia en la Cordillera Sur de la Región de Murcia. Educatio Siglo XXI, 40(1), 131-152. https://doi.org/10.6018/educatio.437981

Álvarez-Muñoz, J. S., & Hernández-Prados, M. Á. (2022). El desarrollo de las capacidades desde el ocio familiar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 35-48. https://doi.org/10.6018/reifop.502551

Amzalag, M. (2021). Parent Attitudes Towards the Integration of Digital Learning Games as an Alternative to Traditional Homework. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 17(3), 151-167. http://doi.org/10.4018/IJICTE.20210701.oa10

Anderson, M., & Perrin, A. (2018). Nearly one-in-five teens can’t always finish their homework because of the digital divide. Pew Research Center. https://pewrsr.ch/3xHbgZK

Ben-Youssef, A., Dahmani, M., & Ragni, L. (2022). ICT Use, Digital Skills and Students’ Academic Performance: Exploring the Digital Divide. Information, 13(3), 129. http://dx.doi.org/10.3390/info13030129

Beneyto, S. (2015). Entorno familiar y rendimiento académico. Área de Innovación y Desarrollo. https://bit.ly/3rGdC78

Beneyto-Seoane, M., & Collet-Sabé, J. (2016). Las relaciones digitales entre familias y escuela: análisis y propuestas. @tic. revista d'innovació educativa, (16), 1-9. https://doi.org/10.7203/attic.16.6894

Cabero-Almenara, J., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus virtuales, 9(2), 25-34. https://bit.ly/3L04hyB

Chao-Rebolledo, C. (2022). Educación emocional en tiempos de crisis: de la pedagogía de la emergencia a la pedagogía del cuidado para el bienestar integral. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 2(1), 9–12. https://bit.ly/36v4IC8

Clausen, J. M., Bunte, B., & Robertson, E. T. (2020). Professional development to improve communication and reduce the homework gap in grades 7-12 during COVID-19 transition to remote learning. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 443-451. https://bit.ly/3L3I1UP

Cotino-Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho, (21), 1-29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

DeVellis, R. F. (2003). Scale development: theory and applications. Sag Publications.

Díaz-Vicario, A., Mercader, C., & Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(e07), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Espejo-Villar, L. B., Lázaro-Herrero, L., & Álvarez-López, G. (2022). UNESCO Strategy and Digital Policies for Teacher Training: The Deconstruction of Innovation in Spain. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 15-30. https://doi.org10.7821/naer.2022.1.812

Feito-Alonso, R. (2020). Los deberes escolares. Un análisis sistematizado con especial referencia al caso español. Contextos Educativos. Revista de Educación, (25), 163-182. https://doi.org/10.18172/con.3957

Fernández-Miravete, Á. D. (2018). La competencia digital del alumnado de Educación Secundaria en el marco de un proyecto educativo TIC (1:1). Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (63), 60-72 (382). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1027

García-Fernández, N., Rivero-Moreno, M. L., & Ricis-Guerra, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos: revista educativa digital, (28), 76-85. https://bit.ly/3jWO8yf

Harris, C. (2021). El papel de las" tareas enriquecidas" en un enfoque interdisciplinar y digital para el aprendizaje post COVID-19. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 99-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.88209

Hernández-Prados, M. A., López, P., & Gamboa, G. (2021). Análisis documental sobre los riesgos y las posibilidades de Internet para los menores. Pautas educativas dirigidas a familias. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 10, 9-22. https://doi.org/10.6018/riite.430341

Jiménez, J. C. (2020). Polémicas educativas en confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15. https://bit.ly/3L0PhR7

López-Sánchez, C., & García, J. A. (2017). La familia como mediadora ante la brecha digital: repercusión en la autoridad. Revista Colombiana de Ciencias Sociales,8(1), 108-124. http://dx.doi.org/10.21501/22161201.1928

Marciniak, R. (2015). La educación superior virtual en Polonia: Condiciones de su organización, funcionamiento y evaluación. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a distancia, 4, 1-13. https://bit.ly/3ovDOQc

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

Molina-Pérez, J., & Pulido-Montes, C. (2021). COVID-19 y digitalización “improvisada” en educación secundaria: Tensiones emocionales e identidad profesional cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 181-196. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.011

Mollenkopf, D., Gaskill, M., Nelso, R. M., & Diaz, C. C. (2020). Navigating “a new normal” during the COVID-19 pandemic: College student perspectives of the shift to remote learning. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 17(2), 67-79. https://doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n2-08

Muñoz-Moreno, J. L., & Lluch-Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15. https://bit.ly/3L6JaLd

National Assessment of Educational Progress-NAEP. (2018). Report Card: Technology and Engineering Literacy (TEL). Highlights from the 2018 assessment. https://bit.ly/3uZR6IH

Odabas, C. (2022). An Analysis About the Relationship Between Online Homework and Perceived Responsibility, Self-Efficacy and Motivation Levels of the Students. Pedagogical Research, 7(2), 1-8. https://doi.org/10.29333/pr/11887

Öngün, E., & Demirag, A. (2015). El uso de multimedias en las tareas académicas por los estudiantes. Comunicar, 22(44), 121-129. https://doi.org/10.3916/C44-2015-13

Pérez-Escoda, A., Aguaded, I., & Rodríguez-Conde, M. J. (2016). Generación digital vs escuela analógica. Competencias digitales en el currículum de la educación obligatoria. Digital Education Review, 30, 165-183. https://bit.ly/3L05cix

Reimer, T., & Hill, J. (2022). Crossing the Digital Divide and the Equity Expanse: Reaching and Teaching All Students During the Pandemic. Journal for Leadership, Equity, and Research, 8(1), 71-86. https://bit.ly/38dcZve

Rummler, K., Grabensteiner, C., & Stingelin, C. S. (2020). El aprendizaje móvil en las tareas escolares: Prácticas culturales emergentes en la nueva ecología mediática. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 28(65), 101-110. https://doi.org/10.3916/C65-2020-09

Salcines-Talledo, I., González-Fernández, N., & Briones, E. (2020). The Smartphone as a pedagogic tool. Student profiles as related to its use and knowledge. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 91-109. https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.454

Sánchez-Antolín, P., de Andrés Viloria, C., & Labra, J. P. (2018). El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos. Digital Education Review, (34), 44-58. https://bit.ly/37qdy4R

Torres, J. C., Duart, J. M., & Hinojosa, M. H. (2018). Plagiarism, internet and academic success at the university. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 98-104.https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.324

Trautwein, U., & Lüdtke, O. (2014). Die Förderung der Selbstregulation durch Hausaufgaben – Herausforderungen und Chancen. In C. Rohlfs, M. Harring y C. Palentien (Eds.), Kompetenz-Bildung: Soziale, emotionale und kommunikative Kompetenzen von Kindern und Jugendlichen. (pp. 275-288). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-03441-2_12

Urauchi, S., & Tanno, S. (2022). Homework and Teacher: Relationships Between Elementary School Teachers’ Beliefs in Homework and Homework Assignments. Japanese Psychological Research, 1-12. https://doi.org/10.1111/jpr.12412

Valle, A., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Ferradás, M., & Freire, C. (2015). ¿Es diferente la implicación en los deberes escolares según el rendimiento académico de los estudiantes? Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2(2), 12. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.2.1344

Vegas, O. A. (2016). De las TIC en la educación a las TIC para la educación. Vector, 11, 24-29. https://bit.ly/3OC4nPx

Vicent, M., & Fernández-Sogorb, A. (2021). Beneficios y problemáticas del trabajo en equipo en entornos virtuales. En S. Cuerda (Ed.) Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19 (pp. 143-154). Octaedro.

Zounek, J., Juhaňák, L., & Záleská, K. (2022). Young People and the Development of Digital Competence and Autonomy en C. Springer (Ed.), Life and Learning of Digital Teens. Young People and Learning Processes in School and Everyday Life, 6, pp. 165-183. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90040-3_7

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.