Percepción de estudiantes sobre el uso del videoblog como recurso digital en educación superior
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Videoblog
learning
Information and Communication Technologies
teaching resource
initial training Videoblog
aprendizaje
Tecnologías de la Información y la Comunicación
recurso didáctico
formación inicial

How to Cite

Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., Cívico Ariza, A., & Cuevas Monzonís, N. (2020). Percepción de estudiantes sobre el uso del videoblog como recurso digital en educación superior: Perception of students on the use of videoblog as a digital resource in higher education. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 59, 7–25. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74358

Abstract

Technological tools are part of the learning and teaching processes, especially in online training contexts. Under this reality, the present article is based on an experience where the videoblog is used as a didactic resource. The aim is to know the students’ perception of pupils about the usefulness of this resource in the learning process, as well as the incidence of variables such as gender or age in their value.

The perception of the 73 students enrolled in the Primary Education Degree that compose the sample has been recollected through an instrument designed ad hoc for the research. In a first section, we have collected the socio-demographic information of the scholar (gender and age), while the second is composed by 21 items linked to 3 dimensions (communicative, instrumental and pedagogical).

The results show that students perceive positively the use of the videoblog as a resource for the learning processes, highlighting its potential for the oral and written expression as well as for meaningful, autonomous and group learning. Significant differences are also obtained in terms of age and gender, being the younger women who perceive that the videoblog is a more useful teaching resource

https://doi.org/10.12795/pixelbit.74358
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

References

Al Hibra, B., Hakim, L., & Sudarwanto, T. (2019). Development of Vlog Learning Media (Video Tutorial) on Student Materials. Tax al SMK PGRI 1 Jombang. International Journal of Educational Research Review, 4(3), 435-438. https://doi.org/10.24331/ijere.573945

Amorós, L. (2009). Weblogs para la enseñanza-aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 61-71.

Blanch, M., Betancort, S., & Martínez, M. (2016). El videoblog en el aula de lengua y literatura de secundaria. Una propuesta práctica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 33-49. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.002

Bohórquez, E. (2008). El blog como recurso educativo. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 26, a096. https://doi.org/10.21556/edutec.2008.26.468

Casero, A., Ortells, S., & González, S. (2014). Innovación educativa en el marco del EEES: el uso del videoblog como herramienta formativa en Periodismo. RIESED - Revista Internacional De Estudios Sobre Sistemas Educativos, 2(3), 59-74.

Coll, C., & Monereo, C. (2008). Psicología de la Educación Virtual. Madrid: Morata.

Colomo, E., Motos, P., Aguilar, Á.I., & Gabarda, V. (2018). El videoblog como recurso didáctico en la metodología de formación online. En E. López, D. Cobos, A.H. Martín, L. Molina & A. Jaén (Eds.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 2878-2889). Barcelona: Octaedro.

Coruja, P. (2017). Vlog como gênero no YouTube: a profissionalização do conteúdo gerado por usuario. Comunicología – Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasilia, 10(1), 46-66. http://dx.doi.org/10.24860/comunicologia.v10i1.8128

Dabbagh, N., & Fake, H. (2017). Percepciones de los estudiantes universitarios sobre los Entornos Personales de Aprendizaje a través de un prisma de herramientas digitales, proceso y espacios. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 30-38. https://doi.org/ 10.7821/naer.2017.1.215

De la Horra, G.I. (2017). Realidad aumentada, una revolución educativa. Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 9-22. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5762

Durán, J. F. (2010). La utilización de los edublog en las aulas como dinamizador del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Docencia e Investigación, 20, 205-243.

Gabarda, V., Rodríguez, A., & Moreno, M.D. (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Educatio Siglo XXI, 35(2), 253-274. https://doi.org/10.6018/j/298601

Garay, U., & Castaño, C. (2013a). El videoblog como herramienta clave para un aprendizaje de lenguas basado en el respeto al factor afectivo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 213-227. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.13

Garay, U., & Castaño, C. (2013b). Uso del videoblog para un aprendizaje colaborativo de segundas lenguas con alumnado inmigrante. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 46, a255. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.46.35

García, E., Melendo, L., & Presol, A. (2013) Recursos audiovisuales en la docencia a nivel universitaria. El uso del videoblog como herramienta de comunicación. Historia y Comunicación Social, 18, 159- 172. https://doi.org/10.5209/rev_hics.2013.v18.44322

García, J. D., Rigo, E., & Jiménez, R. (2017). Comprensión textual y audiovisual. Medios multimedia como formatos enriquecedores del Entorno Personal de Aprendizaje. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 3-10. https://doi.org/ 10.7821/naer.2017.1.180

Gibson, M. (2015). YouTube and the bereavement vlogging: emotional exchange between strangers.

Journal of Sociology, 52(4), 1-15. https://doi.org/10.1177/1440783315573613

Instituto Nacional de Estadística (2018). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Año 2018. Nota de prensa. Recuperado de https://n9.cl/8f9n

Instituto Nacional de Tecnologías y Formación del Profesorado (2017). Marco Común de Competen-cia Digital Docente (Septiembre, 2017). Recuperado de https://n9.cl/olmz

Johnson, L., Adams, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Hall, C. (2016). NMC Informe Horizon 2016 Edición Superior de Educación. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Lorenzo, M., Trujillo, J. M., Lorenzo, R., & Pérez, E. (2011). Usos de Weblog en la Universidad para la gestión de conocimiento y trabajo en Red. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 39, 141-154.

Maceiras, R., Cancela, Á., & Goyanes, V. (2010). Aplicación de nuevas tecnologías en la docencia universitaria. Formación Universitaria, 3(1), 21-26.

https://doi.org/10.4067/s0718-50062010000100004

Maquilón, J. J., Mirete, A. B., & Avilés, M. (2017). La Realidad Aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 183-203. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.290971

Marín, V., & Cabero, J. (2010). Del conocimiento del estudiante universitario sobre las herramientas 2.0. Anales de la Universidad Metropolitana, 10(2), 51-74.

Marzal, M. A. & Calzado-Prado, F. J. (2003). Un análisis de necesidades y hábitos informativos de estudiantes universitarios en Internet. Binaria: Revista de comunicación, cultura y tecnología, 3, 1-23.

Moreno, M. D., Gabarda, V., & Rodríguez, A. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 253-270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001

Pablo, G. (2017). Factores que favorecen la presencia docente en entornos virtuales de aprendizaje. Tendencias pedagógicas, 29, 43-58. doi: http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.29.001

Ramírez, E., Cañedo, I., & Clemente, M. (2012). Las actitudes y creencias de los profesores de secundaria sobre el uso de Internet en sus clases. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 147-155. https://doi.org/10.3916/c38-2012-03-06

Reeves, T. C. (1994). Evaluating what really matters in computer-based education. En M. Wild & D. Kirkpatrick (Eds.), Computer education: new perspectives (pp.219-246). Perth, Australia: MASTEC.

Ruiz, J., Sánchez, J., & Gómez, M. (2013). Entornos personales de aprendizaje: estado de la situación en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 42, 171-181.

Santoveña, S. (2011). Incidencia de los nuevos alfabetismos en la mejora de la calidad de la enseñanza: el caso de los blogs. Aula Abierta, 39(2), 59-68.

Sari, P. (2018). Using Vlog in the Youtube Channel as a Means To Improve Students’ Motivation And Confidence to Speak English in Intermediate 1 Level of LB-LIA Jambi. International Journal of Language Teaching and Education, 1(1), 38-44. https://doi.org/10.22437/ijolte.v1i1.4596

Sigalés, C. (2004). Formación universitaria y TIC: nuevos usos y nuevos roles. RUSC, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-6. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.226

Tapasco, O. A., & Giraldo, J. A. (2017). Estudio Comparativo sobre Percepción y uso de las TIC entre Profesores de Universidades Públicas y Privadas. Formación Universitaria, 10(2), 3-12. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200002

UNESCO (2012). Aprendizaje móvil para docentes en américa latina. Análisis del potencial de las tecnologías móviles para apoyar a los docentes y mejorar sus prácticas. París: Unesco.

Downloads

Download data is not yet available.