Pedagogical strategies with ICT in vulnerable educational contexts: Impact on the pandemic and future projections
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

Métricas alternativas

Funding data

Keywords

Education technology
social inequality
distance education
inclusive education
COVID-19 Tecnología educativa
desigualdad social
educación a distancia
educación inclusiva
COVID-19

How to Cite

Alcalá del Olmo Fernández, M. J., Santos Villalba, M. J., González Sodis, J. L., & Leiva Olivencia, J. J. (2024). Pedagogical strategies with ICT in vulnerable educational contexts: Impact on the pandemic and future projections. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, (69), 255–286. https://doi.org/10.12795/pixelbit.101140

Abstract

The COVID-19 pandemic triggered a series of changes in the academic, social and economic spheres due to the situation of the State of Alarm. Education was one of the most affected areas due to the closure of educational institutions as a preventive measure in the spread of the viral chain. The transition from face-to-face education to virtual teaching was one of the emergency solutions and this generated a digital divide that also became a learning divide. The purpose of this study was to analyse the repercussions of COVID-19 on teaching practices mediated by the use of technologies and their effects on the educational processes of students and families in highly complex educational centres in the province of Malaga (Spain). The methodology was qualitative, based on in-depth interviews. The most significant results point to the existence of virtual absenteeism during the confinement, which implied to significant curricular gaps in many students, the increase in innovative methodologies to promote student motivation, as well as the lack of resources to ensure equal opportunities from the parameters of inclusive education.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.101140
PDF (Español/English) (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguliera, E., & Nightengale-Lee, B. (2020). Emergency remote teaching across urban and rural contexts: perspectives on educational equity. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 471-478. https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0100

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla

Bonal, X., & González, S. (2020). The impact of lockdown on the learning gap: family and school divisions in times of crisis. International Review of Education, 66, 635-665. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z

Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greemberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Cabero-Almenara, J., Valencia-Ortiz, R., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). La formación en tiempos de COVID-19. ¿Qué hemos aprendido? International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 17, 14-26. https://doi.org/10.46661/ijeri.6361

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). Validación del Marco Europeo de Competencia Digital Docente mediante ecuaciones estructurales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 247(92), 185-208.

Cáceres-Muñoz, J., Jiménez, A. S., & Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos de COVID-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Castro-Rodríguez, M., Marín-Suelves, D., & Sáiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/06

Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934

Domínguez-Castillo, J. G., Cisneros-Cohernour, E.J., Ortega-Maldonado, A., & Ortega Carrillo, J.A. (2022). Percepciones de estudiantes acerca de la enseñanza a distancia durante la COVID-19. [Students perceptions about distance learning during COVID-19.]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 65, 237-273. https://doi.org/10.12795/pixelbit.94070

Fernández-Rodrigo, L. (2020). Alumnado que no sigue las actividades educativas: El caso de una escuela de alta complejidad durante el confinamiento por COVID-19. Sociedad e Infancias, 4, 185-288. https://doi.org/10.5209/soci.69266

Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Morata

García-Gil, D., Muñoz, A., & Alonso, D. (2023). Desafíos de la adaptación a la docencia online durante la pandemia por COVID-19 en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.1), 235-252. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.93104

Gil-Villa, F., Urchaga, J.D., & Sánchez-Fernández, A. (2020). Proceso de digitalización y adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19: análisis de la percepción y repercusiones en la comunidad universitaria. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 99-119. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1470

González, S., & Bonal, X. (2021). COVID-19 school closures and cumulative disadvantage: Assesing the learning gap in formal, informal and non‐formal education. European Journal of Education, 56(4), 607-622. https://doi.org/10.1111/ejed.12476

Hernández-Ortega, J., & Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista Española de Educación Comparada, (38), 129-150 https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.29017

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.

Hordatt, C., & Haynes, T. (2021). Latin American and Caribbean Teachers ´Transition to online teaching during the COVID-19 Pandemic: Challenges, Changes and Lessons Learned. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 61, 131-163. https://doi.org/10.12795/pixelbit.88054

Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Ángel, López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J., & Fernández-Río, J. (2020). Familias y Docentes: Garantes del Aprendizaje durante el Confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 353–370.

Lara-Lara F., Santos-Villalba, M. J., Berral-Ortiz, B., & Martínez-Domingo, J. A. (2023). Inclusive Active Methodologies in Spanish Higher Education during the Pandemic. Societies, 13(2), 29. https://doi.org/10.3390/soc13020029

Mangiavacchi, L., Piccoli, L., & Pieroni, L. (2021). Fathers matter: Intrahousehold responsibilities and children’s wellbeing during the COVID-19 lock down in Italy. Economics & Human Biology, 42, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.ehb.2021.101016

Manzano-Sánchez, D., Valenzuela, A. V., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021). Sistema Educativo y actuación ante la pandemia de la COVID-19: opinión y perspectivas de mejora según los docentes. Revista Española de Educación Comparada, (38), 112-128. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28771

Martínez-Lozano, V., Macías-Gómez-Estern, B., & Lalueza, J.L. (2023). Community Resilience Processes in Schools with Roma Students during COVID-19: Two Case Studies in Spain. Sustainability, 15(13). https://doi.org/10.3390/su151310502

Muñoz-Moreno, J. L., & Lluch- Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-17.

Navas, P., Amor, A. M., Crespo, M., Wolowiec, Z., & Verdugo, M. A. (2021). Supports for people with intellectual and developmental disabilities during the COVID-19 pandemic from their own perspective. Research in developmental disabilities, 108, 103813. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103813

Paucar-Ojeda, H. L., Alvarado Quinto, R. E., Aguilar Rodríguez, F., & Andrade Alban, R. (2023). Estrategias de aprendizaje como una desigualdad educativa en el desempeño académico en tiempo de Covid-19. ConcienciaDigital, 6 (1.4),1113-1122. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2056

Pérez-López, E., Vázquez-Atochero, A., & Cambero-Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Sahlberg, P. (2020). Will the pandemic change schools? Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 359-365. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0026

Sanz-Ponce, R., & López-Luján, E. (2021). Consecuencias pedagógicas entre el alumnado de enseñanza básica derivadas de la Covid-19. Una reflexión en torno a los grandes olvidados de la pandemia. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 149-166. https://doi.org/10.14201/teri.25471

Trujillo-Sáez, F., Fernández-Navas, M., Montes-Rodríguez, M., Segura-Robles, A., Alaminos-Romero, F.J., & Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. FAD. https://doi.org/10.5281/zenodo-3878844

Urosa, B., & Lázaro, S. (2021). Cuando ir al colegio ya no es posible: Luces y sombras de la utilización de la tecnología en la educación en entornos sociales vulnerables durante la pandemia COVID-19. EDUCA. International Catholic Journal of Education, 6, 22-43.

Vallejo-Slocker, L., Fresneda, J., & Vallejo, M. A. (2020). Psychological Wellbeing of Vulnerable Children during the COVID-19 pandemic. Psicothema, 32(4), 501-507. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.218

Vela, E. (2021). Educación online durante la COVID-19: problemáticas afrontadas por los docentes. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 11, 12-24. https://doi.org/10.6018/riite.484891

Vidal, I. M. G. (2021). Influencia de las TIC en el rendimiento escolar y su impacto en estudiantes vulnerables. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 351-365. http://doi.org/10.5944/ried.24.1.27960

World Medical Association. (2009). Declaration of Helsinki. Ethical principles for medical research involving human subjects. Jahrbuch für Wissenschaft Und Ethik, 14(1), 233-238.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.