Adults’ motivating factors to study a foreign language

Authors

  • Margarita González-Peiteado Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Beatriz Rodríguez-López Universidad Nacional de Educación a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.09

Keywords:

intrinsic motivation, extrinsic motivation, lack of motivation learning, foreign languages

Abstract

This study arises from questioning the reasons why students study foreign lan¬guages and the variables that may influence their choice. The sample consists of 90 individu¬als enrolled in foreign language courses through the UNED Associated Center in Pontevedra. They are mostly women (70%), with an average age of 42.23. An adaptation of the Educational Motivation Scale (EME-E; Nunez, Martin-Albo and Navarro, 2005) was used as a research tool for this study. This new scale includes 28 items which assess three types of learning motivation (extrinsic motivation, intrinsic motivation and lack of motivation) and seven subtypes. Regard¬ing the motivation dimension (α = .87), the factor analysis determined that the seven subscales corresponding to knowledge-oriented intrinsic motivation, achievement-oriented intrinsic motivation, intrinsic motivation oriented towards stimulating experiences, external regulation, introjected regulation, identified regulation and lack of motivation are consistent for its con¬struct. A demographic questionnaire was also used to collect information on gender, age and education level. Descriptive and inferential analyses of the data were performed. The results show significant differences between the variables under study. They pointed out the impor¬tance of encouraging intrinsic motivation and professors’ role in motivating students’ learning process. This clearly shows the need for faculty training programs. The discussion revolves around potential implications of motivational nature, based on students’ job, age, and gender, to learn foreign languages

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarita González-Peiteado, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Profesora de Pedagogía con venia docendi en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Vigo. Licenciada en Ciencias de la Educación por la UNED. Diplomada en Formación del Profesorado de Educación General Básica.

Ha impartido docencia en la Universidad de Vigo y en la actualidad es profesora-tutora del Centro Asociado de la UNED en Pontevedra y Coordinadora del Aula UNED de Vigo. Sus líneas de investigación están centradas en la Formación Inicial del Profesorado y los Estilos Docentes. Ha participado en Congresos y ha realizado numerosas investigaciones y publicaciones en revistas del ámbito educativo en revistas de reconocido prestigio nacional e internacional

Beatriz Rodríguez-López, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Licenciada en Filología Germánica por la Universidad de Santiago de Compostela y doctora en
Filología Inglesa por la UNED. Durante los últimos veintidós años ha impartido docencia en distintas
universidades como la Universidad de Vigo, la Universidad Complutense de Madrid, la Universidad
Autónoma de Madrid y, en la actualidad, en el Departamento de Filologías Extranjeras y sus
Lingüísticas de la UNED. También tiene experiencia docente en los niveles de Educación Infantil,
Primaria y Secundaria. Respecto a su labor investigadora, ha publicado artículos en importantes
revistas del ámbito educativo y libros publicados por editoriales de reconocido prestigio como
Alianza Editorial o CLE Internacional y participado en varios proyectos sobre lingüística aplicada a
la enseñanza y aprendizaje del inglés y del español como lengua extranjera.

References

Baker, S. C., & MacIntyre, P. D. (2000). The Role of Gender and Immersion in Communication and Second Language Orientations. Language Learning, 50 (2), 311-341.

Barrios Espinosa, E. (2015). La incidencia del sexo, del nivel de competencia en inglés y del grado de motivación en percepciones sobre el aprendizaje a través de una aplicación en línea. Educación XX1, 18 (1), 283-302. doi: 10.5944/ educ XX1. 18.1.12333.

Bernaus, M., & Gardner, R. C. (2009). Teacher Motivation Strategies, Student Perceptions, Student Motivation, and English Achievement. The Modern Language Journal, 92 (3), 387-401.

Blanco, M., Pino, M., & Rodríguez, B. (2010). Ventajas en la incorporación de estrategias de aprendizaje en la enseñanza de idiomas. Estudio cualitativo. Revista de Innovación Educativa, 20, 61-71.

Brière, N. M., Vallerand, R. J., Blais, M. R., & Pelletier, L. (1995). Développement et validation d’une mesure de motivation intrinsèque. extrinsèque et d’amotivation en contexte sportif: l’Echelle de Motivation dans les Sports (EMS). International Journal of Sport Psychology, 26, 465-489.

Brown, H. D. (1990). M & Ms for language classroom? Another look al motivación. En Georgetow University Round tableo n Languages and Linguistics. ALATIS, J. E. (ed.), 383-93, Washington, DC, Georgetown University Press.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Cuenca París, M. E., & Ortega Sánchez, I. (2015). La enseñanza-aprendizaje de los alumnos mayores universitarios: Valoración de la función docente. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria 26, 285-313 Retrieved from http://www. upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/. DOI: 10.7179/PSRI_2015.26.11.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11 (4), 227-268.

Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and Researching Motivation (2ª ed.). Harlow. Reino Unido: Longman.

Khodadady, E., & Hassan Khajavy, G., (2014). Exploring the Role of Anxiety and Motivation in Foreign Language Achievement: A Structural Equation Modeling Approach. Revista Porta Linguarum, 20, 269-286.

García Sánchez, M. E., & Cruz Vargas, M. L. (2013). Factores motivacionales extrínsecos e intrínsecos en el aula de inglés: análisis empírico. Revista Porta Linguarum 19, 275-297.

Gardner R. C. y Lambert W. E. (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, Massachusetts: Newbury House.

González-Peiteado, M. (2013). Los estilos de enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente. Revista Estilos de Aprendizaje, 11, 51-70.

González-Peiteado, M., & Pino-Juste, M. (2014). Aproximación a las representaciones y creencias del alumnado de magisterio sobre los estilos de enseñanza. Revista Educación XX1, 17 (1), 81-110. doi: 10.5944/educxx1.17.1.10706.

González-Peiteado, M., & Rodríguez-López, B. (2014). La formación inicial de los profesores de Lengua Extranjera: un espacio para generar estilos de actuación. Revista Bordón, 66 (4), 69-85.

González-Peiteado, M., & Rodríguez-López, B. (2015). Perceptions about Teaching Styles in the Development of a Teacher Profile. The International Journal of Educational Organization and Leadership, 22 (4), 29-43.

Guillén, F., Pérez Luzardo, J., & Arnaiz, A. (2013). Relación entre motivación y optimismo disposicional en aprendices de inglés como lengua extranjera en un contexto universitario. Revista de Educación, Extraordinario, pp. 104-128 doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013-EXT-243.

Lirio Castro, J., & Morales Castro, S. (2012). El reto de la formación del profesorado para una enseñanza de calidad en las universidades de mayores. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 19, 155-166. Retrieved from http://www. upo.es/revistas/index.php/pedagogia_social/article/view/76.

Liu, M., & Huang, W. (2011). An exploration of foreign language anxiety and English learning motivation. Education Research International, 12, 1-8.

Liuolienė, A. and Metiūnienė, R. (2006). Second language learning motivation. Santalka. Filologija. Edukologija, 14 (2) 93-98.

Martínez Lirola, M. (2005). ¿Qué relación guarda la motivación con los problemas de disciplina durante la adolescencia en los programas de educación bilingüe en EEUU? Porta Linguarum 3, 21-3

Medrano, L. A., & Pérez, E. (2010). Adaptación de la Escala de Satisfacción Académica a la Población Universitaria de Córdoba. SUMMA Psicológica UST, 7 (2), 5-14

Morales, P. (2010). El tamaño del efecto (effect size): análisis complementarios al contraste de medias. En P. Morales, Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%F1oDelEfecto.pdf

Núñez Alonso, J. L., Martín-Albo Lucas, J., & Navarro Izquierdo, J. G. (2005). Validación de la versión española de la Échelle de Motivation en Éducation. Psicothema, 17, 344-349.

Núñez Alonso, J. L., Martín-Albo Lucas, J., & Navarro Izquierdo, J. G. (2006). Validación de la Escala de Motivación Educativa (EME) en Paraguay. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 40, 391-398.

Pintrich, R., & Schunk, D. (2006). Motivation in Education: Theory, Research an Application. Nueva Jersey: Merrill Prentice Hall.

Pino, M., & Rodríguez, B. (2010). Tipología y frecuencia del uso de estrategias en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Revista de Enseñanza, 27, 171-191.

Sánchez-López, M.C.; García-Sánchez, F.A.; Martínez-Segura, M.J. y Mirete, A. (2012). Aproximación a la valoración que el alumnado hace de recursos online utilizados para la docencia universitaria. Píxel Bit. Revista de Medios y Educación, 40, 35-45.

Saravia, E., & Bernaus, M. (2008). Motivación y actitudes para el aprendizaje de lenguas de dos colectivos de estudiantes universitarios: futuros maestros de lenguas extranjeras y futuros enfermeros y fisioterapeutas. Porta Linguarum 10, 163-184.

Ramos Nieto, M. C. (2011). La motivación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista Aula y Docentes, 32, 39-49.

Richer, S. F., Blanchard, C. M., & Vallerand, R. J. (2002). A motivational model of work turnover. Journal of Applied Social Psychology, 32 (2), 2089-2113.

Rodríguez-Pérez, N. (2014). Creencias y representaciones de los profesores de lenguas extranjeras sobre la influencia de los factores motivacionales y emocionales en los alumnos y en las alumnas. Revista Porta Linguarum 21, 183-197.

Schwinger, M., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2012). Not all roads lead to Rome-Comparing different types of motivational regulation profiles. Learning and Individual Differences, 22, 269-279.

Valle, A.; Regueiroa, V.; Rodríguez, S.; Piñeiro, I.; Freire, C.; Ferradás, M., & Suárez, N. (2015). Perfiles motivacionales como combinación de expectativas de autoeficacia y metas académicas en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 8 (1) 1-8.

Vallerand, R. J. (1997). Toward a Hierarchical Model of Intrinsic and Extrinsic Motivation. En M. P. Zanna (ed.), Advances in Experimental Social Psychology, 271-360. Nueva York: Academic Press.

Vallerand, R. J., & Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and, amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of Personality, 60, 599-620.

Vallerand, R. J., Blais, M. R., Briere, N. M., & Pelletier, L. G. (1989). Construction et validation de l’échelle de motivation en éducation (EME). Canadian Journal of Behavioural Sciences, 21, 323-349.

Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Brière, N. M., Senécal, C., & Vallières, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: a Measure of Intrinsic, Extrinsic and Amotivation in Education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.

Wijnia, L.; Loynes, S. M. M., & Derous, E. (2011). Investigating effects of problem- based versus lecture-based learning environments on student motivation, Contemporary Educational Psychology, 36 (2), 101-113.

Wong, R. M. (2014). Motivation to Learn English and School Grade Level: The Case of Newly Arrived Hong Kong Students. Revista Porta Linguarum 21, 37-50.

Zenotz, V. (2012). Motivación en el aprendizaje de una lengua. Estado de la cuestión. Huarte de San Juan. Revista de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Lengua, 75-81. Universidad Pública de Navarra.

Published

2017-07-03