Pedagogical actions from social work and gender theory surrounding stalking: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.46.08

Keywords:

Domestic violence, gender violence, control, surveillance, stalking

Abstract

Stalking refers to the repeated surveillance and control behaviors without consent of one subject with respect to another, which produce negative effects on the well-being of people and represent a way of exercising violence in a couple. A systematic review was carried out with the objective of characterizing the pedagogical actions based on gender theory that are carried out from social work around stalking. For this, the PRISMA protocol was applied and the key words (stalking & “social work”), (stalking & “social work”), (control & “social work”) and (surveillance & “social work”) were used in the Scopus, Web of Science, Scielo, Dialnet and PubMed databases. A total of 17 documents published between 2005 and 2023 were included. The results revealed that social work bases interventions from a mainly positivist epistemological perspective and an ontological perspective based on the capabilities of the subjects and gender violence. In this sense, the studies analyzed denote intervention proposals regarding stalking based mainly on psychodynamic and systemic models. However, pedagogical proposals from different social areas are also included, especially based on cognitive-behavioral models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Manuel Rodríguez Otero , Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Diplomado en Trabajo Social, Máster y Doctorado en menores en situación de riesgo y conflicto social por la Universidade de Vigo. Docente-investigador en la Facultad de Educación de la Universidad Internacional de la Rioja. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías de México con nivel 1.

María Fernanda del Real-García , Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Doctorado en Procesos de Calidad e Innovación Educativa por la Universidad Autónoma de Barcelona (Sobresaliente Cum Laude). Coordinadora Académica en el Máster de Educación Inclusiva e Intercultural de la Universidad Internacional de la Rioja. Docente-investigador en la Facultad de Educación de la Universidad Internacional de la Rioja. Miembro del grupo de investigación Metodologías Activas y Mastery Learning en la Formación Online de Maestros y Profesores (MAML) de la Universidad Internacional de la Rioja.

References

Alemán-Salcedo, E. y Páez-Cuba, L. D. (2021). La violencia de género en el ámbito de la pareja y la expareja. Reflexiones socio-jurídicas en torno a la protección integral de la víctima en Cuba y España. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(2), 1-22. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2308-01322021000200011

Alonso-Ruido, P., Estévez, I., Varela-Portela, C. y Sotelino-Losada, A. (2024). Sextorsión: una estrategia de violencia sexual online en el estudiantado universitario. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 45, 29-43. doi:10.7179/PSRI_2024.45.0

Arteaga-Botello, N. (2013). Perspectivas teóricas de la violencia: modos epistémicos. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 23(66),33-56. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70538668003

Bosch-Fiol, E. y Ferrer-Perez, V. A. (2019). El Modelo Piramidal: alternativa feminista para analizar la violencia contra las mujeres. Revista Estudos Feministas, 27, 1-14. doi:10.1590/1806-9584-2019v27n254189

Calderón Guerrero, R. A. (2019). Violencia en el noviazgo, una revisión teórica (Tesis de licenciatura). Universidad Señor de Sipán. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/6099

Casanueva-Sanz, I. (2022). Violencia de género y agravante de discriminación en el delito de stalking. En D., Benito-Sánchez y M. S., Gil-Nobajas (Coords.), Alternativas político-criminales frente al derecho penal de la aporofobia (pp. 269-296). Tirant humanidades.

Cubillos, N. S., Charry, V. C. G., Losada, L. V. Z. y Usme, O. S. D. (2020). Intervenciones en violencia de género en pareja: Artículo de Revisión de la Literatura. Revista Cuidarte, 11(3), 2-30. doi:10.15649/cuidarte.980

de Alencar-Rodrigues, R. y Cantera, L. (2012). Violencia de género en la pareja: Una revisión teórica. Psico, 41(1), 116-126. https://ddd.uab.cat/record/130820

Dos Anjos, P. C. y Do Valle, M. D. T. (2023). Entendimientos iniciales sobre el stalking. Dictum-Revista de Ciencias Jurídicas y Políticas| Universidad Yacambú, 2(1), 5-22. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/dictum/article/view/292

Estrella, Á. M. (2022). Stalking y cyberstalking: Cuando la digitalización tiene consecuencias negativas. Análisis jurídico penal. Su aplicación en España en los últimos 5 años (2017-2021). En J., Jorge-Vázquez y J. S. Ñáñez-Alonso (Coords.), Retos económicos empresariales y jurídicos del siglo XXI: Digitalización, globalización y desarrollo sostenible (pp. 56-104). Tirant humanidades.

García-Peñalvo, F. J. (2022). Desarrollo de estados de la cuestión robustos: Revisiones Sistemáticas de Literatura. Education in the Knowledge Society, 23(1), 1-22. doi: 10.14201/eks.28600

González, P. G. (2019). La cultura como condición de paz y la paz como condición de cultura en el pensamiento latinoamericano. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(1), 43-66. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/190006

González, P., Hernández, F. y Prats, G. (2020). Mecanismos alternativos en la solución de conflictos para la construcción de una cultura de paz. Revista ciencias de la documentación, 7(1),15-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8132546

González-Gijón, G., Jiménez-Ríos, F. J., Ruíz-Garzón, F. y Soriano-Díaz, A. (2024). Autopercepción de la violencia en la pareja en el alumnado del grado en educación social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 45, 15-28. doi:10.7179/PSRI_2024.45.0

Horszczaruk, E. y Zanatta, D. C. (2023). Stalking e Cyberstalking:: os primeiros impactos da criminalização da conduta no ordenamento jurídico brasileiro. Revista Eletrônica Direito & TI, 1(15), 178-209. https://direitoeti.com.br/direitoeti/article/view/126

Jiménez-Bautista, F. (2019). Una educación social que busca una cultura de paz. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, (72), 13-34. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/190006

Leal-Leal, G., Hernández-Flórez, N., Leal-Leal, K., Torrado-Vargas, R., Klimenko, O. y Hernandez-Flórez, J. (2023). Enfoque etnometodológico para el abordaje de la violencia escolar en una institución de educación básica. Revista Innova Educación, 5(3), 85-105. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/875

Martínez-Suarez, M., Galarza-Bogotá, E. Y., García-Gómez, A. M. y Rojas-Bonilla, Y. K. (2021). Intervención del trabajador social en casos de violencia contra la mujer, interpretación fenomenológica desde la práctica profesional. Conrado, 17(81), 410-418. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442021000400410&lng=es&nrm=iso

Organización de Naciones Unidas [ONU] (2015). Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/gender-equality/

Pérez-Otero, V. (2021). Pedagogía social y educación social. Revista Educação em Questão, 59(59), 1-22. doi:10.21680/1981-1802.2021v59n59id24018

Piedra, J., Rosa-Martín, J. J. y Muñoz-Dominguez, M.C. (2018). Intervención y prevención de la violencia de género: un acercamiento desde el trabajo social. Trabajo Social Global 8(14), 195-216. doi:10.30827/tsg-gsw.v8i14.6595

Reina-Barreto, J. A. (2021). Victimización y perpetración de violencia en pareja adolescente y redes de apoyo en Colombia. Análisis con perspectiva de género. Prospectiva, (32), 125-150. doi:10.25100/prts.v0i32.9590

Rodríguez, E. C. y Torres, G. C. (2021). Acercamiento a la intervención de las profesionales del Trabajo Social en materia de violencia de género en dos ciudades de México. Itinerarios de Trabajo Social, (1), 37-44. doi:10.1344/its.v0i1.32478

Tapia-Izquierdo, C. (2019). Mujeres víctimas de violencia de género, trabajo social y los equipos psicosociales en los Juzgados de Violencia de Género: una revisión de la literatura. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/39860

Villa-Rueda, A. A., Váldez-Montero, C., Jímenez-Vázquez, V., Mendoza-Catalán, G., Domínguez-Chávez, C. J. y Cisneros-Ruiz, B. (2022). Intervenciones para prevenir violencia de pareja en población latina e hispano-americana joven: una revisión sistemática. Alternativas. Cuadernos De Trabajo Social, 29(1), 24–47. doi:10.14198/ALTERN.19764

Villanueva, J. G., Ramírez, C. I. H. y Hernández, O. Y. A. (2021). De la violencia al amor, la desmitificación romántica: un análisis con perspectiva de género. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 10(20), 56-79. https://revistapsicologia.uaemex.mx/article/view/16710

Estudios incluidos en la revisión bibliográfica:

Aguirre del Busto, R. y Delgado González, M. (2005). Alcoholismo y convivencia femenina: Una propuesta de influencias educativas en la comunidad. Humanidades Médicas, 5(2), 1-25. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202005000200004&script=sci_arttext

Bautista-Miranda, M., Jiménez, V. Z. y Sánchez, M. (2020). Rasgos de la violencia psicológica en las alumnas en relaciones de noviazgo, en la Unidad Académica Profesional Chimalhuacán (UAEMEX). Trabajo Social UNAM, (23-24), 123-138. https://revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/77475

Brookfield, K., Fyson, R. y Goulden, M. (2023). Technology-Facilitated Domestic Abuse: An under-Recognised Safeguarding Issue? The British Journal of Social Work, 00, 1-18. doi:10.1093/bjsw/bcad206

Cho, H., Hong, J. S. y Logan, T. K. (2012). An ecological understanding of the risk factors associated with stalking behavior: Implications for social work practice. Affilia, 27(4), 381-390. doi:10.1177/0886109912464474

Leitz, M. A. y Theriot, M. T. (2005). Adolescent Stalking: a review. Journal of Evidence-Based Social Work, 2(3-4), 97-112. doi:10.1300/J394v02n03_07

Maya-Pérez, E., Galindo, J. y de Jesús-Jiménez, M. (2019). La ira y los nervios como malestares emocionales en la conyugalidad a distancia. Trabajo Social, 21(2), 27-51. doi:10.15446/ts.v21n2.75263

Mehr, J. B., Bennett, E. R., Price, J. L., de Souza, N. L., Buckman, J. F., Wilde, E. A., Tate. D. F., Marshall, A. D., Dams-O'Connor, K. y Esopenko, C. (2023). Intimate partner violence, substance use, and health comorbidities among women: a narrative review. Frontiers in Psychology, 13, 1-14. doi:10.3389/fpsyg.2022.1028375

Murugan, V., Holzer, K. J., Termos, M. y Vaughn, M. (2021). Intimate partner violence among pregnant women reporting to the emergency department: findings from a nationwide sample. BMJ Sexual & Reproductive Health, 47(3), 1-6. doi:10.1136/bmjsrh-2020-200761

Nikupeteri, A. (2017). Professionals’ critical positionings of women as help-seekers: Finnish women’s narratives of help-seeking during post-separation stalking. Qualitative Social Work, 16(6), 793-809. doi:10.1177/1473325016644315

Nikupeteri, A., Laitinen, M., Gupta, A. y Mikkonen, E. (2023). Using the Capability Approach in Social Work with Children Experiencing Post-Separation Parental Stalking. The British Journal of Social Work, 53(2), 900-920. doi:10.1093/bjsw/bcac163

Reina-Barreto, J. A. (2021) Relación entre violencia de género por la pareja y apoyo social en mujeres colombianas. Análisis con perspectiva de género. Cuadernos de Trabajo Social, 34(2), 301-315. https://dx.doi.org/10.5209/cuts.72690

Rodríguez, R., Gómez-Contreras, S. P. y Falla-Ramírez, U. (2020). Del espacio disciplinario a una biopolítica de la intervención en violencia y muerte de mujeres. Tábula Rasa, 34(1), 289-304. doi:10.25058/20112742.n34.14

Rodríguez-Venegas, V. y Duarte-Hidalgo, C. (2023). La crisis sobre otra crisis: maternidades, cuerpos/emociones y pandemia en la región de Atacama, Chile. Trabajo Social, 25(1), 83-108. doi:10.15446/ts.v25n1.101941

Spencer, K., Haffejee, M., Candy, G. y Kaseke, E. (2016). Intimate partner violence at a tertiary institution. South African Medical Journal, 106(11), 1129-1133. https://www.ajol.info/index.php/samj/article/view/150198

Voth Schrag, R. J., Wood, L. G., Hoefer, S. y Busch-Armendariz, N. (2021). # Metoosocialworkeducation: Exposure to Interpersonal Violence Among Social Work Students. Journal of Social Work Education, 57(3), 489-504. doi:10.1080/10437797.2019.1671264

Wahab, R. A., Chan, M., Vijapura, C., Brown, A. L., Asghar, E., Frazee-Katz, C. y Mahoney, M. C. (2021). Intimate partner violence and the role of breast imaging centers. Journal of Breast Imaging, 3(4), 482-490. doi:10.1093/jbi/wbab046

Wennerstrom, A., Haywood, C., Wallace, M., Sugarman, M., Walker, A., Bonner, T., ... y Theall, K. (2018). Creating safe spaces: a community health worker-academic partnered approach to addressing intimate partner violence. Ethnicity & Disease, 28(Suppl. 2), 317-324. doi:10.18865/ed.28.S2.317

Westbrook, L. (2012). Internet access and use in domestic violence shelters: Policy, capacity, and management barriers. Journal of Social Work, 13(1), 30-53. doi:10.1177/1468017311435184

Published

2025-01-03