Pedagogical actions from social work and gender theory surrounding stalking: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2025.46.08Keywords:
Domestic violence, gender violence, control, surveillance, stalkingAbstract
Stalking refers to the repeated surveillance and control behaviors without consent of one subject with respect to another, which produce negative effects on the well-being of people and represent a way of exercising violence in a couple. A systematic review was carried out with the objective of characterizing the pedagogical actions based on gender theory that are carried out from social work around stalking. For this, the PRISMA protocol was applied and the key words (stalking & “social work”), (stalking & “social work”), (control & “social work”) and (surveillance & “social work”) were used in the Scopus, Web of Science, Scielo, Dialnet and PubMed databases. A total of 17 documents published between 2005 and 2023 were included. The results revealed that social work bases interventions from a mainly positivist epistemological perspective and an ontological perspective based on the capabilities of the subjects and gender violence. In this sense, the studies analyzed denote intervention proposals regarding stalking based mainly on psychodynamic and systemic models. However, pedagogical proposals from different social areas are also included, especially based on cognitive-behavioral models.
Downloads
References
Alemán-Salcedo, E. y Páez-Cuba, L. D. (2021). La violencia de género en el ámbito de la pareja y la expareja. Reflexiones socio-jurídicas en torno a la protección integral de la víctima en Cuba y España. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(2), 1-22. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2308-01322021000200011
Alonso-Ruido, P., Estévez, I., Varela-Portela, C. y Sotelino-Losada, A. (2024). Sextorsión: una estrategia de violencia sexual online en el estudiantado universitario. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 45, 29-43. doi:10.7179/PSRI_2024.45.0
Arteaga-Botello, N. (2013). Perspectivas teóricas de la violencia: modos epistémicos. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 23(66),33-56. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70538668003
Bosch-Fiol, E. y Ferrer-Perez, V. A. (2019). El Modelo Piramidal: alternativa feminista para analizar la violencia contra las mujeres. Revista Estudos Feministas, 27, 1-14. doi:10.1590/1806-9584-2019v27n254189
Calderón Guerrero, R. A. (2019). Violencia en el noviazgo, una revisión teórica (Tesis de licenciatura). Universidad Señor de Sipán. https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/6099
Casanueva-Sanz, I. (2022). Violencia de género y agravante de discriminación en el delito de stalking. En D., Benito-Sánchez y M. S., Gil-Nobajas (Coords.), Alternativas político-criminales frente al derecho penal de la aporofobia (pp. 269-296). Tirant humanidades.
Cubillos, N. S., Charry, V. C. G., Losada, L. V. Z. y Usme, O. S. D. (2020). Intervenciones en violencia de género en pareja: Artículo de Revisión de la Literatura. Revista Cuidarte, 11(3), 2-30. doi:10.15649/cuidarte.980
de Alencar-Rodrigues, R. y Cantera, L. (2012). Violencia de género en la pareja: Una revisión teórica. Psico, 41(1), 116-126. https://ddd.uab.cat/record/130820
Dos Anjos, P. C. y Do Valle, M. D. T. (2023). Entendimientos iniciales sobre el stalking. Dictum-Revista de Ciencias Jurídicas y Políticas| Universidad Yacambú, 2(1), 5-22. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/dictum/article/view/292
Estrella, Á. M. (2022). Stalking y cyberstalking: Cuando la digitalización tiene consecuencias negativas. Análisis jurídico penal. Su aplicación en España en los últimos 5 años (2017-2021). En J., Jorge-Vázquez y J. S. Ñáñez-Alonso (Coords.), Retos económicos empresariales y jurídicos del siglo XXI: Digitalización, globalización y desarrollo sostenible (pp. 56-104). Tirant humanidades.
García-Peñalvo, F. J. (2022). Desarrollo de estados de la cuestión robustos: Revisiones Sistemáticas de Literatura. Education in the Knowledge Society, 23(1), 1-22. doi: 10.14201/eks.28600
González, P. G. (2019). La cultura como condición de paz y la paz como condición de cultura en el pensamiento latinoamericano. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(1), 43-66. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/190006
González, P., Hernández, F. y Prats, G. (2020). Mecanismos alternativos en la solución de conflictos para la construcción de una cultura de paz. Revista ciencias de la documentación, 7(1),15-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8132546
González-Gijón, G., Jiménez-Ríos, F. J., Ruíz-Garzón, F. y Soriano-Díaz, A. (2024). Autopercepción de la violencia en la pareja en el alumnado del grado en educación social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 45, 15-28. doi:10.7179/PSRI_2024.45.0
Horszczaruk, E. y Zanatta, D. C. (2023). Stalking e Cyberstalking:: os primeiros impactos da criminalização da conduta no ordenamento jurídico brasileiro. Revista Eletrônica Direito & TI, 1(15), 178-209. https://direitoeti.com.br/direitoeti/article/view/126
Jiménez-Bautista, F. (2019). Una educación social que busca una cultura de paz. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, (72), 13-34. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/190006
Leal-Leal, G., Hernández-Flórez, N., Leal-Leal, K., Torrado-Vargas, R., Klimenko, O. y Hernandez-Flórez, J. (2023). Enfoque etnometodológico para el abordaje de la violencia escolar en una institución de educación básica. Revista Innova Educación, 5(3), 85-105. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/875
Martínez-Suarez, M., Galarza-Bogotá, E. Y., García-Gómez, A. M. y Rojas-Bonilla, Y. K. (2021). Intervención del trabajador social en casos de violencia contra la mujer, interpretación fenomenológica desde la práctica profesional. Conrado, 17(81), 410-418. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442021000400410&lng=es&nrm=iso
Organización de Naciones Unidas [ONU] (2015). Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y las niñas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/gender-equality/
Pérez-Otero, V. (2021). Pedagogía social y educación social. Revista Educação em Questão, 59(59), 1-22. doi:10.21680/1981-1802.2021v59n59id24018
Piedra, J., Rosa-Martín, J. J. y Muñoz-Dominguez, M.C. (2018). Intervención y prevención de la violencia de género: un acercamiento desde el trabajo social. Trabajo Social Global 8(14), 195-216. doi:10.30827/tsg-gsw.v8i14.6595
Reina-Barreto, J. A. (2021). Victimización y perpetración de violencia en pareja adolescente y redes de apoyo en Colombia. Análisis con perspectiva de género. Prospectiva, (32), 125-150. doi:10.25100/prts.v0i32.9590
Rodríguez, E. C. y Torres, G. C. (2021). Acercamiento a la intervención de las profesionales del Trabajo Social en materia de violencia de género en dos ciudades de México. Itinerarios de Trabajo Social, (1), 37-44. doi:10.1344/its.v0i1.32478
Tapia-Izquierdo, C. (2019). Mujeres víctimas de violencia de género, trabajo social y los equipos psicosociales en los Juzgados de Violencia de Género: una revisión de la literatura. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/39860
Villa-Rueda, A. A., Váldez-Montero, C., Jímenez-Vázquez, V., Mendoza-Catalán, G., Domínguez-Chávez, C. J. y Cisneros-Ruiz, B. (2022). Intervenciones para prevenir violencia de pareja en población latina e hispano-americana joven: una revisión sistemática. Alternativas. Cuadernos De Trabajo Social, 29(1), 24–47. doi:10.14198/ALTERN.19764
Villanueva, J. G., Ramírez, C. I. H. y Hernández, O. Y. A. (2021). De la violencia al amor, la desmitificación romántica: un análisis con perspectiva de género. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 10(20), 56-79. https://revistapsicologia.uaemex.mx/article/view/16710
Estudios incluidos en la revisión bibliográfica:
Aguirre del Busto, R. y Delgado González, M. (2005). Alcoholismo y convivencia femenina: Una propuesta de influencias educativas en la comunidad. Humanidades Médicas, 5(2), 1-25. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202005000200004&script=sci_arttext
Bautista-Miranda, M., Jiménez, V. Z. y Sánchez, M. (2020). Rasgos de la violencia psicológica en las alumnas en relaciones de noviazgo, en la Unidad Académica Profesional Chimalhuacán (UAEMEX). Trabajo Social UNAM, (23-24), 123-138. https://revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/77475
Brookfield, K., Fyson, R. y Goulden, M. (2023). Technology-Facilitated Domestic Abuse: An under-Recognised Safeguarding Issue? The British Journal of Social Work, 00, 1-18. doi:10.1093/bjsw/bcad206
Cho, H., Hong, J. S. y Logan, T. K. (2012). An ecological understanding of the risk factors associated with stalking behavior: Implications for social work practice. Affilia, 27(4), 381-390. doi:10.1177/0886109912464474
Leitz, M. A. y Theriot, M. T. (2005). Adolescent Stalking: a review. Journal of Evidence-Based Social Work, 2(3-4), 97-112. doi:10.1300/J394v02n03_07
Maya-Pérez, E., Galindo, J. y de Jesús-Jiménez, M. (2019). La ira y los nervios como malestares emocionales en la conyugalidad a distancia. Trabajo Social, 21(2), 27-51. doi:10.15446/ts.v21n2.75263
Mehr, J. B., Bennett, E. R., Price, J. L., de Souza, N. L., Buckman, J. F., Wilde, E. A., Tate. D. F., Marshall, A. D., Dams-O'Connor, K. y Esopenko, C. (2023). Intimate partner violence, substance use, and health comorbidities among women: a narrative review. Frontiers in Psychology, 13, 1-14. doi:10.3389/fpsyg.2022.1028375
Murugan, V., Holzer, K. J., Termos, M. y Vaughn, M. (2021). Intimate partner violence among pregnant women reporting to the emergency department: findings from a nationwide sample. BMJ Sexual & Reproductive Health, 47(3), 1-6. doi:10.1136/bmjsrh-2020-200761
Nikupeteri, A. (2017). Professionals’ critical positionings of women as help-seekers: Finnish women’s narratives of help-seeking during post-separation stalking. Qualitative Social Work, 16(6), 793-809. doi:10.1177/1473325016644315
Nikupeteri, A., Laitinen, M., Gupta, A. y Mikkonen, E. (2023). Using the Capability Approach in Social Work with Children Experiencing Post-Separation Parental Stalking. The British Journal of Social Work, 53(2), 900-920. doi:10.1093/bjsw/bcac163
Reina-Barreto, J. A. (2021) Relación entre violencia de género por la pareja y apoyo social en mujeres colombianas. Análisis con perspectiva de género. Cuadernos de Trabajo Social, 34(2), 301-315. https://dx.doi.org/10.5209/cuts.72690
Rodríguez, R., Gómez-Contreras, S. P. y Falla-Ramírez, U. (2020). Del espacio disciplinario a una biopolítica de la intervención en violencia y muerte de mujeres. Tábula Rasa, 34(1), 289-304. doi:10.25058/20112742.n34.14
Rodríguez-Venegas, V. y Duarte-Hidalgo, C. (2023). La crisis sobre otra crisis: maternidades, cuerpos/emociones y pandemia en la región de Atacama, Chile. Trabajo Social, 25(1), 83-108. doi:10.15446/ts.v25n1.101941
Spencer, K., Haffejee, M., Candy, G. y Kaseke, E. (2016). Intimate partner violence at a tertiary institution. South African Medical Journal, 106(11), 1129-1133. https://www.ajol.info/index.php/samj/article/view/150198
Voth Schrag, R. J., Wood, L. G., Hoefer, S. y Busch-Armendariz, N. (2021). # Metoosocialworkeducation: Exposure to Interpersonal Violence Among Social Work Students. Journal of Social Work Education, 57(3), 489-504. doi:10.1080/10437797.2019.1671264
Wahab, R. A., Chan, M., Vijapura, C., Brown, A. L., Asghar, E., Frazee-Katz, C. y Mahoney, M. C. (2021). Intimate partner violence and the role of breast imaging centers. Journal of Breast Imaging, 3(4), 482-490. doi:10.1093/jbi/wbab046
Wennerstrom, A., Haywood, C., Wallace, M., Sugarman, M., Walker, A., Bonner, T., ... y Theall, K. (2018). Creating safe spaces: a community health worker-academic partnered approach to addressing intimate partner violence. Ethnicity & Disease, 28(Suppl. 2), 317-324. doi:10.18865/ed.28.S2.317
Westbrook, L. (2012). Internet access and use in domestic violence shelters: Policy, capacity, and management barriers. Journal of Social Work, 13(1), 30-53. doi:10.1177/1468017311435184
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.