Texts in the street: urban culture and actions of entrepreneurship for the training of readers

Quiles Cabrera María del Carmen, Eloy Martos Núñez

Abstract


The current article tackles the concept of reading on the basis of its role in society. We highlight the importance of public spaces as dynamizing factors for reading practices and the need of taking books to the streets in order to enable access to them. In this way we analyze different actions of entrepreneurship that have been promoting the shaping of readers in many areas for the past decades: metro libraries, book dispensers, performances, among others. We also review urban culture in the search for what streets tell us through expressions as graffiti and implementations of social action groups. Lastly, we reflect on the way that these contexts should be approached to train readers today, using a social perspective which can break outdated academic schemes

Keywords


Reading training; entrepreneurship; urban culture; social function; texts

References


Aravena, C. (2016). Los 16 años de Fundación La Fuente. Álabe, 14 (disponible en http://revistaalabe.com).

Area, M., & T. Pessoa (2012). De lo sólido a lo líquido, las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 38, pp. 13-20.

Bernstein, B.B. (1997). Ensayos de pedagogía crítica. Madrid: Editorial Popular.

Bonet, I., Omella, E., & Vilagrosa, E. (2005). Proyectos de servicio bibliotecario más allá del equipamiento estable. Educación y biblioteca, 149, pp. 56-58.

Borunda, J.E. (2013). Juventud lapidada: el caso de los ninis. Nóesis. Revista de ciencias sociales y humanidades. 22, 44, pp. 120-143.

Broullón, M.A., & Martín, F.J. (2013). Literatura y atención sanitaria: voluntariado para el fomento de la lectoescritura en la Universidad de Sevilla. En Libros, comprensión lectora y biblioteca: II Congreso Internacional virtual de comprensión lectora. Retrieved fromn https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/56055).

Campos F.-Fígares, M., & E. Martos (2014). Cartografías lectoras y otros estudios de lectura. Madrid: Marcial Pons.

Campos F.-Fígares, M., & Quiles, M.ª. C. (en prensa). Comunidades de lectores en el aula: un camino privilegiado para la formación académica y social en el ámbito universitario. En E. M. Ramírez Leyva (Coord.), De la lectura académica a la lectura estética en la biblioteca universitaria. México, Universidad Nacional Autónoma de México / Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

Carr, W. (1990). Hacia una ciencia crítica de la educación. Barcelona: Laertes.

Dees, J.G. (2011). El significado del “emprendimiento social”. Revista española del tercer sector. 17, pp.111-124.

Cordón, J. A. (2013). El Ecosistema del Libro Electrónico Universitario. Madrid: UNE.

Fabra, P. (2008). Habermas: lenguaje, razón y verdad. Los fundamentos del cognitivismo en Jürgen Habermas. Madrid: Marcial Pons.

López, A., & Encabo, E. (2015). Cuando la competencia literaria y la competencia enciclopédica se solapan. Un problema en la formación del profesorado. Lenguaje y textos. 41, pp.27-34.

Martínez Ezquerro, A. (2016). Voces, lecturas y símbolos del agua en los anuncios publicitarios. In Morales, I., Robles, S. & Pires, M. N. (eds.). Lecturas del agua: un acercamiento interdisciplinar desde la cultura y el turismo (pp. 299-312). Madrid: Catarata.

Martos, A. (2015). Lectura y emprendimiento: de la cultura escrita y las empresas culturales en la era digital. En M. Campos, M.J. de Lara & J.M. Pérez (Eds.), Releyendo: estudios de lectura y cultura. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León. pp.31-53.

Martos, E., & Guerrero , M. (2011). Educación emprendedora y lectura. Puertas a la lectura. 23, pp. 4-28.

Martos, E. (2013a). Patrimonio cultural intangible. Floclore y Posfolclore. In E. Martos & M. Campos F.-Fígares, Diccionario de nuevas formas de lectura y escritura, Madrid: Santillana. Disponible también en la versión digital: J.A. Cordón R. Gómez, E. Martos & M. Campos, Diccionario digital de nuevas formas de lectura y escritura (DINLE). Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca / RIUL. Disponible en http://dinle.usal.es/searchword.php?valor=Patrimonio%20cultural%20intangible.%20Folclore%20y%20posfolclore

Martos, E. (2013b). A propósito de torres y de libros: la circularidad de las lecturas (de Borges a Rapunzel). Ocnos, 9, pp. 141-157.

Palmer, Ítaca (2016). Encuentro de culturas en el aula: un espacio privilegiado para la aproximación a los clásicos universales, en Martínez Ezquerro, A. Y Campos F.-Fígares, M. Cultura en la diversidad. Educación lingüística y literaria en las aulas del siglo XXI. Barcelona: Octaedro, pp. 233-246.

Gramsci, A. (1985). La alternativa pedagógica, Barcelona: Itsmo.

Lankshear, C., & M. Knobel (2012). Nuevas alfabetizaciones: tecnologías y valores. Teknocultura: revista de cultura digital y movimientos sociales, 9, 2, pp. 307-336.

Palmer, Í. (2017). Rap, slam y poesía en las aulas de secundaria. In Carreño, M., Martos, A. & Palmer, Í., Cartografía de la investigación en didáctica de la lengua y la literatura, Granada: Ediciones Universidad de Granada, pp 485-494.

Quiles, Mª.C., Campos, M., & Martos, A. (2017). Poetas a pie de calle: espacios para la transferencia en la noche de los investigadores. @tic. Revista d´innovació educativa. 19 (disponible en https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/474980).

Quiles, M.C., Martínez, A., & Palmer, I. (en prensa). Enredos de palabras: gramática y uso de la lengua en nuevos espacios de comunicación. Barcelona: Graó (en prensa).

Requejo, L. (2004). Bookcrossing: el club de los libros errantes. Delibros.

Sáez Carreras, J. (2001). Entrevista a José Antonio Caride Gómez. Pedagogía social. Revista interuniversitaria. 8, pp. 267-278.

Sánchez, R. (2018). Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital. Madrid: Siglo XXI.

Yubero, S., Caride , J.A., & Larrañaga, E. (Coords.) (2009). Sociedad educadora, sociedad lectora. Universidad de Castilla-La Mancha.

Yubero, S. (Coords.) (2016). Educación social y alfabetización lectora. Madrid: Síntesis.




DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.02

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

DOI: 10.7179/PSRI

 

    

Licencia Creative Commons

Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España.

ISSN: 1139-1723

DOI: 10.7179/PSRI