Is bilingual education inclusive? Analysis of the presence and support strategies for students with special educational needs

Main Article Content

Ramiro Durán-Martínez
Elena Martín-Pastor
Fernando Martínez-Abad

Abstract

INTRODUCTION. Our educational system faces two important challenges today, namely, an inclusive approach to education and fostering bilingual programmes within mainstream education. In Spain, research on the inclusion of students with special educational needs (SEN) has usually been carried out tangentially since it has been regarded as just one among a range of aspects subject to analysis within the scope of broader studies. Using a mixed methods approach with quantitative predominance, this paper seeks to study the implementation of bilingual programmes from an inclusive perspective, analysing the presence of SEN students as well as the support they receive or the reasons for their exclusion. METHOD. Out of a population of Primary and Secondary schools with a bilingual programme, information of both a quantitative and qualitative nature was collected through an ad hoc questionnaire that was addressed to their management teams, resulting in a sample of 48 schools. The categories drawn from the qualitative findings were obtained through an inductive process. RESULTS. Our results show that SEN students abandon the bilingual programmes in their transition to higher courses, that the support strategies are more common and inclusive at the Primary stage of Education than in Secondary Education, and that the difficulties of the students are generally claimed as reasons to justify their exclusion, while school management issues and educational practices are disregarded. DISCUSSION. We conclude discussing these results and highlighting the need to address inclusion taking into account both the actual teaching performance and pedagogical intervention in schools and the students’ limitations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Durán-Martínez, R., Martín-Pastor, E., & Martínez-Abad, F. (2020). Is bilingual education inclusive? Analysis of the presence and support strategies for students with special educational needs. Bordon. Revista De Pedagogia, 72(2), 65–82. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.71484
Section
Articles
Author Biographies

Ramiro Durán-Martínez, Universidad de Salamanca

Profesor Titular de la Universidad de Salamanca. Actual director del Centro Museo Pedagógico de la Universidad de Salamanca. Autor de más de ocho publicaciones en revistas de impacto internacional en los últimos 5 años. Desarrolla sus líneas de investigación en el ámbito de la didáctica de la lengua inglesa, con especial atención a la enseñanza bilingüe.

Elena Martín-Pastor, Universidad de Salamanca

Doctora en Educación por la Universidad de Salamanca. Miembro del Grupo de Investigación Reconocido (GIR) Inclusión Educativa. Autora de 16 publicaciones en Revistas indexadas de impacto nacional e internacional en los últimos 5 años. Principales líneas de investigación: atención a la diversidad, formación del profesorado para la inclusión, educación bilingüe y organización y cultura escolar.

Fernando Martínez-Abad, Universidad de Salamanca

Doctor en Ciencias de la Educación con Premio Extraordinario. Profesor Ayudante Doctor en la Universidad de Salamanca. Autor de más de 20 publicaciones en revistas de impacto internacional en los últimos 5 años y beneficiario de una Beca Leonardo para investigadores y creadores culturales (Convocatoria 2017), desarrolla sus líneas de investigación en el ámbito de la Metodología de Investigación y Análisis de Datos en Educación.

References

○ Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva: mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación Educativa. Revista del Consejo Escolar del Estado, 6(9), 39-52.

○ Azorín, C. y Sandoval, M. (2019). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: análisis de guías para la acción. Siglo Cero, 50(3), 7-27. doi: http://doi.org/10.14201/scero2019503727

○ Beacco, J. y Byram, M. (2007). Guide for the development of language education policies in Europe: from linguistic diversity to plurilingual education. Estrasburgo: Council of Europe Language Policy Division.

○ Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for inclusion. Developing learning and participation in schools (3.a ed.). Manchester: CSIE.

○ Cejudo, J., Díaz, M. V., Losada, L. y Pérez González, J. C. (2016). Necesidades de formación de maestro de infantil y primaria en atención a la diversidad. Bordón, 68(3), 23-39. doi: http://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68402

○ Cohen, J. (1969). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Nueva York: Academic Press.

○ Comisión Europea (2012). CLIL/EMILE. The European dimension. Actions, trends and foresight potential. Bruselas. Recuperado de https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/47616/david_marshreport.pdf?sequence%20=1

○ Comisión Europea (2017). Eurydice brief. Key data on teaching languages at school in Europe. Bruselas. Recuperado de https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/news/new-eurydice-brief-published-key-data-teaching-languages-school-in-europe-2017-edition_en

○ Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24. doi: http://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.17-24

○ Eurydice (2005). Cifras clave de la enseñanza de lenguas en los centros escolares de Europa. Madrid: Eurydice.

○ Fernández, R., Pena, C., García, A. y Halbach, A. (2005). La implantación de proyectos educativos bilingües en la Comunidad de Madrid: las expectativas del profesorado antes de iniciar el proyecto. Porta Linguarum, 3, 161-173.

○ Hornby, G. (2015). Inclusive special education: development of a new theory for the education of children with special educational needs and disabilities. British Journal of Special Education, 42(3), 234-256. doi: http://doi.org/10.1111/1467-8578.12101

○ Jiménez-Martínez, Y. y Mateo, J. M. (2011). Implementación de la educación bilingüe en el sistema educativo español: hacia una educación de calidad europea. Revista de Psicología y Educación, 6, 153-172.

○ Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J. y Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. doi: https://doi.org/10.1177/1558689806298224

○ Jover, G., Fleta, T. y González, R. (2016). La formación inicial de los maestros de educación primaria en el contexto de la enseñanza bilingüe en lengua extranjera. Bordón, 68(2), 121-135. doi: http://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68208

○ Laorden, C. y Peñafiel, E. (2010). Proyectos bilingües en los centros de la comunidad autónoma de Madrid: percepción de los equipos directivos. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 325-344.

○ Lasagabaster, D. y Ruiz de Zarobe, Y. (eds.) (2010). CLIL in Spain: implementation, results and teacher training. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.

○ Liasidou, A. (2013). Bilingual and special educational needs in inclusive classrooms: some critical and pedagogical considerations. British Journal of Learning Support, 28(1), 11-17. doi: http://doi.org/10.1111/1467-9604.12010

○ Lova, M., Bolarín, M. J. y Porto, M. (2013). Programas bilingües en Educación Primaria: valoraciones de docentes. Porta Linguarum, 20, 253-268.

○ Madrid, D. y Pérez-Cañado, M. L. (2018). Innovations and challenges in attending to diversity through CLIL. Theory into Practice, 57(3), 241-249.

○ Marsh, D. (2012). Content and Language Integrated Learning (CLIL). A development trajectory. Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

○ Pena, C. y Porto, M. D. (2008). Teacher beliefs in a CLIL education project. Porta Linguarum, 10, 151-161.

○ Pérez-Cañado, M. L. (2019). CLIL and elitism: myth or reality? The Language Learning Journal. doi: http://doi.org/10.1080/09571736.2019.1645872

○ Reindal, S. M. (2016). Discussing inclusive education: an inquiry into different interpretations and a research for ethical aspects of inclusion using the capabilities approach. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 1-12. doi: http://doi.org/10.1080/08856257.2015.1087123

○ Travé, G. (2013). Un estudio sobre las representaciones del profesorado de Educación Primaria acerca de la enseñanza bilingüe. Revista de Educación, 361, 1-14. doi: http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-149

○ Travé, G. (2014). La enseñanza bilingüe a partir de las representaciones del profesorado: un estudio integrado (tesis inédita de doctorado). Universidad de Huelva, Huelva.

○ UNESCO (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? París: UNESCO.

○ UNESCO (2017). La educación transforma vidas. París: UNESCO.