Impact of systematic physical exercise on body mass index and waist-hip ratio in people with Down syndrome
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v50.99764Keywords:
Down syndrome, physical activity, physical exercise, body mass index, obesity, waist-hip ratio, Down syndrome, physical activity, physical excercise, body mass index, waist-hip ratio, obesityAbstract
This article is derived from the thesis “Influence of sports training on somatotype, adiposity distribution, body mass index and waist - hip ratio of people with Down syndrome”, aimed to determine the impact of systematic physical exercise on body mass index and waist - hip ratio of people with Down syndrome; It was a non-experimental, quantitative, descriptive-comparative, cross-sectional and causal correlational study; with a sample of 193 subjects with Down syndrome, aged between 12 and 36 years; classifying them according to their gender and weekly hours dedicated to motor exercise. It was found that as the hours of weekly training increase, the body mass index decreases and, as for the waist - hip ratio, no significant differences were evidenced. In conclusion, it can be affirmed that the systematized practice of motor exercise can modify the body mass index of people with Down syndrome, favouring the decrease of fat tissue, but not their waist - hip ratio. The study shows that physical exercise can be considered as a relevant factor in the prevention of risk of diseases associated to overweight and obesity factors in this population.
Keywords: Down syndrome, physical activity, physical exercise, body mass index, obesity, waist-hip ratio
References
Acha Domeño, A. (2014). Actividad físico-deportiva, aptitud física y antropometría en adolescentes con síndrome de Down. (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Madrid). https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/660236/acha_domenico_aitor.pdf?sequence=1
Bolaños, M. A. C., Espinoza, R. V., Valenzuela, M. P., Rocha, C. L., Portugal, M. R., Torres, J. S., y Campos, R. G. (2020). Adiposidad corporal y niveles de actividad física en adolescentes. Retos: nuevas tendencias en educación física, depor-te y recreación, (37), 205-209.
Carmona, W. S., González-Jurado, J. A., Mora, R. S., y Sánchez-Oliver, A. J. (2021). Efecto de un programa de ejercicio físico sobre la condición física y la grasa visceral en personas con obesidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, de-porte y recreación, (39), 723-730.
Castillo Retamal, F., Cárcamo-Garrido, B., Aravena-Calderón, H., Valenzuela, A., Pérez-Farías, T., Medel-Tapia, C., y Quezada-Alcaíno, J. (2021). Necesidades Educativas Especiales y Educación Física: un análisis desde la propuesta curri-cular ministerial de Chile.
Consejo Nacional de Integración para las personas con discapacidad (CONADIS) (2016). Informe Técnico # 2. Síndrome de Down en el Perú. https://www.conadisperu.gob.pe/observatorio/wp-content/uploads/2018/12/Down_Observatorio_Marzo22_2016_final-1.pdf
De Marco, J. C. P., Alves, A. D., Gonzaga, I., Bim, M. A., Carminatti, L. J., de Araújo Pinto, A., y Pelegrini, A. (2023). Associação entre aptidão física relacionada à saúde, atividades físicas extracurriculares e adiposidade corporal em uma amostra representativa de adolescentes de Florianópolis, Brasil. Retos, 49, 1-8.
Diego, M. D., Ruiz, F., Fil, J. L., Fernández-Pastor, y V. J., Perán, S. (2002). Entrenamiento intenso de atletismo en per-sonas con síndrome de Down: beneficios fisiológicos y socioeducativos. Revista Síndrome de Down. http://hdl.handle.net/11162/67534
Federación Down España (2023). Síndrome de Down. España. Recuperado de https://n9.cl/hcgdc
Federación Española de Instituciones para el Síndrome de Down (FEISD) (2000), Bases y sustentos filosófico-teóricos. Ma-drid – España. www.sindromedown.net.es/
González, W. N. C., Castañeda, S. F. S., y Prieto, I. E. R. (2023). Composición corporal y aptitud física en las divisiones menores de un equipo de fútbol profesional colombiano. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (48), 271-276.
Grisales, A. A. D., Quiceno, C. A. M., Herrera, A. L. C., y Corrales, J. L. H. (2021). Efecto de un programa de entrena-miento interválico aeróbico de alta intensidad en población escolar femenina con sobrepeso u obesidad. Retos: nuevas ten-dencias en educación física, deporte y recreación, (39), 453-458.
Guerra Balic, M. (2001). Síndrome de Down y respuesta al esfuerzo físico. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/36649
Hermosilla Palma, F., Castelli de Campos, L. F., Cossio Bolaños, M., Luarte Rocha, C., Medina Monsalve, G., Garrido Bastías, y C., García Ortega, M. (2022). Índice de Masa Corporal, Velocidad de Marcha y Fuerza de Prensión Manual en Mujeres Mayores Chilenas. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 43.
Hoeger, W. W., & Hoeger, S. A. (2013). Principles and labs for physical fitness. Cengage Learning. https://n9.cl/b4s24
Instituto Nacional de Estadísticas e Informática del Perú (INEI) (2018), Censos Nacionales 2017
Lip Licham, C.A. (2005) Influencia del entrenamiento deportivo en el somatotipo, distribución de adiposidad, índice de masa corporal y razón cintura – cadera de personas con síndrome de Down. Tesis de grado, Universidad Nacional Fede-rico Villarreal, Perú. https://n9.cl/tnpe6q
López, S. y Sánchez, A. (2000). El ejercicio físico como estrategia de salud para la persona con síndrome de Down. www.canaldown21.com.es Madrid – España.
Maureira Cid, F., Bravo Rojas, P., Aguilera Godoy, N., Bahamondes Acevedo, V., y Véliz Véliz, C. (2019). Relación de la composición corporal, las cualidades físicas y funciones cognitivas en estudiantes de educación física. Retos: Nuevas Pers-pectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 36.
Nájera, M., Díaz F., y Rodríguez, L. (2000) Prevalencia de factores de riesgo cardiovascular en un grupo de personas con deficiencia mental. Instituto de Investigación sobre el Trabajo - Universidad de Guanajuato. León, Guanajuato. México. Lecturas: Educación Física y Deportes. Revista Digital/ Buenos Aires/año 5 – #19 – marzo 2000.
Organización Mundial de la Salud (2011) Informe mundial sobre la discapacidad. https://bibliotecadigital.indh.cl/handle/123456789/302.
Organización de las Naciones Unidas (2023) Página Web sobre sobre el Día Mundial del Síndrome de Down. https://www.un.org/es/observances/down-syndrome-day
Paz, L. E. T., Barreto, J. C. G., Lozada, E. J. T., Cerna, D. B., y Fernández, B. H. (2023). Enfoque de la inclusión de estu-diantes con discapacidad en la Formación Inicial Docente de Educación Física en el Perú. Retos: nuevas tendencias en educa-ción física, deporte y recreación, (47), 962-968.
Perdomo, A. y Díaz, D. (2020). Efectos de un programa de coordinación visomanual y visopedica a niños con Sindrome de down. Bogotá: Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2020. https://repository.udca.edu.co/handle/11158/3400.
Pulido, L. H. P., Díaz, C. H. M., Manrrique, A. C., Mejía, J. A. C., Restrepo, A. V., Garzón, K. A., y Ríos, Á. J. R. (2021). Asociación entre la composición corporal y la condición física en estudiantes de grado sexto, pertenecientes a la institución educativa moderna de Tuluá, Colombia año 2019. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recrea-ción, (39), 539-546.
Rodríguez, J. (1999). “Diccionario enciclopédico de ciencias y técnicas deportivas”, ed. UNE, “La Cantuta” – Lima.
Terry, J. M. L. y Bustamante, G. L. (2016). Influencia del esfuerzo físico en el mejoramiento de la calidad de vida de los niños con síndrome de Down de las escuelas especiales Nuevo Amanecer y Alba Salazar de la provincia de Los Ríos, Ecuador. Journal of science and research: Revista Ciencia e Investigación, 1(1), 7-11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Retos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.